Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jarle Aalberg

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Jarle Aalberg » 29. desember 2006 kl. 11.25

Jens Saratsen , født 1856 på Indtian , Frøya og Petrolina Kristiansdatter , født 1847 på Glørstad , Hitra . De fikk en sønn samme år som de giftet seg , han het Søren Gunerius Jensen , født 24/7-1874. Jeg kan ikke finne ham noen plass senere , skulle gjerne vist hvor han ble av .
mvh.Jarle.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. desember 2006 kl. 17.13

Heisan !
Har tidligere lett etter denne Søren, uten hell. Forstår at han muligens kom til sin mors hjemtrakter på Glørstad ved Barmanfjorden. Dersom du har navn på eventuell ektefelle, eller ikke nålevende barn/barnebarn, så er det ikke umulig at det kan gå å "nøste opp" den veien ...
En annen ( liten ) mulighet: Søren ble født 5 måneder før foreldrene giftet seg, det kan være at han i voksen alder fant ut at han hadde en annen far og tok et annet farsnavn.

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj01097
Innlegg: 467
Registrert: 30. mars 2005 kl. 8.46
Sted: BREKSTAD

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av gj01097 » 30. desember 2006 kl. 21.12

Ser av "Skanna kyrkjebøker" at Søren Gunnerius Jenssen ble konfirmert i Sletta kirke, Nord-Frøya den 24. juli 1889. Uttian er da oppgitt som fødested og bopel.

Mvh
Terje

gj01097
Innlegg: 467
Registrert: 30. mars 2005 kl. 8.46
Sted: BREKSTAD

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av gj01097 » 30. desember 2006 kl. 22.06

Æsj, jeg trykket visst på feil tast! Sørens konfirmasjonsdato skal være 14.juli 1889.
Terje

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. desember 2006 kl. 22.32

Fin innsats Terje ! Konfirmasjonen hadde jeg oversett. - Familien bodde lenge på Uttian, men foreldrene flyttet litt før 1900 til Inntian, og er for ettertiden blitt kjent med tilnavnet Indtian. Flere av barna ble igjen på Uttian. Jarle, tror du vet noe mer om denne mannen, eller tar jeg feil ? Har på nytt søkt i emigrantlister og litt av hvert. Antar at han er gravlagt på Hitra, men der finns ingen gravsteder på nett.
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj01097
Innlegg: 467
Registrert: 30. mars 2005 kl. 8.46
Sted: BREKSTAD

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av gj01097 » 30. desember 2006 kl. 23.20

Det må vel være Søren Gunnerius som er oppført som SORIN J. INDTIAN på gnr.25, bnr.12 i Frøya ved folketellingen i 1900. Denne "Sorin" er fisker, og født 1874. Han er registrert som svigersønn, antakelig av enken Bertine P. Indtian, f.1850, og jeg regner med at han derfor er gift med hennes datter Anna Antonsen, f.1879.
Mvh
Terje

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 31. desember 2006 kl. 0.15

13. mai 1900 ble Søren Gunnerius Jensen gift I Sletta-kirka med Anne Martha Antonsdatter Inntian. Hennes far oppgis å være Anton Jørgensen Inntian.

12. januar 1902 fikk de sønnen Arne Berntinus som dessverre døde igjen av bronkitt 10. mars året etter. Måneden før døde også svigermora til Søren av tuberkulose. 2. mai 1906 døde Sørens kone i barselfeber. Da er hun omtalt som Anne Mathea, så det er mulig at det er riktig navn.

Vi får sjekke videre på om Søren ble oppatgift, men nå er denne dagen ved veis ende.

God natt!

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. desember 2006 kl. 12.19

Etter at disse sporene er funnet, ( Godt gjort ! ) ser det ut som om Søren Gunnerius forble frøyværing.
Det skal visstnok nåtildags være folk på Glørstad, Hitra, som kjenner til denne mannen, og jeg har lurt på om han kom dit og fikk etterkommere der. Men tror nå at det helst er etterkommere etter hans eldste søster, Else Johanne Jensdtr. ( levde 7.8.1876 - 25.2.1969, gift Gjevik og bosatt på Glørstad ) som minnes hennes bror på Frøya - og deres begges foreldre.

Håper dette gir litt mer til den slektstavla som
Jarle og familien hans forbereder

GODT NYTT ÅR !

