Kilder for immigranter og besøkende til Norge fra USA

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
gj21010
Innlegg: 5
Registrert: 25. januar 2014 kl. 13.11
Sted: GRIMSTAD

Kilder for immigranter og besøkende til Norge fra USA

Legg inn av gj21010 » 17. november 2019 kl. 23.07

Har funnet greit slektninger som har emigrert til USA, og også når de etterpå er registrert på Amerikabåtenes passasjerlister etter besøk i Norge etter emigreringen. Men jeg har ikke noe sted funnet passasjerlister for reiser på besøk tilbake i Norge. Kan noen gi tips om hvordan en kan finne slike passasjerlister?
Likedan ville det være av interesse å finne passasjerlister for flyruter USA - Norge etter 1945.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6436
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kilder for immigranter og besøkende til Norge fra USA

Legg inn av Astrid Mollan » 18. november 2019 kl. 0.05

Det er ikke skannet og transkribert passasjerlister fra USA til Norge så vidt jeg vet. Om originalene finnes og hvor de er oppbevart vet jeg ikke. Heller ikke om digitalarkivet, familysearch eller Ancestry.com eller andre har planer om skanning. På betalingstjenesten ancestry.com ligger det en del passasjerlister med nordmenn på fra USA til Canada. Jeg har funnet skannede fly passasjerlister fra 1950 tallet fra USA til Norge på ancestry.com. Du kan jo spørre SAS om de har oppbevart passasjerlistene. Forøvrig kan du spørre på https://www.disnorge.no/slektsforum/vie ... php?f=2281 . Der kan det være noen som har tilgang på andre databaser.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»