Gjølmeøren?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ole-Jacob Jorsett
Innlegg: 793
Registrert: 29. mai 2011 kl. 16.59

Gjølmeøren?

Legg inn av Ole-Jacob Jorsett » 4. september 2019 kl. 13.03

Jeg har en kvinne, Randi Andersdatter, som er født 1824 i Gjølmeøren! Er dette en gard eller sted eller..? kan jeg finne mere om det i en bygdebok

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Gjølmeøren?

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. september 2019 kl. 13.26

Gjølme er en gård på vestsiden av Orkla. E39 går gjennom den.

Gjølmesøran ligger vis-a-vis Grønøra.
https://www.norgeskart.no/#!?project=no ... .57&sok=gjølme&markerLat=7030885.980436039&markerLon=240891.57459626268&panel=searchOptionsPanel

mvh Paul

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjølmeøren?

Legg inn av Astrid Mollan » 4. september 2019 kl. 14.14

«Det gammelnorske navnet på Gjølme gård var Gelmin. Ifølge Orkdalsboka (bind I) kan Gelmin bety gavl eller tverrvegg. Gjølme gård er kjent som kongsgård fra Snorres kongesaga, og har sannsynligvis hatt stor betydning for dalføret.

Deler av Råbygda (de flatere partiene ned mot fjorden og elva) ble tidligere kalt Småøran . «Øran» er en vanlig betegnelse på det gamle tettstedet i mange fjorarmer i Midt-Norge. På Småøran fantes det tidligere flere husmannsplasser på vestsiden av utløpet til Orkla, der Skjenaldelva renner ut. De første av disse ble ryddet tidlig på 1700-tallet. I tillegg var her blant annet Sagbruk, tre butikker og to bakere. I dag finnes bare boliger i samme område.»

Jeg mener det var mange husmannsplasser under Gjølme. Veldig mange fra bygda reiste til Amerika. De fleste brukte da etternavnet Gjølme og kuttet ut Gjølme... endelsene.

Søker du på nb.no og Gjølme finner du Orkdalsboka bind 4 2
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Orkdal - ukjent kommune / hele regionen»