Torbjørn og Peder Brynildsen

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Torbjørn og Peder Brynildsen

Legg inn av Trygve Tveter » 10. november 2017 kl. 11.28

Hei !

I bygdeboken: Gårds– og slektshistorien for Høland og Setskog, av Gunn Cathrine Varder Løwe og Odd Ottesen, bind 1 side 398 - 399 skriver de om Torbjørn Brynildsen på gården Åmot og Peder Brynildsen på gården Bunes i Setskog, de skal være fra Sverige, kanskje Skillingmark.

I en artikkel som kalles: Svensken på Aamot.
Kildestoff innsamlet av Odd Ottesen, bearbeidet av Arnfinn Wennemo og Gunn Løwe.
Står det bl. a.
Torbjørn Brynildsen, som var født ca. 1626, kom fra Östervallskog i Värmland til gården Åmot i Setskog senest innen september 1663. Samme året som krigen brøt løs kjøpte han gården av Jørgen Svendsen Østby. På nabogården Bunes bodde det også en svenske, Peder Brynildsen, som var Torbjørns bror.

Jeg lurer på om noen har tilleggsopplysninger om disse.
Hvem var Peder Brynildsen sin kone ?
Hvem var dere foreldre ? Hvor bodde de ? Kjenner noen til navn på søsken ?

Er takknemlig for all informasjon om disse, de er 6 og 5 tipper i min anerekke.

Hilsen
Trygve Tveter

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Torbjørn og Peder Brynildsen

Legg inn av Gunnar Østegården » 14. november 2017 kl. 6.55

Det finnes opplysninger på internet om at disse to skulle være fra Remjäng i Skillingmark - sønner til Bryngel Torbiörnson Remjäng. (- det er i og for seg bare å google - det har jeg gjort!)

Men dette er nok meget tvilsomme opplysninger.

På gården Remjäng fantes det en Per Bryngelsson som var gift med Karin Olofsdotter -
De skal ha hatt en sönn, Bryngel Persson, som döde 29 nov 1703.
Denne Bryngel kan i så fall ikke være identisk med Peder Brynildsens sönn Brynild Pedersen som döde på Graverholt i 1724.

Mvh Gunnar.

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Torbjørn og Peder Brynildsen

Legg inn av Trygve Tveter » 14. november 2017 kl. 20.33

Hei !

Takk for tilbakemelding. Jeg har ikke tenkt på internett, så takk for tipset. Ser at flere har skrevet noe om Torbjørn og Peder (Bryngelsen) Brynildsen. Skal se nærmere på dette.

Vet mann noe mer om Torbjørns kone Kari Olesdatter ?

Trygve T

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»