Anders Halvorsen gift i Stange 1783 med Johanne Gundersdtr

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn04361
Innlegg: 8
Registrert: 8. januar 2007 kl. 19.12
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Anders Halvorsen gift i Stange 1783 med Johanne Gundersdtr

Legg inn av dn04361 » 16. februar 2018 kl. 14.33

Romedalboka sier under Finstad søndre at Johanne Gundersdatter var fra Berger nordre i Elverum. Det har jeg ikke funnet i noen kilde, men det virker temmelig sannsynlig. Johanne Berger ble døpt 11/7 1762 og konfirmert 1778. Foreldrene holdt skifte mellom sine døtre 16/5 1782, og Johanne som da var 19 år og ugift, arvet hele 1532 rd. Ved Folketellingen 1801 var hun 38 år gammel enke uten barn og bosatt hos moren på Berger nordre i Elverum. I bygdebøkene er Johanne utelatt både av S. H. Finne-Grønn og Håvard Skirbekk blant døtrene til Gunder Olsen og Maren Jonsdatter.
Anders Halvorsen var født på Frenning østre i Romedal ca 1742. I 1768 fikk han odelsskjøte på gården av sine to brødre. Samme år ga han skjøtet videre til Ole Dyresen som hadde kjøpt gården på auksjon i 1753. Han fikk kontrakt på Fokhol i Stange i 1780, og nevnes 44 år gammel i 1786. Han fikk så skjøte på Finstad søndre (vestre) i 1790. En Arve Johansen Finstad østre regnet seg imidlertid som ”rett odelsmann” til Finstad vestre etter sin far, og protesterte mot svogerens salg til Anders Halvorsen. Ved dom av 22/12 1794 ble Arve tildømt gården. Han solgte den videre ved skjøte datert 20/4 1795, og da sier han å ha solgt ”min paa auksjon efter avdøde Anders Halvorsen tilkjøbte gaard Vestre Finstad i Stange tinglag – hvilken gaard han nu hiid tilforn har brukt, men som jeg ved forening imellom ham [dvs. kjøperen Ole Andersen] og mig stadfæstet ved dom den 22 dec. f.aa. [forrige år] fra ham skulle tilbakeløse”. Etter tingboka 22/12 1794 må Anders være død før 22/4 1794. Han er imidlertid ikke funnet nevnt gravlagt verken i Romedal, Stange eller Elverum.
Jeg ønsker altså en kilde til at Johanne virkelig var fra Berger nordre og å finne Anders gravlagt.

Svar

Gå tilbake til «Hedemarken - ukjent kommune»