Thea (Kristine) Johansen

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj09662
Innlegg: 1
Registrert: 12. juli 2009 kl. 19.02
Sted: Sverige

Thea (Kristine) Johansen

Legg inn av gj09662 » 12. juli 2009 kl. 20.49

Thea är min kusin och hon föddes i Oslo på Rikshospitalet, Kvinnokliniken, (Födselsstiftelsen) 22/1 1910. Till höger om faddrarnas namn står en anmärkning. M. döde Dec. 1916, vilket jag tyder som Modern döde Dec. 1916. I vänster marginal står det en slags kod: PlMv 9/6,17 eller PCM 9/6 17. Vad kan den betyda?

Thea blev bortadopterad. Hon växte upp i Danmark. Theas far hette Johannes Nordal. Jag vet inte om hon fått sitt efternamn efter Johannes eller om familjen som adopterade henne hade namnet Johansen. Jag vet inte heller om familjen som adopterade henne var norsk eller dansk.

Jag har ett fotografi av Thea där hon är cirka 6-8 år och bakpå står det Thea Johansen, Villa Hvidshöj, eller Villa Hvidhöj, Oppegaard, Oslo. Är det adress till ett barnhem eller är det en privatadress? Vilka fanns på den adressen 1916?. Det står 1916 bakpå kortet, men det verkar vara ditskrivet senare än själva adressen. Kortet har inget frimärke så det är inte avsänt med post, utan det verkar som om det är en upplysning om att Thea fanns på den här adressen.

Hur gick en adoption till i Norge 1910? Vem godkände en adoption om modern är död. Fadern var en gift sjöman. Blev han tillfrågad om något eller var det släkten till modern som skulle godkänna adoptionen?

Jag hittar inga upplysningar på nätet om adoptioner och inga dokument på just den här adoptionen. Kan någon hjälpa mig?

Jag är mycket tacksam om jag kan få någon ledtråd att komma vidare på.

Vänligen, Else Mellegård

elsemellegard@gmail.com

Terje Strømsnes
Innlegg: 219
Registrert: 11. februar 2005 kl. 10.22
Sted: KOLBOTN

Re: Thea (Kristine) Johansen

Legg inn av Terje Strømsnes » 19. juni 2016 kl. 22.39

Hei Else!

Du har sikkert funnet ut av dette nå men jeg kan opplyse at et søk i Aftenpostens arkiv viser at en person med navnet Wilhelm Dahlstrøm bodde på adressen Hvidhøi i Oppegård på 1920-tallet. Wilhelm la inn en rekke annonser på denne tiden hvor han søkte leietagere til et verandaværelse med adgang til kjøkken. Slik jeg oppfatter det så er det snakk om en privat eiendom beliggende syd i Oppegård kommune, ikke langt fra Oppegård jernbanestasjon.

Ved søk på DIS gravminneregister ser jeg at Wilhelm Dahlstrøm (1882-1967) og hustruen Nicoline (1883-1979) ble gravlagt på Nordstrand kirkegård i Oslo.

Vet ikke om det kommer til nytte men det belyser litt av det du spør om :wink:

Vennlig hilsen Terje

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Innlegg: 33
Registrert: 10. januar 2005 kl. 11.32
Sted: SVARTSKOG

Re: Thea (Kristine) Johansen

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 20. juni 2016 kl. 9.52

Eiendommen Hvidhøi har i dag adresse Jegerveien 3A, 1415 Oppegård.

Svar

Gå tilbake til «Oppegård»