Giskeætta

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Giskeætta

Legg inn av Erling Sandø » 5. oktober 2010 kl. 12.02

Via en hittil ukjent firmenning har jeg fått en stamtavle for Giske og Synes ætten som viser slektsforbindelser til mine slektsrøtter på Sandøya. i Møre og Romsdal. Som fersk slektsforskeramatør virker det noe vanskelig å forholde seg til slektsslinjer i et slikt tidsperspektiv. Eks.v. å følge linjene tilbake til Kalv Arnesson fra år 1051. Sperkulasjon eller sikker kildedokumentasjon.??Ja, jeg bare spør. Hvor finner jeg beste publikasjon om Giskeætta.
mvh
Erling Sandø

dn19007
Innlegg: 647
Registrert: 31. mars 2005 kl. 16.31
Sted: SØRUMSAND

Re: Giskeætta

Legg inn av dn19007 » 5. oktober 2010 kl. 12.23

Du kan søke Giskeætten på Goggle så får du opp ganske mye.
Lykke til.
Hilsen Palmar m ætt fra Sandøya

John Harry Aarønes
Innlegg: 1026
Registrert: 3. desember 2004 kl. 3.29
Kontakt:

Re: Giskeætta

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. oktober 2010 kl. 13.26

Om Kalv Arnesen finn du noko i boka "I balansepunktet. Sunnmøres eldste historie ca. 800 - 1660. Redigert av Stein Ugelvik Larsen og Jarle Sulebust.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Giskeætta

Legg inn av 6820 » 5. oktober 2010 kl. 13.55

Sikre kilder om slektslinjer tilbake til Arnesønene mener jeg ikke finnes. Man må vel se på et slikt anekart som en kuriositet, i beste fall en spennende historie. Kan vel neppe si det er slektsgransking heller. Men selvfølgelig, de fleste av oss har nok gener tilbake til de gamle kongene. : )

Selv det vi kan dokumentere via kirkebøker er ikke sikkert, f.eks. at stormenn "kjøpte" andre fedre (en tjenestedreng kanskje) til sitt/sine uekte barn de fikk med tjenestetauser. Skal ikke si det er regelen, men det skjedde.

Det nærmeste vi kan komme i dag er vel kirkebøkene ved dåp av barnet og den barnefaren/moren hevdet være forelder til barnet. I dag er det mulig å dokumentere med DNA.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Giskeætta

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. oktober 2010 kl. 14.57

Jeg har ikke sett noen sikker forbindelse tilbake til Giskeætta via Synesætta.
Det finnes nok mange ættetavler tilbake til Giskeætta både på nett og i privat eie. Om noen av de holder vann vet jeg ikke.
Det står mye om Kalv Arneson i "I Balansepunktet", men i farten kan jeg ikke se noe om etterkommere.
Digitalarkivet/brukerforum har noen debatter som går inn på dette som en kan finne med søkeord som Giske, Giskegodset osv.

Synesætta tilbake til Jon Bårdson rundt år 1400 er omtalt i overnevnte verk i en artikkel av Bjørn Jonson Dale. Der går det ei linje frem til Knut Røsok og Anders Røsok (1620) på Harøya. Har selv forbindelser tilbake til denne Knut osv videre baketter. Men det er via sekundærkilder som jeg ikke har fått sjekka opp.

Litt om denne her : http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Nå er jeg litt uenig med Marianne da, om jeg forstår henne rett :?
Vi må kunne drive slektsforsking som går lengre tilbake enn kirkebøkene.
Men selvsagt er det slik at skal en være 100% sikker bør en ikke føre farslinja tilbake til far sin om en ikke har DNA å støtte seg til :)

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Giskeætta

Legg inn av 6820 » 5. oktober 2010 kl. 15.12

Harald Hårfagre er visstnok min 30.x oldefar. Men det blir Norgeshistorie for meg og ikke slektshistorie. Jeg har ikke én sikker kilde om jeg går endel generasjoner tilbake.

Jo, det er viktig at noen forsker på det, hvem vet kanskje slektskap så langt til bake kan dokumenteres engang i fremtiden?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Giskeætta

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. oktober 2010 kl. 16.51

Det er vel ikke riktig å gjøre dette til en slektforskingsdiskusjon vedr pålitelige og upålitelige kilder da.
Men det er jo forskjell på å kartlegge slekter tilbake til 1400-1500 tallet og mer eller mindre eventyrforfatta Harald Hårfagre-slektstavler.

Det finnes da arveskifter m.m som forteller om slektsskapsforhold som ikke er så mye dårligere enn en del av kirkebokinnførslene (trur eg) :)

Våre dyktige forskere på middelaldergenealogi ikke bare finner slektslinjer, men de knuser også disse eventyrtavlene som dukker opp.

