Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
dn23337
Innlegg: 353
Registrert: 26. desember 2008 kl. 0.19
Sted: BODØ

Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

Legg inn av dn23337 » 5. august 2012 kl. 15.56

Jeg har drevet å prøvd å nøste opp denne damen, men har enda ikke klart å stadfeste korrekte opplysninger, og lurer da på om noen kan hjelpe meg.

Marthe Mortensdatter giftet seg med Magnus Jonasen Søberg den 7 okt 1802. ref: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180
Men her har jeg ingen fødselsdatoer å gå etter.

Ifølge Lillesands Historie så levde hun fra 1769 - 1761.
Og jeg finner hun som død her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234 og er da 92 år.

Men i FT 1801 finner jeg ho (99% sikkert) her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 11861#ovre
Da er hun 24 år. Og det er da det skurrer litt. Tenker da på alder, og med at de fikke 7 barn i tidsrommet 1802 - 1815. Da var ho altså 46 år når ho fikk siste. Det er jo selvsagt mulig.

Men hvis hun er 24 år i FT 1801 så skulle ho jo vært født ca 1778.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne denne damen, eller om noen kan se om e har tenkt noe feil her

håper på svar.

mvh

Jøran

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. august 2012 kl. 18.00

Magnus og Marthe ble trolovet 7. oktober 1802. Selve vielsen (Copulationen) var 24. November ifølge kirkeboka som du la link til.

Alder ved folketellingene er ikke alltid å stole på, MEN det er heller ikke den oppgitte alder ved død. Jeg antar at den/de som skrev Lillesands historie brukte kirkeboka når de skrev hvilket tidsrom hun levde. Imidlertid burde hun være født mellom 1769 og 1778. Men hvor :?:

Mvh Paul

dn23337
Innlegg: 353
Registrert: 26. desember 2008 kl. 0.19
Sted: BODØ

Re: Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

Legg inn av dn23337 » 5. august 2012 kl. 19.57

Hei Paul.

Takk for svar.

Ja, ser at jeg har notert feil dato for trulovelsen, det er rettet nå.

Ja, det er vel HVOR, som er det store spørsmålet. Det står ingenting om sted under fødselsene til barna. Jeg har lest gjennom krikeboka for Vestre Moland i de aktuelle årene, men kan være jeg har oversett den. Så er litt usikker på hvordan jeg skal gå videre her

Jøran

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

Legg inn av dn23027 » 6. august 2012 kl. 5.54

Ved søk i FS finner jeg en Marthe født i Aust-Agder i noenlunde passe alder, men hun bor med sin mor i Barbu i 1801, så hun utgår. Den andre er født 1778 i Oddernes i Vest-Agder..som er svært nær Vestre Moland, foreldre Morten Jensen og Aase Olsdatter.
FS:
Marthe Mortensen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 31 May 1778 ,​ ODDERNES,​ VEST-​AGDER,​ NORWAY
residence: Oddernes,​ Vest-​Agder,​ Norway

parents: Morten Jensen,​ Aase Olsdr


Finner ikke foreldrene i 1801 (det kan sikkert dobbeltsjekkes), men fant 2 brødre av Marthe i Krsand (Ole Mortensen Tios og Jens Mortensen Tios). Denne Marthe fant jeg ikke i Oddernes eller Krsand i 1801. Jeg har ikke sjekket om hun er død før 1801, - er hun ikke det, kan det være henne som har havnet i Vestre Moland.

Mvh
Linda

dn23337
Innlegg: 353
Registrert: 26. desember 2008 kl. 0.19
Sted: BODØ

Re: Hjelp til å finne Marthe Mortensdatter

Legg inn av dn23337 » 6. august 2012 kl. 22.16

Hei Linda.

Takk for svar.

Dette var virkelig artig, e tenkte ikke på FS akkurat her faktisk.

Jeg har gått over FS nå og dobbeltsjekka og jeg kan ikke finne andre enn den Marthe Mortensen her som også du har funnet.

Det har også vært et rykte om at "Svensken som bygde huset i øvregata var med ei fra byen". Magnus Søberg var svensk, hette egentlig Jonassen, og han tok med seg et hus fra Fjære i Grimstad og satte dette opp i øvregata i Lillesand. Og for lillesandsfolk så var Kristiansand byen. Så jeg tror dette stemmer veldig godt.

Jeg har funnet dåpen her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79

Jeg tror denne stemmer.

tusen takk for veldig god hjelp

JB

Svar

Gå tilbake til «Aust-Agder - ukjent sted»