Hanibalslekt fra Vestnes

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. mars 2014 kl. 20.41

Først litt om alderen til Hanibal Olsen Orset. Midsund I sier 1711. (uten ca.) Vet ikke hva som er kilde til dette tallet. Gjertrud/Jertrud Pedersdtr er mora og vi vet fra Midsund I at fogden 16/1 1705 hadde stevnet Ole Jacobsen Orset for tidlig samleie med sin kvinne Jertrud Pedersdtr.
Kirkeboka for Aukra har begravelsen til Hannibal Ols Ohrset, gl. 80 aar
(fredag den 18.februar 1885, 2.spalte).
Han skulle da etter dette være fødd ca. 1705.
Kanskje var det Hanibal som var resultatet av "fogdens vrede"?
Men disse aldersoppgivelsene spriker jo såpass at en må ta dem med godt slingringsmonn. (Var i dag borti et tilfelle med en mann som i følge KB døde 103 år gammel, mens han etter FT 1701 skulle være ung mann på kun 90 år.)

Midsund I har beregnet Hanibal Orset sin førstefødte (Jertrud) f. ca. 1743. Så han skulle ha hatt god tid til å gjøre seg bemerket både i Rødven og andre steder :)

Så Hanibal Orset må være en god kandidat til Hanibal Landre, og at han ikke helt har gjort opp for sin tidligere løssluppenhet der så sent som i 1746...
"Naboen" Hanibal Christensen Julset kan også være en mulig kandidat som Hanibal Landre.


Har i dag 8. mars også begynt å legge inn opplysninger om de forskjellige Hanibal-er på min
hjemmeside
.
HANIBAL
Gi beskjed om dere finner feil også der.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 11. mars 2014 kl. 19.00

Først må jeg få "gratulere" deg med å ha passert de magiske 100 innlegg Helge - det sier en god del om hvor interessant denne tråden her (i tillegg til antall oppslag på den). Deretter må jeg si at det var en gledelig nyhet at du har begynt å legge ut Hanibal-stoffet på en egen nettside - utmerket!

Som en liten "oppmerksomhet/blomsterkvast" i anledning overnevnte, har jeg litt info til tråden.

Nr 1: Hanibal Nilsen Sæter.
I åpningsinnlegget har du Hanibal Nilsen Sætre (trolig Ellingseter, f. 1752) jekteskipper i Bergen 1801, men med adresse ”Ud paa Gaden” i Molde 1787. Du har ham i et senere innlegg som gift i Bergen 1796, og påfølgende barnedåp der. Jeg vet ikke hvor godt dette er kjent (kildebelagt), men Hanibal kjøper seg hus på Molde i 1786 under en auksjon (Molde skifteprotokoll 1768-87, side 1038) holdt som del av dødsbobehandlingen etter tidligere amtmann Tønder av 10-24 Feb 1786. Dvs. det tok litt tid med husauksjonen for: ”Anno 1786 den 5te Septembr: Kl 11 Slett formiddag blev foregaaende betimelig Auctions Proclamation frem holdet 5te og allersidste gangs offentlig Auction over Stervboets Vaane Gaard og Grund her i Molde paa forskrevne Conditioner da efter Buud og overbud Hanibald Nielsen derpaa blev høystbydende, og med Sr. (Abraham står det i panteboka) Schiellerups Samtykke skeede tilslag for den Suma … 224 Rdr.
Eiendomsoverdragelsen er ført i Panteboka for Molde by, s.337-338 (øverst til venstre) den 24 Mai 1787. Han sitter ikke lenge på eiendommen, i samme panteboka side 367, overfører Hanibald Nielsen Sæter den til Richard Nicholaii Schielderup for den nette sum av 380 rdr (!). Undertegnet i Molde 17 Des 1789 av Hanibal N. Zætter.
Jeg ser ingen steder i disse tre kildene redegjort for hvor eiendommen er på Molde, men det må jo være snakk om ”Ud paa Gaden” nr 32 som John skriver i innlegget her av 12 Feb 2011 (merk at taksten på eiendommen var 200 rd).


Nr 2: Hanibal Pedersen Magerøy.
Bare en kildehenvisning på denne Hanibalen (slik jeg leser det). Romsdal skifteprotokoll 1761-73, s.603a: ”Ao 1772 den 9de Januari blev paa Gaarden Magerøen i Sunds otting holdet Skifte efter afgl: Enkemand Peder Pedersen Imellem hands igienlevende 8 børn neml: 1 Sønnen Hanibal Pedersen 15 aar gl: F: Erich Magerøen 2 Sønnen Peder Pedersen Ældre 14 aar gl: F: Niels Olsen Tangen 3 Sønnen Lars Pedersen 12 aar gl: F: Stephen Knudsen Ugelviig 4 Sønnen Ole Pedersen 8 aar gl: F: Jon Mager Øen 5 Sønnen Peder Pedersen 2 aar gl: F: Lars Magerøen 6 datteren Siri Pedersdatter 18 aar gl: F: Ole Reckdal 7 datteren Malie Pedersdatter 10 aar gl: F: Knud Frostad 8 datteren Marithe Pedersdatter 5 aar gl: F: Joen Magerøen. Ved denne Forretning var nærværende lænsm: Niels Larsen Ekreim og Rasmus Eschreim som betiente Vurderingen i dette Stervboe hvor da blev Registr og Vurd som følger.-

Krav i boet: Til de 3 barn Ole, Mali og Marits oppdragelse 4 tønner havre eller i verdi 8 rd. Siri Pedersdatter for 2 års lønn 8 rd 2 ort. Betalt for den avdøde til Knut Rekdal 2 rd 2 ort 10 s. Jon Iversen for utlagt lanskyld og for 1 måneds arbeid 4 rd 2 ort 10 s. Lars Magerøy krevde 5 rd i lånte penger, og 3 rd i arvepenger. Anders og Helge Heggdal krevde 1 rd 1 ort for en reise til Nordmøre. Peder Hol og Erik Magerøy uspesifisert krav. Alle barna har innestående arv etter moren, totalt 30 rd 1 ort 13 s.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. mars 2014 kl. 20.20

Takker Roy!

Her var det nytt kildestoff. Hanibal Sætre (Zætter) i Molde som tydeligvis har vært en foretaksom mann.

Peder Pedersen, fra Frostad i Tomrefjord, sin sønn Hanibal f. ca 1757 er vel bare nevnt i åpningsinnlegget. Han er i live 1792 i følge Midsund III side 48. (kilde kanskje skifte etter morsøster Kari i 1792) At denne Peder kaller en sønn Hanibal (kanskje den førstefødte sønnen) er jeg usikker på. Men Peder var gift med Anne Larsdatter Magerøy og hennes mor (som også er omtalt tidligere i debatten, 9.mai 2011) var datter av Hanibal Olsen II Rekdal. I så fall kunne Hanibal være kalla opp etter oldefaren på Rekdal.
Men hvorfor skulle Anders og Helge på Heggdal ha betaling for å reise til Nordmøre?

