Skifte 1764, Dale, Rødven

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 30. mai 2020 kl. 17.13

Er det noen som kjenner til Jon Olsen Fladsetøen, Gunder Jonsen og Gjertrud Jonsdatter?

Romsdal sorenskriveri, skifteprotokoll side 249a.
Anno 1764 13.Sept paa gaarden Dale i Rødven otting .........
.... .....
b. Jon Olsen Fladsetøen paa Nordmøre Gimnes Tinglag og Fredøe Annexsogn død og efterladt seg 2 ægte og ? børn navnlig
1. Gunder Jonsen gift og ? paa gaarden Reiten i Tingvold præstegjeld Gagnat tinglag
2. Gjertrud Jonsdatter gift med Ole Juul og ...... ..... ..........under gaarden Juul beliggende husmandsplass i ? Tingvold Præstegjeld Gagnat tinglag paa Nordmøre.
https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660270
Sist redigert av Kjell Farstad den 3. juni 2020 kl. 20.52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Else Berit Rustad » 30. mai 2020 kl. 18.46

1. Gunder Jonsen gift og boesiddende paa Gaarden Reiten i Tingvold Præstegield....
2. Giertrud Jonsdotter gift med Ole Juul og de boesiddende paa en under Gaarden Juul beliggende Huusmandsplads i bemte. Tingvold Præstegield...

Mvh
Else B.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 30. mai 2020 kl. 20.00

Tusen takk Else for at du hjalp til med tyding.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mai 2020 kl. 9.21

Det må ha vært skikkelig artig å finne dette skiftet med så mange navn!
(Jeg har flere i området rundt Eidsvåg i Nesset som jeg lurer på, og jeg skal gå gjennom disse navnene for å se om jeg finner noen manglende forbindelser.)

Har du sett at Gunder Jonsen og Gjertru Jonsdatter også arver etter mor si Beret Gundersdatter?
Det er de helt siste arvingene som står, og de står på neste side.

Har du noen aldersangivelser på disse folkene? Cirka?

Jeg har en Jon Flatset som står som skyldig noe i et skifte på Or på Freiøya i 1691. Så at det var en Jon på Flatset, det er bevist. Men om det er rett mann, vet jeg ikke. Og det er kanskje for tidlig også?
Jeg finner ikke Jon Olsen på Flatset eller Flatsetøya i hverken 1660-manntallene eller i 1701-manntallet, (Huidnes (Kvitnes i dag) ligger på Flatsetøya og der var det tre husmenn, Ingen Jon.)
Heller ikke i Freiboka bind 1. Men bygdebøkene for Frei er nok de dårligste som Hyldbakk gjorde. Der er det store mangler.


Gardene Gyl og Reitan står begge i Gards- og ættesoge for Tingvoll, band 2, av Hans Hyldbakk (1963)
På side 477 under Nordgarden, Reitan står det at Gunnar Jonson Reiten omkom på vei til Freikirka i 1754. Gunnar og Tore Tørlenda rodde båten for presten Munthe, og alle tre omkom. Men han er kalt for Gunnar Halset. Hvis dette var sønnen til Jon på Flatset, har han nok vært på Hallset på Bergsøya før han kom til Reitan.

Jeg finner ingen Ole husmann på Gyl i bygdeboka. Heller ikke under nabogarden Sandvik.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 31. mai 2020 kl. 9.57

Dette skiftet som Osvald Rydjord har funnet omfatter mange personer, nesten like omfattende som Ødegårdskiftet som du Tore fant for en tid tilbake.
At både far og mor til Gunder og Gjertrud er arvinger i skiftet har jeg fått med meg.
Skiftet er skrevet i 1764 og da lever Gunder, da er det vel ikke han som omkommer i 1754.

På Bergsøya er det en mulig Gunder. Kan Bergsøya ha hatt skiftende tilhørlighet til sogn og tinglag?
Gunder Jonsen Rensvigen. Gift 28.07.1754 i Øre med enken Brit Thronsdatter Hiorten.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070913670163
x. Brit Gundersdatter f.26.06.1763 i Øre.
Foreldre: af Fredøe sogn Gunder Jons: Hiorten og qv Brit Thronsdr.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070913670293

Ekstraskatten 1762. 117 Hiorten, Fredøe sogn, Gimnæs Tingl.
Gunder Jons:, Beret Tronsdatter, barna; Tron, Ole og Giertrud.
https://www.digitalarkivet.no/rk10051111250050
Enkemann Gunder Jonsen Hiorten gift 07.07.1776 i Øre med Ragnild Andersdatter Lillevig.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070913670491

FT1801 Hiorten i Fredø.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8428003544

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 31. mai 2020 kl. 10.01

Tore skrev:Har du noen aldersangivelser på disse folkene? Cirka?

Marit Torsteinsdatter f.17xx. Bosatt i Eidsvåg. Gift 24.06.1757 Røe i Nesset med enkemannen Knud Knudsen Eidsvaag.

1757 i Røe kirke, St. Hansdag Copul Enkemannen Knud Knudsen Eidsvaagen med pigen Marit Torstensdtr. Lille–Gussaasen.

I ekstraskattemanntallet 1762 finner vi Knud og Marit på garden Eidsvaagen No.157. Barn som er over 12 år gamle: Marit, Sygnie Knudsdøtre og Joen Knudsen.

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08, side 456b. Aar 1756 Den 24de Maij. Siri Johansdatter Eidsvaagen. Enkemannen Knud Knudsen.
Barn:
1. John Knudsen gl. 8 Aar. F: Torsten Lille Gussiås.
2. Marit Knudsdatter gl. 11 Aar. F: John Johnsøn ???bøen.
3. Siri Knudsdatter gl. 9 Aar. F: Anders Hagen.
4. Brit Knudsdatter gl. 3 Aar. F: Niels Jordfald?
5. Knud Knudsøn gl. 2½ Aar. F: Faderen Knud Knudsøn.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24617/457/

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mai 2020 kl. 13.59

Kjell skrev:Kan Bergsøya ha hatt skiftende tilhørlighet til sogn og tinglag?
Nei, ikke før denne tida. Bergsøya hørte til Frei sogn i Tingvoll prestegjeld. Frei og Øre sogn var begge annekssogn til Tingvoll. Det gjør de også ved reformatsen i 1589, og også i katolsk tid.

I 1828 ble Frei sogn overført til det nye Kristiansund prestegjeld, og Bergsøya ble overført fra Frei sogn til Gjemnes sogn da det ble opprettet i 1893. Men det er jo langt seinere.

