Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bærums V

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bærums V

Legg inn av Tore Løvnæseth » 4. november 2012 kl. 18.38

Hei.

Jeg søker opplysninger om mine tipptipptippoldefedre som bodde på Bærums Verk under FT1801, nemlig:
Mathis Christensen f.ca 1732 og hustru Anne Maria Hansdtr. Langes f.ca 1738. (Dette var hans andre ekteskap.)
Er noen av disse fra Asker/Bærum?
De er oppført med barna Else Cathrine f. 28.12.1769 og Hans Lange f. 28.12.1779.
Else Cathrine er min tipptippoldemor og hennes etterslekt er registrert.
Hans Langes etterslekt er ukjent.
Likeledes Mathis første ekteskap.

Jeg er takknemmelig for alle opplysninger.

Mvh
Tore L.

dn15080
Innlegg: 440
Registrert: 5. januar 2005 kl. 18.10
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn15080 » 4. november 2012 kl. 19.48


dn15080
Innlegg: 440
Registrert: 5. januar 2005 kl. 18.10
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn15080 » 4. november 2012 kl. 20.07

Hei

Og her er vel begravelsen til Mathias Christensen i 1803:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=430#ovre

Og kan dette være Anne Marie Hansdtrs begravelse?


http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1311#ovre

mvh Inger Sofie Olberg

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 4. november 2012 kl. 22.23

Hei Inger Sofie.

Tusen takk for hurtig svar.
Det var mange gode opplysninger. Jeg visste ikke at disse kirkebøkene nå var digitalisert og søkbare.

Nå står det bare igjen å finne foreldrene til Mathis Christensen og Anna Maria.
Navnet Langes/Langer går igjen hos Anna Maria og sønnen Hans og det har jeg ikke klart å plassere.

Mvh
Tore L

dn30110
Innlegg: 4
Registrert: 14. september 2013 kl. 20.56
Sted: Brevik

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn30110 » 14. september 2013 kl. 21.18

Hei, Tore

Anne Maria Hansdatter Langer var datter til Hans Henrichsen Langer, Langestrand ved Larvik, som var Byggmester ved Fritsø Jernverk. Han døde i 1757. Det foreligger skifte etter han. Se skifteprotokoll for Larvik by, 1743-1764, side 351. Snarvei, dersom den fungerer :

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25437 ... ull&mode=0

Det går frem at moren het Kirstine Maria Tormsdatter, og at hun hadde brødrene Jacob og Jens. I tillegg hadde hun en eldre bror Hans Henric Hager. (Det er han som jeg søker informasjon om)

Ellers ble Mathias og Anne Maria viet i Brunlanes etter kongelig tillatelse(hvorfor?) den 5.1.1769, se side 42 i kirkeboka. Mathias arbeidet på Barkeviken som var en filial av Jernverket, og dette er i Brunlanes.

Jeg har en gode del mere informasjon som sikkert er av interesse, men får kanskje ta litt av gangen. Avventer respons

Mvh Dag Bruun

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 14. september 2013 kl. 22.53

Hei.
Takk for svar. Dette var jammen god og etterlengtet informasjon.
Jeg har lett på, for meg, alle tenkelige steder i Bærum og tilliggende sogn uten å finne noe.
Nå skjønner jeg hvorfor.
Av ft. 1801 går det frem at dette var Mathis sitt andre ekteskap. Kan dette ha noe med at han måtte ha kongelig tillatelse?
Jeg skal følge opp linkene du har gitt meg for dette har vært en nøtt for meg.

Og jeg er selvfølgelig interessert i all informasjon du måtte ha om denne familien.

