Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. mars 2012 kl. 13.37

Min morfar kom fra Smedsland/Grindheim, og min mormor fra Telhaug/Eiken.
Tlehaugene var litt omflakkende i Eiken, og bodde bl.a. på Kvåle, før de på 1800-tallet overtok Tilhaugen/Telhaug (og navnet Telhaug).

Det som er morsomt (og vanskelig å finne ut av) er det som skjedde før Telhaug-greina slo rot der. Rundt 1773 ble nemlig Tilhaugen kjøpt av Torkel Pederson Smedsland, fra Grindheim.
Iflg Gards- og ættesoga for Eiken (EBB - bind I, s. 389) var han gift med Gislaug Ellingsdotter Nerstøl ytre, som var enke etter Ivar Pederson Smedsland, Grindheim.
Ivar og Gislaug (eller Giedlou) var mine 4x tippforeldre, via deres eneste barn, Peder Ivarson Smedsland.
Iflg Bygdeboka for Grindheim (GBB - s. 426) bodde i 1769 følgende på Smedsland:

Hovedmanntal 1769: «Torkel og hustru Jeddu, Peder og hustru Berte,
Søren og hustru Ana Christina. Alle fattige jordbrugende.»

Peder er sønnen til Gislaug(Jeddu), og Søren er fra den andre slektsgreina på Smedsland.

Dette er det eneste stedet Torkel er nevnt på Smedsland i denne tiden i GBB. Under far til Ivar Pederson, Peder Ivarson, står det mange barn i GBB, men ingen Torkel. Det står heller ikke noe om at Gislaug giftet seg på nytt. Jeg ser det jo som ganske sannsynlig at Torkel må være bror av Ivar? Det var jo vanlig å gifte seg med søskens enke(mann).

Men uansett så bodde Gislaug først på Smedsland med sin første mann, Ivar, som døde i 1748. Deretter bodde hun på Smedsland i 1769 med sin andre mann Torkel. Deretter flyttet de til Telhaug rundt 1773, hvor de ble boende til Torkel døde i 1781, og deretter fram til 1793, hvor gården ble solgt til Aanen Torgiesson Botnan Austre (som tilfeldigvis bl.a. er min 3x tippoldefar, og ikke i slekt med Torkel).

Spørsmålet er da om noen kan kaste noe lys over denne Torkel Pederson Smedsland?
Jeg vil jo gjerne at han skal være bror til Ivar, men kan vel egentlig ikke slutte det fra de dataene jeg har?
Han kan jo ha kommet fra et annet sted i Grindheim, giftet seg med enka Gislaug og flyttet til Smedsland, og da naturlig nok byttet etternavn til Smedsland?
Det er ingen andre Torkel (eller Peder) på Smedsland i denne perioden, så enten var han bror av Ivar, eller han kom fra enn annen gård i Grindheim.

Og hvor finner jeg Hovedmanntallet fra 1769?

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 16. mars 2012 kl. 19.11

Vet ikke om det hjelper så mye, men ved skiftet etter Iver Pedersen er en Torchild Pedersen Aagedal tilstede på enkens vegne (antar det menes som laugverge). Det står ikke nevnt noe om slektskap mellom ham og avdøde, så du bør kanskje sjekke Ågedal litt nærmere? Høyre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24461/619/


Mvh
Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 16. mars 2012 kl. 20.43

Skifte 1730 etter Peder Iversen Smedsland, enke Torborg Bertorsdtr, barna er små og ingen Torkild nevnt som sønn. Høyre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24453/456/

Skifte 1753 etter "unge person Ole Pedersen,der var en søn av afg.Peder Iversen Smedsland",- moren Torborg Bertorsdtr gift igjen med Aanen Larsen,og her dukker det opp halvsøsken av avdøde som er Tommessønner og -døtre, så hun har vel enda et ekteskap bak seg....ingen Torkild nevnt. Venstre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24463/358/

Torkild Pedersen var nok helt sikkert fra annen gård.

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. mars 2012 kl. 23.46

Bevares, for en service :)
Skjønner ikke at du greier å lese disse dokumentene (og først finne dem da..).
Jeg greier å finne/lese noe innimellom, når jeg vet hvilken side det er på.

Tror nok du har helt rett i at Torkel nok kom fra en annen gård.
Siden han ikke er død ved Peder Iversens skifte så ville han vel ha vært nevnt, selv om han ikke var tilstede?
Hva ligger egentlig i laugverge forresten?

