Ole Børresen, møller i Lundfossen - Se Ringsaker

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Frank Rusten
Innlegg: 130
Registrert: 13. oktober 2016 kl. 14.19
Sted: Tranby

Ole Børresen, møller i Lundfossen - Se Ringsaker

Legg inn av Frank Rusten » 26. januar 2021 kl. 10.59

Enme også lagt til under Ringsaker.

Er det noen der ute som har forsket på slekten til Ole Børresen, møller i Lundfossen ved Kvernstubrua i Næroset?
Jeg har full oversikt over etterslekten, men mangler opplysninger om hvor Ole og hans ektefelle Oline Tollefsdatter kom fra og hvem deres forferdre var.

Det jeg vet er at Ole Børresens far hette Børre Olsen og bodde på Ottersrud-eie i Veldre da Ole ble født. Utfordringen har vært å finne den rette faren Børre Olsen og hvor han ble av, da kirkebøkenes opplysninger er begrensede, og det finnes minst 15 personer med samme navn i Ringsaker rundt den tiden han skal ha blitt født (tidsrommet 1785-1792).

Nå skal Børre Olsen ha fått flere barn utenfor ekteskap. Leiermålene kan man til en viss grad følge. En Anne Eriksdatter født ca 1800, bodde år 1891 hos Ole Børresens sønn Bernt Olsen i Lundfossen.  Det finnes 2-3 Anne Eriksdatter født i dette tidsrommet. Kun èn Anne Eriksdatter giftet seg med en person som heter Børre Olsen. I kirkeboken står det noe om at hun hadde nektet Lysning av ekteskapet og at hennes far Erik Eriksen var nevnt her. Det finnes kun 1 Anne Eriksdatter i Ringsaker som har en far som heter Erik Eriksen i dette tidsrommet.

Det døde en Børre Olsen knyttet til Smedengen (også kalt Børrestugua har jeg hørt) i Åsmarka hvor han skal ha bodd med en Anne Eriksdatter. Hvor dette er vet jeg ikke, men jeg vet det er en åskam som heter Børrestuhøgda ovenfor åsheim forsamlingslokale i Åsmarka, som kan ha tilknytning til denne plassen.

Disse navnene har også bragt meg til Aasen-eie (Nedre Aasen-eie), som trolig er dagens Neraasen i Åsmarka. Allikevel dukker det opp uklare opplysninger som gjør meg usikker på om jeg kan knytte disse personene hit. Jeg har forstått at det finnes et sted i veldre som også heter Aasen (Aasen-eie).

Så langt har jeg kommet.

Svar

Gå tilbake til «Hedemarken - ukjent kommune»