Mvh
Tore L.

dn30110
Innlegg: 4
Registrert: 14. september 2013 kl. 20.56
Sted: Brevik

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn30110 » 15. september 2013 kl. 7.37

Hei, Tore

Det var hyggelig å høre at jeg kunne hjelpe deg. Siden din Anne Maria inngår i et spor som jeg har fulgt for å finne mine aner, som søster av Hans Henrich Hager, har jeg en god del info med noe innehold som kanskje blir litt sideordnet i forhold til deg. Dette er sikkert allikevel er av interesse. Det finner du herunder. Dette er klipt ut av et dokument jeg fortløpende legger inn sporbar informasjon på, når jeg finner det. Alle utdragene fra originaldokument som jeg har limt inn, forsvinner dessverre når jeg limer inn her, men det står jo henvisninger.
Når det gjelder Mathias sitt første ekteskap, mener jeg bestemt at jeg fant vielsen for det, og begravelsen av hustruen deretter i Brunlanes kirkebok (eller annen kirkebok i samme område). Jeg kan ikke huske at det fantes noen dåp av barn de fikk. Jeg tok jo ikke vare på dette sporet, siden det kun for meg hadde sekundær interesse.

Kanskje har du informasjon som kan hjelpe meg videre? Jeg står også bom fast i dette sporet. Kanskje er det koplinger hos som jeg kan gjøre meg nytte av? Anne Maria var jo Hans Henrich Hager's søster.

Som en kuriositet kan neves at Langer navnet kan skrive seg fra etterslekt etter den norske adelige slekten Lange. "De norske adelige Langer". De eide store eiendommer på Østlandet, inklusive jernverket ved Larvik, men gikk fallitt midt på 1600-tallet, og med pengene forsvant adeligheten.. Noen stikkord er Fresjeborgen som raste ut i Farris-Falkensten-Tre Roser-Fosseholm-Strøm-Fredrik-Niels-Hans-

Uansett, versegod. her er info :

1) Skifte etter Hans Henrichsen Langer, som var byggmester på Fritzøe Jernverk. I skiftet, som er datert 31.10.1757, er oppgitt sønnen Hans Henric Hager, 23 år som en av arvtagerne. Utdrag fra det aktuelle skifte dokumentet:

Av andre opplysninger fremgår at øvrige arvtagere er hustruen Kirstine Marie Tormsdatter, samt barna Jens Hansen Langer 2 ½ år, Jacob Hansen Langer 10 år og Anna Maria Hansdatter. Christen Rødningen er oppgitt som stefar til Kirstine Marie Tormsdatter og dessuten skifterettens formynder.
Boet består av et hus på Langestrand. Beliggenhet i 1757 er mellom Jacob Ellefsen og Anders Bonde’s enke sine hus på Langestrand. Oppgitt som 6-laftet?! og med et bryggerhus. Boets samlede verdi var 161 riksdaler og 18 skilling. Ifølge 1762 manntallet bodde Jacob Ellevsen i hus nr 11. Det er da enten hus nr 10 eller 12 vi snakker om her. I nr 10 bodde Søren Pedersen, i nr 12 Hans Andreasen. I nr 13 bodde Ulrich Biering. I nr 9 bodde Søren Anthonisen. Fra skiftet etter Anders Bonde i 1756, er hans stervbos beliggenhet oppgitt mellom Hans Langes og Ole Christensen Odders hus. :

Fra skjøte ved salg/overdragelse av hus i 1750 fra Søren Mortensen Qvindberg til svogeren Ulrich Friedrich Wittusen Biering, står at dette huset ligger mellom byggmester Hans Langers(vestre side) og Maren Halvors hus(østre side). Sistnevnte Maren Iversdatter, er enke etter Halvor Olsen, se skifte s 396a.

Logisk sett betyr alt dette at huset til Hans Langer hadde matrikkel nr 12
Hans Hager er oppgitt av moren til å ha en rett til 30 riksdaler i boet. Hans krav er nærmere spesifisert i dokumentet. Her er han omtalt som den eldste sønn Hans Henric Hager. Samlet gjeld oversteg boets inntekt, så det ble ingen netto arv til fordeling til arvtagerne.
2) Ekstraskatten 1762 ble påbudt som en årviss ytelse inntil videre ved forordning 23. september 1762. Alle personer over 12 år skulle svare 8 skilling pr. måned; hver hovedperson var ansvarlig for sitt hushold. Ekstraskatten skulle betales månedlig i byene og kvartalsvis på landet; i praksis kunne dette variere. Det ble opprettet manntall over alle skattepliktige. Ekstraskatten var i kraft frem til 1772.
Utdrag av manntallet 1762, hus nr 51, 52 og 53 i Langestrand (Larvik):

