Artikkel fra Vestmar 14 nov. 1881

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Artikkel fra Vestmar 14 nov. 1881

Legg inn av May Britt Odden » 8. august 2008 kl. 13.19

Ole Jacobsen Gulbrands Odden f. 03.10.1837, g 18.07.1867 m. Gunhild Maria Olsdtr. Jysereid, f. 23.01.1848. - De står oppført under nr. 3490 i Slektsregister for Drangedal

De er oppført i folketellingen 1865 under Gulbrands. Han som “logerende tømmerfløter” 29 år, og hun som “tjenerpige” 18 år.

Ole og broren Abraham Brudeberget Gulbrands var av de største bjørnejegere Drangedal hadde på den tiden, men det finnes alikevel få historier om han (dem). I bladet “Vestmar”, mandag 14. november 1881, fortelles det om en bjørnejakt disse to utførte sammen med to av Abrahams sønner. Kilde: “Bjønn og Bjønnejakt i Drangedal etter 1850” av Haakon Danevad

Vestmar 1881:
Mandag den 14de november (1881) gikk brødrene Abraham Jakobsen Brudeberget og Ole Jakobsen Odden, samt den førstnevntes 20 og 18 år gamle sønner, Jakob og Jon, afsted for at se efter bjørnen. kommen op i Aakrefjeldet i Nåsskogen fandt de snart et “hie”, hvori lå 3 bjørne, en stor binne med sine 2 to årsgamle unger, der alle blev Jegerenes bytte.

Jegerene fikk først se en af de små bjørne i hiet, den Ole som hilsning gav en kugle i livet, der dog ikke gjorde det ganske af med den, men en kugle fra Jakobs rifle brakte den brølende til at opgive ånden. Nu stak den store binne sin næse og sine øine ud, formodentlig for at se hvem vovede at forstyrre husfreden, men fikk med det samme en kugle under øinene af Jakob, der brakte den til lynsnart at trekke sin næse til sig igjen.

Er det noen som vet om det finnes kopi av denne avisen? Er det på noen som helst måte mulig at den kan finnes avfotografert noe sted?

Jeg har forsøkt å sende en e-mail til Kragerø Blad Vestmar, men har ikke fått svar fra dem.

Ole Jakobsen Odden som nevnes her er min tippoldefar, og det hadde vært veldig gøy å se artikkelen som sto på trykk den gangen i 1881.

Om det er noen som kan sitte med informasjon om annen informasjon om Ole Jakobsen Gulbrands, Odden er jeg takknemlig. Type informasjon jeg håper på å få er kanskje litt om annen jakt han kan ha vært med på, andre ting som forteller litt om han som person. Jeg har alle bøkene "Slektsregister for Drangedal", så jeg er vel informert om hans aner og etterkommere.

Gleder meg til å høre om det er noen som kan ha noe som helst - all type informasjon mottas med takk :-)

Med hilsen
May B. Odden

dn20370
Innlegg: 181
Registrert: 1. juni 2006 kl. 19.59
Sted: KRAGERØ

Re: Artikkel fra Vestmar 14 nov. 1881

Legg inn av dn20370 » 8. august 2008 kl. 23.03

Hei May.

Kragerø Bibliotek har en del mikrofilmer av de gamle avisene.
http://asp.bibits.no/kragero%5Ffb/

Jeg har selv funnet annonser og stykker som jeg har tatt en utskrift av.
Kontakt biblioteket så kanskje de kan hjelpe deg.

Hilsen Kerstin Thorsen.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Artikkel fra Vestmar 14 nov. 1881

Legg inn av May Britt Odden » 10. august 2008 kl. 2.35

Tusen takk for tilbakemeldingen.

Jeg har nå søkt på Kragerø Bibilotek, og det ser ut som om de har en mikrofilm av avisen fra den tidsperioden jeg søker.

Har kontaktet bibiloteket for å spørre om hvordan jeg skal forholde meg for å få tilgang til mikrofilmen (all den tid jeg ikke har noe lånenummer eller passord for å logge meg inn på bibilotekets søkebase).

Tusen takk for tilbakemeldingen :-)
May B. Odden

Svar

Gå tilbake til «Kragerø-distriktet - ukjent kommune»