Når det gjelder Synesslekta og de opptegnelser og den dokumentasjon som er gjort gjennom avfotografert gamle slektsnedtegnelser og gamle brev så har jeg altså ikke noe problem med å akseptere det. Men den stopper altså ved ca 1400, rett og slett fordi en ikke har sikre nok kilder til å føre slekta lenger tilbake.

Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Re: Giskeætta

Legg inn av Erling Sandø » 5. oktober 2010 kl. 17.40

Mange takk for mange interessante innspill fra proffene i forumet. Skjønner nå at det er nødvendig med en viss "klype salt" når en dykker ned i Norgeshistorien på Kalv Arnessons tid. På mitt nivå har jeg forresten mer enn nok med småbrukere i en noe nærere fortid :)
mvh
Erling

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Giskeætta

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. oktober 2010 kl. 21.34

Når det gjelder denne ættetavla så regner jeg det er fra Sandøy via Røsok/Godø til Synesslekta og tilbake til Giskeætta.
Forbindelsen til Giskeslekta som lokale slektshistorikere og bygdebokforfattere ser ut til å ha tatt for gitt er vel avkrefta av nyere forskning så vidt jeg forstår, men ættetavlene lever jo :( . Men forbindelsen til Synesslekta og Jon Bårdson er jo interessant nok.
Det jeg da lurer på er hva denne tavla forteller om forbindelsen bakover fra Sandøya.

I følge mine notater (mest basert på Olav Rekdals bygdebok for Fiksdal sokn) så har vi et skifte på Gjelsten i Vestnes 1710 etter Jon Jonson Røsok Gjelsten. Der har vi farbrødre (altså brødre til Jon), Johans Jonssen Orten og Knud Jonssen Røsåk som formyndere. I følge samme bok skal disse brødrene være sønner av Jon Røsok, Harøy.
Denne Jon skal være sønn av Anders Røsok, sønn av Knut Røsok, sønn av Olav Godøy osv. tilbake til Synesætta.

Hvordan stemmer eventuellt dette med denne ættetavla?

Og til dere andre har dere noe som eventuellt kan bekrefte at Jon Jonson Røsok, Harøy (får barn rundt 1650) er sønn av Anders Røsok (nevnt 1620) og i følge historiker Dale sønn av Knut Røsok, sønn av Oluf Godøy, sønn av Oluf Torsteinson Synnes.

Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Re: Giskeætta

Legg inn av Erling Sandø » 5. oktober 2010 kl. 22.55

Til Helge Bjerkevoll
I siste innlegg i diskusjonen om Giskeætta spør Helge Bjerkevoll om noen har opplysninger som kan bekrefte slektslinjene bakover fra Sandøy - se siste avsnitt i innlegget: Den stamtavla -som jeg har fått ihende og som jeg foreløpig ikke khar sjekket opphavet til - er oppført flg regnet i rett linje forfra og bakover.

Rasmus Johannesen Orten (1700-1773)
Johannes Johnsen Orten (1649 1730)
John Andersen Røsok
Anders Knutsen Røsok
Knut Olufsen Røsok
Torstein Oluf Olufson Godø -( Pål, Hugne ,Vigleik -brødre?)
Videre - Oluf Torsteinso nevnt 1526,1544
Ellef, nevnt 1526
Bård nevnt1495,1516
Ogmund Bårdson ,nevnt 1429
Peder Torsteinson nevnt 1429

Vet ikke om dette er til noe opplysning. Det er flere navn på tavla, men som sagt jeg er nokså ukjent mht kildematerialet. :?:

Erling Sandø

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Giskeætta

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. oktober 2010 kl. 20.07

Takk for den.

Tror nok du skal se bort fra denne ættetavla. Har nok mer tro på den som Dale lister opp (link i mitt første innlegg) og som stopper med Jon Bårdson rundt år 1400.

Rasmus Johannesson Orten er også en av mine aner i følge slektsbøkene . Rasmus var gift med Anne Ingebrigtsdtr Beinset (av Stor-Rasmus slekt).
I boka "Slekter fra Romsdalskysten" (Anna Julnes) er etterslekta til Rasmus og Anne godt beskrevet. Kanskje finner vi deg der?

Mvh Helge

Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Re: Giskeætta

Legg inn av Erling Sandø » 6. oktober 2010 kl. 21.26

Takk for rådet. Foreløpig blir nok denne type slektsforskning litt for avansert for meg. Jeg må ta et steg av gangen og holde meg til "de nære ting" først. :wink:

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Giskeætta

Legg inn av 6820 » 18. februar 2011 kl. 20.20

Apropos Giskeætta så er dette vel verdt å få med seg :)
http://giskespelet.no/
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»