For hver måned ble det registrert nøyaktige til-fra lister per husstand der hvor det var oppstått endringer i forhold til det opprinnelige manntallet fra 1762. På denne måten kunne ekstraskatten beregnes fra år til år. Dette gir mulighet til detaljert supplerende informasjon om hvilke personer som flyttet fra og til den enkelte husstand. I tillegg fremkommer supplerende informasjon om navnene som er oppgitt i det opprinnelige manntallet. Alt materialet for Larvik by med Langestrand er gjennomgått. Det er spesifikt søkt etter opplysninger om hus nr 51, 52 og 53. Materialet etter denne gjennomgangen er vedlagt. Oppsummering er slik:
a. I manntallet 1762 for Larvik er oppgitt Hans Henriksen og hustru Maren Sørensdatter å være beboere i hus nr 52. Navnet Hans Henrichsen avviker fra navnet Hans Henrich Hager, men en registrering for flytting av disse personer i januar 1766 fra hus nr 52 til Bolvigs Jernverk forteller at dette virkelig er Hans Henrich Hager og hustru (Maren Sørensdatter) :

Siden det ikke er oppgitt flere personer i forbindelse med flyttingen, betyr dette, at de på dette tidspunkt kan ha hatt barn, men de er ikke over 12 år
b. I huset nr 53, er oppgitt i 1762-manntallet at Karen Rønningen er innehaver, og barn over 12 år er Kirstine Langer. Stefar og formynder Christen Rødningen døde i 1759, så det stemmer at Karen er enke. Skiftedokumentet etter Christen forteller for øvrig at Karens patronym var Jensdatter, og at Christens patronym antagelig var Petersen. Det siste siden søsteren har patronym Petersdatter. Det fremgår også i originaldokumentet at boet hadde skyld til Hans Henrich Hager. Digitalarkivets registrering fra dette skiftedokumentet :

Gjentatte til-fraflytting registreringer på hus nr 53 for Kirstine (Maria) og hennes barn Jacob, Jens og Anne Maria med oppgitt etternavn Langer, viser at det var Hans Henrich Hagers mormor, mor, brødre og søster som hadde tilhold i dette huset. En registrering som forteller at Kirstine (Maria) flytter etter Hans Henrich og Maren til Bolvig(Wold), i november 1767 :


c. I hus nr 51, er oppgitt beboer Søren Danielsen og hustru Marthina Jensdatter Qvindberg. Disse er undersøkt fordi skiftedokumentet etter Søren Danielsens død i 1767, forteller at hans barn er navngitt med etternavn Bruun. Utdrag av skiftedokument :

Litt lettere å lese registrering på samme fra Digitalarkivet :

Hva som er et spørsmål her, er om barna har fått slektsnavnet Bruun etter sin far, eller om det er etter sin mor??? Forklaringen kan ligge her :
Det går frem av tinglysing i 1738 at skipper Søren Danielsen var svigersønn til Ole Laersen, Seiglings?mand på Langestrand. Dette må ha vært Søren Danielsens første kone, ekteskapet var barneløst. Ole Laersen hadde slektsnavn Bruun – må verifiseres nærmere - se på filen «Slekten Lars Bruun i Hedrum/Larvik». Her er utdrag av Larvik by, Tingbok 16 , 1738-1742, side 2 :

I originaldokumentet er omtalt en gård i Mellum Annex, navn tilsvarende ~Fieldet?? Christian Biering-Poul Haraldsen Fieldet?
Slekt og kopling mellom Anna og Elisabeth Sørensdatter :



Fra et annet skifte fra 1743 fremgår at Elisabeth er 28 år og tjenende på Skedsmo prestegård :
arving halvbrordatter Elsebeth Sørensdtr Schiedsmoe Præstegaard, oven for Christiania tjenende 28 år ugift; datter av Søren Mortensen; alderen nevnt 21.02.1744