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Jarle Aalberg

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Jarle Aalberg » 31. desember 2006 kl. 12.49

Takk til dere alle , det er utrolig hva dere kan finne ut om mine aner .
Søren må ha blitt gift på nytt , for han har et barnebarn som bor på Glørstad . Sørens søsken Augusta har etterkommere på Frøya og Ellen har etterkommere på Stjørna .
Det skal også være en halvbror til Søren som het Martin som har etterkommere på Glørstad .
Jeg får vite mere om disse senere , men det må gå som e-post for det er nålevende personer .
mvh. Jarle .

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 31. desember 2006 kl. 16.03

Søren giftet seg på ny 5. juli 1909 i Trondhjems Domkirke (Nidaorsdomen), da med søstera til sin første kone. Kristine Pauline Antonsdatter Inntian var født i 1885.

De fikk sønnen Henry Arnolf 1. oktober 1909 (kan være 1910). Han bodde fortsatt på Uttian da han ble konfirmert i 1924.

Føler at jeg har vært borti en som kalte seg Henry Sørensen i en eller annen sammenheng, men aner ikke om det har noe med dette å gjøre.

Krister

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. desember 2006 kl. 20.49

Henry Sørensen ga meg assosiasjoner til Skaget i Fillfjorden. Ved oppskag i Norges Bebyggelse finner jeg ham ikke der ( 1955 ) men finner hans onkel John Jensen Indtian som eier av en av Skaget-gårdene ! Han var gift med Josefine Marie Magnusdtr. Udtian. Begge født i Nord-Frøya, så antaglig har de kjøpt denne gården på Hitra. Disse 2 hadde i 1955 4 pleiebarn. Det kan derfor godt hende at Søren Jensens sønn Henry arvet gården.
Jarle, visste du hvor det ble av John Jensen Indtian, eller er dette nytt for deg ?
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. januar 2007 kl. 0.33

Rakettene smeller i et kjør, festbruset stiger - men dette her var jo både mer engasjerende og spennende: De 4 "pleiebarna" til John og Josefine på Skaget var antaglig barna til Søren Jensen Indtian. Eldstemann, Arne, var født 1.5.1906 - dagen før hans mor døde p.g.a.barsel -se innlegg ved Krister Olsen ovenfor. Arne var kalt Skaget i 1955, men yngste halvbror Alf kalte seg Sørensen, han er nå død, men var født 17.6.1916, han var gift og har 1 datter. Denne familien bodde annet steds i Fillan i 1955. Mellom disse 2 var jo Henry Sørensen, født 1909/10, samt 2 døtre, født 1911 og 1915, som fortsatt kan være i live, (navn står i Norges Bebyggelse). Henry Sørensen er ikke nevnt som fostersønn av John og Josefine på Skaget, mulig han var død i 1955.

Vennlig hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 1. januar 2007 kl. 13.50

Kan bekrefte at Arne Sigurd var Søren og Annes sønn. Mulig at du også sjekket dette i kirkeboka, Knut. Men han er i alle fall oppført der, født på Inntian.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 1. januar 2007 kl. 14.10

Denne halvbroren Martin som du etterlyser var Martin Kristian Antonsen, som ble født på Glørstad 6/10-1867. Mora kjenner du, faren var Anton Andreassen Stokvik (som for øvrig hadde mor fra Risvika under Gjevika). Martin var født utenfor ekteskap, og jeg vet at Petroline hadde minst ett barn til utenfor ekteskap. Jeg må få komme tilbake med opplysninger om akkurat det, for dette ligger på en annen pc.

Jeg tror også at jeg har noe mer info om Martin der, men det har du kanskje fra før...

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 1. januar 2007 kl. 22.35

Angående Petroline Kristiansdatter:
Isak Pettersen (f. 1847) fra Halsan på Ansnes fikk ei datter med Petroline Kristiansdatter Glørstad: Anna Pauline Isaksdatter, f. 25/6-1870. Anna Pauline ble som barn forsørget av Nils Olsen Gjevikmyr, men jeg har ikke undersøkt hvor det ble av henne.
Isak giftet seg imidlertid senere med ei enke i Eidsvågen og emigrerte i 1881 til Amerika.

Angående Martin Antonsen:
Han fikk ei datter med Marie Antonsdatter. Datteren Ellen Marie Martinsdatter, f. ca. 1892, ble gift med Johan Kristensen Vågen. De ble boende på Glørstad og hadde en rekke barn. Noen av dem lever vel ennå.