Bergsøya hørte også til Gjemnes tinglag, og siden det ligger bare et lite sund unna Gjemnes, har det nok hørt til Gjemnes tinglag alltid. I skipreidetida het nok Gjemnes tinglag for Barknafjordr skipreide (altså Batnfjorden skipreide, https://lokalhistoriewiki.no/images/12.png) så Bergsøya har fram til 1828 hørt til samme kirkelige og verdslige ordning så langt tilbake som vi kjenner.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mai 2020 kl. 14.11

Men jeg lurte mest på når de cirka levde, disse farbrødrene, morbrødrene og morsøstrene til Ingebor Iversdatter?

Gunnar Jonsson Reitan var født cirka 1703. Han står som 51 år gammel ved begravelsen i 1754 etter at han drukna i Lamvikbukta ved Hoem. Ole Aslaksen Skorgen kan ha vært hans farfar, hvis gardsnavnet stemmer på Gunnar (Gunder). Men stemmer det med alderen til Ole Skorgen? Kan han ha fått en sønnesønn i 1703?

Jeg finner ikke skiftet etter Gunnar på Reitan, men det er flere mangler i skiftene på 1750-tallet for Nordmøre. Sorenskriveren har ikke ført dem inn i protokollen. Og det klager neste sorenskriver over da han overtar.

-----------------
Jeg skal se etter i flere kilder for å se om jeg finner Jon Flatsetøy i tida rundt 1700 og etter. Og barna hans. Men nå er det fint vær, og det må nytes. Det er ikke så sikkert vi får ha det så lenge på disse kanter.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 31. mai 2020 kl. 14.54

Ja været må vi nyte mens vi har det slik. Osvald har mer informasjon om folkene ellers i skiftet. Det kan være avvik i bygdebøkene angående de samme folkene.
--------
Kjell Ove Hattrem har opplysninger om familien på Flatsetøya:
http://www.kjellovehattrem.com/g0/p154.htm#i15360

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mai 2020 kl. 15.39

Ok, alderen som Kjell Ove har satt på ham, betyr vel at han mener at Jon Olsen var den samme som soldat Jon Olsen på Indre Skorgen i Manntallet 1701, Romsdal fogderi, Nesset prestegjeld, Rød sogn side 225.
Og at faren og brødrene bor på Ytre Skorgen. Faren Ole var 60 år, sønnene Aslak og Ole var 18 og 14 år gamle.

Da kan ikke den Jon Flatset som jeg fant i 1691 være den samme som kalles for Jon Flatsetøy i 1764.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Osvald Rydjord » 31. mai 2020 kl. 16.42

En tilfeldighet gjorde at jeg kom over dette skiftet. Er hjemme fra hytta som snarest (uten nett der) og legger ut det jeg stavet meg fram til og har lagt inn Else sin retting. Det er et par spørsmålstegn til som kanskje kan tydes også. Jeg ser innrykkene forsvinner. Jeg har funnet fram til de aller fleste eller kanskje rettere veldig mange nevnt i skiftet, men skiftet har tydeligvis ikke vært kjent for dem som skrev Nessetbøkene. Det som skaffer meg mest bry er farbrødrenes farfar. Når farbrødrene het Ole og Aslach Aslachsen må faren nødvendigvis ha hett Aslach .... og det stemmer ikke med Nesset XI s 645. Der blir han kalt Ole Jonsen, og det er skifte etter ham

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 05, side78b. Anno 1708 d: 6. November. Ole Jonsøn Skorgen. Enken Anne Jonsdatter.

Mannens barn med hans første kvinne.

1. Jon Olsøn

2. Aslach Olsøn

3. Olle Olsøn

4. Ingeborg Olsdatter. F: Faderbroder Joen Joens. Mitted.
------------
Siden hun som det er skifte etter er en Iversdatter, skulle det ha vært en Iver (Aslachsen) her også, så det er mye å gruble på. De to Kjell spør om arver både via farbror og morsøster.

Jeg kommer tilbake med mer etter pinse.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24614/86/
Anno 1764 13.Sept paa gaarden Dale i Rødven otting i ?? Knud Dale og Andbiørn Dale foretaget registrering og vurdering efter Enke Ingebor Iversdatter ??? 2de farbrødre 2 morbrødre og 3 morsøstre
1. Farbroder Ole Aslachsen Schorgen død og efterladt sig 7 børn
a. Aslach Olsen Schorgen død og efterladt 5 børn
1. Ole Aslachsen Schorgen gift og myndig ?? forretning
2. Ole Aslachsen Øren(?) gift og myndig
3. Anne Aslachsdatter gift med Halvor Sletfjerding
4. Ingebor Aslachsdatter gift med Anders Biorbach i Erisfjord Otting
5. Giertrud Aslachsdatter gift med Iver Lysteren
b. Jon Olsen Fladsetøen paa Nordmøre Gimnes Tinglag og Fredøe Annexsogn død og efterladt seg 2 ægte og ? børn navnlig
1. Gunder Jonsen gift og ? paa gaarden Reiten i Tingvold præstegjeld Gagnat tinglag
2. Giertrud Jonsdotter gift med Ole Juul og de boesiddende paa en under Gaarden Juul beliggende Huusmandsplads i bemte. Tingvold Præstegieldd Gagnat tinglag paa Nordmøre.
2 Farbroder afg. Aslach Aslachsen Tielle efterlader sig 2 ægte sønner
A. Jon Aslachsen Hammervold død 4 ægte barn
1. Aslach Jonsen Hammervold myndig
2. Jon Aslachsen Stubøen gift myndig samt
3. Tørrie Jonsdatter gift med Niels Biertesen paa gaarden Jordfallen
4. Siri Jonsdatter Eidsvaag død og efterladt sg 5 børn
1. Jon Knudsen 14 aar formynder farbroderen Tosten Knudsen Lille Gussiaas
2. Knud Knudsen 2 aar formynder hans fader Knud Knudsen Eidsvaag
3. Marithe Knudsdatter 1 aar formynder Jon Jonsen Stubbøen
4. Søgni Knudsdatter 16 aar formynder Anders Knudsen Hagen
5. 5Berethe Kudsdatter 18 aar formyner Nils Bjertesen Jordfallen
B. Ole Aslachsen Schiørsether død og efterladt sig 7 børn
1. Aslach Olsen Schiørsether myndig
2. Jon Olsen Schiørsether myndig
3. Anders Olsen Tielde
4. Niels Olsen Opsahlen
5. Sivert Olsen Schiørseter myndig.
6. Maritte Olesdatter gift med Aslach Jonsen Sletfjerding.
7. Aalou Olsdatter gift med Aslach Jonsen Tielde

