Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj02645
Innlegg: 24
Registrert: 15. februar 2006 kl. 18.24
Sted: LISMARKA

Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av gj02645 » 19. februar 2006 kl. 21.49

I 1811 i Kvikne i Gudbrandsdalen gifter Peder Embretsen seg. I kirkeboka står det at han er "Enkemand fra Findmarken". Findmarken kan jo være så mangt, Finnmark fylke,
eller Finnskogen et eller annet sted i Norge. Jeg har ikke kunnet finne når han er død og da heller ikke alderen hans eller når han er født, men en gang mellom 1760 og 1790 er trolig. Det ser ikke ut til at han har hatt med seg noen barn da han kom til Kvikne.

Kan denne Peder være født i Finnmark fylke?

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 21. august 2007 kl. 12.06

Ser det ikke er noen som har svart til nå. Det er jo synd.

Jeg tror ikke vedkommende kommer fra Finnmark. Finner ingen passende navn der. Jeg vil konsentrere meg om Oppland og Hedmark.
Det er jo ved folketellingen i 1801, en som bor i Waage som vel skal være Vågå og så er det 21 personer i Hedmark. Noen av disse kan en jo avskrive raskt med hensyn til alder. De som er selveiere er vel også mindre sansynlig og da er det jo ikke så mange igjen å gå løs på. Lykke til :) .
Hilsen Unni-May

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 26. august 2007 kl. 22.55

På den tiden dette gjelder besto Finnmarkens amt av nåværende Nordland, Troms og Finnmark fylker. Jeg kjenner til at personer som ble kalt Embret/Embretsen sørpå (Østlandet) ble skrevet som Ingebrigt/Ingebrigtsen (alle varianter av skrivemåte!) når de kom nordover. Det motsatte kan vel også ha skjedd. Da må en vel lete etter en Peder Ingebrigtsen nordpå i 1801. I kveld er det omtrent umulig for meg å søke på Digitalarkivet, får bare feilmelding.

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 27. august 2007 kl. 10.11

Var ikke klar over at både Troms og Nordland ble regnet som Findmarken på den tiden. Takk for at du fortalte det. I såfall finnes det jo kandidater i begge disse områdene som er registrert som Peder med etternavn som begynner med Ingebr.
Hilsen Unni-May

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 31. august 2007 kl. 16.17

Jeg må rette meg selv når det gjelder navn på amt i 1801. Hele Nordland unntatt Brønnøy (helt sør på Helgeland, nåværende Bindal, Sømna, Velfjord og Brønnøy) lå under Nordlands amt. Hele Troms og Finnmark lå under Finnmarkens amt. Brønnøy var en del av Trondheims amt, det såkalte nordlige Trondheims amt.

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 31. august 2007 kl. 17.34

:) Slektsforskning kan være en utfordring, men du verden så mye en lærer av alle kunnskapsrike hjelpere på forumet. Nyttig og fint å vite.
Hilsen Unni-May

gj03816
Innlegg: 54
Registrert: 18. oktober 2006 kl. 18.47
Sted: LISMARKA

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av gj03816 » 5. september 2007 kl. 14.42

Så flott at andre har sett på denne saken, den er fortsatt like uløst.
Jeg har også lagt den inn under Hedmark, her er det noen som har gitt meg noen råd og vink, men ingen av disse har gitt meg noen løsning. Dere som har svart meg her kan kanskje gå i på dette forumet under Hedmark, Solør-ukjent kommune og se på de opplysningene som ligger der. Takk skal dere ha for interessen.

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 5. september 2007 kl. 17.59

På Solør ukjent kommune skrev du:
Peder Embretsen, "enkemand fra Findmarken, gifter seg i Kvikne i Gudbrandsdalen i 1811
med Berte Pedersdtr. Melbyebrenden.

Da blir jeg litt forvirret, eller er det jeg som tar helt feil når jeg fant denne
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-140
Der står det at han gifter seg med Marit Pedersdatter Loe.
Hilsen Unni-May

dn09431
Innlegg: 410
Registrert: 20. mai 2006 kl. 0.54
Sted: AULI

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av dn09431 » 5. september 2007 kl. 19.56

Det står så i KB fra Kvikne (Østerdalen). Finmarken kan jo være en gård i omegnen. Jeg ville vel tro at det var mer naturlig å reise nordover til Finmark enn sørover fra Finmark. Muligen kom han fra Finnskogsområdet eller deromkring.

Men hvor han egentlig kom fra, det vet jeg ikke foreløpig.

mvh DAG

gj03816
Innlegg: 54
Registrert: 18. oktober 2006 kl. 18.47
Sted: LISMARKA

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av gj03816 » 5. september 2007 kl. 20.54

Du har helt rett, Unni-May, det har sneket seg inn en feil i mine opplysninger. Det som står i kirkeboken er det riktige, Marit Pedersdatter er det riktige. Hun var riktig nok ikke fra Lo, men var tjener der på det tidspunktet hun gifter seg.

