Wølner

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj03245
Innlegg: 4
Registrert: 26. april 2007 kl. 22.02
Sted: BORRE

Wølner

Legg inn av gj03245 » 2. februar 2008 kl. 17.58

Hei. Jeg søker noen som kan hjelpe meg med å finne slekta mi på min fars side. Han, Yngve Wølner født 4.4 1917 (død 1987), ble "satt bort" til Signe og Magnus Larsen, Tønsberg.
Det eneste jeg vet, er at moren hans var prestedatter og at han hadde to litt eldre brødre.
Moren hans bodde i Porsgrunn på 40-50 tallet.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Wølner

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 6. februar 2008 kl. 23.59

Spørs nok om du ikke må komme med litt mer opplysninger her.

Hvorfor legger du dette ut under Notodden-området? Er Yngve født i Notodden eller kommunene rundt? Jeg har ikke funnet noen Yngve døpt i Notodden i 1917. Hvor er han i så tilfelle døpt? Hvor er han konfirmert?

Kommer Wølner-navnet fra hans fars side eller fra hans mors side?

Var han ekte eller "uekte" barn?

Har du evt. navn på moren, faren, brødrene eller presten?

Alt du kan gi oss av opplysninger, smått som stort, kan være til hjelp.

Legg ellers merke til at nyere opplysninger og spesielt opplysninger om mulige nålevende ikke er tillatt å legge ut på slektsforum. Dersom du må gi meg slike opplysninger, så send dem til meg som Privat melding.

Dersom du lurer på det, så er jeg Wølner i direkte mannslinje, selv om etternavnet mitt ikke er det. Du skjønner en av mine Wølner-aner var så dum at han flyttet til Nordland og der valgte han å kutte ut bruken av slektsnavnet slik skikken var i de nordligste fylkene på den tiden.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj03245
Innlegg: 4
Registrert: 26. april 2007 kl. 22.02
Sted: BORRE

Re: Wølner

Legg inn av gj03245 » 9. februar 2008 kl. 10.47

Hei

Mulig han er komfirmert i Tønsberg/Råel/Sem/Borre; kanskje tilogmed døpt der, for han "kom" som liten til Larsen.

Ingen gjenlevende, bare meg, så de få opplysningene jeg har.....

Jeg søkte Notodden, fordi jeg vet at det er mange "Wølnerær" der. Jeg kjenner til den delen som dro til Nordland, men aner ikke om det er slekt.

Larsens ville adoptere ham da han var 18, men vet ikke om det ble noe av.

Vet heller ikke hva moren hans het og om han var ekte/uekte barn. Har hørt at han ble "satt bort" pga. faren var "drikkfeldig". Og at mor hans ble "utstøtt" da hun innlot seg med faren hans.

Har søkt i noen kirkebøker, men ikke funnet noe.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Wølner

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. februar 2008 kl. 19.28

Jeg vil tro at alle med navn Wølner er i samme slekten, med utspring fra tyskere importert til å drifte sølvgruvene i Kongsberg og kom til Norge rundt 1624.

Nordlandsgrenen har sitt utspring fra Kongsberg.

Jeg så på gravminner at han brukte etternavnet Larsen ved sin død i 1987. Men det var ikke mye å bygge videre på. Hvorfor ble han satt bort til noen i Tønsberg? Var mor boende der rundt 1920? Slik som du framstiller det så høres det nesten ut som et uekte barn, men det er jo ikke sikkert. Og når du ikke vet om det var mor eller far som het Wølner så blir ikke dette enkelt. Er du sikker på at en av foreldrene het Wølner? Kan Yngve være døpt Wølner og ikke ha det som slektsnavn? Vet du noe om hans brødre og deres skjebne, og brukte de navnet Wølner. Jeg trenger mer å bygge på for å klare å nøste dette opp.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj03245
Innlegg: 4
Registrert: 26. april 2007 kl. 22.02
Sted: BORRE

Re: Wølner

Legg inn av gj03245 » 10. februar 2008 kl. 20.43

Hei og takk for at du "bryr" deg.

Dette med at han kalte seg Larsen kommer av at han muligens ble adoptert i voksen alder. Vi har altid brukt Wølner , men vet at i noen papirer heter han Wølner Larsen. Vet han var forbannet i sin tid på det. Noe med det at mor Signe ikke kunne adoptert ham før, men at da fikk hun ingen penger for å "ha" ham.

Har bare hørt at moren hans ikke kunne ha ham fordi både faren og de to eldre brødrene drakk og var voldelige. Pappa var på hvalfangst og seilet ute da krigen kom, gikk i land i England og gikk inn i den norske hær der. Senere ble det Tysklandsbrigaden. Han var i hæren resten av livet.

Kanskje det er mulig å søke på Signe Marie Røren,gift m Magnus Larsen. Hun var født
10.5. 1891. Sikkert døpt i Borre kirke. Magnus var vognmann i Tønsberg.

Har en som har forsket på Røren slekta, skal høre med ham om han vet noe om pappa.

Hilsen Maily

gj03245
Innlegg: 4
Registrert: 26. april 2007 kl. 22.02
Sted: BORRE

Re: Wølner

Legg inn av gj03245 » 10. februar 2008 kl. 22.49

Hei igjen.

Kom til å tenke på noe: Har en sølvgjenstand, antagelig komfirmasjonsgave med dato 19.4.1931. Komfirmert i Slagen eller Tønsberg.

Svar

Gå tilbake til «Notodden-Rjukan-distriktet - ukjent kommune»