3 Morbroder Iver Gundersen Hargaut død og efterladt sig 2 børn
a. 1. Ole Iversen Havnesset(?)
b. 2. Marit Iversdatter gift med Jon Jacobsen Horsgaard
4 Morbroder Ole Gundersen Quernberg død og efterladt sig 3 børn
a. Berethe Olsdatter gift med Erich Olsen Høvigen
b. Kari Olsdatter gift med Ole Larsen Holen
c. Kristie Olsdatter gift med Ole Olsen Otten
5 Morsøsteren Søgni Gundersdatter Eidsvogen uten barn
6 Morsøsteren Mildri Gundersdatter Eidsvogen død og efterladt sig 5 børn
a. Hans Knudsen Eidsvogen myndig
b. Berethe Knudsdatter gift med Lars Sørensen Eidsvogen
c. Kari Knudsdatter gift med Aslach Indre Schorgen
d. Guri Knudsdatter ugift med formynder Aslach Indre Schorgen
e. Ingebor Knudsdatter ugift med formynder Hans Knudsen Eidsvogen
7 Morsøsteren Berethe Gundersdatter Flatset på Nordmøre død og efterladt sig 2 børn
a. Gunder Jonsen ? paa Nordmøre myndig
b. Giertrud Jonsdatter gift med Ole Juul

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Osvald Rydjord » 31. mai 2020 kl. 16.50

Kan Gunder Jonsen (på Flatset?) være arving 10 år etter at han druknet? Det måtte vel i tilfelle være barn av ham som arvet? og de skulle i tilfelle være på gården Reitan. Tar jeg feil?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mai 2020 kl. 19.14

Osvald skrev:Jeg ser innrykkene forsvinner.
Forklaring på hvordan du kan få til innrykk, står det blant annet i dette emnet på testforumet: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=89505
:) Tore

gj21713
Innlegg: 72
Registrert: 7. mai 2014 kl. 22.24
Sted: Øydegard

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av gj21713 » 31. mai 2020 kl. 22.12

Gjemnesboka B10 s112: Elling Størkersen Røvik g 1758 med enka etter Gunnar Jonsen Reiten, Margrete Andersdatter
Lysning 21 desember 1757
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 568/L0793: Ministerialbok nr. 568A02, 1749-1768, s. 236-237
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070912630090

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. juni 2020 kl. 0.11

Da fant jeg Gjertrud Jonsdatter.
I ekstraskattmanntallet i 1762: Ekstraskatten Nordmøre, 1762, Tingvoll sogn, side 27 står Ole og Gjertrud som husmenn under Vulvik. De står som husmenn nummer 3 under Vulvik øverst på høyresida. Ole Nilsen Gilderviken og hustru Gjertru Jonsdatter.

I bygdeboka, Tingvoll, band 2, side 27, helt øverst på side 27 står det bare at Ole Nilsen døde i 1770. Gjertru står ikke nevnt der.
Jeg har ikke funnet skifte etter Ole Nilsen i skifteprotokollen 1766-1772.

Ole og Gjertru ble gift i 1757: Tingvoll ministerialbok 1751-1776, Kronologisk liste 1757, Side 188, nesten øverst i venstre kolonne på venstresida.
Den 19 oktober Enkemann Ole Nilsen Halten ved Tingvoll og pike Gjertru Jonsdatter Hagen ved Hallset.

Der får vi Hallset igjen, samme gardsnavnet som Gunder Jonsen Reitan står oppført med i bygdeboka for Tingvoll.
Hallset på Bergsøya står i bind 8. Det er at av de bindene som jeg ikke har tilgjengelig nå.
Hallsethagen var, såvidt jeg husker fra bygdeboka, en av de eldste husmannsplassene i dette området, og da var den også stor og ga et godt utkomme for husmannen. I alle fall på 1600- og 1700-tallet. Det var på en av husmannsplassene på Hallset på Bergsøya at det i et skifte omkring år 1800, står nevnt en kakkelovn. (Men jeg husker ikke om det var akkurat Hallsethagen.)
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. juni 2020 kl. 9.22

Det er et flott skifte, Osvald. Noen småpirk på noen av arvingene:
Osvald skrev:4. Siri Jonsdatter Eidsvaag død og efterladt sg 5 børn
Alderen på barna var Jon 14 år, Knud 9 år, Marithe 19 år, Søgni 16 år og Berethe 11 år.

5 Morsøsteren Søgni Gundersdatter Eidsvogen uten barn
Her står det Enke lever på henne, så hun kan ha hatt barn etter seg.

1. Aslach Olsen Schiørsether myndig
Han står som Schiørlien

Ser at du har et spørsmålstegn etter Havnesset. Eneste jeg finner i Midt-Norge som passer er Hamnneset i Fræna. Der Julsundet møter Fjærnfjorden, tvers overfor Aukra.
Men det kan jo ha vært en husmannsplass som har skiftet navn seinere også.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Osvald Rydjord » 2. juni 2020 kl. 17.59

Nessetbøkene kaller far til 2 Farbror Aslach Aslachsen Tielde for Andersen. Her er 3 generasoner av Jon sine etterkommere: Opplysningene stort sett hentet fra de første bindene av Nessetbøkene som alle ligger på nett.


1. Generasjon

1. Jon Aslaksen Tjelle, f. ca 1663 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Aslak Andersen Tjelle), d. ca 1736 på Hammervoll, Nesset. Han giftet seg med Marit Knudsdatter.
Barn:
i. Jon Jonsen Hammervoll, f. på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Gjøri Olsdatter på Stubø. Han giftet seg med (2) Marit Endresdatter Stubø.
2. ii. Tyri Jonsdatter Hammervoll.
3. iii. Siri Jonsdatter Hammervoll.
4. iv. Aslak Jonsen Hammervoll.


2. Generasjon

2. Tyri Jonsdatter Hammervoll, også kjent som Tørri Jonsdatter Hammervold, f. i Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Ola Pedersen Jordfall, f. på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Peder (Aslaksen?) og Marit Olsdatter), d. 1751 på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Nils Berntsen på Jordfall, også kjent som Nils Bertelsen på Jordfall, også kjent som Niels Biertesen Jordfall, d. 1766 på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
5. i. Peder Olsen Jordfall f. 1742.
6. ii. Marit Olsdatter Jordfall.
iii. Kristoffer Olsen Jordfall, f. på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Kari Jakopsdatter.