Og så har jeg lagt ut omtale om Hanibal Olsen Marken Eide på min Hanibalside.
Her er jo Kjell og Roy de som har bidratt mest med kildestoff og de har kanskje bemerkninger til min fremstilling.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. mars 2014 kl. 0.26

Hanibal Pedersen Magerøy f. ca 1757 i følge MIII lever neppe i 1792 slik bygdeboka hevder.

Det er skifte etter hans morsøster Kari (Karen) Pedersdatter Onen i 1792. Ho var gift med Kristen Jensen Onen.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12 , 1789-1802, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24621/98/

Om skrifta er svak og vanskelig å lese så tyder jeg det slik at de 5 arvingene er
1) Søstersønnen Lars Pedersen
2) Søstersønnen Peder Pedersen(må være Peder d.y. f. 1769, Peder d.e. opplyst død 1788).
3. Søsterdatteren Siri Pedersdatter
4. Søsterdatteren Mali Pedersdatter
5. Søsterdatteren Marithe Pedersdatter.

De andre søsken som er listet opp i MIII og i skifte etter faren i 1772 er altså borte. Peder de., Hanibal og Ole.
Hanibal da trolig død mellom 1772 og 1785 da kirkebøkene for Aukra starter.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Kjell Farstad » 17. mars 2014 kl. 9.21

Jeg kan ikke se at skiftet etter Hannibal Madsen Øver Nachen og Hustrue er linket opp tidligere, men jeg kan jo ha oversett det.
Skiftet i 1782.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24619/570/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. mars 2014 kl. 22.21

Nei dette interessante skiftet ser ut til å være nytt for oss Kjell.

Bygdeboka nevner heller ikke dette skiftet. Men de opplysninger som finnes i bygdeboka samsvarer med skiftet. Dette er jo såpass sent at kirkebøkene gir et godt grunnlag.
De to utenomekteskapelige barna til Hanibal Madsen (nevnt i tidligere innlegg) hadde vel ikke arverett og dermed unevnt.

Ser av skiftet at 1) Peder Gjelsten og 2) Knut Olsen Rekdal har mye utestående.
Der står noe med små skrift, og lurer på om det er begrunnelse for fordringene.
Knut Olsen var sønn av Ole Hanibalsen Rekdal og kom til Ræstad, Midsund.
Og hva er navnet på nr 3 som skal ha 5-3--?

Jeg forstår det slik at det blir ingenting til deling etter at alle fordringer inkludert "hiemegift" til de 3 ugifte barna er betalt.

Hanibal sin kone Enge (Inger) var fra Eik i Vatne sogn (men Vestnes Otting). Det står i bygdeboka at de var gift ca 1733 men vi finner vielsen i Vatnekirka 3.s.adv. 1729.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 18. mars 2014 kl. 11.39

Jeg leser følgende under gjeldspostene:
Nr 1) Peder Gielsten fordrer her udi Boen .................................. 12 - 2 - "
Nr 2) Knud Olsen Rechdal ligesaa resterende Tieneste=Løn .......... 11 - 2 - 12
Nr 3) Resterende Landskyld .................................................... 5 - 2 - "
(landskylden var vel til Mads Klauset/arvinger, eller?)

Og riktig, ingenting igjen utover dekning av kravene i boet som inkluderer hjemmegave til de 3 ugifte barna: "... og som Gielden saaledes som erfaret, netto ballancerer med Boens Formue; Saa bliver intet tilovers for arfvingerne, at arve..."

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 18. mars 2014 kl. 21.16

Roy skrev:Jeg leser følgende under gjeldspostene:
Nr 1) Peder Gielsten fordrer her udi Boen .................................. 12 - 2 - "
Nr 2) Knud Olsen Rechdal ligesaa resterende Tieneste=Løn .......... 11 - 2 - 12
Nr 3) Resterende Landskyld .................................................... 5 - 2 - "
(landskylden var vel til Mads Klauset/arvinger, eller?)


Ja det ser jo greit ut. Knut har vært tjener hos Hanibal Madsen. Jeg lurte litt på Mads Klauset.
Men du har jo rett. Mads er ført som eier i 1762 og Midsund I har at Mads Rasmussen på Klauset Søre/Lille er sønn til Rasmus Gundersen Nakken. I skiftet etter ham i 1763 er det nevnt bygsel og landskyld i Øvre Nakken verdsett til 50 riksdaler. Skifteregisteret har feilaktig Mads Sørensen. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/131/

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mars 2014 kl. 19.08

Helge, 28/2 2011 skrev:Jeg tror alder til Hanibal Eik må være mye feil. Broren Jacob er født ca 1781 så det er god plass til Haniball mye tidligere. Han har også et uekte barn i Vatne i 1709 og kunne jo ikke få bygsel på Remkall 15-16 år gammel i 1710!
17. februar 1713 var Hanniball Remkall lagrettesmann på vårtinget i Sunds otting, Romsdal sorenskriveri, Tingbok 7, 1711-1714, folio 126b. Da må han ha vært myndig. Han var da i alle født før 1688.
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. mars 2014 kl. 22.38

Fra før har vi altså Hanibal Remkall som lagrettesmann 1728 og 1730. Når nå Tore har påvist at han var lagrettesmann så tidlig som 1713 så må vi si han var fødd før 1688.

Bevis på at Hanibal Remkall var fra Eik har vi fra Roy i innlegg av 25.6. 2013:
"-Allexander Borchs udstæde bøxelseddel til Hannibal Niels Eeg paa dend Gaard Rømkallen..."

Når det gjelder det uekte barnet Hanibal N Eik fikk i 1709 med navn Nils (Vatne II side 612) og FS med dåpsdato 9. 11. 1710, så klarer jeg ikke å finne denne dåp i kirkebok for Vatne, men har denne publice absolverede Prid Dom. 3p. Trin 1710:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171
Her lurer jeg på hva som menes og om denne pub.abs. gjelder både Hanibal, Ener og Johan?

Det som i alle fall er sikkert er at (om det er samme Hanibal) så er manntallet 1701 rivruskende galt som gir han alder 7 år.

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/121/

En mulighet er det jo også at Nils Eik først var gift med Anne Olsdtr (skifte 1677), så med Gulov Hanibalsdtr Nakken hvor de hadde barna Anne, Jacob og Hanibal (utflyttet før 1701). Deretter med en ny kvinne hvor han fikk en ny Hanibal, Gulov (f ca 1696 kalla opp etter forrige kone) og en ny Knut f. ca 1697. Fra før har vi at Nils Eik ble gift på nytt i 1702 med Anne Guttormsdtr. (spekulasjoner en sen lørdagskveld :) )

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mars 2014 kl. 23.33

Helge skrev:Her lurer jeg på hva som menes og om denne pub.abs. gjelder både Hanibal, Ener og Johan?
Det står at Hannibal tjente hos Enok Kirkevold og at Gjørånt Rasmusdatter tjente hus Knut Eik. Johan var presten. Hr. Johan Vindeler.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mars 2014 kl. 23.44

Dessverre får vi ikke sett hva som ble skrevet i Sunnmøre sorenskriveri, Tingbok 1705-1711 om denne saken. :(

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. mars 2014 kl. 23.57

Det var da mer enn forb... med denne tingboka.

