Maria og Jens Larsen i Omsundet

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn08685
Innlegg: 9
Registrert: 21. desember 2008 kl. 20.24
Sted: HEIMDAL

Maria og Jens Larsen i Omsundet

Legg inn av dn08685 » 14. august 2010 kl. 21.26

I Gards- og Ættesoge for Tingvoll (Band I) står det under Breivika på Flemma om Jens Larsen Breivik (f. 1865) og Maria Nilsdatter Gagnat (f. 1881) at de "kjøpte seg ei stue i Omsundet og budde der".

De hadde barna Ane (f. 24.07.1911) og Lina (f. 14.06.1913), som begge var født på Flemma.

Ønsker å finne ut hvor det ble av disse: Hvor lå stua i Omsundet som de kjøpte? Når døde Jens og Maria, og hvor ble det av døtrene?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Maria og Jens Larsen i Omsundet

Legg inn av Tore Kristiansen » 15. august 2010 kl. 11.48

Dette er så seint at du må bruke nyere kilder for å finne ut av dette. Det er ikke bygdebok her, og Omsundet hørte til Bremsnes kommune fram til 1964.

Hvis døtrene ble gift i Kristiansund, kan du lete i kirkebøkene etter dem. Men siden dette er nyere tid, bør du nok dra til Statsarkivet og se i dem der.

På Statsarkivet har de ganske mange adressebøker fra Møre og Romsdal, og du kan slå opp i dem og se om du finner Jens Larsen nevnt der. Hvis du finner ham, kan du følge ham oppover i årene. På 1930-tallet vil kanskje også døtrene komme inn på samme adressa. Da vet du i hvert fall at de har vokst opp.
Jeg husker ikke nå hvor gamle de var de adressebøkene på Statsarkivet. De står i samme rom som ekspedisjonen, men hvis de ikke har gamle adressebøker fra Møre og Romsdal der, kan du gå på Gunnerusbiblioteket. De har flere adressebøker fra Møre og Romsdal for 1920- og 1930-tallet. Jeg har selv vært der og fotografert av et par adressebøker. Gunnerusbiblioteket har også lengre åpningstider enn Statsarkivet så det er vel et bedre forslag til å begynne med. :)

Adresseboka for 1915-1916 er digitalisert på Digitalarkivet (lenke til digitale bøker på framsida). (Digitalarkivet er nede nå, så jeg får ikke lenket til den.) Du får se i den om du finner dem der, og så sjekke på Statsarkivet i de andre adressebøkene der.

I adresseboka 1917-1917 som jeg har fotografert av, står han under Bremsnes:
Breivik, Jens L., arb., Omsa

Siden Digitalarkivet er nede nå, får jeg ikke sett etter om pantebøkene for Bremsnes går fram til denne tida. Men hvis de gjør det, kan du lete der og se om du finner en kjøpekontrakt som ble tinglyst.

Et tips er å kontakte folk i Omsa og spørre. Kanskje du finner noen eldre som husker denne familien?
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Nordmøre - ukjent kommune»