Tolkning kirkebok - Ministerialbok - Flekkefjord prgj - Nes

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Carl Rolv Middelthon
Innlegg: 22
Registrert: 2. februar 2021 kl. 17.29

Tolkning kirkebok - Ministerialbok - Flekkefjord prgj - Nes

Legg inn av Carl Rolv Middelthon » 5. mars 2021 kl. 9.35

Jeg arbeider med slekten til Peder Olsen f. på Røydaland.  I Bygdeboken til Kåre Berge -  "Bygdebok for Nes Herred, Vest-Agder - Gards- og Slekthistorie" er Peder Olsen nevnt - født på Røydaland men slo seg ned på Nedrejord - nabogård.  I Bygdeboken er det skrevet at han ble født i 1775, og døde i 1836.  For å verifisere disse årene, så har jeg søkt i kirkebøker for Nes Herred.  Jeg har ikke klart å finne ham i verken Ministerialbok eller Klokkerbok når det gjelder hans fødsel.  Når det gjelder dødsåret 1836, har jeg kun funnet en person som kan være den nevnte Peder Olsen.  I Ministerialbok A3 - Flekkefjord prgj, Flekkefjord - Nes Sokn, 1820-1841, døde:  

"Peter Olsen - 61 år - død 24.11.1836 - grl. 1.12.1836".  Det jeg ikke klarer å tyde er det som er skrevet som bopel.  Kan det være Nedrejord?'

Takker på forhånd for all hjelp

mvh

Carl Rolv Middelthon

    
 

Knut Sæther
Innlegg: 2978
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Tolkning kirkebok - Ministerialbok - Flekkefjord prgj - Nes

Legg inn av Knut Sæther » 5. mars 2021 kl. 10.26

Link til den aktuelle kyrkjeboksida er ein fordel:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060103050965

Eg les

Nedrejordet i Næss Sogn.

Mvh. Knut. 
 

Carl Rolv Middelthon
Innlegg: 22
Registrert: 2. februar 2021 kl. 17.29

Re: Tolkning kirkebok - Ministerialbok - Flekkefjord prgj - Nes

Legg inn av Carl Rolv Middelthon » 6. mars 2021 kl. 16.50

Hei - og takk for svar.  Da tror jeg det er rette personen selv om fornavnet "Peter" ikke helt stemmer med "min" person "Peder".  Gården Nedrejord (ligger øst for byen Flekkefjord), ligger i Nes sogn - slik det nå staves i Bygdebøkene.  Nok engang - tusen takk for hjelpen.

mvh

Rolv

Svar

Gå tilbake til «Flekkefjord distriktet - ukjent kommune»