3. Siri Jonsdatter Hammervoll, d. 1756 på Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 24 mai 1756 på Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Knut Knutsen Eidsvåg, f. 1713 i Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, , (sønn av Knud Gundersen Eidsvåg), d. 1785 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Marit Knudsdatter Eidsvåg, f. 1745 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Siri/Synneve/Sygni Knudsdatter Eidsvåg, f. ca 1748 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1795 på Haugen, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 28 jul 1795 på Haugen, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Gunder Olsen Haugen, d. 1825 på Haugen, Nesset, Møre og Romsdal.
7. iii. Jon Knudsen Eidsvåg f. ca 1751.
8. iv. Brit Knudsdatter Eidsvåg f. ca 1752.
9. v. Knud Knudsen Eidsvåg f. 1755.

4. Aslak Jonsen Hammervoll, f. på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal, d. ca 1771 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit Eriksdatter.
Barn:
10. i. Knud Aslaksen Hammervoll f. ca 1746.
11. ii. Einar Aslaksen Hammervoll f. ca 1751.
12. iii. Marit Aslaksdatter Hammervoll.
iv. Aslak Aslaksen Hammervoll, f. ca 1760 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Knudsdatter Eidsvåg, 1792.
v. Anne Aslaksdatter Hammervoll, f. 30 okt 1761.


3. Generasjon

5. Peder Olsen Jordfall, f. 1742 på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Rebecca Eriksdatter, 1765, f. 1727, (datter av Erik Andersen Røbekk og Beret Eriksdatter), døpt 30 mar 1727 i Tresfjord kirke, Veøy, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Børre Pedersen Otterbog, f. 1765 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1809 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Siri Larsdatter Bugge, 1790, f. på Bugge, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1826 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Nille Pedersdatter Otterbog, f. 1768 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1785 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal.

6. Marit Olsdatter Jordfall, også kjent som Marit Holten, f. på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Torstein A Nauste.
Barn:
i. Ola Torsteinsen.

7. Jon Knudsen Eidsvåg, f. ca 1753 i Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, , d. 1819 i Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anne Børresdatter Otterbog, f. 1761 på Otterbog, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Børge Olsen Eiknes og Rebecca Eriksdatter), d. 1835 på Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Knud Jonsen Eidsvåg, f. 1786 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Marit Aslaksdatter Nauste. Han giftet seg med Ildri Jonsdatter Stubø, f. 1787 på Stubø, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Børre Jonsen Eidsvåg, f. 1788 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1788 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Børre Jonsen Eidsvåg, f. 1790 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Guri Olsdatter Eidsvåg, f. 1789 på Myra Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ola Torsteinsen Gussiås og Marit Olsdatter Grønfæt), døpt 30 aug 1789 i Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Erik Jonsen Eidsvåg, f. 1793 i Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Marit Aslaksdatter Hammervoll, f. 1808 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Aslak Knudsen Hammervoll og Siri Larsdatter Eidsvåg), d. 1846 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Ingeborg Monsdatter. Han giftet seg med Ingeborg Olsdatter Teigset, 1831, f. 1784 på Teigset, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ola Halvorsen Talset og Ingeborg Larsdatter Åbakk), d. 1840 i Stubø, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Guri Aslaksdatter Nerland, også kjent som Guri Aslaksdatter Langset, 27 jun 1841, f. 1798 på Nerland, Nesset, Møre og Romsdal, , (datter av Aslak Ellingsen Nerland og Ingeborg Knudsdatter Bjørnes).
v. Siri Jonsdatter Eidsvåg, f. 1795 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ola Johannesen Høvik, 1820, f. fra Høvikneset, Nesset, Møre og Romsdal.

8. Brit Knudsdatter Eidsvåg, f. ca 1752 i Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1790 på Haugen Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Ola Nilsen Jordfall, 1780, f. 1754 på Jordfall, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1788 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 6 mar 1788 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Sivert Jonsen Eide, også kjent som Sivert Jonsen Eidsvåg, 1789, d. 1835 på Stubø, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Nils Olsen Eidsvåg, f. 1780 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1809 på Teigset, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Siri Olsdatter Eidsvåg, f. 1782 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1806 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Knut Olsen Eidsvåg, f. 1784 på Bakken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Ola Sivertsen Eidsvåg, f. 1790 på Haugen Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1790 på Haugen Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.

9. Knud Knudsen Eidsvåg, f. 1753 i Liedgarden, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, d. ca 1803 på Brekken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 5 apr 1803 på Brekken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Andersdatter Eikesdalsseter, 1800, f. 1755 på Eikesdalseter, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1804 på Brekken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Knud Knudsen Brekken, f. 1800 på Brekken Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal.

10. Knud Aslaksen Hammervoll, f. ca 1746 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit Eriksdatter Barstein, 1781, f. 1760 på Barstein, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Erik Olsen Barstein og Ingrid Eriksdatter Høvik).
Barn:
i. Aslak Knudsen Hammervoll, f. 1783 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1815 på Hammervoll, Nesset. Han giftet seg med Siri Larsdatter Eidsvåg, 1808, d. 1834 på Hammervoll, Nesset.
ii. Erik Knudsen Hammervoll, f. 1785 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Ingrid Knudsdatter Hammervoll, f. 1788 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Tølløv Didriksen Nauste, 1813.
iv. Knud Knudsen Hammervoll, f. 1790 på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Gjertrud Iversdatter Bugge, 11 jan 1824, , f. 1792 på Bugge indre, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Iver Olsen Bugge og Kristi Olsdatter Rød), d. 13 jun 1832 i Rasmusstua Bugge, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Anne Olsdatter Rød, 6 jul 1834, , f. 1798 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ole Olsen Rød og Guri Pedersdatter Rød).

