1814 - falne soldater ?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Kari Torp Manengen
Innlegg: 67
Registrert: 17. juli 2008 kl. 23.33
Sted: ØYER

1814 - falne soldater ?

Legg inn av Kari Torp Manengen » 16. januar 2014 kl. 23.08

Jeg prøver å finne ut når og hvor soldat Engebret Engebretsen Mork, Ringebu, Oppland døde.

Jeg har ikke funnet han død i Ringebu. Har han falt i strid i 1814? Jeg har prøvd å finne noe om falne soldater rundt 1814, men har ikke lykkes med det.

Han fikk en datter i mars 1814, hun er betegnet som ekte selv om foreldrene ikke giftet seg før i mai 1814. I 1816 gifter enken Mali seg på nytt. Engebret må være død mellom juni 1814 og juni 1816.

Fødsel: Engebret Engebretsen f. 1785, døpt 8.januar 1786 i Storelvdal, Hedmark. Familien kom flyttende til Mork i Ringebu etter 1801.

Fødsel: Anne f. 30.3.1814 - datter av Mali Knudsdatter og Engebret Engebretsen Mork, faddere Jørgen, Iver, Mari Romsaas, Margrethe Mork og Sidsil Romsaas (nr. 25 s. 251 i Kirkebok for Ringebu 1781 - 1820)

Vigsel: 24.mai 1814 soldat Engebret Engebretsen Mork og Mari Knudsdatter Romsaas (nr. 5 s. 461 i samme kirkebok) - (skrivefeil navn......Mali/Mari)

Vigsel: 27.juli 1816 ungkar Thor Eriksen Aanden og enken Mali Knudsdatter Romsaas.

Vennlig hilsen

Kari T Manengen,
Øyer

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: 1814 - falne soldater ?

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 18. januar 2014 kl. 0.35

Har slitt med samme problem, har en forfader som det hetes om at han ble tatt til fange av svenskene og døde i svensk fangenskap. Jeg har trålet norske og svenske arkiver uten å finne noe som helst om døde soldater på landjorda. Hadde han derimot vært sjømann er det utallige lister. Alle som ble tatt/falt til sjøs såkalte "prisonfanger" finnes det nøyaktige opptegnelser over.

Etter å ha slitt med problemet i årevis har jeg lagt det litt på vent i håp om at noe dukker opp. Fant i sin tid en liste på Riksarkivet som skulle innholde en oversikt, men der var bare forsiden igjen noen hadde tydeligvis forsynt seg med resten. De på arkivet ble lettere sjokkskadet da jeg gjorde de oppmerksom på saken. Snakk om frekkhet, det hadde jo bare vært å be om kopier av arkene.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Kari Torp Manengen
Innlegg: 67
Registrert: 17. juli 2008 kl. 23.33
Sted: ØYER

Re: 1814 - falne soldater ?

Legg inn av Kari Torp Manengen » 18. januar 2014 kl. 19.19

Tusen takk for tilbakemeldingen :)

Jeg har sett gjennom kirkebøkene fra Vinger og oppover Østerdalen, men har ikke funnet noe. Sett gjennom kirkeboka for Askim også i forbindelse med slaget ved Langnes skanse.

Noen falne har jeg funnet, men ikke Engebret Engebretsen. Det kan hende han døde en naturlig død et eller annet sted også, men ikke i hjembygda Ringebu.

Hilsen
Kari T Manengen

Bent Roger Ødegaard
Innlegg: 2545
Registrert: 24. mars 2010 kl. 13.38
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: 1814 - falne soldater ?

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 18. januar 2014 kl. 22.29

Hei
Interessant emne.
Jeg har tittet litt i Høland. men kun rundt 1808-1809.
Vi har krangla litt med svenskene på disse traktene, det var en del kamper i Høland og i april 1808 hadde vi blant annet "Slaget ved Toverud".
Det nærmeste jeg har kommet er Peder Arnesen (Arndsen?) af 3.de Musquetter Division, Oplandske Inf. Regim. (og så noe jeg ikke klarer å tyde helt) ... død paa Sygehuset ??? d. 4.de. d.m. fød paa ??? Lien i Ringeboe Præstegjeld.

Nr.275:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Døde og begravede 1809, side 200.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-178

Dette var jo ingen løsning på ditt spørsmål.
Mvh. BentØ

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: 1814 - falne soldater ?

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 18. januar 2014 kl. 23.34

Min forfader het Sjønne Larsen f. 1775 og bodde i Kvernstua i Nord-Odal. Hvis noen skulle snuble over noe som kunne være interessant ville jeg bli glad.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Kari Torp Manengen
Innlegg: 67
Registrert: 17. juli 2008 kl. 23.33
Sted: ØYER

Re: 1814 - falne soldater ?

Legg inn av Kari Torp Manengen » 19. januar 2014 kl. 0.41

Hei!

Nei, han falt ikke ved Toverud, det er for tidlig.

I og med at vi i år feirer grunnloven, og vi vet at det var kamper mellom nordmenn og svensker og at det var falne på begge sider synes jeg dette er en aktuell sak nå.

Ps: Det står på gaarden Lien i Ringebo

Hilsen Kari Torp Manengen

Svar

Gå tilbake til «Hedmark - ukjent sted»