Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av gj11717 » 17. oktober 2015 kl. 17.57

Leter etter Ole Olsen født rundt 1690-92 på ukjent plass i Numedal og død rundt 1744 i Øvre-Telemark. Han var sønn av Ole og Gunhild Hermansdatter. Moren var født rundt 1660 i samme område og bosatte seg i Telemark sammen med sønnen. Ole kom til gården Juvik i Møsstrand/Dal/Rauland sogn i Vinje/Tinn prestegjeld før 1720 fra Numedalsområdet i Buskerud. Han ble gift to ganger: Første gang med Anne Andresdatter Vågen fra Tinn og hadde sammen minst fire barn. Andre gang med Eli Sigurdsdatter Bondal fra Hjartdal og hadde sammen minst fem barn.

Jeg er veldig interessert i å vite om hans opphav og aner.
Mvh Thomas

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av gj11717 » 20. oktober 2015 kl. 15.27

Regner med at denne etterlysningen ikke er lett å løse, men det må vel finnes noen kandidater til nære slektninger av denne familien i Numedalen. Oles morfar het Herman, og det var vell ikke så mange i distriktsnorge som brukte et slik navn i bygdene på den tiden. Av dagens kommuner i dette dalføret ser jeg at det i noen av de digitale bygdebøkene fra Numedalskommunene er nevnt flere Hermaner fra Rollag og spesielt fra sognet Veggli. Kan det være her Oles opprinnelse er fra? Har prøvd å se etter kandidater selv, men ser at to av bygdebøkene for Rollag ennå ikke er digitalisert på nett fra nasjonalbiblioteket. Kan de gjenværende bøkene ha noen kandidater til denne utflytterfamilien? Det gjenstår å finne ut!
Mvh Thomas

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 25. oktober 2015 kl. 16.31

Så langt jeg kan se nevner Rollag bygdebok bare en eneste Herman født på 1600-tallet. Det er i bind 2, side 39 under gården Mykstu søre.

Der står det:

"1750 Kaptein Ackeleye finansiera dette gardkjøpet ved å pantsette S. Mykstu til Tord K. Fekjan mot eit lån på 230 rdl til Ola Hermandson, f. 1703, d. 1773, gift med Gunil Olsdotter. Skjøta er tingsyst 26.9. 1750. Vi veit at Olas far var Hermand Ormsson d. før 1746. Kvar dei var frå, er ukjent, kan hende frå Nore. Truleg har dei bruka garden for Halvor Kravik, for dei fikk første barnet sitt i Mykstu alt i 1725. Sidan fikk dei fire barn til, men berre to, Herman f. 1725, gift med Sigri A. Bergseid, f. 1733, og Gjest voks opp."

Herman f. 1725 er, så vidt jeg kan se, samme mann som du etterlyste i denne gamle ubesvarte tråden: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 035#522035

Selv om boka ikke gir noe klart svar om opphavet, er det i det minste et tips til videre leting her. Bygdeboka antyder at Hermand Ormsson kan være fra Nore. Grunnen til det er trolig at gården Mykstu Søre på denne tiden var eid av lensmannslekten i Kravik i Nore. Bygdebokforfatteren må vel derfor ha tenkt at siden brukerfamilien neppe var av innabygds opprinnelse, er det mest sannsynlig at dette var folk med en eller annen form for tilknytning til eierens familie.

Jeg vil derfor anbefale at du tar en kikk i Nore-bøkene. Disse er, så vidt jeg kjenner til, ikke tilgjengelige som e-bøker. Jeg har ikke disse bøkene selv, men har lagret en ættetavle som omfatter hovedgrenen av Kravik-slekten fra Halvor Halvorson Kravik (c1681-1762) og bakover. Jeg finner ikke noe av umiddelbar interesse der, men slekten var mangslungen med mange grener, så det er mulig at det kan finnes noe i en av sidegrenene, på en plass under gården eller i omegnen.

Mykstu ligger der den gamle ferdavegen fra Tinn Austbygd kommer ned i kirkebygda i Veggli, Mange av gårdene her hadde gamle ættebånd over til Tinn. I mitt eget materiale ser jeg at navnet Orm synes å peke mer mot Øst-Telemark enn mot Numedal, så jeg ser det ikke som usannsynlig at Hermand Ormsson var teledøl heller enn numedøl. Samtidig er dette stedet der Nordmannsslepa over Hardangervidda kommer ned i Numedal. Dette er derfor et sted der det ofte var langveisfarende innom. Det fins flere eksempler på at slike ble værende. Du bør derfor også ta høyde for at dette var en slekt med opphav på Vestlandet.