11. Einar Aslaksen Hammervoll, også kjent som Einar Aslaksen Solbjørg, f. ca 1751 på Hammervoll, Nesset, , d. 1809 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Kari Endresdatter Hånde, 1779, , f. 1733 på Hånde, Nesset, Møre og Romsdal, , d. ca 1813 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 1813 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Aslak Einarsen Solbjørg, f. 1785 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1852 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit Olsdatter Tjelle, 1811, f. 1789 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ole Andersen d e Tjelle og Eli Hansdatter Aaram), d. 1857 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Ragnhild Einarsdatter Solbjørg, f. 1779 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal, , d. 1847 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Ole Torfinnsen Hatlen, 1807, f. 1755 - 1775 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Torfinn Audunsen Hatlen og Marit Olsdatter). Hun giftet seg med (2) Ole Eriksen Gussiås, 19 jul 1818 i Nesset, Møre og Romsdal, f. 1789 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Erik Olsen Gujord og Anne Andersdatter Tjelle), døpt 14 jun 1789 i Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Kari Einarsdatter Sæter, f. 1783 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1783 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Mars Einarsen Sæter, f. 1789 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1789 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal.

12. Marit Aslaksdatter Hammervoll, også kjent som Marit Aslaksdatter Stubø, f. på Hammervoll, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Anders Torfinnsen på Stubø, også kjent som Anders Torfinnsen Stubø, 1782, f. 1747, d. 1790 på Stubø, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Sivert Jonsen Eide, også kjent som Sivert Jonsen Eidsvåg, 1791, d. 1835 på Stubø, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Brit Sivertsdatter Stubø, f. 1793 på Stubø, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1822 på Teigset, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Olsen Teiset, 1814, f. 1791 på Teigset, Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Ola Halvorsen Talset og Ingeborg Larsdatter Åbakk).

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Osvald Rydjord » 2. juni 2020 kl. 18.48

Skifte etter Ole Aslachsen på Skjørseter 20.april 1744 https://www.digitalarkivet.no/sk20090129650360 Ingen barn nevnt i skiftet, bare kreditorer.

3 generasjoner etterkommere Ole Aslachsen (Skjørseter)

1. Generasjon

1. Ole Aslaksen på Skjørseter, f. d. 1744 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 1744 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
2. i. Aslak Olsen Skjørseter f. 1709.
3. ii. Jon Olsen Skjørseter f. 1710.
4. iii. Anders Olsen Skjørseter f. ca 1718.
5. iv. Nils Olsen Skjørseter. Nils Olsen blir kalt Nils Olsen Opsalen. (Se note nederst)
v. Sivert Olsen Skjørseter, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
vi. Marit Olsdatter Skjørseter, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Aslak Jonsen Sletfjerding.
vii. Aalou Olsdatter Skjørseter, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Aslach Jonsen Tjelle. (en av de to Aslak Jonsen Skjørseter/Tjelde er trolig født på Dale ca 1692, sønn av Jon Knudsen Sandnes og Gjertrud Sørensdatter Dale)


2. Generasjon

2. Aslak Olsen Skjørseter, også kjent som Aslach Olsen Skjørli, f. 1709, d. 1772 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 1772 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Synnøve Jonsdatter, d. 1790 på Lyster, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
6. i. Jon Aslaksen Skjørli f. ca 1745.
ii. Anders Aslaksen Skjørli, f. på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal.
7. iii. Ole Aslaksen Skjørli.
8. iv. Kari Aslaksdatter Skjørli f. 1752.
v. Mari Aslaksdatter Skjørli, f. 1754 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1817.

3. Jon Olsen Skjørseter, f. 1710 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, , d. 1764 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 8 mar 1764 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ildri Olsdatter.
Barn:
9. i. Ola Jonsen Skjørseter f. 1747.
ii. Anders Jonsen Skjørseter, f. 1750 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Ole Jonsen Skjørseter, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Bersvend Jonsen Skjørseter, f. 1758 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 4 mai 1758 i Nesset, Møre og Romsdal, d. føør 1764 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
v. Aslak Jonsen Skjørseter, f. 1759 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 16 des 1759 i Nesset, Møre og Romsdal.
10. vi. Jon Jonsen Skjørseter.
vii. Berit Jonsdatter Skjørseter, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.

4. Anders Olsen Skjørseter, også kjent som Anders Olsen Tjelle, f. ca 1718 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, , d. 1780 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 18 jul 1780 på Slettreiten Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Jartru Andersdatter, f. 1724, d. ca 1786 på Slettreiten Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 23 jan 1787 på Slettreiten Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
11. i. Ole Andersen Tjelle f. 1745.
12. ii. Marit Andersdatter Tjelle f. 1754.
13. iii. Anders Andersen Tjelle f. ca 1755.
iv. Erik Andersen Tjelle, f. 1757 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 4 sep 1757 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal.
14. v. Anne Andersdatter Tjelle f. 1760.
vi. Gjertrud Andersdatter Tjelle, f. 1763 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 16 jan 1763 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1826 på Dueås, Tingvoll, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Iver Toresen Dueås, 7 jul 1811 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal.
vii. Anders Andersen Tjelle, f. 1767 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 1 nov 1767 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1854 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal.

5. Nils Olsen Skjørseter, også kjent som Nils Olsen Opsalen, f. på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, , d. før 1780. Han giftet seg med Anne Pedersdatter Nesje, 1738 i Veøy, Møre og Romsdal, f. 1718 på Nesje S, Veøy, Møre og Romsdal, (datter av Peder Kolbeinsen Rydjord og Inger Olsdatter Berg), d. ett 1780 på Opsal Sekken, Veøy, Møre og Romsdal.
Barn:
15. i. Nils Nilsen Opsal f. 1761.


3. Generasjon

6. Jon Aslaksen Skjørli, f. ca 1745 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Mildri Olsdatter Lange, 1778, f. ca 1751 i Gunnargarden Lange, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ole Ellevsen Lange og Ragnhild Olsdatter Helle). Forhold til Marit Estensdatter Viken, f. ca 1734 fra Meisal, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Synnøve Jonsdatter Sandnes, f. 1787 på Sandnes, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Ole Jonsen Meisal, f. 1772 på Meisal, Nesset, Møre og Romsdal, d. i ukjent.

7. Ole Aslaksen Skjørli, f. på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Ingeborg Larsdatter Åfløy. Han giftet seg med (2) Brynhild Pedersdatter.
Barn:
i. Peder Olsen Skjørli, f. 1775 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1841 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Marit Sivertsdatter Høvik.
ii. Aslak Olsen Skjørli, f. 1778 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Nilsdatter Høvik.

8. Kari Aslaksdatter Skjørli, f. 1752 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Anders Rasmussen Tjelle, også kjent som Anders Rasmussen Trollmyr.
Barn:
i. nn, f. 1771 på Skjørli, Nesset, Møre og Romsdal.