3) Det er funnet et kart over Bolvig Jernverk, som er datert i året 1777. Her er oppgitt Hans Hager som innehaver av en «Vaaning» med «Udhuus» fremstilt på kartet. Kartet er vedlagt. Et lite utdrag av dette kartet, en liste med henvisninger til en rekke indekserte avmerkinger på kartet :

Dette skulle tilsi at Hans Henrich Hager med familie bodde og arbeidet på Bolvig Jernverk i en periode fra januar 1766 frem til og med 1777.
4) Det er også slik, at det eksisterte en person med navn Søren Hansen Hager, som var på samme alder som «vår» Søren. Igjen spiller nok feilskrivinger oss et lite puss. 1801-tellingen viser at, i «vår» Sørens hus i Møllegata 211A, bodde en person som i Digitalarkivets avskrift, er navngitt Søren Hansen Haga, ugift og oppgitt yrke smedsvend. Det er sannsynlig at dette er Søren Hansen Hager. Det er mye som tyder på, at dette faktisk kan være «vår» Sørens bror. Forhold som styrker dette, er :
a. Det fremgår i kirkebøker at Søren Hansen Hager er forlover i begge ekteskap som Søren sin førstefødte sønn, Hans Henrich Sørensen Bruun inngår i Larvik. Han er i tillegg fadder for flere av Hans Henrichs barn!
b. Smedsvend Søren Hansen Haga(er) forsvinner fra Tønsberg. Det dukker opp en person med navn Søren Hansen Hager i Larvik helt på begynnelsen av 1800-tallet, gifter seg, kjøper hus (matrikkel nr 227), og blir værende, oppgitt med yrke smed. Det foreligger ingen opplysninger om noen med tilsvarende navn i Larvik før 1801.
c. Søren Hansen Hager har samme etternavn som Sørens Bruun’s oppgitte far Hans Henrich Hager (Ager)…
Søren Hansen Hager hadde yrke som smed og bodde i Larvik frem til sin død i 1836. Han giftet seg med Margrete Turvelsdatter 13.1.1805 :
Fra Larvik klokkerbok 1785-1807:

De fikk en datter Maren Margrethe i Larvik 22.9 samme år :

Margrethe døde i 1830. Utdrag av skifte Larvik Skifteforh.protokoll 1829-1836, datert 17.7.1830:

Søren Hansen Hager døde i 1835, oppgitt 68 år gammel. Dette indikerer at han ble født ca 1767. Fra Ministrialbok Larvik 1825-1847, år 1835:

Utdrag av skiftet etter Søren fra Larvik Skifteforh.protokoll 1829-1836, datert 18.3.1835, side 727.

5) Hans Henrichsen Langer, også et barn av Hans Henrich Hager, en bror til? Søren Hansen Hager (stedvis i skiftedokumentet, navngitt Ager) fremstår som bror (farbror til arvelaterens barn) i skifte dokument etter Inger Andersdatter som tidligere var gift med avdøde «Hans Henrichsen Langer» i Larvik i 1809! Se utdrag fra avskrift under.
Hans Henrichsen Langer og Inger Andersdatter giftet seg i Skien i 1783, og bodde i Fredriksvern(Stavern) frem til at de flytter til Larvik, og Hans dør i 1792.
Vielse fra Skien klokkerbok, 1756-1791, år 1783, side 40

I kirkeboka fra Stavern er han i flere tilfeller fadder, og oppgis vekselsvis med etternavn Henrichsen og Langer. Det fremgår av dåpsregistreringer i kirkeboka at de fikk flere barn, men disse døde. Hans er oppgitt med yrke matros. De flyttet til Larvik i løpet av 1792. Hans døde i 1792, oppgitt 34 år gammel. Han er da født ca 1759 :
Fra kirkebok Larvik 1785-1807, begravet den 24.10.1792, side 200:

Inger Andersdatter må da ha vært gravid, da sønnen Hans Hansen Langer, som er Hans Hendrichsen Langers eneste gjenlevende barn, ble døpt i Larvik 5 måneder etter. Fra Larvik kirkebok 17.4.1793:

