Arne Olsen, født 1815 i Hof (?)

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Innlegg: 121
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.52
Sted: BODØ

Arne Olsen, født 1815 i Hof (?)

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 6. desember 2021 kl. 17.26

Mine 2x tippoldeforeldre var Arne Olsen f. 1815 i Hof, og Anne Marie Mortensdatter, f. 1820 i Grue. 
Vielsen finner vi i Grue  8. desember 1842;  Lenke til vielse. Historien etter dette er passelig godt kjent. Paret bodde på Sorknes, på en plass som het Jenstigen. Datteren Olea (f. 1846) flyttet til Nes, hvor hun giftet seg med Ole Martinius Olsen (f.1846). En annen datter, Maren, ble gift med Karl Johan Strutz og bodde i Oslo, mens datteren Emilie ble gift og emigrerte til Nord-Dakota. 

Ved vielsen er Arne oppgitt til å være 27 år gammel, og benevnes som "Arne Olsen Oustad (eller Questad) i Hof, Hms.(husmannssønn)". Fødested er oppgitt til Sætre (pl. eller pr.) i Hof. Farens navn er oppgitt til Ole Arnes. Qverner. 

En Arne Olsen Qvenset er konfirmert, 15 år gammel, i Hof hovedkirke 3. oktober 1830 (nr. 1). Fødested er oppgitt til Qvenset, og foreldre er oppgitt til å være Ole Arnesen og Sigri Olsdr. Lenke til konfirmasjon  I Hof er det en gård som heter Kveset, og det er vel en feilskriving/alternativ skrivemåte for denne jeg antar står i kirkeboka. 

Jeg finner én person ved navn Arne Olsen som er født i 1815 i Hof: 
Arne Olsen, sønn av Ole Olsen Qvisler og Siri Olsd. er født 14. september 1815 og døpt 18. september samme år. Lenke til dåp (se nederst på siden.) Det er jo indikasjoner på at dette er samme Arne, men jeg er ikke sikker. Dagens gårdsnavn er nok Kvisle. 

Jeg finner ikke Ole Olsen/Arnesen og Sigri/Siri Olsdatter i bygdebøkene for Hof.  Er det noen som kan hjelpe meg litt videre med forfedrene til Arne så er jeg svært takknemlig. Moderator får flytte innlegget til Hof, dersom det er hensiksmessig, men jeg la det inn her fordi slekta går noe på tvers av kommunegrensene i den delen jeg kjenner til. 

Mvh Øystein Bærø

 
 
 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»