Krister

Jarle Aalberg

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Jarle Aalberg » 6. januar 2007 kl. 13.59

Tusen takk til Krister og Knut , slektstavla mi begynner å bli ganske stor .
Jeg fikk en "kræsj" på datamaskinen , så jeg har vært uten forbindelse siden nyttår , men har fått fiksa det nå .

mvh. Jarle .

Jarle Aalberg

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Jarle Aalberg » 9. januar 2007 kl. 23.45

Etter det jeg har oppfattet flyttetJohn Jensen til Skaget i Fillfjorden der han kjøpte seg en gård , Men hvorfor er barna til Søren og Kristine oppført som pleiebarn til John ?
Eldstebarnet Arne var sønn av Søren og Anne , Søren`s første kone som døde . Henry , Hjørdis , Gunvor , og Alf var barna til Søren og Kristine, Søren`s andre kone .
Mulig at Søren og Kristine døde tidlig ?
har ikke funnet ut av det . mvh. Jarle .

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. januar 2007 kl. 1.05

Hei,
det kan også ha vært omvendt, slik at Søren og Kristine kjøpte gård i Skaget, og John med kone Josefine kan ha kommet til hjelp i forbindelse med at en eller begge foreldrene døde og etterlot seg 4-5 barn. Matrikkelutkastet 1950 oppgir John J. Indtien som eier av den største gården i Skaget, 1 mark 97 øre. Denne gården ligger opp mot riksveien. John og Josefine bor der fortsatt i 1955, og oppgir at de er fosterforeldre til barna. Men jeg mener å huske fra 1950-årene at det var en Sørensen, muligens Henry, som drev denne gården. John og Josefine ble jo gamle utover på 50-tallet. Jeg har sjekket kirkebøkene for Fillan fra 1914 og så langt de går, til 1926. Finner ikke Søren og Kristine som døde i denne perioden. De har kanskje dødd i tiden 1926 - 1940, eller ennå senere ? Eldre folk i Fillfjorden vil huske dette. Jeg har flere navn, men foreslår at du først ber dine kontakter på Glørstad eller i Fillan om assistanse. De er sikkert mer oppdatert enn meg :)

Hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Hvor ble det av Søren Gunerius Jensen ?

Legg inn av dn19444 » 10. januar 2007 kl. 18.45

Hei,
Søren og Kristine kjøpte Nordstu i Tranvikan og bosatte seg der. De fleste av barna ble oppfostret hjemme, men Arne og Alf vokste opp på Skaget, hvor Sørens bror John Jensen og kona Josefine Magnussen holdt hus.
Søren og Kristine bodde i Tranvikan til de døde. Sønnen Henry, som var gift med Lina Værnes (datter av Hans og Sara), tok over husene i Tranvikan. Senere solgte paret, som var barnløst, huset videre. I dag er det faktisk en kamerat av meg som sitter på Nordstu.

Litt om Sørens barn:
- Arne var gift med Låke Storvik. Han tok over Skaget etter faren. Paret fikk to barn, som begge lever. Sønnen, som er advokat i Trondheim, har gården som fritidsbolig. Datteren flyttet til Tranvikan.
- Alf var gift med Ruth Hallaren. De bodde like ved Fillan kirke og fikk en datter som trolig bor i Trondheim i dag.
- Jenny ble gift med Oskar Nilsen. De satte seg opp eget hus i Tranvikan og hadde to sønner. Begge lever.
- Klara giftet seg med Kristian Glørstad (av mange kalt Jahn, mulig han hadde dobbeltnavn). De fikk to barn. En sønn døde ung, mens datteren i dag bor på Glørstad. Tilfeldighetene vil at et barnebarn av Klara gikk i klassen min på ungdomsskolen og i videregående.
- Julius, som kalte seg Jensen, ble gift med Ingrid Holm. De bodde visst en periode på Innhitra, i nærheten av Olsvika (sikkert omtalt i Sandstadboka), men flyttet visst bort fra Hitra. Kjenner ikke til om de hadde barn.

Når det gjelder nevnte Gunvor og Hjørdis var disse visstnok ikke barn av Søren og Kristine. De var fosterbarn, som John og Josefine tok til seg på Skaget. Trolig var de utenbygds fra.

Hvis du/dere vil ha mer detaljer om etterkommere som er i live, tar vi det på e-post:
krister.olsen@tronderbladet.no

Krister

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»