9. Ola Jonsen Skjørseter, f. 1747 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1790 på Smedrøsten Rød, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 11 aug 1791 på Smedrøsten Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anne Knudsdatter Høvik, ca 1782, f. 1748 på Høvik, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Knut Knutsen Høvik og Ingeborg Pedersdatter), d. på Smedrøsten Rød, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Marie (Marit) Olsdatter Rød, f. 1789 på Smedrøsten Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ole Andersen Hargaut, 1817, f. 1796 i Buvik, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Anders Olsen Buvik og Anne Iversdatter Holmsjøen).

10. Jon Jonsen Skjørseter, d. før 1801. Han giftet seg med Ingelev Jonsdatter Sandnes, 27 des 1781, f. ca 1749 på Sandnes, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Jon Olsen på Sandnes og Marit Arensdatter).
Barn:
i. Ragnhild Jonsdatter, f. 1791, d. 1791.

11. Ole Andersen Tjelle, f. 1745 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 4 des 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Mali Olsdatter Rød, 29 des 1772 i Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1747 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ola Olsen Rød og Anna Eriksdatter), d. 1827 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 22 nov 1827 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Ragnil Olsdatter Rød, f. 1773 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 12 mar 1773 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1829.
ii. Ane Olsdatter Rød, f. 1774 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 2 okt 1774 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Auden (Anders?) Olsen Nauste, f. 1765 på Nauste, Eresfjord, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Ole Audensen Naustehagen og Gjertrud Iversdatter Ødegård), d. 3 mar 1830 i Reiten, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Ole Olsen Rød, f. 1778 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 28 mai 1778 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Synnøve Knutsdatter Helle, 16 jun 1811, f. 1787 på Helle, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Knut Olsen Mittet og Gunhild Henriksdatter Ernes), d. 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 1823 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Anders Olsen Rød, også kjent som Anders Olsen Dale, f. 1782 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, , døpt 31 mar 1782 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1850 på Dale Mittet, Veøy, Møre og Romsdal. Forhold til Kari Tollefsdatter Gauprør, f. 1776 på Gauprør, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Tollef Larsen Myklebostad og Gunnhild Jonsdatter Husby). Han giftet seg med Mali Larsdatter Dale, 1815, f. 1794 på Dale Mittet, Veøy, Møre og Romsdal, (datter av Lars Olsen Dale og Synnøve Olsdatter Seljevold), d. 1826 på Dale Mittet, Veøy, Møre og Romsdal, skifte 1827 på Dale Mittet, Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Jonsdatter Hunnes, 24 jun 1830 i Veøy kirke Sølsnes, Veøy, Møre og Romsdal, , f. 1796 på Hunnes Nedre, Veøy, Møre og Romsdal, (datter av Jon Bjørnsen Hunnes og Brit Olsdatter Bakken), d. 1851 på Dale Mittet, Veøy, Møre og Romsdal.
v. Giertru Olsdatter Rød, f. 1784 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 6 jun 1784 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1833.
vi. Anne Olsdatter d y Rød, f. på Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Ole Olsen, d. ca 1810 på Solbjørg, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Johan Olsen Rød, også kjent som Jon Olsen Solbjørg, f. 1781 på Smedrøsten Rød, Nesset, Møre og Romsdal.

12. Marit Andersdatter Tjelle, f. 1754 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1816 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Anders Nilsen Barstein (sønn av Nils Aslaksen Barstein og Agate Aslakdatter), d. 1778 i Ranvik, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Aslak Knudsen Rød, 1 nov 1782 i Nesset, Møre og Romsdal, f. 1736, d. 1815 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Aslak Andersen Tjelle, f. 1767 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Knud Aslaksen Rød, f. 1782 på plass u Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 8 des 1782 i Vistdal kirke, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Knudsdatter Nerland.
iii. Anders Aslaksen Rød, f. 1784 på plass u Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 5 des 1784 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1872 på Røsten u Rød, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit Paulsdatter, f. 1790, d. 1869 i Røsten u Rød, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Ola Aslaksen Rød, f. 1790 på plass u Rød, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 28 nov 1790 i Nesset, Møre og Romsdal, d. ca 1839 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 24 mar 1839 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Mildri Olsdatter Hatlen, 1819, f. 1798 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Ola Børresen Otterbog og Karen Tollefsdatter Sundli).

13. Anders Andersen Tjelle, f. ca 1755 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1832 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Guri Olsdatter Rød, 6 apr 1779 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1753 på Rød, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1834 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 23 jun 1835 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Ole Andersen Tjelle, f. 1779 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 25 apr 1779 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 27 apr 1808 nær Kilåsen.
ii. Anders Andersen Tjelle, f. 1782 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, , døpt 28 jul 1782 i Vistdal, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1843 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Brit Larsdatter Horsgård, 21 mar 1811 i Veøy, Møre og Romsdal, , , f. 1791 på Horsgård ytre, Veøy, Møre og Romsdal, (datter av Lars Eriksen Bergsvik og Else Jørgensdatter Ulleland), d. 1818 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 14 nov 1818 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Jødda Pedersdatter Meringdal, 12 jul 1818 i Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1784 på Meringdal, Nesset, Møre og Romsdal.
iii. Anne Andersdatter Tjelle, f. 1785 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 22 apr 1785 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 11 sep 1848 i Breivika, Eresfjord, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Iver Olsen Tjelle. Hun giftet seg med Knud Pedersen Breivik, 16 jan 1814, f. 1786 i Breivika, Eresfjord, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Peder Halvorsen Bugge og Gjertrud Larsdatter Steinsvoll), d. 22 jun 1857 i Breivika, Eresfjord, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Gjertru Andersdatter Tjelle, f. 1788 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 18 apr 1788 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1 mar 1850 på Romuld Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Erik Larsen Nauste, også kjent som Erik Larsen Romuld, 7 jul 1812 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1782 på Haugen Nauste, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Lars Eriksen Nauste og Marit Olsdatter Rød), d. ca 1840 på Romuld Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, skifte 14 jul 1840 på Romuld Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.
v. Erik Andersen Tjelle, f. 1790 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 6 jun 1790 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 24 jun 1790 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal.
vi. Erik Andersen Tjelle, f. 1791 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 18 sep 1791 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 25 okt 1871 på Hargaut Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Mali Ambjørnsdatter Dale, f. 1790 i Dalefonna, Veøy, Møre og Romsdal, (datter av Ambjørn Trondsen Dale og Ragnhild Olsdatter Seljevold), d. 1865 på Dale, Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Brit Holgersdatter Kofoed, 1822, f. 1798 på Eidsøra, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Holger Ulrik Kofoed og Berit Mortensdatter Hengneshagen), d. 1853 på Hargaut Eidsvåg, Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Marit Ottasen Lien, f. 1792 i Lien Vistdal, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Otto Olsen Lien og Ellen Knudsdatter Tjelle).
vii. Marit Andersdatter Tjelle, f. 1794 på Slettreiten Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 3 aug 1794 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1832 i Dalefonna, Veøy, Møre og Romsdal, skifte 1832 på Dalefonna, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Sivert Olsen Skjørseter, også kjent som Sivert Olsen Dale, 14 jul 1816 i Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1797 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Ole Amundsen Skjørseter og Gjertrud Sivertsdatter Villa), døpt 30 jul 1797 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1865 på Dalefonna, Veøy, Møre og Romsdal.