Den eneste Peder jeg kan finne på Ågedal øvre, ytre og -strand som passer med alderen er lensmann Peder Reiersen Ågedal. Hvis Torkel er hans sønn hadde han også en søster, Susanna Pedersdtr. Hun var først gift med Søren Larsson Sveindal Vestre. Vestre Sveindal er under 2 km fra Smedsland. Han var barnebarn av Bjellandspresten Søren Schive, og to av hans søstre er i rett slektslinje for meg. Den ene av dem, Karen Larsdtr var gift med Elling Tostenson Nerstøl fra Eiken. Og et av deres barn het altså Gislaug Ellingsdotter, og var gift med Ivar Pederson Smedsland.
Det vil vel si at Torkel Pedersen Aagedal i tilfelle var onkel til Gislaug - noe som vel forklarer at han var tilstede i skiftet på sin nieses vegne?
Vel har jeg støtt på flere søskenbarn-ekteskap i slekta, men at en onkel gifter seg med sin niese var vel ikke noe som skjedde på den tiden heller?

Så da må det være enda en Torkel Pedersen (Smedsland) inne i bildet?

At Ole Pedersen døde i 1753 var forresten nytt for meg :) Jeg trodde han kanskje døde helt ung - og jeg har heller ikke noen kone/barn på han.
Og også at hans mor Torbor, min 5xtipp, giftet seg igjen var helt nytt for meg.
Jeg får nok prøve å snuble meg gjennom disse skiftene..

Nok en gang - mange takk!

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 17. mars 2012 kl. 1.24

Var nok litt kjapp der?
Torkel var ikke onkel til Gislaug, men bror til hennes inngiftede tante.
Dvs at de ikke var i slekt.

Dermed så er det vel heller ikke utelukket at de giftet seg da hun ble enke?

Det ser ut til at Susanne Pederstr var mye eldre enn "broren Torkel". Peder Ågedal var gift to ganger, så Torkel var nok i tilfelle fra andre ekteskap, med Torbor Omundsdotter Røynesdal?
Skiftet etter første kona, Ranni Schoudriftsdtr Roland, skulle ha vært i 1707.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 2.40

Laugvergen opptrådte som formynder/verge for enken bl.a. i forbindelse med skifter. Det var lite likestilling den gangen. :)


Jeg vet ikke om Torkild Pedersen er sønn av Peder Reiersen Ågedal, eller om han har kommet flyttende annetsteds fra. Han er ihvertfall på Ågedal fra 1747, for da er han fadder sammen med en Niels Torkildsen når Ole Torgussen Aagedal døper en datter Rannej: Høyre side, venstre kolonne. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19
Kirkebøkene er ikke ført så veldig nøye i det området, og jeg har ikke bygdeboka.

Mvh
Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 2.47

Skiftet etter Ranni 1707.. to umyndige døtre Asgier og Susanna, ingen sønner. Enkemann Peder Reierson, og tilstede på barnas vegne deres faderbroder Jon Reierson Aagedal. Det begynner på høyre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24443/103/

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 5.54

Har ikke funnet noe bevis for opphav enda, - kun litt småtterier som jeg legger inn lenkene på.

Torkild Pedersen Aagedal var fadder i 1741 også, for Niels Aagedals sønn Daniel. Annen fadder Rejer Jonsen Aagedal. Han var oppgitt å være 60 da han døde i 1781 (nå antar jeg at det er samme mannen som giftet seg til Smedsland,- siden han dukker opp der og Torkild Pedersen Aagedal forsvinner i kirkeboka.),- hvilket skulle bety at han var ca 20 år i 1741. Da har han ihvertfall vært på Ågedal fra ung alder.

Lenke til dåp 1741 der han er fadder. Midt på venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10

Han døper en datter Anna i 1761, høyre side, nederst venstre kolonne: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13

Dødsfallet hans i Eiken 1781, høyre side, nederst venstre kolonne: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 17. mars 2012 kl. 12.34

Fantastisk! :)

