Når og hvor døde Johan Christian Andreassen Bjørnstad

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Akershus

Svar
6577
Innlegg: 5
Registrert: 1. februar 2009 kl. 13.02
Sted: KVALØYA

Når og hvor døde Johan Christian Andreassen Bjørnstad

Legg inn av 6577 » 21. januar 2018 kl. 16.18

Når og hvor døde min tippoldefar Johan Christian Andreassen Bjørnstad, f. 31.12.1828?

Han var født på gården Hajum i Røyken. I 1838 flytter han med foreldre og søsken til gården Ølstad i Røyken, gnr. 24, der foreldrene eide hver sitt bruksnummer, 1 og 2.

I 1850 gifter han seg med Anne Marie Nilsdatter Smestad, og har da navnet Johan Christian Ølstad.

I 1851 kjøper han gården Bjørnstad nedre, gnr. 22, bruksnummer 1a. Han får da navnet Johan Christian Bjørnstad, eventuelt Johan Christian Andreassen Bjørnstad.

I årene 1851-1856 får han fire sønner. De blir døpt i Røyken. Alle sønnene bærer etternavnet Bjørnstad så lenge de lever.

I 1858 selger han gården Bjørnstad Nedre. Det er siste dokumenterte spor etter både ham, konen og de fire sønnene i Røyken. Etter konen og de fire sønnene har vi dokumenterte opplysninger om deres senere liv, og deres dødssted og -dato. Om ham har vi ikke funnet noe.

Konen og de fire sønnene finnes igjen i folketellingen for 1865, ikke faren. Hun er registrert som enke, mannen er altså død. De bor i Christiania, en sønn i Vestre Aker. Deres senere liv er godt dokumentert. Den ene sønnen, John Frithjof Bjørnstad, er min oldefar. Han er født i 1856, blir maskinist, og gifter seg i 1878 i Bergen, der han blir boende resten av livet. Han er far til min mormor.

Vi har lett i alle tenkelige kirkebøker for å finne registreringen av hans dødsfall, men uten å lykkes. Det er flere steder skrevet at han døde i Seattle i USA i 1866, det kan ikke være riktig når konen er registrert som enke i Norge i 1865.

Kan noen finne dokumentasjon av hans dødsdato og -sted?

12.1.18
MVH Gunnar Eldjarn

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Når og hvor døde Johan Christian Andreassen Bjørnstad

Legg inn av Astrid Mollan » 21. januar 2018 kl. 23.53

Kanskje han stakk av til Amerika? I en folketelling er det jo greit å skrive enke da. Har dere sjekket utflyttede?
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Akershus - ukjent sted»