Jeg er helt enig med deg Dag at det trolig er snakk om Finnskogen et eller annet sted, kanskje i Solør. Men det er flere områder i Sør-Norge som har blitt kaldt Finnmarken.

"Min" Peder Embretsen bosatte seg i Kvikne i Gudbrandsdalen.

Mvh Dag Bjørnar

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 5. september 2007 kl. 21.08

Ja det er jo du som kjenner saken. Jeg har bare kastet meg på denne da jeg hadde tid til overs en dag. Jeg er jo heller ikke så flink i dette her, og ei heller er lommekjent i områdene det gjelder. Det finnes kanskje bygdebok eller liknende fra området som kan være til hjelp. Familien bodde jo på en husmannsplass som heter Amundspladsen under Melbye gård da Engebreth ble født . Hvor har du navnet Embretsen fra? I kirkeboken for Fron har presten brukt Engebretsen og det er jo ikke uvanlig navn i Fron.
Hilsen Unni-May

gj03816
Innlegg: 54
Registrert: 18. oktober 2006 kl. 18.47
Sted: LISMARKA

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av gj03816 » 6. september 2007 kl. 8.17

Navnene Embret, Engebret,Ingebrigt, Imbert og Imbrigt er et og samme navn og brukes om hverandre, de med E blir mest brukt på Østlandet, mens de med I brukes i Trøndelag og Nord-Norge.
Men du har helt rett, presten i Fron bruker Engebret. Jeg tror ikke det er avgjørende for hvor denne Peder var fra.

Mvh Dag Bjørnar

Brukeravatar
11494
Innlegg: 170
Registrert: 5. september 2005 kl. 15.38
Sted: OSLO

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av 11494 » 6. september 2007 kl. 10.21

Jeg tenkte ikke at skrivemåten fra Fron skulle være avgjørende på hvor Peder kommer fra, men i og med at du bruker Embretsen så hadde du plukket det opp noen steder. Men du har sikker fulgt de trådene som du her nevner, og utelukket de. Jeg var innom kirkbøkene for Strøm Sør Odal for å sjekke egen slekt, og da merket jeg meg at Embret var meget brukt, så derfor jeg ville bare spørre.
Lykke til videre.
Hilsen Unni-May

gj17112
Innlegg: 13
Registrert: 12. oktober 2012 kl. 23.03
Sted: Lismarka

Re: Peder Embretsen, "Enkemand fra Findmarken".

Legg inn av gj17112 » 7. februar 2016 kl. 10.17

Med "megen møye og stort besvær" tror jeg at jeg har klart å løse denne gåten.
På Rødsand i Øksnes i Vesterålen i 1807 finnes Peder Engebretsen som inderst når han får døpt dattera Juliana den 13/1 samme år. Mor er Edricca Ellingsdatter. I bygdebok for Øksnes finnes denne familien på plassen Rødsand under gården Alsvåg i Langnes sogn. Her står det også at han er fra Gudbrandsdalen. Den eneste Peder Engebretsen i FT 1801 i Gudbrandsdalen som kan passe med denne personen er Peder Engebretsen, 33 år og tømmermann på Mo i Øyer sogn. Den eneste Edricca Ellingsdatter i samme folketelling er tjenestepike hos Jens Pedersen Fosling i Væstergate i Trondheim. Hun er døpt 7/7 1776 i Bakke sogn i samme by, foreldre Elling Erichsen og Susanna Mortensdatter. Peder Engebretsen er døpt i Øyer sogn i Gudbrandsdalen 17/1 1768 med Engebret Torstensen Mo og Anne Pedersdatter som foreldre.
Hundre prosent sikker på at dette er rett Peder Engebretsen kan man ikke være, men her er noen infikasjoner.
1. Peder Engebretsen på Melbybrenden i Kvikne i Fron kaller eldstedattera si for Ederiche. Dette er et svært uvanlig navn, spesielt i Gudbrandsdalen. Min teori er at han har kalt opp den første kona si Edricca Ellingsdatter.
2. Peder, Edricca og dattera Juliana forsvinner fra Øksnes i løpet av 1808.
3. Mellom 1808 og 1810 har Peder blitt enkemann, et eller annet sted mellom Øksnes og Fron. Han har da trolig tatt seg arbeid på Lo i Fron, på tur hjem til Øyer, der han har blitt kjent med Marit Pedersdatter som var tjener på samme sted. Dattera Juliana finnes ikke igjen noe sted etter dåpen i Øksnes. Trolig er også hun død.

Svar

Gå tilbake til «Finnmark - ukjent sted»