Jeg synes nok den godeste Torchild Pedersen Ågedal peker seg mer og mer ut som en verdig kandidat likevel?
Jeg har digitalisert bygdebøkene for Grindheim og delvis Bjelland og Eiken for eget bruk, så det går kjapt å søke etter ting.
Av barn etter Peder Reierson er nevnt kun to, med første kone, Reyer (som overtar lensmannjobben) og Susanna, som er nevnt i en bisetning - som gift med Ole Tostenson Foss (som var hennes andre ektemann). Torkel er ikke nevnt noe sted der. Men siden han må være sønn etter Peders andre kone, Torbor, er det jo ikke rart at han ikke er med i skiftet i 1707. At heller ikke Susannas bror Reyer står der må bety at også han var fra andre ekteskap.
Det står ikke når Peder eller Torbor døde, men Reyer hadde ihvertfall overtatt som lensmann i 1746. 'PEDER REIERSON var f. ikr. 1660 og levde til han blei ein gamal mann.' står det i bygdeboka for Bjelland.

Nils Torkilsen må være sønn av Torkil Reidarson, som var sønn av lensmann Reidar Toreson.
Ole Torgiusson var gift med Allou, datter av Reyer Thoreson Ågedal, og de hadde en datter som het Randi, iflg BB for Bjelland - Ågedal Ytre.

At Susanna hadde en søster er ikke nevnt i BB, men onkelen Jon Reierson er på plass. Han var kirkeverge i Bjelland, og vanket mye hos sogneprest Schive, som var far til Susannas senere svigermor.

Hvis Torkel hadde giftet seg til gard på Ågedal vil jeg tro at det hadde vært nevnt i BB? De er jo veldig gårds-sentrert. Og da hadde han vel neppe seinere giftet seg til gard på Smedsland, og senere kjøpt Tilhaugen i Eiken? På Smedsland var det jo allerede en odels-sønn, Peder Iverson, så det ble vel litt trangt?

Og Torkel og Gislaug hadde bl.a. en datter kalt Anna, f 1761 iflg BB for Eiken.

Noen Niels Aagedal med sønn Daniel finner jeg dog ikke, men BB for Bjelland er jo ikke like etterrettelig alltid...

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 18.39

Søk på nettet i andres slektstavler viser at Peder Reierson, født ca 1660, var sønn av Reier (Reidar) Toreson og Gunvor Torkildsdatter (kilden er oppgitt som bygdebok Bjelland..som jeg ikke har). Da har du Torkildnavnet plassert på Ågedal, så jeg kan heller ikke tro annet enn at Torkild er sønn. Dessuten er det vanskelig å tro at han ikke var nær slekt da han var fadder. Og nå har jeg rotet så mye rundt i kirkebøkene for Bjelland at for meg ser det ut til at det kun fantes en eneste Torkild Pedersen der oppe :)

mvh
Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 19.25

Det er en Torkild Larsen også på øvre Ågedal, dsk 1737. Han har jeg ikke fått plassert, men enken heter Ragnild Ommundsdatter, og barna er Lars 26 år, Ole 22 år, Ommund 18 år, Torgius 14 år, Søvren 9 år. Så Niels Torkildsen er ihvertfall ikke hans sønn :) Men kan enken være f.eks en søster av Torborg Ommundsdatter? Legger inn lenken til skiftet,- kanskje du får bruk for dette også etterhvert for å sortere slektskap.

Jeg har lest litt gjennom det: Lensmann Peder Reierson har vært med på registrering av boet, så han er i live så langt. Lars blir formynder for brødrene Ole og Søvren, Torkild Tronsen Trædal i Valle skal ha tilsyn med Ommund til han blir 25, og Torkild Aanonsen Øydna blir formynder for Torgius. Skiftet begynner nederst venstre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24457/81/


Skiftet som kommer etterpå, er også fra Bjelland (Midbøe?), avdød Targier Sigbjørnsdatter, før avdøde mann Reier Tollisen, og der er det bl.a. nevnt en datter gift med Niels Torkildsen Aagedal,pluss at navn som Reier og Daniel går igjen, så du kan sikkert ta med det også. "Alle" er som regel i slekt med hverandre til slutt.


Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 17. mars 2012 kl. 23.25

Enda mere interessant stoff :)

Torkil Larson var født på Øvre Øydne ca. 1668 iflg bygdeboka for Grindheim.
Far til Ganild var nok Omund Simundson, 40 år gammel i FT 1664, og også nevnt i skattemanntall 1701. Må da være 75. Kun ett barn av hans nevnes, Sigmund f 1650.
Men disse på Øvre Ågedal hører vel ikke helt hjemme i bildet her?

