Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
15840
Innlegg: 3
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.01
Sted: TROMSØ

Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av 15840 » 9. september 2018 kl. 11.24

Hei :) Jeg startet med slektsgranskning på slutten av nittitallet og har det meste på papir. En gang i tiden la jeg alt inn i slektsprogrammet TMG, men jeg får ikke hentet ut backupen fra det. Nå skal jeg rett og slett starte på nytt og trenger hjelp for å finne det rette programmet for meg.

Av de jeg har sett nærmere på så står det nå mellom to forskjellige (tror jeg): MacFamilyThree og FamilyThreeBuilder.

Litt om meg og mine behov: Jeg er dreven databruker, og ønsker et program som gir meg masse muligheter når det gjelder rapporter. Det må være til Mac og norsk språk. En fin layout er selvfølgelig å foretrekke. Jeg er opptatt av at kildene er rett, så ønsker ikke et program som deler slektstrær uhemmet på nett.

Når jeg går inn på linken til FamilyThreeBuilder så kommer jeg inn på MyHeritage, betyr det at det er MyHeritage som er programmet? Og, er ikke MyHeritage et nettbasert program som deler slektstrær automatisk?

Når det gjelder MacFamilyThree så liker jeg at de har en skikkelig webside og det virker som de er "up to date"...er det noen god grunn for ikke å velge det programmet?

Håper noen kan hjelpe meg litt her i jungelen :)

Mvh Mona Pedersen Gjerdrum :D

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. september 2018 kl. 13.31

Hei.
Her kommer du antagelig få en drøss med forskjellige svar.
For Mac er det ikke så mange programmer.
Her er en liste som gir deg en pekepinn hva som finnes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... y_software

FamilyTreeBuilder er MyHeritage software
FamilyTreeMakert er Ancestry softeware

Begge programmene kan brukes frittstående men for å få mest ut av programmene bør man abonnere på MH (opp til 2500 pr.år) eller Ancestry ( opp til 2000 pr. år.)

Min mening er at MH fra Israel (som eier mange programmer) er det mest "aggressive".
MH er på norsk
MH gir deg tips, men her må man ha tungen rett i munnen. En god del feil (slektsvirus).
Kobler deg til andres slektstrær hvis du vil.
https://no.wikipedia.org/wiki/MyHeritage

Ancestry (og Rootsweb) er fra USA. Jeg bruker Ancestery for å vise familien slekten.
Men bruke Legacy på egen maskin.(Windows) (som dessverre nå er opp kjøpt av MH).
Ancestery gir også tips som alltid må kontrolleres.
Ancestry er på engelsk eller svensk.
https://wiki.rootsweb.com/wiki/index.php/Main_Page

Ett gratisprogram som jeg har begynt å teste er Grams.
Her har du alt på egen maskin.
Gramps er på både bokmål og nynorsk.
Gramps er for flere os.
https://gramps-project.org/wiki/index.php
Sist redigert av Leif Bjørn Mathiesen den 9. september 2018 kl. 14.58, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Innlegg: 791
Registrert: 10. oktober 2012 kl. 18.59
Sted: Skåredalen

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 9. september 2018 kl. 13.39

Mona skrev:
Når jeg går inn på linken til FamilyThreeBuilder så kommer jeg inn på MyHeritage, betyr det at det er MyHeritage som er programmet? Og, er ikke MyHeritage et nettbasert program som deler slektstrær automatisk?


FamilyThree Builder har du på egen maskin og du bestemmer hva du vil ev. dele.
Vennlig hilsen
Åsbjørg

dn10375
Innlegg: 685
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.09
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av dn10375 » 9. september 2018 kl. 14.57

På denne nettsida finner linker til Gramps og Heredis for PC som begge har egen versjon for Mac.

Du finner også du link til PC-programmene MyHeritage Family Tree Builder og RootsMagic som har et tilleggsprogram for kjøring på Mac.

Og du finner nettsystemene FamilySearch, Geni og MyHeritage som sjølsagt kan brukes på Mac.

https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... oner-eier/

mvh
T. Haugødegård

PS: kanskje backup fra TMG kan reddes, se privat melding.

15840
Innlegg: 3
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.01
Sted: TROMSØ

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av 15840 » 9. september 2018 kl. 16.27

Hei og takk for utfyllende svar Leif B. Den oversikten i Wikipedia er jo gull verdt :D

Så, det du sier er at MH er det man bør gå for hvis man er opptatt av å ha et "up to date" program, noe jeg er. Synes programmet ser ut til å ha mange bra løsninger, egentlig kanskje alt man trenger. Jeg har hatt en testversjon av MH, men skjønner ikke helt om det heter MH eller FamilyThreeBuilder :) eller om det er det samme?? Hva er forskjellen?
I tillegg har jeg i denne testen uhemmet lagt til "fjern og nær", noe jeg angrer siden jeg ikke har sjekket kildene. Vet du om det går an å fjerne koblinger her?

