Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 24. januar 2005 kl. 23.16

Min tipptippoldefar Amund Hansen (brukte etternavn Bø eller Hovelsdal eller Ingdalsmark) fikk ei jente utenfor ekteskap. Hun het Kristine.
De opplysningene jeg har: hennes mor var Anne Martha Jakobsd. Hamn (foreldre Jakob Jakobsen og Brynhild Johansd.(Selbekk)) Dette er sikkert i Agdenes, Sør-Trøndelag
Kristine utvandret til Amerika men jeg finner ingen ting om henne, hverken her hjemme eller der borte.
Amund hørte til under Stadsbygd (Sør-Trøndelag) ved telling i 1865.
Kan tenke meg at Kristine må være født etter 1840, da han da flyttet til Trøndelag.
Hadde blitt glad om noen hadde funnet ut hva som skjedde med henne.
Guri

Arnfinn Olav Ljøkjell
Innlegg: 30
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.09
Sted: MOEN

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Arnfinn Olav Ljøkjell » 9. februar 2005 kl. 23.07

Finner Amund Hansen bosatt på Hovelsdalen, skrevet som Håvelsdalen, eller INgdalsmark, som bruker fra 1852 til 1864 (?), på side 232 i INGDALSBOKA.

I LENSVIKBOKA, side 96, finner jeg Anne Martha Jakobsdatter (på Bnr. 14 Hamna på Selbekken), født 1837 og ugift. Der oppført med at hun hadde en datter med Amund Hovelsdal ved navn Kristine. Hun utvandret til Amerika.

I 1865- tellinga finner jeg under Lnr. 160a, på denne linken:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4800#ovre en Anne M. Jacobsdatter, 28 år. Der oppført sammen med foreldrene og den eldre broren Nils. En datterdatter av foreldrene hennes er oppført som Elen K. Hansd., 6 år. Kan dette være den Kristine du leter etter? Hun vil da være født omkring 1859.

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 10. februar 2005 kl. 17.14

Tusen takk for informasjonen.
Men kan det være samme personen som står som Ellen K. Hansdatter? Det virker lite sansynlig, ettersom hun da er datter av Hans.

Mvh
Guri

Arnfinn Olav Ljøkjell
Innlegg: 30
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.09
Sted: MOEN

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Arnfinn Olav Ljøkjell » 10. februar 2005 kl. 23.15

I Ingdalsboka er Amund oppført med Hansen som etternavn. Det kan kanskje være en liten skrivefeil på ett eller annet nivå her.

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 11. februar 2005 kl. 18.30

Ja, det kan jo være en mulighet.
Det er dette som gjør slektsgransking så "vanskelig", men samtidig veldig interessant.
Det kommer ingen ting fram på Amund Hansen Hovelsdal at han har ei datter utenfor ekteskap. Det er slik jeg har funnet ut ad omveier. Jeg får bare fortsette å leite, og håpe at det dukker opp noe en dag.
Guri

dn35143
Innlegg: 9
Registrert: 4. april 2016 kl. 9.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av dn35143 » 5. oktober 2016 kl. 18.33

Jeg holder på i skrive en familiehistorie om Hovelsdalsfolket.
Amund Hansen Hovelsdal var nok ikke far til Kristine slik det står i Lensvikboka side 96.
Jenta var døpt Ellen Christine og var født i 1860 i Lensvik, som "uekte" datter av Anne Martha Jacobsdatter Hamn/Selbekk (gnr 19 bnr 14 Hamn) og Amund Paulsen Leinshafella fra Rissa.

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 7. oktober 2016 kl. 10.53

Hei.

Jeg har også funnet denne innføringen i kirkeboka. I 2005, da jeg skrev dette innlegget, var ikke kirkebøkene tilgjengelig på nettet, og kunne derfor ikke sjekke opplysningene. Har i ettertid funnet denne innføringen og konkludert med at opplysningene jeg har fra en slektsnotis er feil. Vedkommende som skrev den har nok funnet opplysningen i Lensvikboka s. 96 der det står at Amund Hovelsdal er far.
Bra at det blir oppklart, men ikke kjekt at noen feilaktig blir utpekt som far.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050607020043

Høres interessant ut at du holder på med en familiehistorie om folket i Hovelsdalen (Håvvårsdal`n som min mormor og oldemor sa.)
Regner med at folka der ute er dine aner også. Hadde vært fint å høre hvem du ætter fra. Jeg ætter fra begge familiene som slo seg ned der ute: Amund Hansen og Tore Olsen

Jeg har mange opplysninger om dette folket, fortalt av oldemor (som var født der) og avisutklipp. Hadde vært hyggelig å høre fra deg.

Mvh Guri

dn35143
Innlegg: 9
Registrert: 4. april 2016 kl. 9.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av dn35143 » 19. oktober 2016 kl. 16.28

Jeg skriver historien om Hovelsdalsfolket først og fremst fordi hun jeg er gift med er tippoldebarn av Tord, som Tore var døpt, og oldebarn av Johanna. Du nedstammer kanskje fra hennes søster, Elen, og Ole?
Det ville vært kjempefint å høre historier fra deg om folket der ute. Noe kan kanskje være stoff å ta med i historien min?
Hvis du har epostadresse kan jeg sende deg det jeg foreløpig har skrevet, så kan du lese det før vi kanskje snakkes en vakker dag.

Hilsen Jostein

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Re: Kristine Amundsdatter fra Lensvik??

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 19. oktober 2016 kl. 17.44

Ja, Elen og Ole er mine tippoldeforeldre, så din kone og jeg blir i slekt.

Send meg det du har på guridr a gmail.com
Gleder meg til å se hva du har av info. Det var folka i Håvvårsdalen som fikk meg til å starte med slektsforsking for mange år siden. Har vært der ute flere ganger og jeg blir like fasinert hver gang. Tenk å bosette seg i denne ødedalen (eller som oldemor sa, "min barndoms dal") Ikke mindre øde i Bjørndalen der Johanna bosatte seg noen år. Har vært der også.

Da ser jeg frem til å høre fra deg.
mvh Guri

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»