14. Anne Andersdatter Tjelle, f. 1760 på Tjelle, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 6 apr 1760 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1845 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Sivert Sjursen Gussiås, 1 jan 1782 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1758 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Sjur Sjursen Bakken og Anne Olsdatter), d. 1786 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Erik Olsen Gujord, også kjent som Erik Olsen Gussiås, 1 jul 1787 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, , , f. ca 1756 på Gujord Hjelset, Bolsøy, Møre og Romsdal, , (sønn av Ole Olsen Sotaaen og Ingeborg Arnesdatter Berg), d. ca 1817 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, skifte 28 nov 1718 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Anders Sjursen Gussiås, f. 1784 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 9 mai 1784 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1798 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal.
ii. Sjur (Sivert) Sjursen Gussiås, f. 1786 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 29 okt 1786 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1875 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Marit Torsteinsdatter Gussiås, 1814, f. 1788 på Gussiås lille, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Torstein Torsteinsen Gussiås og Marit Aslaksdatter Hammervoll).
iii. Ingeborg Eriksdatter Gussiås, f. 1788 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 23 mar 1788 i Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Jon Olsen Steinsvoll, 1816, f. 1764 på Steinsvoll i Eresfjorden, Nesset, Møre og Romsdal, d. 13 feb 1830 på Steinsvoll i Eresfjorden, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Lars Bersvendsen Helle, 1834, f. 1808 på Helle, Nesset, Møre og Romsdal.
iv. Ole Eriksen Gussiås, f. 1789 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 14 jun 1789 i Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ragnhild Einarsdatter Solbjørg, 19 jul 1818 i Nesset, Møre og Romsdal, f. 1779 på Sæter, Nesset, Møre og Romsdal, , (datter av Einar Aslaksen Hammervoll og Kari Endresdatter Hånde), d. 1847 på Hatlen, Nesset, Møre og Romsdal.
v. Gjertrud Eriksdatter Gussiås, f. 1791 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 27 mar 1791 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 1843 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ola Olsen Skjørseter, 12 jan 1812 i Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1778 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal, (sønn av Ole Olsen Lien og Ingeborg Knudsdatter Høistakli), døpt 25 jan 1778 i Bolsøy, Møre og Romsdal, d. 1860 på Skjørseter, Nesset, Møre og Romsdal.
vi. Erik Eriksen Gussiås, f. 1794 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 26 jan 1794 i Nesset, Møre og Romsdal. Forhold til Tyrie Larsdatter Reitli, f. fra Reitli u Gussiås lille, Nesset, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gjertrud Arnesdatter Lyster, 12 jul 1835 i Nesset, Møre og Romsdal, , f. 1791 på Lyster, Nesset, Møre og Romsdal, (datter av Arne Iversen Lyster og Brit Larsdatter Kvernberg), døpt 20 nov 1791 i Nesset, Møre og Romsdal.
vii. Ole Eriksen Gussiås, f. 1796 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, d. 1825.
viii. Anne Eriksdatter Gussiås, f. 1799 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 14 jul 1799 i Nesset, Møre og Romsdal, d. 6 okt 1799 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal.
ix. Ingelev Eriksdatter Gussiås, f. 1799 på Gussiås store, Nesset, Møre og Romsdal, døpt 14 jul 1799 i Nesset, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Erik Andersen Duås, 13 jul 1823 i Rød kirke, Nesset, Møre og Romsdal. ,

15. Nils Nilsen Opsal, f. 1761 på Opsal Sekken, Veøy, Møre og Romsdal, d. 1848 på Voll, Voll, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Guri Olsdatter Vold, 1798, f. 1762 på Voll, Voll, Møre og Romsdal, (datter av Ola Einarsen Vold og Inger Ivarsdatter Ødegaard), d. 1819 på Voll, Voll, Møre og Romsdal.
Barn:
i. Peder Nilsen Vold, f. 1799 på Voll, Voll, Møre og Romsdal, d. 1879 i Voll, Voll, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ingeborg Lassesdatter Vold, 1826, f. 1805 på Voll, Voll, Møre og Romsdal, (datter av Lasse Eriksen Eik og Synnøv Johansdatter Bø), d. 1889 på Voll, Voll, Møre og Romsdal.


Romsdal sorenskriveri, skifteprotokoll, side 523a. Anno 1780 den 9de Novbr. blev anmeldt at Pigen Giertrud Pedersdatter Nesjie i Fanne Otting, var udi Bergen ved Døden aggd: hvis efterladenskaber bliver at Dele imellem hendes .... arvinger som var følgende:

1. Fuldsøsteren Anne Pedersdatter Opsalen Enken efter Niels Opsalen
.

2. Halvsøsteren Gørrie Steensdatter, død og efterladt sig følgende børn

a. Jacob Jonsen Horsgaard myndig

b. Inger Olsdatter gift med Anders Talsetbøen (TØ1000)

c. Kari Olsdatter gift med Lasse Horsgaard.

--------------
Anne Pedersdatter arver tanten i 1764, arver etter søsteren i 1780

---------------
Det må være samme mann som det vises til i 1764skiftet. Anne Pedersdatter Opsalen er datter av Peder Kolbeinsen Rydjord og Inger Olsdatter Berg.



