Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Legg inn av dn21920 » 23. mai 2011 kl. 15.05

Ingeborg Andersdatter bodde på Fjøser i Frogn/Ås minst fra 1802 og døde der i 1867.
Hun giftet seg med Johannes Olsen i Ås kirke 1802

De fikk minst 7 barn:

Jens 1802
Ole 1807
Jacob 1809
Agnethe 1812
Karen 1815
Andreas 1819
og Christian 1825

Johannes, faren til barna, døde på Fjøser i 1827.
Det ble avholdt skifte etter ham i 1834, skifteutlodning - her.

Ingeborg Andersdatter gifter seg igjen 22. mars 1834 med Kristian Kristoffersen i i Drøbak kirke.

Man kan bli litt svimmel av at gården Fjøser noen ganger tilhørte Ås, andre ganger Frogn - men dette skyldes at det igjennom tiden var gårdens beliggenhet som avgjorde prestegjeldstilhørlighet, andre ganger skogens beliggenhet. Og når hun gifter seg igjen er de sannelig i Drøbak kirke.

Ved de første barna til Ingeborg/Johannes slurver presten med patronymet til Ingeborg:



Hvem var denne Ingeborg Andersdatter?

Nicolaisdatter

Hansdatter

Andersdatter

I skiftet etter 1.mann het hun også Ingeborg Andersdatter
Da hun døde i 1867 het hun også Ingeborg Andersdatter. nr.15 her.

I skiftet etter henne het hun også Ingeborg Andersdatter.

Jeg har sterkest grunn for å tro at hun het Andersdatter

-Men hvor kom hun fra? Jeg har ikke funnet hennes dåp og håper på hjelp til det - noen som vil hjelpe meg?

Samme innlegg er lagt inn under Frogn.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

gj14269
Innlegg: 50
Registrert: 30. juni 2011 kl. 1.18
Sted: Fjellstrand

Re: Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Legg inn av gj14269 » 24. juni 2013 kl. 16.28

[quote="Henning"]
Man kan bli litt svimmel av at gården Fjøser noen ganger tilhørte Ås, andre ganger Frogn - men dette skyldes at det igjennom tiden var gårdens beliggenhet som avgjorde prestegjeldstilhørlighet, andre ganger skogens beliggenhet. [quote]

Hvor har du denne forklaringen fra?

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Legg inn av dn21920 » 24. juni 2013 kl. 16.44

Noen opplysninger har jeg fra bygdebøkene, men jeg har også snakket med nåværende eier av Fjøser søndre. Om opplysningene stammer fra bygdebøkene eller ham er usagt. Imidlertid ser man at Fjøsergårdene er omtalt i både bygdebok for Frogn og Ås. Frogns bygdebok ligger på nett og jeg har sjekket om det står noe om dette der, men det eneste er en overføring av flere gårder - deriblandt Fjøser, jeg mener å huske det var nevnt 1823. Men overføringer er ikke så uvanlig. Ås bygdebok har jeg ikke.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

gj14269
Innlegg: 50
Registrert: 30. juni 2011 kl. 1.18
Sted: Fjellstrand

Re: Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Legg inn av gj14269 » 24. juni 2013 kl. 18.03

Ok, jeg tipper det kan ha å gjøre med at Frogn frem til 1824 hørte til Ås prestegjeld - etter det hørte Fjøser til Frogn (noe ble tilbakeført til Ås i 1911). Angående vielsen du nevner som skjedde i Drøbak: den kirkeboken inneholder opplysninger både fra Drøbak og Frogn, om selve vielsen ble gjort i Drøbak (D.K) eller Frogn (F. K.), kan ha noe med hvilken kirke som utførte tjeneste på den aktuelle dato.

Jeg har ingen løsning på hovedspørsmålet ditt, men det finnes noen kandidater over fjorden til Hurum og Eiker, og noe østover til Rakkestad tror jeg, det er kanskje verdt å sjekke ut hva som skjedde med disse (spesielt den i Hurum som jo er veldig nært geografisk). Dette siste er da basert på at hun er en Andersdatter.

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Ingeborg Andersdatter opprinnelse til besvær...

Legg inn av dn21920 » 24. juni 2013 kl. 20.07

Ja, artig at du nevnte det med Hurum - for jeg har hatt tanke for det samme.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Svar

Gå tilbake til «Ås»