Godt råd om personlig "kildebank"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
Eva Hjelen
Innlegg: 262
Registrert: 24. mars 2008 kl. 20.28
Sted: MOLDE

Godt råd om personlig "kildebank"

Legg inn av Eva Hjelen » 16. desember 2019 kl. 21.02

Hei,

Etter hvert har det blitt voldsomt tilfang av kildemateriale vi kan søke og blad i, både på Digitalarkivet, nasjonalbiblioteket, og mange andre steder Rett og slett så mye at jeg ihvertfall glemmmer hva og hvor. Digitalarkivet kan jeg sortere ut kilder på geografi og tid. Men hva med alt det andre?
Så det jeg lurer på; har noen et lurt system, verktøy eller noe der kildene en er interessert i kan ordnes og lagres? Finnes det noe i office-pakka, excel-ark, andre muligheter?
Et verktøy der en kan lage sitt eget system, sortert på geografi, kommune eller bygd, prestegjeld eller tinglag, og kan legge til egne kommentarer.

Venter spent på hva dere gjør i så henseende :-)
Vennlig hilsen
Eva Hjelen

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Godt råd om personlig "kildebank"

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. desember 2019 kl. 14.41

Jeg bruker regneark, men jeg har ikke laget en kildebank som du nevner.

De ulike skattene og matriklene fram til 1718 i fogdearkiv, stiftamtarkiv og lensregnskaper synes jeg det er kjekt å ha en oversikt over.
Det er slik at enkelte år står det navn på brukerne, mens andre ganger er det bare en summering tingslagsvis. For at jeg skal slippe å klikke meg inn i de samme listene gang etter gang, fant jeg ut at jeg måtte ha en oversikt.
Men dette er bare det fogderiet jeg jobber mest med.

Da jeg leste gjennom tingboka i et annet fogderi for en 10-årsperiode, noterte jeg, i et regneark, datoer, sidetall og hvilket tinglag (otting het det i Romsdal) det ble holdt ting i.
Er litt lei av å lete etter det samme mange ganger, og da er det kjekt å notere kildene man finner.
:) Tore

Eva Hjelen
Innlegg: 262
Registrert: 24. mars 2008 kl. 20.28
Sted: MOLDE

Re: Godt råd om personlig "kildebank"

Legg inn av Eva Hjelen » 17. desember 2019 kl. 18.46

Takk for innspill.

Regneark / excel er absolutt en god mulighet.
Det er spesielt egne kommentarer, og sånn som du nevner; merknader om hvor finnes min bygd i de store kildene som tingbøker o.l., jeg gjerne vil finne et system for.

Håper på flere erfaringsdelinger.
Vennlig hilsen
Eva Hjelen

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»