Brit Jensdatter Nesset - gift med Erik Askildson Røen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Brit Jensdatter Nesset - gift med Erik Askildson Røen

Legg inn av 17887 » 5. september 2005 kl. 19.46

Brit er ikke oppført med fødselsår i "Gards- og ættesoge for Rindal", bind 1, men hun var gift med Erik Askildson (nestua) Røen i Rindal.

Brit og Erik fikk en sønn, Wessel, i 1753.
I 1755 ble inngikk Erik et nytt ekteskap, så kanskje døde Brit på barselseng. Dødsår for Brit er heller ikke oppgitt.

Jeg har forsøkt å finne ut hvor Brit kom fra, men så langt (med de tilgjengelige kildene jeg har) har jeg ikke lykkes. Ved søk på Næsset i FT 1865, får jeg "tilslag" (bl.a.) i Stangvik, Tingvoll og Kvernes. Jens var vel ikke noe "vanlig" navn på den tida eller heller ?

Navnet på sønnen, Wessel, er jo også uvanlig.

Kan noen hjelpe med opplysninger/letetips hadde det vært fint.

mvh
Aud Marion Røen (etterkommer)

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Brit Jensdatter Nesset - gift med Erik Askildson Røen

Legg inn av 17887 » 6. september 2005 kl. 16.52

- her er det noe som ikke stemmer:

I FT 1801 finner jeg "Brith Jendtr, 73, enke e. 1ste ægteskab" sammen med Wessel og familien ... tar kontakt med bygdebokredaksjonen for å få en evt. korrigering på Erik Askildsons giftemål.

Ellers er jeg fremdeles takknemlig for assistanse når det gjelder Briths fødested og foreldre
- samt forslag til forklaring på hvorfor Brith og Erik ga sønnen det spesielle navnet Wessel.

mvh
Aud Marion

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Brit Jensdatter Nesset - gift med Erik Askildson Røen

Legg inn av 17887 » 21. september 2005 kl. 20.14

Et (for) kort besøk på Statsarkivet i dag medfører at slekthistorien må omskrives:
Erik var nok ikke gift med Brit.

1753;
"23 Julie ved Øye døbt UÆGTE barn Vessel. Pat: soldat Eric Ads(???) Røe, Mat. Brit Iensd Næsset".
Fadre var Einer Bevre, Ingebrigt Bevre, Jon Iens. Bevre. Guraa Toresd Bevre, Ragnil Rødningen.

Temaet kan vel derfor flyttes til "Surendahl" ?

Det er vel tenkelig at Brit Jensd. som bor sammen med Wessel og familien på Røen i 1801 er hans mor som har vært gift, men flyttet til sønnen som enke.
En rask sjekk hos Hans Hyldbakk har ikke gitt noe resultat - må gå grundigere til verks ..
Jon Jensen kan vel være Brits bror. Jeg håper fremdeles å finne ut hvem som var Brits foreldre.

mvh
Aud Marion

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Brit Jensdatter Nesset - gift med Erik Askildson Røen

Legg inn av 17887 » 26. september 2005 kl. 17.18

Nå har jeg fått hjelp av Endre Holten som har "plassert" Brit på Gleremsnesset !
STOR takk til Endre for god hjelp, både nå og med tidligere spørsmål.

Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Nordmøre - ukjent kommune»