Legg merke til oppgitt fadder Søren Hansen. Dette er mest sannsynlig Søren Hansen Hager, men kan også være Søren Hansen Bruun!
Inger Andersdatter, afg. Hans Langer, se under, giftet seg senere med Ole Tellefsen:
De bodde i Larvik. Dette fremgår av folketellingen 1801, samt ved hennes begravelse og skiftedokumentet fra 1809.
6) Anne Maria Hansdatter, Hans Henrichsen’s datter og Hans Henrich Hagers søster Alder er ikke oppgitt, men er oppgitt i ekstraskatten 1762 som «pige over 12 år». Ekstraskatt 1762 manntall registreringer forteller også at hun var «pige» hos Børre Strøm i hus nr 12 september 1762 og kom tilbake til hus nr 53 januar 1765. Utdrag av manntallet 1762:

. Hun flyttet deretter fra hus nr 53 til Barchevigen juni 1765. Barkeviken er i Brunlanes, men ble ansett å være en del av Langestrand, ref. manntallet for ekstraskatten Larvik med Sandefjord og Langestrand 1762. Det var en masovn på Barkevigen, se ekstraskatten for Larvik med Sandefjord og Langestrand 1762, side 64.

Vi finner Anne Maria igjen i folketellingen 1801, boende i Asker, 63 år gammel og gift med Mathias Christensen, som var byggmester ved Bærums Jernverk :

Vi ser her, at deres sønn Hans, er tillagt slektsnavnet Langer etter Anne Marias slekt, og at hun er 63 år i 1801, altså født i 1738. Vi ser også at Mathias må ha vært enkemann før han giftet seg med Anne Maria.
Anne Maria og Mathias ble viet i Brunlanes etter kongelig tillatelse(hvorfor?) den 5.1.1769, se side 42 i kirkeboka:

Forlovere er forvalter Mørch og Niels masmester. Dette er forvalteren Knud Mørch og masmesteren Nils Friis Pedersen ved Barkevigen masovn. Se manntallet.
De må kort tid etter dette flyttet til Asker og Bærums Jernverk, siden deres første barn Else (Cathrine) ble døpt i 31. desember 1769 i Asker, se kirkebok Asker, side 15 :

NB! Se fadderen Hans Røer – var det han som fikk flere barn med Anna Maria Bruun i Stavern (Fredrichsvern)? Se kirkeboken derfra.
Deres andre barn Hans Lange, ble døpt 1.1.1780, se se kirkebok Asker, side 65 :

Vi ser at morens navn varierer mellom Anna og Marie Hansdatter. (Kolonnen til høyre for introdusert)

Else Cathrine Mathisdatters uekte datter født 31.11.1792 over.

Manntall ekstraskatten Bærum Jernverk, se Akershus fylke, Aker og Follo fogderi, 1763, side 63! Samme sted, side 66 er også manntall over Dikemarkens Jernverk!

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 15. september 2013 kl. 11.44

Hei igjen Dag.

Ja her kom det virkelig mye informasjon.
Det vil nok ta litt tid å følge alle henvisningene og nye spor.

Når det gjelder ekteskapet til Mathis og Anne Maria og at de måtte ha kongelig tillatelse, så kan en grunn til dette være at de er i nær slekt. Har du sjekket dette?
Når det gjelder Anne Marias bror, Hans Henrich, så er han helt ny for meg. Skulle jeg imidlertid komme over opplysninger om han i ettertid skal jeg selvfølgelig informere deg.

Skulle du ha interesse av Anne Marias barn, Else Cathrine som ble gift med Henrik Piper (tysk avstamming), så har jeg mye informasjon om dem og deres etterkommere.

Mvh Tore L.

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 16. september 2013 kl. 14.30

Hei igjen Dag.

Jeg har nå gått igjennom informasjonen du ga meg. Jeg har også kikket litt på noen av linkene du refererer til.
Ut av dette har jeg fått en tanke som må utredes nærmere.

Det gjelder ekteskapet til Mathis og Anne Maria og at de måtte ha kongelig tillatelse til vielsen.
Som jeg skrev i forrige innlegg, så kan en av grunnene til at de måtte ha denne tillatelsen være at de var nær beslektet.

