Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. januar 2007 kl. 23.14

Hei !
Mitt forrige innlegg med kort tittel Randi Andersdatter klarte jeg å amputere, så jeg prøver på nytt :)

Dette er egentlig en relansering av emne 2235, med en litt ny innfallsvinkel.
Ole Andersen og Randi Andersdtr. bodde i Kirkemyr ved FT1865.
De ble gift i Stadsbygd 7.10.1845 ( FS ). Det opplyses da at Ole hadde vært gift før og at hans far heter Anders Johnsen.

Om dette er riktig person er litt uklart da,
den Ole Andersen jeg etterlyser fikk barn sammen med Johanna Steffensdtr. Ulvan, f. 16.1.1802, døpt 4.4 s.å. i Sletten, Nord-Frøya. Barnet ble døpt Anne Bergithe den 12.2.1826 på Hitra, og var født 15.1. s.å, hvis leses riktig. Ole Andersen er da oppført født i "Ingdal i Lensviken" - også hvis leses riktig. Ole og Johanna var ikke gift, og ble nok heller ikke gift, Johanna er ved vielse i domkirken 19.11.1835 titulert pige, og det står visstnok også pige,
samt uægte, ved datterens fødsel.

Noen som vet noe om disse personene, eventuelt om de stedene som er nevnt ?

Er også interessert i informasjon om Anders Larsen Tøndel og Marit Larsdatter fra Ingdal, som ble gift i 1792 og flyttet til Solem i Lensvik. Kan de ha hatt en sønn ved navn Ole ?

Vennlig hilsen
Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. januar 2007 kl. 23.20

Et tips fra emne 2235 er også at en Anders Johnsen Aunet fra Orkanger og Beret Olsdatter fikk en sønn i Ingdal ca 1799. Ved Ft 1801 bor mor og barn der, mens Anders antaglig er soldat i Langmoe, Rissa. Beret og Anders var nok heller ikke gift, men Anders skal ha blitt gift flere ganger ...
Kan dette være foreldrene til Ole Andersen på Kirkemyr, og eller Ole Andersen som fikk barn i Ulvan ?

Knut

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Kristian Magnus Skarsvåg

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 12. januar 2007 kl. 23.50

Hei Knut !

Du spør etter informasjon om Anders Larsen Tøndel og Marit Larsdatter fra Ingdal. Jeg la inn en forespørsel etter Marit Larsdatter Fjølås i 2002 (emne 150) og har ikke fått noe svar. Jeg har også kikket i kirkebøker etter hvor Marit ble født, men uten resultat. Jeg nedstammer etter Marit Larsdatter via min farmor som ble født i Solem.

Vennlig hilsen
Kristian Magnus Skarsvåg

dn12611
Innlegg: 142
Registrert: 24. november 2005 kl. 23.57
Sted: VALLERSUND

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av dn12611 » 13. januar 2007 kl. 13.56

Jeg må få si at Ole ikke nødvendigvis ikke er født på Ingdalen, men at han på dette tidspunktet, altså ved Anne Bergitthes dåp, bodde der, antagelig at han var i tjeneste på dennen gården.Se kirkebokas rubrikk over foreldrene: "Forældrenes Navn, Stand, Haandtering og Bopæl". Altså skal foreldrenes bopel oppføres, ikke fødested. Dette kan være for oss som forsker på våre aner være vanskeig, da vi ikke vet nøyaktig om presten fulgte kirkeboka slavisk eller at han førte foreldrenes fødested.

MVH Rune Andre

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. januar 2007 kl. 14.11

Fint med slike tilbakemeldinger, Rune Andre, det er nettopp det jeg ønsker. Skal til Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo mandag eller tirsdag, skal da på nytt bla gjennom Ingdalsboka med dette for øye.
Kristian: Takk til deg også. Har du sjekket Lensvikboka ? Jeg har den ikke, men mener å ha sett oversikt over Solemgårdene der. Skal også prøve å sjekke dette på lesesalen på riksarkivet;
antar at Marit Larsdtr. ikke er mor til Ole Andersen, men det er greitt å sjekke ut. Ville jo være flott om noen som har boka kunne hjelpe oss her ...

Vennlig hilsen
Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. januar 2007 kl. 15.55

Hei,

Fra Lensvikboka side 173, Solem:
Anders Larsen var gift med Marit Larsdatter Fjølås. Deres barn var: Lars født 1794
Flere barn er ikke nevnt i Lensvikboka.

Mvh Aud
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Brukeravatar
gj03985
Innlegg: 301
Registrert: 19. november 2006 kl. 23.16
Sted: United States

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av gj03985 » 13. januar 2007 kl. 16.38

I Vital Records Index for Stadsbygd pr.gj., er to barn med Anders Larsen og Marit Larsdatter som foreldrene. (1) Lars Andersen, døpt 15/6 1794. (2) Ole Andersen, f. 9/5 1812, døpt 18/5 1812. Men jeg vite ikke hvis det er samme ekteparet.

mvh, Dennis
http://stadsbygd.pgvhosting.com
Dennis L. Haarsager
http://www.stadsbygd.info/

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Randi Andersdatter og Ole Andersen, Kirkemyr

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. januar 2007 kl. 19.16

Takk til begge.

Lars Andersen fikk jo mange etterkommere i Solem. Ole har jeg ikke funnet der, og dersom den personen som Dennis har registrert er fra Solem, så er han for ung til å være far til Anne Bergithe, født januar 1826. Det er vel sannsynlig at denne Ole A, født 9/5 1812, er fra Solem - Dennis registrer jo hele gamle Stadsbygd prestegjeld. Tror derfor jeg avskriver denne familien når det gjelder den Ole Andersen jeg ser etter ( men minner om at Kristian M. Skarsvåg er interessert i å finne anene til Marit Larsdtr. Fjølås )

Jeg flytter fokuset til familien i overskriften, som bodde i Kirkemyr, Rissa, i 1865. Der er også den Ole som Krister Olsen mente pekte seg ut, se emne 2235. Skulle ikke forundre meg om han har rett igjen - men er det noen som vet noe ?

I tillegg skal jeg sjekke Ingdalsboka etter en Ole Andersen som var bosatt i Ingdal rundt 1820-årene, men det får jeg ikke gjort før tidligst mandag, så er det noen som har boka, eller vet noe, er det jo kjempefint.

Vennlig hilsen,
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»