Niels Andreas Samuelsen Fahne - Fandenslekt?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Hogne Holst
Innlegg: 31
Registrert: 10. mars 2005 kl. 21.56
Sted: Knapstad
Kontakt:

Niels Andreas Samuelsen Fahne - Fandenslekt?

Legg inn av Hogne Holst » 27. juni 2005 kl. 22.10

Litt usikker på hvor jeg skal poste denne, men siden flere av Fane-slekten holdt til i Follo bruker jeg denne.

Fra panteboken står følgende:

"1784 Pb 3-274 Mellebye. Gudmund Thorersens skjøte til kvartermester Niels Andreas
Samuelsen Fahne
på 1 2/3 bondegods og 4 lpd kirkegods for 550 rd, dat. 20/11 1784."

Denne Niels var korporal på Melleby da han giftet seg Marthe Sophie Thorersdatter (søster til ovennevnte Gudmund). Han er født ca. 1752. Navnet Fahne brukes ikke i kirkeboken, men er et par ganger nevnt i panteboken.

Kjenner noen til om denne Niels var av Fane-slekten? Og hvor han kom fra?

mvh
Hogne

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Innlegg: 33
Registrert: 10. januar 2005 kl. 11.32
Sted: SVARTSKOG

Re: Niels Andreas Samuelsen Fahne - Fandenslekt?

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 4. februar 2007 kl. 12.16

I Trygve Viks artige lille bok "Bakenfor gamle dager : skisser fra Follo" fra 1974 finnes kapittelet "Hvor bodde egentlig Fanden?". Kanskje du finner noen ledetråder her.

Vik forteller om den legendariske slekta Fanden/Fane og særlig om kunstnerne Halvor Andersen Fanden (ca 1600- ca 1657) og sønnen Samuel Halvorsen Fanden (ca 1629-1675), begge kjente treskjærere. De skal ha bodd på Ramstad i Ski. Kapittelet avslutter med en anetavle over familen.

Boka finnes greit tilgjengelig på flere bibliotek, se f eks Akershus fylkesbibliotek/Deichmans samsøkingsbase: http://akershus.samsok.no

Anbefaler også andre som sysler med slekter i Follo om å ta en titt i denne omfangsrike og spennende boka på bare 99 sider. Jeg fant selv uhyggelige opplysninger om min egen slektsgren fra Nesodden...

Vennlig hilsen Siri Iversen, Svartskog

Hogne Holst
Innlegg: 31
Registrert: 10. mars 2005 kl. 21.56
Sted: Knapstad
Kontakt:

Re: Niels Andreas Samuelsen Fahne - Fandenslekt?

Legg inn av Hogne Holst » 7. februar 2007 kl. 17.13

Takk for nyttig svar Siri. Var ikke klar over at Trygve Vik hadde skrevet bok som omhandler deler av Fanden slekten, selv om han var meget aktiv i sin tid.

Skal se om jeg kan få lånt med den boken med tiden.

mvh Hogne

Svar

Gå tilbake til «Follo - ukjent kommune»