Og så var det denne Enok Kirkevold. Høres helt fremmed ut i området.

Kan det ikke være min forfar Ener/Einer Birkevold på nabogarden til Eik at Hanibal var tjener?
Han var kårmann i 1710 og jeg tror med stor sannsynlighet at hans kone Brite/Beritte var halvsøster til Hanibal..

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. mars 2014 kl. 10.21

Jo, min feil. Ener Birkevold.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. mars 2014 kl. 11.19

Det kan jo være at du finner noe i fogderegnskapene, Helge.
Sunnmøre, fogdregnskapet 1710 og fogderegnskapet 1711.

Romsdal, fogderegnskapet 1710 og fogderegnskapet 1711
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. mars 2014 kl. 12.01

Mange takk Tore, det hørtes rimelig ut.
Da var altså Hanibal på Eik tjener hos svogeren på Birkevold og Giøront som han hadde et eventyr med tjente på nabobruket, Eikebakken.
Og Hanibal var langt fra noen smågutt som ble lurt ut i ulykka når dette skjedde, som en kan tro i følge Mt 1701. Nei han måtte være godt over 20 år.
Avkommet, Nils Hanibalsen hører vi ikke mer om, om han døde i Vatne så ville nok kirkeboka og da også bygdeboka nevnt det.

Nils hadde jo navn etter farfaren, og kanskje ble han med faren ut på Otrøya. Og derifra er det jo kort vei til Bud hvor det dukker opp en Nels Hanibalsen Tungen. En Hanibalsønn som vi har hatt vanskelig for å plassere. Problemet er bare at denne Nils ser ut til å ha en sønn Hanibal alt i ca 1719 basert på alder ved død 81 år. Men det er jo god grunn til å tvile på denne aldersangivelsen da nevnte Hanibal trolig er han som har en sønn døpt så sent som i 1798. Debatt Gjemnes omkring 20. jan. 2011.

Så min konklusjon er at Nils Hanibalsen i Bud kan godt være sønn av Hanibal Remkall.


En retting til mitt forrige innlegg: Einer Birkevoll var ikke kårmann i 1710, det ble han først i 1715.

Ser Tore har hatt et innlegg mens jeg skriver. Ja vi må se mer på dette. Fogderegnskap for Eik skal ligge under Romsdal selv om de kirkelig hørte til Vatne.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. mars 2014 kl. 14.41

Fant da endelig dåpen til Nils Hanibalsen i Vatne etter litt leting. Innholdsfortegnelsen har uteglemt bolken for uekte fødte og er her under "Utflyttede"!. Siden denne Nils trolig er det første uektefødte Hanibal-barn vi har dåpen til så må vi selvsagt ha den med. Legger merke til at alle faddere var fra morsida.

Nederst på høyre side.
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01 (1699-1777), Utflyttede 1704-1711, side 184.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. mars 2014 kl. 18.42

Jeg fant bøkselseddelen til en annen Hannibal som er omtalt i dette emnet. På høsttinget 1710 fikk Hannibal Nilsen tinglyst sin bøksel på Ellingsetra: Romsdal sorenskriveri, Tingbok 6, 1707-1711, folio 147a. Seddelen ble datert Trondhjem, 9. januar 1710 (ca. rett over midta på folio 147a).

Jeg har ikke funnet Gjørånt Rasmusdatter eller Hannibal Nilsen Eik omtalt i tingbøkene fra Romsdal fra sommertinget i 1710 og til og med høsttinget 1712. Jeg har bare sjekket tingene for Sunds otting og Vestnes otting.
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 23. mars 2014 kl. 22.08

Nå skal ikke jeg være en gledesdreper, men dere kunne nok spart dere en del av dagens innsats om dere hadde sjekket "Remkall"-tråden under Midsund... Men det er jo bare fint for oss andre at opplysninger kommer flere steder, og blir sjekket på nytt!

Siden Tore kommer med tinglysningen på Ellingseter i 1710, så benytter jeg anledningen til å gi litt info om den ene stesønnen denne Hanibal Nilsen fikk med på kjøpet da han giftet seg med Berit Hansdatter (3. kona til Peder Knutsen Ellingseter): 3 år gamle Hans Pedersen Ellingseter Stor Tomren. Noen år senere viser det seg at denne karen burde holdt seg langt unna Romsdalsmartnan i 1736 ... Se mer under "Noe nytt?" på Fannesider om det skulle skorte på lesestoff i kveld.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. mars 2014 kl. 18.43

Du har rett Roy. Og det er undertegnede som må beklage at det her hadde vært nok å vist til annen tråd. Det er vel snart på tide med medlemskap i korttidsminneforeningen :)

Lenker til den omtalte Remkalltråden.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=105563

Litt om Hanibal Nilsen Ellingseter sin stesønn Hans Pedersen er også tatt med i omtalen jeg har om Hanibal Nilsen på min hjemmeside. Det er hentet fra bygdeboka. Men veldig interessant å kunne lese om dette fra originale kilder.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. juni 2014 kl. 9.19

Dette innlegget er muligens (igjen) litt på siden av trådens tema, og kanskje velkjent siden kirkeboka for Veøy er lest av så mange over lang tid. Jeg synes likevel det er berettiget til innsetting inn under Hannibaltråden fordi det gir honnør til noen av de folkene tråden handler om. Odd Sørås skrev ”Hungnesen: segna om ein røvar, soga om eit menneske” som ble publisert på sidene 183-204 i Romsdal Sogelags årsskrift for 2000. Mot slutten av denne fremstillingen følger vi Kristoffer Kristoffersen Hungnes, hans kone Maria Olsdatter, barn og noen av folkene i røverfølget til Hungnesen under dramaet 23 Mai 1746 ute på Sandøya der Hungnesen ble pågrepet og ført til Gjermundnes. Søsteren til kona hans ble slått ihjel, mens hans eldste sønn Kristoffer ble så hardt skadd at han døde senere samme dagen. Basert på rettsreferat blir fokuset i fortellingen etter dette på Hungnesen selv og hans medarrestant og svoger Johan Andersen. Vi får vite at Johan Andersen og hans ihjelslåtte kone etterlot seg et lite barn – og Sørås skriv: ”Rettspapira seier ingenting meir om Maria Hungnes og det vesle barnet til ekteparet Andersson. Dei må vel ha overlevd, og kanskje var ikkje ho verre medfaren enn at ho kunne ta seg av den vesle morlause ungen.

