Mathilde Andresen født 1882

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Thor Øivind Snare Thoresen
Innlegg: 11
Registrert: 11. mai 2021 kl. 4.47
Sted: Nes på Romerike

Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Thor Øivind Snare Thoresen » 14. mai 2021 kl. 4.43

Hei. Jeg er helt ny i "Slekt og data". Jeg leter etter min oldemor som er født i Høland.

Min farmor Karly er født 05.10.1910 på Rikshospitalet i Oslo. Hun vokste opp hos fosterforeldre på Krokstrand. Moren er oppgitt å være tjenestepike Mathilde Andresen, født i 1882, bosatt i Såner: Bruer i Vestby kommune.
Permanent lenke: https://www.digitalarkivet.no/pd00000023007394

I folketellingen 1910 befinner Mathilde Andresen seg på Roven i Fet sammen med min farmors tvillingbror Eugen Karlsen. Fødested til Mathilde er oppgitt til Høland. Bostatus; midlertidig tilstede. Familiestilling: besøkende.
Permanent lenke: https://www.digitalarkivet.no/pf01036379001827

Muligens fikk Mathilde en datter til i 1918 ved navn Margarethe Fernanda som blir adoptert bort. Nå er Mathilde bosatt på Skaugen i Fet. Dersom dette er samme Mathilde Andresen så hadde hun tidligere født 4 barn utenfor ekteskap.
Permanent lenke: https://www.digitalarkivet.no/pd00000019709910
(Det står Andersen i den digitale versjonen men i den skannede står det tydelig Andresen)

Det er det jeg har funnet ut om min oldemor. Hvor i Høland kommer hun fra? Hadde hun noen søsken? Hvem var foreldrene?

Hadde satt stor pris på om noen satt på flere opplysninger om min oldemor. 

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Gunnar Østegården » 14. mai 2021 kl. 5.11

Velkommen til Slektsforum!

Ja, jeg tror du har henne her: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000018281962

I så fall er det den Mathilde Kaspara som er nevnt i bygdeboka for Høland på Flatby under Botner. Datter til Andreas Kristiansen Delingsby og Bolette Randine Svensdatter Mellomneset. Flere søsken er nevnt i bygdeboka.

Hun får en sønn, Albert Minius i 1902, med Anders Kolbjørn Martinsen Falla (fra Fet?)

Mvh Gunnar.
 
 
 

Thor Øivind Snare Thoresen
Innlegg: 11
Registrert: 11. mai 2021 kl. 4.47
Sted: Nes på Romerike

Re: Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Thor Øivind Snare Thoresen » 15. mai 2021 kl. 4.38

Tusen takk for kjapt svar. 

Det må jo være henne. Jeg var nok for snever med hensyn til fødselsår. Det varierer fra 1881 til 1883 i de kirkebøkene og folketellingene jeg har funnet, men det er kanskje ikke så uvanlig.

Når det gjelder Høland bygdebok, er den å finne i digital utgave i Nasjonalbibioteket?

Mvh Øivind

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. mai 2021 kl. 8.02

Det dreier seg om bind 6.3 av Gards- og slektshistorie for Høland og Setskog. Se fra side 502. Bindet ble utgitt i 2015, og jeg tror ikke du finner det på Nasjonalbiblioteket. Derimot finnes også spor av hennes foreldre og aner i andre bind av bygdebokserien, og som antagelig finnes på NB. Jeg har ikke tilgang til NB dessverre, ettersom jeg bor utafor Norges grenser ( - er vel en del av koronastrategien til Erna Solberg, skulle jeg tro) og jeg vet ikke hvilke bind som finnes der. Selv har jeg bøkene i bokhylla, men du kan jo begynne med å søke i de lokale bibliotekene, de bør vel finnes i biblioteket på Bjørkelangen om ikke annet - og kan kanskje fjernlånes til andre bibliotek i landet.

Jeg sender deg gjerne en oversikt over de anene jeg har i databasen som PM.

Mvh Gunnar.
 

Thor Øivind Snare Thoresen
Innlegg: 11
Registrert: 11. mai 2021 kl. 4.47
Sted: Nes på Romerike

Re: Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Thor Øivind Snare Thoresen » 16. mai 2021 kl. 3.42

Hei igjen Gunnar.

Gards- og slektshistorie for Høland og Setskog finnes i bind 1-3 på NB. Jeg sjekker på biblioteket på Årnes. Ellers bor jeg bare 40 minutters kjøring fra biblioteket på Bjørkelangen, så det er bare en fin luftetur. Lenge siden jeg har vært på de trakter. På Fosser tror jeg ikke jeg har vært noen gang. Har alltid svingt til venstre i Bjørkelangen ;). "Flatby under Botner" har jeg ikke funnet ut hvor ligger enda, med mindre Botner strakk seg helt til Aursmoen.

Send meg gjerne din oversikt over aner på PM. På forhånd takk.

Mvh Øivind

Eva Marie Gran
Innlegg: 15
Registrert: 23. februar 2005 kl. 21.51
Sted: FOSSER

Re: Mathilde Andresen født 1882

Legg inn av Eva Marie Gran » 15. oktober 2021 kl. 23.28

Flatby av Botner lå midt i sentrum, der Joker idag har sin butikk. Du har sikkert allerede fått aner på disse folkene, ellers så har også jeg en god del av disse. Videre kjenner jeg godt til noen av etterkommerne fra Flatby i denne slekta.  Gi beskjed om det er noe du trenger.
 

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»