Karen Olsdtr. Finsrod

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
3567
Innlegg: 268
Registrert: 20. februar 2006 kl. 0.57
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Karen Olsdtr. Finsrod

Legg inn av 3567 » 21. januar 2015 kl. 21.30

På s. 614-15 i "Soga om Hørteverket" nevnes smedfamilien Finsrod i Holla. Karen Olsdtr. Finsrod er min eldste direkte matrilineale ane. Hun nevnes som datter av smeden Ole, og to mannsgenerasjoner før ham er også nevnt. Men konene deres kjenner vi ikke navnene til, sies det. Det fortelles også at det har vært mange spekulasjoner om hvor Finsrodslekta kom fra, men at de sannsynligvis kom fra Sverige eller Finland. Nå skal det vel sies at selv om den tidligste familien Finsrod, tre generasjoner før Karen, kan ha kommet østfra, er det ikke dermed gitt at Karens mor ikke var en lokal kvinne. På den annen side var det vel ofte slik at innvandrede smeder og håndverkere helst giftet seg blant sine egne.

Jeg har sjekket mtDNA og tilhører haplogrupp W1. Dette er en gruppe som er tynt spredt utover Europa, men med tyngdepunkt øst for Østersjøen, så det kan vel kanskje styrke mistanken om at også Karens mor kom derfra.

Men det jeg lurer på, er: Boka om Hørteverket ble utgitt i 1984. Har det skjedd noen videre forskning på denne familien siden den tid? Finnes det noen opplysninger om Karen Olsdtr. Finsrods formødre?
mvh
Kåre

Else Marie Eriksen
Innlegg: 103
Registrert: 1. mai 2008 kl. 15.39
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Karen Olsdtr. Finsrod

Legg inn av Else Marie Eriksen » 8. juni 2016 kl. 14.28

Hei.
Jeg kom tilfeldigvis over dette ved da jeg googlet Finsrod. Tror ikke jeg kan svare på ditt spørsmål.
Jeg arvet for mange år siden endel slektdokumenter etter min onkel som jeg la inn i et slektsprogram. Der har det ligget til jeg tilfeldigvis begynte å se på nærmere på dette idag.
Jeg er også i slekt (ifølge disse papirene) med Ole Nielssøn Finsrod, sønn av Niels Finsrod og Ingeborg Jonsdatter ??. Ifølge mine notater er Niels Finsrod født på Ulefoss Jernverk.
Oles sønn Niels f. 19. jan 1708, bror til Karen er min linje her.
Ole hadde også sønnen Mogens f. 3.8.1711 ifølge mine notater
Har du noe mer om opphavet til denne slekten. Mine notater stopper her.
Jeg ble plutselig veldig nysgjerrig, og vil gå min gamle notater litt mer etter i sømmene.
Med hilsen Else Marie
Dette er min oldemors linjer på min farsside.

Brukeravatar
3567
Innlegg: 268
Registrert: 20. februar 2006 kl. 0.57
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Karen Olsdtr. Finsrod

Legg inn av 3567 » 19. juli 2016 kl. 21.27

Hei,
Ja, da er vi nok "fjernmenninger". :-)
Jeg har lagt ut slekstreet mitt her, og linken gir fokus på Karen Olsdatter, men du kan navigere deg rundt og se mye mer. Kilden til det jeg har om denne slektsgreinen er Jon Hvitsands bok "Soga om Hørteverket". Hvis du ikke kjenner denne, bør du ta en titt.
Men dessverre stopper kvinnelinjen der. Jeg skulle gjerne ha visst hvem som var Karens mor, og gjerne også mormor, for mtDNA følger jo kvinnelinjen.
Si ifra hvis du finner noe mer!
mvh
Kåre
mvh
Kåre

Svar

Gå tilbake til «Midt-Telemark - ukjent kommune»