Det er en nærliggende tanke at Maria tok seg av barnet etter den døde søsteren. Maria skulle i utgangspunktet allerede ha omsorgen for den om lag 10 år gamle sønnen Andreas hun og Kristoffer hadde fått i Nordland, mens Kristoffers datter med hans første kone må ha vært over 20 år og trolig etablert på egen hånd (om hun fortsatt var i live).

Så var det innføringen i Veøy kirkebok 1721-64, side 280 (bilde279) som både bekrefter at Maria overlevde og samtidig reiser noen spørsmål om barna etter Kristoffer - både når det gjelder og tilvekst og avgang:
Domin: 1ma a Trinit: Guds Tieniste holdet Først i Tresfiord Kirche; Intet à parte. 61 Comun:
Same Dag ogsaa siden holdet Guds Tieniste i Wæsnæs Kirche; Hvor ieg introd: Ole Mogensen Fremstedals Qvinde. Døbte Hans Pedersen Tomrens Søn, Kaldet Peder; Spons: Ingebor Hannibaldsdatter Frostad, Sigri Hannibaldsdatter Ellingsæter, Hannibald Pedersen Tomren, Ole Olsen Frostad og Peder Hannibaldsen Ellingsæter.- Efter Tienistens Slutning Døbte Christopher Christophersen Hungnæses barn, kaldet Ole. Spons: Guri Andersdatter Ellingsæter, Mali Haldasdatter Nakken, Hannibal Madsen Nakken, Hans Haldasen ibid: og Niels Hannibaldsen Ellingsæter. NB: Forbenæfnte Fader til dette barn Christopher Hungnæs ere een bekiendt og gammel Tyv, der tillige med een heel Complot af same Slag nogle Dage før sidstafvigte Pintse Fæst ude i Boe Sogn var bleven paagreben, derpaa ført til Giermenes med een anden af same Parthie, hvor hand endnu sidder i Jeren og under Vagt til Sagens Udførsel ved Rætten; Qvinde Mennisket som hand haft ført omkring med sig og udgivet for sin Kone, endskiønt mand iche ved hvor fra Hun er, og om de ere Ægteviede eller iche; Blev iche paagrebet endskiønt Hun var hos de andre, men gick gandske fruelig til Barsel; Da hun siden derefter Mandagen Den 6te Junii kom til Niels Hannibaldsen Ellingsæter, hvor Hun Dagen efter giorde Barsel med forbenæfnte Barn, og endnu befinder sig; Som Passage ieg ogsaa i Dag efter Tienistens Slutning opgav for Hr Fogden Børge Eeg.-
"

Dette var søndagen 12 Jun 1746, tre uker etter pågripelsesaksjonen ute på Sandøya. Det står Nils Hannibalsen og folkene på Ellingseter til stor ære at de tok høygravide Maria inn til seg da hun skulle føde sønnen Ole Kristoffersen Hungnes (f. tirsdag 07 Jun 1746). Det er flott å se at ikke alle reagerte med samme voldsbruk mot slike beryktede omreisende røverfolk som det ble demonstrert ute i Sund.

Men det nevnes altså ikke noe om at hun har omsorgen for et annet lite barn, og det ville jo også vært en stor utfordring i hennes tilstand. Ei heller er noen liten gutt ved navn Andres Kristoffersen nevnt. Kristoffer mistet jo en sønn under kullseiling nordpå, kanskje det forsvant enda en på turen sørover til Romsdalen? Vi kan vel ikke konkludere med så mye etter denne presteinnføringen, men det kom en Hungnes-sønn til verden på Ellingseter den junidagen for drøyt 250 år siden. Er det noen som kjenner til Oles videre skjebne tro, ble han værende på Ellingseter - levde han opp ...?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. juni 2014 kl. 15.35

Det var artig informasjon Roy.

Og beretningen om at Nils Hanibalsen tok seg av kone og barn til "Sjølvaste Hungnesen" må selvsagt inn i Hanibalhistoria. Far til Nils, Hanibal Nilsen Ellingseter (død 1757) levde jo også ennå på garden og hadde kanskje litt han skulle ha sagt når de tok inn "røverpakk".

Skjebnen til familien Hungnes etter rettsaka på Gjermundsnes i 1746 er vel fortsatt lite utforska. Denne fødsel og dåp er derfor veldig interessant.

Det er ingen Ole Kristoffersen i bygdebok for Fiksdal Sogn som jeg kan se. Heller ikke i ekstraskatten for 1762 (liste i bygdeboka) er Ole med.
Men i Konfirmasjonsliste for Veøy 1765 er det som sistemann under konfirmerte i Vestnes en Ole Kristoffersen (om jeg tolker riktig).

Et søk på FS over døpte 1740-1755 gir ingen andre Ole Kristoffersen døpt i Veøy, heller ikke i andre kirker i Romsdal fogderi, så denne Ole burde være en god kandidat som Kristoffer Hungnes sitt barn.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 6. juni 2014 kl. 17.56

O holi mali! Det var storveies å kunne komme med noe nytt i skjæringen mellom to slike tema. Her er det vel mer spørsmål enn svar foreløpig, men konfirmanten du viser til leser jeg som "Ole Christensen Leervog". Nå er jo Christensen og Christophersen å anse som rimelig nærme patronym med datidens presisjonsnivå, men jeg vet ikke noe mer...

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. juni 2014 kl. 18.49

Da har nok rett i at det er Christensen. Og da var det nok et bomskudd. For Christen Liervogen sin sønn Ole er døpt 14. juni 1746 (FS).

"Ola finn me ikkje noko om etter 1762", sitat bygdeboka. Men det må jo være han som er konfirmert i 1765.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Osvald Rydjord » 6. juni 2014 kl. 21.32

Ola Kristensen blir bruker på bruk nr 6 Hoksnes, på Eikrem (Aukra III s 41) - død etter 1808, g 1) med Marit Rasmusdatter, f ca 1740 - datter av Rasmus Andersen og Ane Pedersdatter S-Heggdal, og 2) med Ingeleiv Jonsdatter, f ca 1750 - datter til Jon Olsen og Kari Olsdatter Raknes. Ole var bruker på Mordal før han kom til Hoksnes.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. juni 2014 kl. 14.45

Først takk til Osvald for avklaring om Ola i Lervågen.
Så til et gammelt spørsmål.


Roy skrev:I starten av denne tråden (basert på innlegg under Gjemnes) kommer en ukjent kar Hannibal "Landre" inn i bildet, som barnefar til Marthe Lassesdatter Stangenesets datter Marthe, som ble døpt i Veøy 19 Des 1728. På tinget av 03 Feb 1729 for Rødven otting (side 17), holdt på gården Indre Sandnes, står det "Fogden ladet stefne Marit Lassesdatter Stangenæs for begangne leyermaal med 2de soldater namblig Hannibal Giælden(?) og Knud Ols. Huundnæs, hvilchen sidste hun angivet for barnefader."
Hun møtte, men ikke de to soldatene, og saken ble dermed utsatt.
Saken kom opp igjen på tinget 24 Okt 1729 (se forrige link, side 41): "Fogden ladet stevne Marit Lassesdatter Stangenæs for begangne leyermaal med Knud Hundnæs Soldat." En smule forvirrende. Kirkeboken sier at Hannibal er faren, iflg. Tingboka er Knut faren.