Noe som imidlertid slår meg er om Herman i ditt tilfelle kan være en forvanskning av Herbrand som var et vanlig navn i Numedal, bl.a. var Halvor H. Kravik selv gift med ei Jøran Herbrandsdatter som jeg ikke kjenner opphavet til.
mvh dth

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 25. oktober 2015 kl. 19.12

Når jeg ser i Uvdalsbøkene bind 3, side 1304 ser jeg at Hermand Ormsson kanskje var fra Hvammen i Uvdal:
http://www.nb.no/nbsok/nb/d5d2a352fa4db ... lang=no#71

Formuleringen i boka sier meg at dette ikke er en bekreftet tilknytning. Han synes dessuten å være i yngste laget til å være far til din Gunhild Hermansdatter.
mvh dth

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av gj11717 » 27. november 2015 kl. 13.18

Tusen takk for god hjelp så langt, Dag!

Selv om disse du nevner sannsynligvis ikke er dem personene jeg leter etter, kan det likevell være en sjangse for at denne familien er i slekt med min Ole Olsen. I sjeleregister for Tinn prestegjeld i 1730, står det oppført for gården Gjuvik at gårdsmannen Ole og hans mor Gunhild som bodde i lag var fra Numedal. Den eneste grunnen til at jeg antok at denne familien kom fra Rollag var at det var mange fra dette prestegjeldet som hadde navnet Herman i forhold til de andre prestegjeldene i dette dalføret. Det kan være som du nevner at Herbrand eller Hermund kan ha blitt til Herman noe jeg tviler på, men hva vet jeg. Fornavnet Herman har blitt brukt kontinuerlig med samme skrivemåte i formene Herman og Hermand i generasjoner for det geografiske området i Øvre-Telemark. Det er flere som lever ennå som har nedarvet dette navnet fra stamfaren, som blir faren til Gunhild Hermansdatter. Vinje var også en litt isolert prestegjeld, som ikke pleide å fiksere eller pynte på stavemåten på navn, noe som var mer vanlig ved kysten eller i byene enn det var i fjellbygdene. Det var ikke så mange andre slekter i Øvre-Telemark som brukte navnet Herman, men som heller brukte variantene Hermod og Herbrand, noe som indikerer at denne slekten kommer utenbygdsfra. Jeg var ikke sikker på om opphavet deres var fra Rollag eller Nore og Uvdal, men siden du nevner at denne familien i bygdebøkene for Rollag har sin opprinnelse i Nore så virker det mer sannsynlig. Det er bare en person i Nore med dette navnet i denne tidsperioden, men det tror jeg er fordi det er mangler på kilder, og at det derfor mangler navn på flere personer som levde i denne epoken og som var tilknyttet til denne familien. Dette er selvfølgelig en spekulasjon fra min side, men jeg anser at det er en sannsynlig forbindelse. Det var fra før av velkjent og godt dokumentert at mange av de gamle slektene i Vinje og naboprestegjeldet Tinn hadde opphav fra Numedal i perioden 1700- og 1600-tallet. Det er også godt kjent at den eldste datteren Margit til Ole Olsen som ble født i Vinje, reiste sammen med ektemannen til Numedal der de oppholdt seg en periode med hennes slektninger. Denne historien er godt kjent gjennom sagnet om Anders Andersson Fredlaus som var gift med Margit. Det finnes flere dokumenter fra denne tiden som forteller om livet til ekteparet som rømte fra Vinje og som ble boende på flere forskjellige steder i Sør-Norge. Flukten var på grunn av en straffesak om at Anders allerede var gift med en annen kvinne, da han giftet seg med Margit. Det finnes flere nyere litteraturer som tar for seg denne historien, der man kan lese mer om denne hendelsen. De gamle avskriftene sier altså at ekteparet oppholdt seg en stund hos Margits familie i Nore, men jeg vet ikke om det var familen fra farens mors side, eller fra farens fars side. Siden kirkebøkene var svært mangefulle for dette området i denne perioden, så ser det ut til at en må se etter andre kilder for å finne noen som helst kandidater til denne familien. Det er sikkert mulig å finne ut mer ved å ta i bruk skiftemateriale og kanskje tinglysingsmateriale. Hvis vi klarer å finne foreldrene eller besteforeldrene til Ole Olsen i et skifte fra eksempelvis Nore, så kan vi også kanskje finne han nevnt som sønn i en eller annes skiftematriale. Dette er den eneste muligheten jeg vet om nå som kan brukes, siden bygdebøkene for dette området ikke går nærmere innpå denne familien, sikkert på grunn av mangel på skriftlig informasjon av det som er funnet eller mangel på kobling av enkeltpersoner.

Noen som er bedre kjent med leting i skiftemateriale for Nore eller Numedalsområdet som kan hjelpe meg fram?
Mvh Thomas

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 27. november 2015 kl. 17.15

Hei igjen Thomas!

Jeg kjenner ikke historien om Anders Andersson Fredlaus, men forstår jeg deg riktig at han var etterlyst da han og Margit oppholdt seg hos hennes slektninger? Å huse folk på rømmen var forbudt og straffbart da som nå. Derfor er det mulig at du vil kunne finne referanser til dette i tingbøkene - enten som straffesaker eller vitneopptak. Hvis så er tilfelle er det sannsynligvis også omtalt i Nore-bøkene som er mye grundigere enn bygdebøkene for Rollag.

