Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 9. mars 2015 kl. 11.10

Hei

Jeg har fått høre fra min grandtante på 86 år at hennes bestefar Karl Martinus A. Berg var med å starte Hornmusikk på Nesodden, men jeg har ikke klart å finne ut av hva og når. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Karl Martinus Berg skal visstnok ha bodd Fjellstrand etter 1910, men fikk tuberkulose i 1920 og døde på Follo tuberkulosehjem. Han er født på Haug i Øvre Eiker i 1865. Var første gang gift med Helle Kristine Andersdatter, og de bodde på Tofte i Hurum fram til 1907 da Helle døde. I 1910 er de registrert i Oslo, da har han ny kone som heter Inga Marie (veit ikke hvor og når de giftet seg). Her er folketellingen 1910:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392278268

Vet at Inga Marie flyttet tilbake til Oslo igjen etter at mannen hennes døde. Skal ifølge min grandtante ha startet delikatessebutikk med en annen enke som het Therese Nyborg i Oslo. Noe mer vet jeg ikke om henne.

Hva lurer jeg på?
- Hvilket korps eller hornmusikk var min tippoldefar med å starte?
- Hvor ble Karl Martinus A. Berg og Inga Marie gift?

På forhånd mange takk!

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3417
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 9. mars 2015 kl. 11.37


dn26464
Innlegg: 2011
Registrert: 17. mars 2011 kl. 23.04
Sted: TOLVSRØD

Re: Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Legg inn av dn26464 » 12. mars 2015 kl. 23.19

Her er et korps på Nesodden stiftet i 1988 som er sammenslått av to tidligere korps fra 1950-tallet

http://nordrenesoddenskolekorps.no/vedtekter

Dette tyder på at det ikke har vært noe særlig korpsvirksomhet på Nesodden før den tid?

Kan det ha vært på Kampen i Kristiania han var med og stiftet et korps før de flyttet til Nesodden?

gj14269
Innlegg: 50
Registrert: 30. juni 2011 kl. 1.18
Sted: Fjellstrand

Re: Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Legg inn av gj14269 » 13. mars 2015 kl. 12.29

Alle skolene på Nesoddene hadde tidligere egne skolekorps (Berger skole, Jaer skole, Fjellstrand skole og Myklerud skole). Etter sammenslåinger er det i dag tre skolekorps på Nesodden: Jaer skoles musikkorps, Nordre Nesodden skolekorps og Fjellstrand og Myklerud skolekorps.

Da Karl Martinius Andreassen Berg døde på Follo tuberkulosehjem i Ås, var hans bopæl Nyborg på Nesodden. Nyborg var nabo rett over veien for Fjellstrand skole. Hvis det var et skolemusikkorps han var med på å starte, er det nærliggende å tro at det kan ha vært Fjellstrand skolekorps.

Therese Nyborg (Maren Therese) f. 7/5, dpt. 19/7-1891 Nesodden.

Harald Lorentzen
Innlegg: 147
Registrert: 1. oktober 2005 kl. 15.20
Sted: NESODDTANGEN

Re: Karl Martinus A. Berg og hornmusikk på Nesodden?

Legg inn av Harald Lorentzen » 31. mars 2015 kl. 20.51

Musikk korpset var trolig "Tempo" som hadde tilhold på Fjellstrand.
Hilsen
harald

Svar

Gå tilbake til «Nesodden»