Men, leser jeg soldat Hannibal (Landre) sin gårdsangivelse i Tingboka riktig tro? Er det noen som får noe meningsfylt ut av "Giælden", eller er jeg på bærtur her ...


Spørsmålet ditt til slutt her Roy kan jeg ikke se har blitt besvart. Nei du er nok ikke på bærtur :) Har i dag fått samme tydinga fra annen ekspertise, Tydeforumet, og regner med at det er skrevet Giælden. Jeg legger derfor ut en teori om denne Hanibal som kun må betraktes som en arbeidshypotese.

Hanibal Olsen på Orset var soldat og havna som ung mann på garden Landre i Rødven, (han har litt tilknytning til Rødven i følge skifte nevnt tidligere i debatten) og under oppholdet der ble han til presten oppgitt som far til en Marte. Han godtok ikke farskapet, og da dette kom opp i retten hadde han kommet til garden Gielden i nabosognet Vold. Hanibal giftet seg (kanskje med kone fra Vold) og budde en tid i Tresfjord, der han er skrevet Syltenøsten (plass/bosted helst på Kirke-Sylte) når han i februar 1740 døper datteren Anne. På Kirke-Sylte er det en bruker Anders Olsen gift med Inger Sjursdtr der begge i følge bygdeboka trolig er fra Vold (Måndalen). Og under tjenere og husfolk på Kirkesylte ved ekstraskatten i 1762 har vi en Fredrik Sjursen som kan være en av fadderne ".. Erich Syltenøst og Friderich ibidm." Han blir så enkemann og drar hjem til Orset hvor han gifter seg med enka der "Sør i garda" og får med henne barn fra ca 1743 og utover.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 7. februar 2015 kl. 15.32

Helge hadde et innlegg 03 Feb 2013 om Hannibal-navnet på Tautra. Trolig var Anne Hannibalsdatter gift med Peder Hansen Tautra, den ”uægte” datteren til Siri Bendiksdatter Tautra og Hanibal Madsen Nakken som ble født i 1728 (kildehenvisning, se innlegg under Gjemnes-Hannibal av 02 Nov 2011). Jeg har sjekket Hannibal-trådene nå, og kan ikke se at skiftet etter denne Anne Hannibalsdatter Tautra er linket opp tidligere. Det hører til her på tråden.

Romsdal skifteprotokoll, 1761-73, side 77a: Anno 1762 den 9 September Blev i Overværelse af Lænsmanden Mads Knudsen Eskrem og Peder Gouset registeret paa Gaarden Søre Touterøen i Sunds Otting efter afgl. Anne Hannibals Dotter til Skifte mellem Enkemand: Peder Hansen og Børnene
1. Hans Pedersen gl: 2 Aar, hvis formynder er Peder Hansen Søre-Touterøen,
2. Christie Pedersdot: gl: 11 Aar, hvis formynder er Jørgen Hansen Hoem,
3. Mali Pedersdotter gl: 7 Aar, hvis formynder er Jochum Olsen Touterøen.
Boets formue følgende. . (drøyt 39 riksdaler).

-------
Skrivefeilen i alderen på Hans er rettet etter merknad fra Helge i neste innlegg.
Sist redigert av Roy Martin Istad den 8. februar 2015 kl. 12.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. februar 2015 kl. 10.33

Takk for dokumentasjon av skiftet Roy, og for at tråden ikke dør.

Skiftet er for øvrig omtalt og er gitt et utdrag av i Midsund I side 322.
At de hadde spesielle nisegarn var nytt for meg, men det var kanskje mer nise og anna kval i fjorden på den tida. Molde har jo kval i byvåpenet :)

Alderen på Hans skal nok være 2 år. Mora Anne Hanibalsdtr. var ca. 34 år da ho døde.
Hans tok over etter faren på Tautra og ser ut til å få stor etterslekt.
Blant anna så er det nevnt ei datter Andrine f. 1801 og som var enke i Sjøgata Kristiansund i 1865, så kanskje er det også en del kristiansundere med Hanibal-aner.

Kristi vet vi av denne debatten kom til Bjørnsund.

Den andre datteren Mali vet vi ingen ting om annet enn at ho er nevnt ved skiftet etter mora.
Faren Peder Hansen ("f.1735 i Våge otting") dør 1798. Har ikke funne skifte etter ham.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Anne M. Berge » 11. mars 2015 kl. 15.22

Interessant tråd dette her med mye informasjon. Mine Vestneslinjer går også bakover til Gjelstenlinja.

Et lite innspill fra Norgesprosjektet DNA:

Lisbet Hanibalsdotter Gjelsten f ca 1617 er ført som eldste kjente ane i rett morslinje for et av våre medlemmer.

Personen som er testet har den sjeldne mtDNA haplogruppe U2, og kan altså føre sin direkte morslinje bakover til nevnte Lisbet. Se mt-resultatlisten vår her med navn på eldste kjente ane i rett morslinje for de nålevende (anonyme) som er testet.

Fins det flere der ute som kan spore sin morslinje bakover til samme?
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. mars 2015 kl. 20.09

Hei Anne.

Det hadde jo vært interessant å kunne finne slektssamband fra de tidlige personene på Gjelsten med hjelp av DNA. Og da gjerne den person som er mor til de to Jensdøtrene Maren og Anne som har en veldig stor og bra dokumentert etterslekt.

Men navnet til Jensdøtrenes mor har vi jo ikke. Lisbet Hanibalsdatter er en konstruksjon som jeg ikke har sett i noen primærkilder, eller henvist til slike kilder. Tidspunktet for hennes fødsel er laget med utgangspunkt i antatt dødsår for Hanibal Gjelsten, stort tidligere kan ho jo ikke være fødd om ho skulle ha barn i 1660.

Derfor mener jeg det blir feil å sette opp Lisbet Hanibalsdatter som en formor.
Den første kjente person i morslinja her er enten Maren eller Anne.

Selv så kan jeg føre mine slektslinjer tilbake til Anne Jensdatter både på min farside og min morside, men regner ikke dette som linjer tilbake til Hanibal Gjelsten.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Anne M. Berge » 11. mars 2015 kl. 21.45

Jeg kjenner ikke linja til vedkommende som er testet og hvor navnet til Maren og Annes mor er tatt fra.

Jeg har selv linje bakover til Maren Jensdotter, men via en kombinasjon av manns- og kvinneledd.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. mars 2015 kl. 9.04

Når det gjelder DNA her så hadde det for mitt vedkommende vært interessant om det er mulig å kunne finne felles aner til Hanibal Gjelsten sine etterkommere og etterkommerne til Amund Tenfjord i Vatne sogn.