A. Ole Aslachsen Schiørsether død og efterladt sig 7 børn

1. Aslach Olsen Schiørsether myndig

2. Jon Olsen Schiørsether myndig

3. Anders Olsen Tielde

4. Niels Olsen Opsahlen

5. Sivert Olsen Schiørseter myndig.

6. Maritte Olesdatter gift med Aslach Jonsen Sletfjerding.

7. Aalou Olsdatter gift med Aslach Jonsen Tielde


------------------

Dette blir kanskje ikke så ryddig, men hvis det er noen som vil ha en RTF-fil hvor kildene kommer med, så send meg en melding.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 3. juni 2020 kl. 10.43

Oj oj, her er det mye å sette seg inn i.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. juni 2020 kl. 14.51

Først i går kveld sjekket jeg opplysninga som Ola Heggeset kom med om at enka til Gunder ble gift i Røvika på Storlandet i Gjemnes. Og da var det litt lettere å finne ut litt mer om Gunnar Jonsson.

Kjell Ove har jo også om disse folkene; Gunnar Jonsson på Reitan.

Og Kjell Ove har henvisninger til kildene, noe som bygdeboka ikke har. Der står det: Han fikk bygselseddel på 1 øre 18 merker på Hallset, Frei, den 7. juli 1736. Seddelen ble tinglyst 25. oktober. og kilden er dette: SAT, Nordmøre sorenskriveri, 1/1A/L0019: Tingbok nr. 18, 1733-1736, folio 166a. Litt midt under midta på høyresida der linja begynner med en blekkflekk står det Gunder Joensen Soelbiør.
(1 øre 18 marklag (ikke merker) er det samme som et halvt spann.)

Solbjør er så vidt jeg vet kun i Nesset, men jeg finner ingen Jon Olsen eller Gunnar Jonsson i Gards- og ættesoge for Nesset, bind 2 fra side 246
Så dette får dere romsdalinger finne ut av. Kan faren ha vært brukar på Solbjør ei tid?

Gunnar Jonsen Hallset ble trolovet i Øre kirke med Margrete Andersdatter (Kariset) i 1736. Øverst til venstre i kirkeboka for dem som tilhører Kvernes sogn men bruker Øre kirke: Kvernes ministerialbok 1731-1765, Kronologisk liste 1736.

Gunnar og Margretes første barn, Beret, ble døpt Dom. 3 p. Trin. 1737 i Øre kirke nederst på venstresida: Tingvoll prestegjeld, Øre sogn, Ministerialbok 1732-1754, Kronologisk liste 1737
Gunder Hallsets barn Berrete. Faddere: Knut Olsen Blakstad, Jon Olsen Hallset, Knut Olsen Hallset, Ingri Berge, Marit Blakstad, Gjertru Hallset.

Det kan være en mulighet at fadderen Jon Olsen Hallset, var faren til Gunnar. Den siste fadderen er nok søstra hans.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 5. juni 2020 kl. 11.13

En oppsitter på Solbjør i matrikkel 1723, ingen husmann.

No. 155
Gaarde Nafne Soelbiør
Opsidders Tal/ Opsidderis Nafne 1 og en part øde/ Olluf, øde
Proprietaire og Böxle Raadig General Schultzis Arving: ejer og bøxler.-

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. juni 2020 kl. 21.09

Skifte etter Niels Olsen Oupsalen i Vold otting 3.11.1774
Enken Anne Pedersdatter laugverge Ole Sæchesæter og
1 sønnen Peder Nielsen myndig
2 sønnen Ole Nielsen 21 aar formynder Jon Olsen og ??
3 sønnen Niels Nielsen 12 aar " Erich Romdalvig
4 da Anne Nielsdatter 26 aar " Erich Eeg
5 " Inger Nielsdatter 17 aar " Peder Eeg
6 " Ragnielle Nielsdatter 14 aar " Iver Sæchesæter

Romsdal, Skifteprotokoll nr. 10 (1774-1782), Skifteprotokollside, Side 44b-45a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090129670047
--------------

Skifte etter enken, Anne Pedersdatters bror, Ole Pedersen på Nord-Nesje https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660550

Skifte Nord Nesje 29.9. 1769 etter Ole Pedersen Romsdal, Skifteprotokoll nr. 9 (1761-1773), Skifteprotokollside, Side 519b-520a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660550
Anno 1769 25 September blev paa garden Nord Nessie i Fanne Otting ?? og Offentlig Auction efter afg. Ole Pedersen til ? for Enchen Marthe Pedersdatter med Laugverge Iver Steensaaen og ?? navnlig
1. fuldsøsteren Giertrud Pedersdatter med formynder (ikke ført)
2. fuldsøsteren Anne Pedersdatter gift med Niels Upsalen
3. halvsøsteren Giørri Steensdatter død og efterladt sig 3 børn
a) Inger Olsdatter 30 aar med f. Jacob Horsgaard
b) Enchen Kari Olsdatter
c) Jacob Jonsen Horsgaard

----------------
Skifte etter far til Ole Pedersen, Peder Colbentsen (f Rydjord) på Sør-Nesje



Skifte på Søre Nesje 6.5.1745 Romsdal, Skifteprotokoll nr. 7 (1740-1751), Skifteprotokollside, Side 383b-384a
https://www.digitalarkivet.no/sk20090129650403

Anno 1745 den 6te Mai ..Søre Nessie i Fanne otting for at holde skifte og ? efter afgang ? Peder Colbentsen i ? og ? imellom hans efterladte Enke Ragnhild Olsdatter paa den ??? mandens barn ? med den første kone(?) navnlig

Ole Pedersen

Gjertrud Pedersdatter laugverge Erich Olsen Bergsvigen

Anne Pedersdatter laugverge Iver Hofdenachen

Laugverge for enken Othe Iversen Øvre Vaage

-----------------
At Otte Iversen Øvre Vaage er laugverge for enken tyder på at de er i slekt.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. juni 2020 kl. 15.42

Nå har jeg endelig fått sett i Gjemnesboka om Hallset.

Om Gunder Jonsen Solbjør står det ikke mer enn det som står i panteboka og at han fikk ei datter i 1737, og at enka ble gift i Røvika. At han flyttet til Reitan, står det ikke noe om.

Under husmannsplassen Hallsetmyra står det at det var en bruker Jon ca. 1720-1742. Denne Jon døde i 1742. Det står ikke noe mer.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Skifte 1764, Dale, Rødven

Legg inn av Kjell Farstad » 12. juni 2020 kl. 19.46

Takk for opplysningene fra Gjemnesboka.
Jeg får lete videre og se om Hallset, Hjorten og Reitan er riktig "reiserute" for Gunder, eller om det er sammenblanding av flere personer med samme navn.

Svar

Gå tilbake til «Nordmøre - ukjent kommune»