Barnebidrag og oppfostringsjournal

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
Tore Simonsen
Innlegg: 1
Registrert: 30. januar 2021 kl. 14.42

Barnebidrag og oppfostringsjournal

Legg inn av Tore Simonsen » 30. januar 2021 kl. 18.19

Som fersk slektsforsker (og førstegangs forumbruker) har jeg rimeligvis en del naive spørsmål. Nå leter jeg etter min oldefar Anders Olsen, f ca 1862, som satte barn på min oldemor Emma Jacobsen og forsvant. Han erkjente tydeligvis farskapet til min bestemor (Anna Marie) og ble idømt et barnebidrag, men så mister jeg sporet. Det mest konkrete jeg har er en innførsel i Akershus Stiftamt Oppfostringsjournal for 1894: 
Akershus Stiftamt Oppfostringsjournal 7, 1890-1894, Saksnr 169-94, side 848.JPG
Jeg tolker dette dithen at Christiania Fattigkasse (som min oldemor hadde søkt hjelp hos?) ber om hjelp til å inndrive? det idømte barnebidraget. Fire spørsmål:
  • Er dette en korrekt tolkning?
  • Hva betyr "intet til Barselleie" (nest siste linje)?
  • Hva betyr "Undf. til ank." (siste linje)?
  • Hvor kan jeg søke videre for å finne Anders (utover de selvsagte som kirkebøker og folketellinger)? I fødselsprotokollen har han oppgitt en Christianiaadresse, men jeg finner ham ikke på den adressen i noen folketellinger rundt den tiden. Jeg antar at det må finnes noen dokumenter hvor selve bidragsplikten blir bestemt og forkynt for ham?
Spent på svar!
 
 
 
 
 
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Barnebidrag og oppfostringsjournal

Legg inn av Astrid Mollan » 3. februar 2021 kl. 13.11

Jeg mener barselleie er tiden etter fødsel. Sannsynligvis utgifter til hjelp i barseltiden.
Fant dette i en lovtekst: Bestemmelsene om underholdsbidrag omfatter også bidrag i forbindelse med fødsel og barselleie, samt utgifter til et barns særlige utdannelse og ved dets dåp, konfirmasjon, sykdom, begravelse og lignende
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Barnebidrag og oppfostringsjournal

Legg inn av Astrid Mollan » 3. februar 2021 kl. 13.33

Er det faren til barnet du leter etter? Da bør du sette inn lenke til barnets fødsel.Hvis barnets far fortsatte å bo i Norge må du regne med at lensmannen på hjemstedet til moren fant ham og krevde inn bidraget. Da kan det finnes papirer på det Interkommunale arkivet for området. Du må i tilfelle henvende deg dit.
Det var heller ikke uvanlig at de stakk til Amerika. Da kan du lete på https://www.familysearch.org/en/ . Gratis, men n du må registrere deg. Kanskje du bør legge ut en etterlysning på stedet barnet ble født hvis du ønsker hjelp til å finne faren.
 
 
Astrid M

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Barnebidrag og oppfostringsjournal

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. februar 2021 kl. 22.07

Hei, det er litt vanskelig å tolke teksten. Jeg tror du kan forstå hva dette betyr, hvis du har tilgang til protokollen, og leser gjennom den. På andre sider kan de ha brukt andre forkortelser som gjør at forkortelsene i dette oppslaget er mer forklarende.

Men, når det er sagt (skrevet), tror jeg ikke dette er en sak om å inndrive selve farsbidraget.
Slik jeg kjenner saksgangen, kan dette ha vært et brev til amtmannen (fylkesmannen) om å vedta et farsbidrag.
Fra 1891 hadde amtmennene resolusjonsrett i bidragssaker. Sakene kom opp til dem gjennom systemet. Og det var fogden/byfogden som sendte brevet til amtmannen.

Men Christiania var en stor by, og hadde egen bidragsfogd fra omkring 1860. Og saken gikk kanskje direkte fra bidragsfogden og til amtmannen.

Amtmannen gjorde et vedtak, og dette ble sendt til de impliserte. Mi erfaring med bidragssaker fra Møre og Romsdal er at hvis barnefaren bodde i et annet fylke (amt) ble saken oversendt til vedkommende amtmann for å gjøre vedtaket om bidrag.
Men siden han bodde i Christiania, bør vedtaket om barnebidrag ha blitt gjort av amtmannen der.

Kanskje amtmannen for Christiania hadde egen resolusjonsprotokoll slik det finnes for Møre og Romsdal? I så fall er det enklere å lete etter vedtaket der. I noen amtmannsarkiv (fylkesmannsarkiv, og det forandrer kanskje navn til statsforvalterarkiv nå?) må man dessverre lete i innkommende og utgående post for å finne slike vedtak. Og amtmannen i Møre og Romsdal hadde et par tusen innkommende brev hvert år på 1890-tallet. Og omtrent like mange utgående.

Men hvis du finner vedtaket i fylkesmannsarkivet, vil du der finne et saksnummer. På det saksnumret vil sakens dokumenter være. (Jeg fant opplysninger om mine forfedre i slike saksdokumenter. Bl.a. at oldemor mi hadde to søstre og ikke bare ei.)

Det kan være at Christiania hadde en særordning. Det vet jeg ikke. Men arkivet til bidragsfogden i Oslo skal være på Statsarkivet i Oslo. Det kan være at det er et godt sted å begynne å lete?
 
 
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»