Dette uti fra en teori om at Amund Nakken som overtok en del av gammel Gjelsten-eiendom som ble garden Nakken i Fiksdal var sønn av Hanibal Gjelsten.

Når vi vet at Hanibal holdt til i Vatne så kan vi da tenke oss at mor til Amund Nakken var en datter av Amund Tenfjord, søster til Einar Amundsen Tenfjord.

Problemet er kanskje at genene i ettertid er så sammenblandet med inngifte mellom slektene at en med DNA-testing ikke kan fastslå på hvilket tidspunkt genene ble felles?

Se for øvrig litt om mine teorier om slektene i innledning til mine "Hanibalsider"

http://www.bjerkevoll.net/248052131

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. april 2015 kl. 14.05

I et skifte omtalt på forrige side den 01. mars 2014 er det omtalt fra skifte etter Hanibal Kristensen og Anne Pedersdatter, sitat:

22 Mar 1764 på Julnes etter ”de ved døden afgl. ægtefolk Hannibal Christensen og huustroe Anne Pedersdatter, hvis efteladenskab tilfalder deres igienlevende 2 Døttere. 1) Datteren Marite Hannibalsdatter 17 aar med formynder Christen Rasmussen Klauset, 2) Datr. Dordi Hannibalsd. 11 aar hvis formynder er Timand Knudsen Sør Hægdal.” Da er altså begge døde, både Hannibal og Anne. Men, det er mer her – for denne Anne er ikke barnas mor...

Gjentar skiftet her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/223/

Etter å sett litt nærmere på dette og i samråd med Roy så har vi kommet til at Anne Pedersdatter trolig likevel var mor til de to døtrene, "deres igjenlevende 2 Døttere"

At Hanibal Kristensen Julnes kan innlemmes i den søskenflokken på Klauset som blant annet er nevnt i flere innlegg på forrige side (Helge 10/12 2011, Roy 20/10 2012, Helge 2 innlegg nov. 2012 og Berit Anne 8/11 2012) mener jeg det er lite tvil om.

Så litt som kan være interessant for mange som leter etter aner som de ikke har klart og finne opphav til og tar det derfor med her selv om det så langt bare er spekulasjoner.

Det gjelder den Kristen Kristensen Lervåg som dukker opp ved auksjonen på Julset etter Hanibal og Anne i 1764 og sikrer seg boets høyest vurderte gjenstand, en kastenot.
Bygdebok for Vestnes (Tomrefjordboka) har ingen formening om hvor denne Kristen kom fra.
De har nok ikke funnet noen som passet i Vestnes Sogn.
Han giftet seg til Lervåg med å ekte kona etter Knut Olsen Marken Lervåg av Hanibalslekt i Marken Fiksdal og som vi mener var onkel til "Hamballj i Stokkåsa".
Kristen dør i 1780, innført 20.juni som Dannemand med oppgitt alder 65 år. Med den tids gode slingringsmonn på alder så passer det bra med Kristen Kristensen Klauset døpt i Vatne i 1711 og som heller ikke Midsund I vet mer om. At han drar til Aukra for å døpe en sønn i juni 1746 kan vel også tyde på tilhørighet der. Altså ikke umulig at det er Hanibal Julset sin bror som sikrer seg kastenota.
Det ser ut som denne Kristen Kristensen har stor etterslekt. Kanskje er det her mulig med DNA-sporing til felles aner på Klauset og tilbake til gammel Hanibalslekt?

Tillegg: Den sønnen som Kristen Lervåg reiste til Aukra for å døpe, er den Ole som Osvald i innlegg av 6. juni 2014 (over) fant igjen som gift på Hoksnes Aukra etter først å ha vært bruker på Mordal. Som vi vet lå også Julnes under Mordal.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Kjell Farstad » 30. august 2015 kl. 13.33

Hei.
Har denne opplysningen vært oppe før?
Ingebor Hannibalsdatter f.06.12.1790, døpt 01.01.1791 i Bolsøy med foreldre Hannibal Pedersen Fixdal og Ingebor Rasmusdatter.
Nede på side 68.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. september 2015 kl. 20.22

Hei Kjell.

Ei uke i varere strøk, så derfor litt sent svar. Ja mange innlegg og etter hvert dårlig oversikt så jammen ikke godt å holde rede på alt. Men vi har hatt denne oppe på side 1 den 19. og 27. januar 2014.

Mvh. Helge

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. januar 2017 kl. 13.13

Jeg finner ikke denne opplysninga tidligere i denne debatten, og den er heller ikke nevnt på Helges Hanibalside på nett, så da tar jeg sjansen på å legge den ut, med alle mulige beklagelser hvis jeg har oversett den tidligere i debatten. :)

På sommertinget 14. juli 1700 i Vestnes otting, folio 16b i Romsdals tingbok 1700-1705, på garden Nakken, står det helt øverst på folio 17a: Publiceret Hr. Anders Lems Bøxelseddell gives Haniball Olssen paa een tredie part i Hanss Faders gaard Ræchedall. Datteret Grøttens præstegaard d 18 Mai 1699

Det betyr vel at Hanibal Olsen Rekdal har begynt å drive garden sammen med faren allerede i 1699?
I 1701-manntallet (Romsdal fogderi, Veøy prestegjeld, Vestnes sogn, side 218) står Hanibal som sønn på garden.
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. januar 2017 kl. 17.04

Takker Tore.
Nei dette er nok nytt.
Bygdebokforfatter O. Rekdal skriver at Hanibal Olsen må har bygslet 1/3 av farens gardpart rundt 1700. Hvilken kilde han har det fra oppgir han ikke.
Han kommer først inn i matrikkellistene i 1717 som bygsler av halve farsgarden blir det sagt.
Han har barn døpt i Vatne desember 1699, som kanskje er det første barne vi kjenner dåpen til fra Romsdal Fogderi. 20 år i 1701 er kanskje litt for lav oppgitt alder.

"Varig lenke til bygdeboka": http://www.nb.no/nbsok/nb/7cbefa6baf7a7 ... ?lang=no#0

Lenke til side 465 i boka der Hanibal Olson Rekdal er omtala:
http://www.nb.no/nbsok/nb/7cbefa6baf7a7 ... ang=no#467

Kan også være greit å vite at fra side 630 og utover er det lagt ut en del arkivlister for gardene i det som i dag er Fiksdal Sogn.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. juli 2018 kl. 15.10

Helge skrev:Hanibal Nielsen Sæter (Molde 1787) må vel være Hanibal Nielsen Sætre i Bergen 1801. Han er da enkemann etter første ekteskap og det burde da finnes en vielse.
Det jeg tror er farfaren bruker også forkortelsen "Sætter" (debatt Gjemnes 2.feb).
Om Hanibal Nielsen Ellingseter f 1752:
V2 s 192
Hanibal er kfm. i Vestnes og lever ved skiftet etter faren i 77. I 1778 melder tingboka at han har stevnet stemor og hennes nye mann om arv etter faren Nils Hanibalsen. "Hanibal kjem sidan bort fra Vestnes".