Ågedal ytre var et skikkelig lensmannsrede, og de holdt embedet i slekta i 150 år iflg bygdeboka bor Bjelland. Og Gunvor Torkilsdtr var som du nevner mor til Peder Reierson.
Reier Torsen og Gunvor hadde også en sønn som het Torkil, men han ble værende på Ågedal iflg BB.

Jeg synes det sto Bjerland etter navnet til den nye mannen til Torbor, Peder Iversons enk, i skiftet etter sønnen Ole Pedersen i 1753. Derfor kikket jeg på Bjerland i Bjelland, uten hell.
Men derimot fant jeg der opphavet til alle Thomas-etterkommerne.
Enken Torbor står der oppført som gift med Thomas Olson Smedsland (!). De hadde en del barn: Peder (f 1739), Berte (f 1733), Anna (f 1735), Gundvor (f 1738), Anna (1742-1763).
Der står også noen av barna Torber hadde med Peder Iverson Smedsland.
På dsk. etter Thomas (dsk. 1745) kom Torbors sønn Iver og ville ha godtgjøring fordi de hadde hugget så mye i skogen - uten at han fikk dette. Men de bodde jo tydeligvis på Smedsland, noe også Thomas' oppføring som Smedsland viser. De eide 10 eng i Bjerland og 10 eng på Smedsland (som totalt var 3 huder)
Thomas var fra Leland, og hans far het Ole Iverson Leland. Han arvet gods i Bjerland fra faren og tanta. Siri Iversdtr, som igjen hadde arvet dette etter bla. Mads Sørenson Bjerland.
Jammen gjorde de det komplisert ;)

Men nå synes jeg at jeg har kommet et godt stykke på vei. Jeg har nemlig stusse tover denne Thomas Smedsland som har dukket opp før også. Ingen på Smedsland het Thomas. Der gikk det i Peder, Ivar og Ole, Mads og Fredrik i den andre grenen, og SØren på deling.

Nå må jeg bare finne ut hvor denne Aanon Larsson komme rinn, som skulle være gift med Torbor i 1753.. Hun må ha vært omsvermet ;)

Du har vært til uvurderlig hjelp her :)
Kan du mye om Rugland og Damman i Mandal også?
Min mor, som vokste opp på Smedsland, snakket stadig om Dammans i Mandal, og de dukker også opp på diverse familiebilder fra Smedsland rundt 1920-30 (også på databasen med foto fra Audnedal/Marnardal), men jeg har lite tråder/info på dem. Nesten eneste er min oldefars halvsøster, Dorthea Davidsdtr Sveindal som giftet seg med Ole Simonsen (Danielsen?) Rugland (Damman?) Også min tippoldemors søster Johanne Iversdtr Smedsland giftet seg i 1853 med Ole Danielson Damman.

Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av dn13654 » 30. oktober 2012 kl. 13.38

Linda skrev:Søk på nettet i andres slektstavler viser at Peder Reierson, født ca 1660, var sønn av Reier (Reidar) Toreson og Gunvor Torkildsdatter (kilden er oppgitt som bygdebok Bjelland..som jeg ikke har).


Her er det noe som ikke stemmer. Det finnes ingen Peder (eller Jon) blant barna som er nevnt i skiftet etter Reier Toresen og Gunvor Torkildsdtr. Derimot var det en Reier Ågedal som var gift med Susanna Pedersdtr Åmodt. De har barna Jon, Peder, Even, Ånon, Willem, Asgier og Gunvor. Det framgår av skiftet etter Susannas søster Karen Djupesland 9. feb 1705 (skiftet begynner helt nederst på høyre side). Susanna og Karen var døtre av Peder Willumsen og Gunvor Jonsdtr Åmodt fra Kvinesdal.

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Torkel Pederson Smedsland - en nøtt i Eiken/Grindheim

Legg inn av Harald Søren Storaker » 30. oktober 2012 kl. 20.32

Ja, eg er ein av dei som har Peder Reiersen Ågedal, f. ca 1660, som sønn til Reier Toresen og Gunvor Torkildsdatter. Og eg har notert bygdeboka Bjelland 1 som kilde (utan sidetal).
Slike eldre bygdebøker er usikre sekundærkilder. Det er nok sannsynlig ein feil her.
Det er mange ulike Reier Ågedal å halde styr på! Her er det kanskje søskenbarn.

Takk til dere som gjør grundig arbeid!

Svar

Gå tilbake til «Mandal-Farsund distriktet - ukjent kommune»