Johanna Gurine Haugland Johannesdatter f. ca 1816

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
13434
Innlegg: 104
Registrert: 3. desember 2004 kl. 20.20
Sted: NARVIK

Johanna Gurine Haugland Johannesdatter f. ca 1816

Legg inn av 13434 » 25. mars 2006 kl. 21.24

Hei !

Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om anene til Johanna Gurine Haugland Johannesdatter, Muligens født på Valberg omkring 1816. Hun ble gift med Christian Robertsen også Valberg omkring 1816.

Vennlig hilsen: Ketil Iversen

Brukeravatar
gj00622
Innlegg: 107
Registrert: 31. januar 2005 kl. 0.15
Sted: BRØNDERSLEV

Re: Johanna Gurine Haugland Johannesdatter

Legg inn av gj00622 » 26. mars 2006 kl. 13.54

Hei!

Ser av folketellingen av 1865 at Johanna er gift med Kristen Robertsen og bor på Gimsøy i Vågan. De har da 6 barn.

Vennlig hilsen

Benn-Erik

13434
Innlegg: 104
Registrert: 3. desember 2004 kl. 20.20
Sted: NARVIK

Re: Johanna Gurine Haugland Johannesdatter

Legg inn av 13434 » 26. mars 2006 kl. 17.14

Hei !
Ja, Det er riktig person. Men det gir ikke svar på Johanna`s aner. Hvem var hun? og hvor kom hun fra ?

Vennlig hilsen ketil Iversen.

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Johanna Gurine Haugland Johannesdatter

Legg inn av dn19389 » 26. mars 2006 kl. 21.35

Jeg ville nok sjekket den vielsen her i orginalkilden. Mulig det kan være rette par.


CHRISTEN ANDREAS SIMON RUBERTSEN
JOHANNA GURINA JOHANNESDR Family
Marriage: 18 OCT 1838 Borge, Nordland, Norway


Den boka ligger dessverre ikke på DA ennå, men kanskje noen har tilgang.....

12228
Innlegg: 20
Registrert: 29. januar 2009 kl. 23.11
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Johanna Gurine Haugland Johannesdatter

Legg inn av 12228 » 10. februar 2009 kl. 23.02

Hei,

Ser at din etterlysning snart har 3-års jubileum, men jeg har søkt litt på Johanna og Christen Ruberthsen i det siste. De er mine tipp-tipp oldeforeldre. For Johanna har jeg at hennes foreldre er Martha Hansdatter Haukland og Johannes Jensen, gift i Borge 07.07.1816, men dette har du kanskje funnet ut allerede.

Mvh
Stein Anderssen

gj13540
Innlegg: 1
Registrert: 17. mars 2011 kl. 9.03

Re: Johanna Gurine Haugland Johannesdatter

Legg inn av gj13540 » 17. mars 2011 kl. 9.20

Hei

Ser det nærmer seg nok ett jubileum på denne tråden;=).

Jeg driver ikke slektsforskning, men syntes det var interessant å finne dette forumet.

Kvinnen det refereres til her, er jeg 99 % sikker på er min oldemor Johanne Gurine fra Ulsteinvik. Hun var gift med min Oldefar Jentoft Hagbarth Robertsen som kom fra Vinje i Borge, Gimsøy i Vågan kommune.
Jeg husker oldemoren min veldig godt, hun døde da jeg var ca 10 år gammel - 98 år, på Kabelvåg sykehjem. Hun hadde en søster som het Pauline, som flyttet til Seattle USA og giftet seg og stiftet familie der. Hun levde lengre enn min oldemor, og ble hele 112 år. Pauline kom 1 gang på besøk til sin søster, etter at hun reiste til Seattle. Da var oldemor langt over 80 år. Pauline var hennes yngre søster mener jeg.
Oldemor og Oldefar bodde i Henningsvær i Vågan Kommune, og deres sønn (min bestefar), Reidulf, bor fremdeles der i deres hus - nå ca 91 år gammel. Han har 5 søsken, 2 brødre (Kaare Johan og Bjarne) og 3 søstre (Margrethe (Dalajârna, Sverige), Borgny og Hjørdis).

Gimsøy er en veldig liten bygd i Vågan. Og det skal vel godt gjøres at der er 2 Johanne Gurine og flere Robertsen slekter på ett så lite sted;=)! Noterer meg også det faktum at min Oldemor Johanne og min Oldefar Jentoft, jo hadde 6 barn. For øvrig kan jeg nevne at alle jentene i søskenflokken problemer med hoftene sine, noe som også min oldemor hadde.
Oldefar var ishavs fisker og hadde egen båt som het Norden (senere fikk han Norden II, som min bestefar overtok etterhvert), og eide fiskemottak i "Været" (jentoftbrygga). De bygde Jentoftstova i Henningsvær og bosatte seg der. Oldemor var som vanlig på den tiden, husmor, med hendene fulle.
Selv har jeg min oldefars Amerika-koffert fremdeles i stuen min, og bildet av dem henger på veggen.
Jeg husker gode minner av å alltid få appelsiner da vi besøkte dem i Jentoftstova, og som vi frydet oss, jeg og mine søstre, når vi fikk flette oldemors lange hår;=)!
En kort periode i min barndom - bodde jeg og min familie i huset deres etter Oldemor flyttet på gamlehjemmet.

Svar

Gå tilbake til «Lofoten - ukjent kommune»