Hanibal Nielsen Sætre har døpt i Nykirken Bergen mars 1797 Niels Peter. Mor er Anne Marie Boge. Kan ho knyttes til Molde/Romsdal?
Paret har 18. oktober 1799 i Nykirken døpt Ole Henrich og Niels Peter.

Tillegg:
Hanibal og Anne Marie er viet i Nykirken Bergen 31.jan. 1796. Anne Marie er død 27/5 1800. Også guttene dør. Kan ikke se at det finnes opplysninger om Hanibal eller Anne Marie sitt opphav i noen av disse kirkeinnførslene. Bryllup i Bergen tyder vel mest på at Anne/Anna har tilknytning til Bergen.


Kan jo ikke la denne debatten dø helt ut :)
Med nye søkefunksjoner på Arkivverket så har det blitt mye enklerer å finne ting.

Slik dukker denne Hanibal opp i Trondheim der han begraver et hjemmedøpt barn i 1801,
Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke) i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1801, Side 34-35
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918650019
7. juni begravet: .. Hanibal Zæters Barn: Hjemme-døbt: Ane Maria gl: 3 dager.
Her er det klart at det er oppkalling etter tidligere kone Anne Marie.

Så 7.april 1803 finner vi i samme bok innføringen: Jækteskipper Hanibal Nielsen Zæters og Mali Jonsdtr B: Hans Andreas. Hjemmedøbt.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918650030

Hanibal betaler 6 sp.daler ved sølvskatten i Trondheim 1816. Da ser det ut til at han har gitt opp sjømannsyrket og er titulært Bødker.
Det må være han, Hannibal Sæther som er død 6.5.1837 med alder oppgitt til 88 år. Han er da fattiglem av Trondheim og dør i Bodsbergtrøen.

Det jeg da mangler er en vielse mellom Hanibal og Mali Jonsdatter. Han er skrevet ungkar ved ft. 1.2. 1801 i Bergen men ser ut til å være gift 7.juni 1801 ved Ane Marias død.

God sommer!

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 27. mars 2019 kl. 1.00

Nå er det så lenge siden jeg har vært innom at jeg har mistet helt oversikten her, men jeg lurer på om jeg kan ha noe ny informasjon om Kristen Hanibalsen Klauset?

Først en detalj bare: Kristen er født ca. 1655 iflg. 1701-manntallet der "Christen" er 46 år, mens Helge skriver 1665 på sine Hanibal-sider (trolig skrivefeil under nr. 20). Jeg måtte innom der og sjekke med hovedlitteraturen om det var innført noen kone på ham før et innlegg var aktuelt....

Men det jeg lurer på står under "Sikt og sakefall" i Fogderegnskap Romsdal, 1699-1700, s. 287:
"Extract af Ting Protocollen: Sundtz Otting: Christen Kløfset for fortilig samenleÿe med sin quinde Anne Rasmus Datter. . . 3 rd: 1 ort: 12 s:"

Når det står "quinde" må vel det bety at de er gift før 1700 når dommen protokolleres. Og barnet er trolig født i 1699 (litt for raskt etter bryllupet, og dermed dømt).

Helge skriver at Kristen Hanibalsen sin sønn Kristen er f. 1711. Dersom min referanse er til riktig person, så er Rasmus sønn nr 2 oppatkalt etter sin morfar Rasmus, født 1709 eller tidligere. Det betyr igjen at eldste sønn som var oppatkalt etter farfar Hanibal, må være født noen år tidligere (1702-1707?).

I og med at vi i 1701 ikke ser noen barn innført på Kristen, så må vel barnet som de ble straffet for i 1700 ha vært ei jente? Kan selvsagt være en gutt som dør før 1701. Jeg ser at Bendik på Tautra på motsatt side er oppført med en sønn på 1 år, så da skulle i alle fall Kristen hatt en oppføring om førstefødte var en sønn (i live).

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 28. mars 2019 kl. 0.35

Hei Roy, kjekt å sjå at du fortsatt er med.

Når det gjelder fødselsår til Kristen Hanibalsen Nakken så er det nok ikke feilskriving. Heller for lite kritisk til kildene, og merknader til dette. Gard og Slekt, Fiksdal sogn oppgir fødselsår til 1665. Og baserer dette på at Kristen ikke er med i manntalet for 1664. Men han er med i skifte etter faren 6/4 1677.
Vi kan da lure på om Kristen Hanibalsen på Klauset er en annen person. Jeg tror ikke det. Det er ikke funnet spor etter noen annen Kristen Hanibalsen i manntalet 1664-66 i området. Bygdeboka fabrikerer at det må ha vært en Kristen født som første sønn (ca 1651) basert på at farfaren skulle kalles opp først! Og så kommer sønnene Knut ca. 1657 og Amund ca. 1659 basert på mt. 1664.
Det er da grunn til å tro at årstalla som det opereres med som vanlig er litt tvilsom. Bygdebokforfatteren gjentar stadig at 1701-tellinga må være veldig unøyaktig på årstall.

Ellers interessant med det du har funnet fra Sikt og Sakefall. Når det gjelder Kristen H Klauset sine sønner så er dette basert på Midsund 1. Rasmus rundt 1700, Kristen f. 1711 og ellers Berit (uten fødselsangivelse) som fikk et barn i 1722 som ho vart straffa for. Dette kan jo være den datteren som de ble straffet for (jfr. innlegget ovenfor). Kristen f. 1711 er vi heldig med da han er døpt i Vatne og finn han i kirkeboka der.
Ministerialbok nr. 525A01, 1699-1777, s. 76
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070903620210

Og i tillegg så er nok Hanibal Kristensen som vi finner i Julneset/Julsundet fra denne søskenflokken.

Lenke til Gard og Slekt Fiksdal Sogn side 290-291.
https://www.nb.no/items/7cbefa6baf7a71a ... chText=291

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 11. april 2019 kl. 1.39

Jo takk Helge, men bare såvidt. . .

Litt mer om samme mann, eller er det to av dem? Den 29 Jun 1694 er det Sommerting på gården Ugelvik for Sunds Otting. Siste sak: «Forvalteren over Vedznæs Monsr: Tommes Larsen indstefnt Christen Hanibalsen oc Karen Stephensdatter Huusøen for Echteschabs Bøder for begangne Lejermaall; Christen Hanibalsen møtte Kunde iche negte forseelsen, men beklagede sine fattige Vilchor, Blev tildømt at Betahle til sammen 6 ¾ Lod Sølv».

