Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj20862
Innlegg: 30
Registrert: 13. januar 2014 kl. 14.11
Sted: SELLEBAKK

Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av gj20862 » 17. januar 2014 kl. 17.52

Hytteskriver Thomas Daldorph og Mette Schrøder fikk 3. juni 1809 en sønn. 31. juli døpes han i Orkdal, og iflg. ministerialbok for Orkdal 1800-1826 får han navnet Hans Knudtzon. Hvorfor døpes han Knudtzon?
Ved FT 1865 bor han(?) i Nordbygaden 4 på Grønland i Christiania sammen med konen Caren (57 år, født i Trondhjem), datteren Caren Abigal (19 år, født i Christiania), svigerfaren Lars Olsen (95 år, født i Nedalen) og en losjerende (Britta Ingvaldsen, 20 år, fra Christiania). Hans jobbet da som kobberslager. Han døde på Grønland sygehus 23. sept. og ble begravet 30. sept. 1887 på Grønland kirkegård i Kristiania. Han står da oppført som Hans Knudsen Daldorff, og adr. var Nordbygaden 12. Trolig samme person som nevnet innledningsvis?

Takknemlig for tips om Knudtzon-navnet.

Svein Daldorff

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. januar 2014 kl. 18.30

Dette er bare en teori. Bare så det er sagt :wink:

Barna som er oppført som døpte på denne siden er generelt oppført med patronym. Hans er et unntak. Han er muligens oppført med farens patronym. Vet du f.eks. hva Thomas far het?
Thomas hadde vel en "høy" stilling som hytteskriver. Han er jo tittelert med Hr. og kona med Md.

Mvh Paul

PS

Han er ikke døpt Knudtzon.

Marit Bull Enger
Innlegg: 32
Registrert: 15. september 2010 kl. 22.08
Sted: DILLING

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av Marit Bull Enger » 17. januar 2014 kl. 19.14

Ved konfirmasjonen i Orkdal 11.9.1825 står Hans også som Hans Knudtzon Daldorph. Faren het Thomas Michael Daldorph, farfaren Christian Daldorph.
Såvidt jeg kan se er det ingen Knut bakover de generasjonene jeg har, verken på fars- eller morssiden, så synes også dette er underlig.

Mvh Marit

Marit Bull Enger
Innlegg: 32
Registrert: 15. september 2010 kl. 22.08
Sted: DILLING

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av Marit Bull Enger » 17. januar 2014 kl. 19.21

En annen idè: Fadderne står ikke oppført, men kanskje navnet er brukt for å hedre noen som har betydd mye for familien? Det var vel heller ikke uvanlig.

Mvh Marit

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. januar 2014 kl. 19.24

Veldig kjekt med lenker til det som er omtalt :!:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Ministerialbok nr. 668A03 (1800-1826), Fødte og døpte 1809-1810, side 36.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650066.jpg

Er enig med Marit i at det kan være et menneske med betydning (for familien) og at Hans derfor er "oppkalt".

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. januar 2014 kl. 19.43

:oops: :oops: Tenkte ikke på at jeg hadde lett opp dåpen, da det ikke var link fra før.
Må si meg enig med Marit og Else i at det kan være en oppkalling. Her i Nord-Norge var jo dette svært vanlig på den tiden og det var vel ikke så uvanlig andre sted i landet heller.

Mvh Paul

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Hytteskriver Thomas Daldorphs sønn Hans Knudtzon.

Legg inn av dn07176 » 18. januar 2014 kl. 12.56

Eg er nokså sikker på at det er ei form for oppkalling som ikkje var uvanleg i denne kretsen på den tida. Christian Daldorph si kone Stenette Junghans hadde ein bror Steen Meldal Junghans, Klokkaren ved Svorkmo, Hans Mentzonius døyper dottera Anne Brejer Mentzonius. Hyttemester på Løkken Richard Nicolai Schielderup har borna Thomas Junghans Schielderup og Christopher Schøller Schielderup.

Som regel var desse "mellom-namna" namn på familer i nær tilfnytning til familien, anten ved inngifte eller andre tilhøve.

Eg har ikkje registrert nokon Knudtzon på Svorkmo eller i nørleiken som kan passe, men eg ser at det er Knudtzon-familier i Trondheim, m.a. forretningsmann, skipsreder, bergverkseigar og borgermester Hans Carl Knudtzon

Svar

Gå tilbake til «Orkdal - ukjent kommune / hele regionen»