Med normal avstand mellom generasjonene må vel dette være rundt midten av 1700-tallet eller senere. Tingbøkene for Numedal er bevart for hele 1700-tallet, og fra 1764 fins det også registre slik at en slipper å bla gjennom det hele.

Det fins flere bøker med sagnstoff og historier fra det gamle Numedal som e-bøker, men et kjapt søk gjennom disse ga ikke noen treff på de nøkkelordene jeg søkte etter. Historien er nok derfor neppe omtalt der.
mvh dth

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av gj11717 » 28. november 2015 kl. 15.08

Takk for respons!

Her i Telemark iallefall er det gitt ut flere tidsskrifter, årbøker, bygdebøker og ættesoger der Andres Fredlaus og hans historie er nedskrevet. Jeg har selv søkt etter vedkommende i bøkene for Numedalsdistriktet uten å få konkrete treff i Nasjonalbiblioteket. Det var derfor jeg søkte etter hjelp fra kyndige her inne på forumet, for å komme videre med noen konkrete ledetråder. Jeg er usikker på om det står nevnt noe i tingbøkene for Numedal, men dette kan vi ikke være sikre på før det er sjekket. De bodde iallefall først i Vinje, ble borte i noen år, før dem reiste tilbake til hjemtraktene.

Jeg kjøpte for noen år siden en bok som hete: "Historia om Andres Fredlaus og Margit Juvik: Ei ættesoge fra Møsstrond", som har vært til stor hjelp for meg i slektsforskningen. Boka er utgitt av Inger Johanne Bakka, og tar for seg alle etterkommerne av Anders og Margit. Den inneholder også flere skifter, transkriberinger, brev, skjøter og leiermålssaker, så denne boka kan sies å være fullspekket av informasjon. Men jeg har ikke klart å funnet noen ledetråder som sier meg hvor i Numedal Margit sin far kom fra.

Boka inneholder blant annet et skifte etter Anders, som går over seks sider. Den kan også finnes digitalisert på Digitalarkivet i: "Nedre Telemark skifteprotokoll 16A (1785-87) fol.215Aff No.144".

Jeg har scannet noen utdrag av boken, som kanskje kan være til hjelp:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj11717 den 28. november 2015 kl. 15.20, redigert 1 gang totalt.
Mvh Thomas

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av gj11717 » 28. november 2015 kl. 15.17

Flere vedlegg som ikke fikk plass i forrige innlegg:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh Thomas

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 28. november 2015 kl. 23.41

Meget interessant lesning!

Jeg ser av vedleggene at det var i Uvdal de var mens de var i Numedal. Videre fant jeg også historien omtalt i bygdeboka "Vinje og Rauland" bind 2 fra side 554:
http://www.nb.no/nbsok/nb/49f5247476d98 ... ang=no#563

Her finner vi nok forklaringen på hvorfor øvrigheta gikk frem som de gjorde overfor familien i tiden rundt 1770; Anders hadde fått og sonet sin straff - på kroppen.

Siden du tidligere skrev at de hadde vært hos Margits slektninger er det derfor mer trolig at denne kan søkes i Uvdal enn i Nore. Siden jeg forstår av sammenhengen at oppholdet der var ganske tidlig er det mindre trolig at de var å anse som fredløse alt da siden de fikk døpt et barn i Eidfjord. Derfor er også trolig sjansene for at de er omtalt i tingbøkene for Numedal ikke de største. Men det går jo an å være heldig!

Det er ett bind av Uvdalsbøkene som ikke er digitalisert, bind 2. Det er mulig at en gjennomgang av det bindet kan gi noen svar som ikke fremkommer av de digitaliserte bindene.
mvh dth

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 10. desember 2015 kl. 0.12

Thomas!

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at to av bindene for gards- og ættesoga for Nore nå har kommet som e-bøker. Det dreier seg om bind 3 samt registerbindet. Av registerbindet ser jeg at det var en brukerslekt på Nore Prestegård på slutten av 1600-tallet og begynnelsen av 1700-tallet der navnet Herman var i bruk. Omtalen av prestegården er i begynnelsen av bind 4. Jeg ville ha sjekket ut om det kan være en forbindelse til din Gunhild Hermansdatter gjennom den slekten. Utfra registerbindet synes dette å være den eneste slekten i bygda som brukte det navnet på slutten av 1600-tallet.
mvh dth

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olsen - Født rundt 1691 i Numedal

Legg inn av dn32133 » 31. mai 2020 kl. 23.50

Jeg vil gjøre oppmerksom på at det nå har dukket opp nye opplysninger i denne saken i denne tråden:
https://forum.arkivverket.no/topic/2487 ... i-numedal/

Og som du, Thomas, forutså, var det i et skifte.
mvh dth

Svar

Gå tilbake til «Numedal-Kongsberg-distriktet - ukjent kommune»