Her er det ikke tvil: «Kristen Hanibalsen» og han er altså ute i Sund allerede på slutten av sekstenhundretallet. Men ikke på Store Klauset, nei han er overraskende nok gift ute på Husøya! De må ha fått barn mot slutten av 1693, like etter giftemålet – og da vanket det selvsagt ekteskabsbøter. Om de giftet seg i 1693, så var myndighetsalderen da på 25 år og Kristen måtte være født før 1668 for å få gifte seg – men det er dessverre ikke nok til å utelukke noen av de aktuelle fødselsårene som er nevnt på ham. I Matriklene for årene 1692-1700, er det ingen Steffen å se på Husøya, men i manntallet av 1701 er det en Ole Steffensen på Huse. Kanskje Karens bror, når de to der ute deler et ikke veldig vanlig farsnavn.

I mitt forrige innlegg ser det ut som historien hadde gjentatt seg. Kristen bøtelegges for å ha sluppet følelsene løs litt for tidlig. Jeg ser ingen 8 år gammel Kristensønn ute i Sund under manntallet i 1701, og som vi vet - ikke hos Kristen på Klauset. Enten var dette også ei datter, eller så er Hanibal Kristensen Husøy død før 1701 på samme måte som hans mor Karen – død før 1698 (seneste dødsår pga. straffesaken av 17 Jan 1700, etter nytt giftermål med Anne Rasmusdatter og nytt for tidlig født barn – med samme bot).

---
PS: Er det nevnt noe i Midsundbøkene om Knut Halvorsen Store Klauset sitt feiltrinn i 1692 - som kostet ham halve boet? Det må være bruket til denne Knut som Kristen Hanibalsen overtok i 1699.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. april 2019 kl. 23.45

Fint med mer kunnskap om Hanibalfamilien. Kan vel ikke være så stor tvil om at det er samme Kristen som kom til Klauset dette.

Skulle ha vært flere slike "gladhistorier", mer til de fattige og mer kunnskap om både kvinner og menn før kirkeboktid. Eller hadde det gått for hardt utover økonomien på gardene...

Vi har jo Hanibal Jakobsen 17 år ute på Harøya ved manntalet 1701. Så Hanibal-karene var ikke ukjent der ute.

Knut Halvorsen Store Klauset er ikke direkte nevnt i Midsund I, men boka sier at det satt en Knut som bruker i 1790 saman med Anders Jakobsen. Mer fra kildene har ikke boka om denne Knut.
I 1701 er det Anders og Kristen Hanibalsen som har bygsel på bruket, men 29/7 1707 får Kristen bygsel på hele bruket.

Kanskje har du også en lenke til denne forbrytelsen til Knut Halvorsen i 1792.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. april 2019 kl. 9.57

Som sagt var Christen Hanibalsen ikke med ved manntalla 1662-66 under Nakken Nedre. Vestnes.

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 27: Romsdal prosti, 1664-1666, s. 340-341
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005191181

Vi har Hanibalsønnene 16.03. 1666. Knud 8, Amund 6, Olluf 4.
Derfor er det antatt at Christen var fødd senere. Men når manntal 1701 for Aukra sier 55 år, så behøver jo ikke dette å være feil. Det kan vel hende at Kristen nå var såpass gammel at han kunne være ute i tjeneste og derfor ikke nevnt under Nakken. Eller var han kort og godt uteglemt?

Bygdebokforfatteren mener at det må ha vært en Christen som den eldste da farfaren hette Christen, men denne regelen er det jo mange avvik fra da. I skiftet etter Hanibal Kristensen Nakken i 1677 er Kristen nevnt som nr 2 av guttene, dette skulle vel tilsi at han ikke var eldst, eller var ikke dette heller en fast regel?
Sønner: Ole, Christen, Erik. Døtre: Anne, Synnøve, Ragnhild. Knut og Amund ikke med og da trolig død.
Skiftet her: SAT, Romsdal sorenskriveri, 3/3A/L0001: Skifteprotokoll, 1677-1683, s. 5b-6a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129620013


Else og Tore har hjelpt meg med tyding av skiftet og der får vi bekreftet at barna hadde samme mor. Ho må være en Knutsdatter. Da brødrene Erik og Jon Ellingseter er Knutsønner ved manntalla 1662-1666. Ho må være død ca. 1675.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 837#778837

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. april 2019 kl. 13.11

Dette hjelper nok ikke, men
Helge skrev:I skiftet etter Hanibal Kristensen Nakken i 1677 er Kristen nevnt som nr 2 av guttene, dette skulle vel tilsi at han ikke var eldst, eller var ikke dette heller en fast regel?
Sønner: Ole, Christen, Erik. Døtre: Anne, Synnøve
ved utlegginga av midlene etter faren står Erik foran Kristen. Altså Ole, Erik og Kristen.
:) Tore

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Innlegg: 250
Registrert: 4. november 2009 kl. 14.39
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Roy Martin Istad » 14. april 2019 kl. 16.36

Først kjent stoff:
- Skiftet etter Hannibal Kristensen Nakken av 1677 i transkribert versjon fra 2014.

Litt nytt stoff:
- Rettsaken mot Knut Halvorsen Klauset av 1693, brukeren før Kristen Hanibalsen tar over. NB! Dette notatet er endret 27. april, basert på info fra Helge i hans innlegg under her.
Sist redigert av Roy Martin Istad den 27. april 2019 kl. 14.11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hanibalslekt fra Vestnes

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 26. april 2019 kl. 9.44

Ser ut til å være vanskelig å fastsette alder på Kristen/Christen Hanibalsen og nummer i søskenrekka.

Når det gjelder dette skifte så er det bare å beklage til Roy om at her har det sviktet i toppetasjen og at det jo var bare å hente fram transkribert skifte :(

Takk for transkribering av rettsaka mot Knut Halvorsen og Ingeborg Mortensdatter. Pisking, skrik og jammer og økonomisk ruin er følgene av å ikke ha full kontroll over følelseslivet. Og det kommer jo nermere inn på en når det skjedde der mormor vokste opp.
Hvordan det gikk med de to får vi vel ikke vite mer om i skriftene.

Også interessant med brukerlista på Store Klauset som Roy har satt opp.
Ole i 1680 som ikke har patronym må være den Ole som er nevnt i Midsund I som Ole Jakobsen og som det er skifte etter i 1685. Han var gift med Birgitte Syversdtr. og de hadde datter Karen.
SAT, Romsdal sorenskriveri, 3/3A/L0002: Skifteprotokoll, 1683-1687, s. 24b-25a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129620180

Og så kommer Gamaliel i 1687 som ikke er nevnt i bygdeboka. Neppe gift med enka Birgitte, for hun skal være gift med Anders Jakobsen (bror til Ole) i følge Midsund I. Bygdeboka spekulerer på om Knut (Halvorsen) var gift med enka etter Jakop Jetmundsen. Kanskje var enka først gift med Gamaliel og siden med Knut. (Er det ikke en Gamaliel Andersen nevnt i skiftet ovenfor? )
Hvordan da Kristen Hanibalsen har kommet inn her finner vi nok ikke ut av. Men at han overtar Anders sin part og får bygsel på hele bruket (29/7 1707 i følge Midsund I) så kan det jo spekuleres i om han giftet seg med Karen nevnt ovenfor.

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»