Du nevner en Christen Rødningen, stefar til Anne Marias mor, Kirstine Maria.
Kan Mathias Christensen være for eksempel barnebarn av denne stefaren?

Har du noen flere opplysninger om denne Christen Rødningen, hans familie eller barn som kan si noe om dette?

Det er sikker flere andre familieforbindelser til "nær beslektet" i Anne Marias familie, men dette er kanskje en god start og noe du allerede har informasjon om.

Hilsen Tore L.

dn30110
Innlegg: 4
Registrert: 14. september 2013 kl. 20.56
Sted: Brevik

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn30110 » 16. september 2013 kl. 20.04

Hei igjen Tore

Nei, jeg har ikke noe særlig fra tidligere om dette. At det mangler kirkebok fra Larvik og Langestrand fra det aktuelle tidsrom, gjør ting vanskelig å finne ut av.

Men har sjekket litt for deg :

Skiftet etter Christen forteller at han og Karen ikke hadde barn sammen, og at han heller ikke hadde barn fra tidligere, siden barn ikke angis i skiftet, snarvei :

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25437 ... ant&mode=0

"Min" Hans Henric Hager er omtalt i skiftet. At Karen het Karen Jensdatter fremgår også.

Mathias Christensen bodde antagelig i Langestrand, hus nr 37 høsten 1762, og dersom det virkelig er han, het hans første kone Else Greesdatter. snarvei :

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49 ... ium&mode=0

At det er han, kan kan du få helt bekreftet ved å gå gjennom Ekstraskattens månedlige til/avganger hus nr 37 Langestrand. Dersom det er "din" Mathias, vet vi jo at han må ha flyttet til Barkevigen en gang før 1769, og da skal det fremgå.

En annen måte, er å finne begravelsen av Else Greesdatter. Det er ofte oppgitt hvem den avdøde kvinnen var gift med i kirkeboka.

Kongelig tillatelse var dokumentert i brev. Der sto helt sikkert bakgrunn for at slik tillatelse måtte vurderes, og begrunnelse hvorfor tilsagn. Utsendte brev hadde kopi og ble helt sikkert arkivert. Kanskje er brevet i Riksarkivet?

Mvh Dag

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 16. september 2013 kl. 21.14

Takk Dag.

Jeg skal følge opp tipsene du ga meg.
Jeg skal også ta kontakt med digitalarkivet angående den kongelig tillatelsen.

Takk igjen.

Hilsen Tore L.

dn30110
Innlegg: 4
Registrert: 14. september 2013 kl. 20.56
Sted: Brevik

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av dn30110 » 16. september 2013 kl. 21.59

Hei, Tore

Det føles veldig ok å kunne bidra til fremdrift. Selv har jeg stått i stampe veldig lenge.
Uendelig mye info finnes, men alt for mye sideordnet, ikke nok til å fastslå noe avgjørende fakta.
Håper at du kan dele litt med deg eventuelle funn, fakta er jo at vi kanskje har samme aner fra og med Hans Henrichsen Langer og Kirstine Maria Tormsdatter.

Ofte er problemet å finne nye vinklinger for å komme videre, kanskje kan samarbeide gi nye verdifulle vinklinger?

Noe som ikke kan bekrefte, men som kan gi sterke indikasjoner om aner, er navneskikken på den tiden. Barna ble ofte oppkalt etter sine besteforeldre og foreldrenes avdøde søsken/og eller avdøde ektemake fra tidligere ekteskap.

La oss holde kontakten!

Mvh Dag

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Mathis Christensen og Anne Maria Hansdatter Langes, Bæru

Legg inn av Tore Løvnæseth » 16. september 2013 kl. 23.06

Hei igjen Dag.

Jeg kommer til å arbeide videre på det materialet du har gitt meg.
Kanskje kommer jeg til å se på opplysningene med litt andre øyne så vi kan komme videre med forfedrene til Kristine Maria og Hans H. Langer.

Og selvfølgelig vil jeg dele det jeg finner med deg.

Hilsen Tore L.

Svar

Gå tilbake til «Bærum»