Ingeborg Østendatter fra Støren

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Arvid Dale » 5. januar 2018 kl. 14.21

Ingeborg Østendatter ble 20 oktober 1853 i Støren kirke gift med klokkestøper Knut Andreas Sundt
Foreldrene hennes var Østen Olsen og Kjerstine Ellingsdatter

Ingeborg og Knut Andreas fikk sønnen Carl Christian Sundt som ble døpt i Støren kirke
27 januar 1855
Prøver på denne måten å finne innformasjon om slekten ti Ingeborg Østendatter eventuell gards og slektshistorie matriale som omhandler Støren

Arvid D

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 5. januar 2018 kl. 18.36

Ingeborg er døpt 3. oktober 1824 i Vardal i Oppland, nr 44:

https://media.digitalarkivet.no/view/9307/45057/55


Vielsen til Ingeborg og Knut Andreas i Støren i 1853, nr 8:

https://media.digitalarkivet.no/view/2405/15470/7


Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 5. januar 2018 kl. 18.50

Carl Christian døpt 29 januar 1854 i Støren, nr 3:

https://media.digitalarkivet.no/view/2405/15462/30


Familien i Bergen i 1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8249005681


Ingeborg i Bergen i 1875:

https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2295005752

Hilsen Brit

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Arvid Dale » 5. januar 2018 kl. 20.20

Takker Brit
At Ingeborg kom fra Vardal var nyttig Bergenstiden hvor i hovedsak Ingeborg og ungene kom innunderfattigvesenet og eller fattigmanntallet grunnet <knut sin invaliditet har jeg relativ grei oversikt over, Men med Ingeborg fra Vardal hva er grunn til giftermål i Støren kirke.Knut som var av klokkestøperslekt kom fra Trondheim. Langt nede i slektsleddene etter Knut og Ingeborg snakkes det om noe eiendom de hadde en gang på Støren
Derfor og spørsmål om eventuell gards og slektshistorie bøker fra Støren

Arvid D

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 5. januar 2018 kl. 20.47

Ok :-)

Det finnes digitaliserte bygdebøker for Støren, men må man vel ha lokal kunnskap som du sier, for å finne denne gården. På dåpen til Carl Christian står det på nederste linja noe som jeg ikke greier å tyde. Mulig det er navnet på stedet de bor.

Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 5. januar 2018 kl. 21.55

Når jeg ser litt nærmere på vielsen står det AUNE på oppholdssted. Jeg fant ut at det er et sted/gård som heter Aune (Aunan) i bygda Rognes ved Gaula. Er vel ikke så langt unna Støren.

Begge forloverne ved vielsen er gårdbrukere, den ene på Aune, den andre Auneøien.

Ved dåpen til Carl Christian står det at foreldrene er gårdmannsfolk på Aune. Fadderne er fra Aune og Rognes.


Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 6. januar 2018 kl. 11.52

Hei

Jeg leste i bygdebok for Støren nr 2 under Sørgarden på Aune, side 188 første avsnitt. Her står det om den kjente klokkestøperen Henrik Pedersen Aune, født på gården i 1736. På side 192 i oversikten står det at han flyttet til STRINDA. Ser ut som det er gitt ut et hefte fra Gaular Historielag som omtaler denne klokkestøperen. Det må vel være en sammenheng her mellom dine klokkestøpere i Trondheim og han fra Aune i Støren.

Hilsen Brit

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Arvid Dale » 6. januar 2018 kl. 18.47

Alt du finner Brit
Nå har jeg ihvertfall noen gårdsnavn i eventuell bygdebok.
En av mine grunner til å søke i Støren hvor det sies Knut og Ingeborg i sin tid eide en plass er Carl Christian eldstemann i søskenflokken. På lik linje med de andre ble han av fattigvesenet i Bergen plassert på gård nord for Bergen. På 1891 tellingen for Manger finnes han på gården Askeland som er i dagens Radøy kommune.Bygdebøkene for Radøy inneholder etter det jeg finnner intet om barn plassert på gårder fra fattigvesenet i Bergen. Så min grubling er dro han av en eller annen grunn til Støren etter 1891?
Med de gårdsnavnevnene du har funnet Brit bør jeg prøve å få fatt i eventuell bygdebok for SStøren og se om det der finnes noe som kan fortelle grunn til bryllup i Støren kirke og derigjennom deres hjemsted ved dåp av Carl Christian.

Mange takk for verdifull hjelp Brit

hilsen Arvid

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 7. januar 2018 kl. 18.03

Hei Arvid

Det var bare hyggelig å kunne bidra. Jeg har søkt etter Carl Christian, men ikke funnet han etter 1891. Men i Manger i 1891 det står at han er ugift, er til forpleining - og har en sykdomstilstand.

I midlertid fant jeg at Ingeborg Østensdatter flyttet fra Vardal til Christiania i 1850 - så da traff hun vel Knut der....

https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000046260

Og Knut Andreas døde i 1881 i Bergen:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000582096

Lykke til videre med etterforskningen etter eiendommen på Støren.


Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Brit Sæther » 8. januar 2018 kl. 11.14

Hei igjen Arvid

Her har du løsningen på mysteriet: Bygdebok for Støren, bind 2, side 215 andre avsnitt :-)

Under gården Midt-i-Fætten.

"Det var Esten Estensen i Lerdalen som fikk tak i denne jordparten i 1846 og han solgte den igjen i 1852 til en som skrev seg for Knut Andreas Sundt og som bodde her et tak. Da Iver Iversen kjøpte parsellen av Sundt lånte han 150 speciedaler av grosser Hans Brun i Trondheim for å greie opp med kjøpet."


Hilsen Brit

Arvid Dale
Innlegg: 815
Registrert: 4. mars 2009 kl. 12.31
Sted: MJØNDALEN

Re: Ingeborg Østendatter fra Støren

Legg inn av Arvid Dale » 8. januar 2018 kl. 21.54

Takk igjen Brit.
Det hele begynte med et spørsmål fra et av Knut og Ingeborg sitt oldebarn om jeg kunne få sjekket historien som hans bestefar hadde fortalt omfamilien som grunnetKnut sin invaliditet,kom innunder fattigvesenet i Bergen hvor bestefaren samtog dennes søsken ble plasert på gårder nord for Bergen. Det ble gjort og i den forbindelse kom spørsmålet hva med Støren - giftermål og barnedåp i Støren kirke. Knut selv var født og døpt i Trondheim med far fra Røros Hva gjorde at Knut og Ingeborg dro til Støren for bla å gifte seg
Nei en fårgrave i bygdebok for Støren og se om det har hatt på en eller annen måte å gjøre med Knut sin mor Karen Birgitte Braa. En får grave bygdeboken som jeg har bestilt fra lokalt bibliotek

Atter en gang takk for hjelp for vilje til å tenke Brit.

Arvid

Svar

Gå tilbake til «Gauldal - ukjent kommune / hele regionen»