Du nevner ikke MacFamilyThree, er det noe med dette programmet som gjør at jeg ikke bør gå for det?

Ang. pris så betaler jeg for å få noe som er skikkelig og ønsker ikke noe gratisprogram.

Takker så mye igjen for svar :D

Mona

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 10. september 2018 kl. 0.50

Dessverre jeg kjenner ikke Mac programmer. Alltid brukt Windows.
Men etter det jeg ser på skjermen ser det ok ut.
Kanskje litt annen grafikk.
Så da er det andre her som er bedre på Mac.

Når det gjelder MH. Jeg har hatt et ab, men ble lei alle som kopierte meg.
Dessuten ble det mer jobb med å kontrollere at kildene var riktige enn å finne kilden direkte.
Så jeg anbefaler egentlig ikke MH.
Jeg like å ha programmet på egen maskin og ha full kontroll.
Men som jeg skrev har jeg lagt ut slektstreet på Ancestery for at familien skal se hva jeg driver med :)
Der kan jeg bestemme hvem som kan se treet uten ekstra kostnad.

Jeg hadde først plukket ute en 3-4 programmer som du kan ha på egen maskin og testet disse.
F.eks.
MacFamilyTree demo (Tysk)
Gramps har ikke demo men gratis og enkelt å slett.(GNU program)
Heredis demo (Fransk)
Reunion demo (Fransk)
RootsMagic trail (USA)
Alle programmen fåes med norsk språk.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 10. september 2018 kl. 16.31

Jeg har brukt MyHeritage i flere år og er godt fornøyd. Det er et lett program å bruke, også for nybegynnere. Det er et «åpent program» hvor andre kan se treet ditt om du ikke sperrer for innsyn. Ligger du åpent, vil du få såkalte «Smartmatch» Du får da et grønt symbol på personer i treet ditt som også andre brukere har. Da kan du lett kopiere over til ditt tre, alle opplysningene som den andre brukeren har om denne personen og personen nære familie. Eventuelle bilder kan også kopiere over, om en ikke har lagt sperring på dette.
Du kan ta utskrifter av slektstrær i forskjellige utseende/stiler. Du kan lage forskjellige rapporter, f.eks. utskrift fra deg og dine forfedre eller fa deg og dine etterkommere o.lign. Ja du kan faktisk skrive ut en hel slekt bok.

Ulempen er at ikke alle brukere er like seriøse. En kan ikke ta for god fisk at opplysningene i et såkalt smartmatch er sjekket og er 100% riktige, så vil en kopiere over, bør en sjekke opplysningene først.

Når det er sagt, så har jeg har fått mye «gratis» hjelp på den måten, så jeg ser mest positivt på matching, men sjekker alltid opplysningene først.

Ulf S

dn10375
Innlegg: 685
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.09
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av dn10375 » 11. september 2018 kl. 12.36

Undertegnede har også kartlagt noen program som kan publisere sine data på internett direkte og derved være tilgjengelige for inviterte brukere (familie) eller offentlige.

Embla Familie og Slekt v9 - JA
Heredis - JA
MyHeritage Family Tree Builder - JA
RootsMagic - JA
Brother’s Keeper - nei
Disgen - nei
Family Historian - nei
Gramps - nei
Legacy - nei

Som nevnt over kan Heredis, MyHeritage Family Tree Builder og RootsMagic kjøres på Mac.

Nettside med detaljert kartlegging og skjermkopier:
https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... internett/

Eksempel på direkte publisert nettside fra Heredis, den ligger gratis på leverandørens server:
http://h2-online.heredis.com/en/torleif ... persons#54

Kopi fra publisert side:
Bilde

T. Haugødegård
tha@tha.no

Brukeravatar
Dag Arne Danielsen
Innlegg: 75
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.36
Sted: FLORVÅG

Re: Hva skal jeg velge - slektsforskerprogram

Legg inn av Dag Arne Danielsen » 11. september 2018 kl. 20.21

Hei.

Av program "som kan publisere sine data på internett direkte og derved være tilgjengelige for inviterte brukere (familie) eller offentlige",
bør også nevnes "Family Tree Maker".
Family Tree Maker kan også kjøres på Mac.
Mer om programmet her: https://www.mackiev.com/ftm/index.html

Mvh Dag Arne

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»