Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Slektsfaglig

Svar
Ann-Mari Lie
Innlegg: 1236
Registrert: 13. april 2011 kl. 10.33
Sted: HYGGEN

Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Ann-Mari Lie » 20. september 2019 kl. 18.03

Hei
Dette er som over mitt spørsmål om lagring av mitt brukernavn og passord - hvordan slippe det hver gang - dette var mulig tidligere.

Mvh
A-M

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. september 2019 kl. 20.15

Når du lukker nettleseren din, blir du logget ut.

Sånn er'e bare :wink:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. september 2019 kl. 7.16

Det du muligens tenker på er vel at nettleseren din tidligere husket brukernavn og passord, slik at når du trykket på "Logg inn" kom feltet opp ferdig utfylt, så det var bare å trykke "OK".

Dette ligger i nettleseren eller antivirusprogrammet. Hvordan den funksjonen aktiveres varierer nok fra program til program.

Mvh Paul

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 21. september 2019 kl. 11.45

Nei, Else det er ikke slik. :)
Paul har rett. Når jeg går inn på disnorge.no/slektsforum, trykker jeg Logg inn. Da spretter det opp en boks hvor brukernavn og passord står, samt en ny Logg inn knapp.

Det har noe med nettleseren å gjøre. Fikk for en tid tilbake noe datatrøbbel med PC'n. Da mistet jeg også denne påloggingen. Så ble nettleseren oppdatert og da hadde jeg fått igjen den automatiske påloggingen.

Ulf S

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. september 2019 kl. 13.43

For meg - som gjestebruker - er det i hvert fall slik.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. september 2019 kl. 14.19

Else skrev:Når du lukker nettleseren din, blir du logget ut.

Sånn er'e bare :wink:


Tidligere var det en "knapp" for å logge av uten å lukke nettleseren. Den er ikke der lengre. Om man lukket nettleseren uten å logge av, ble man muligens stående innlogget. Det husker jeg ikke. Det er vel snart 10 år siden denne endringen kom.
I Opera nettleser kan man, når man har fylt ut påloggingsinformasjonen (brukernavn og passord) få et spørsmål om nettleseren/antivirusprogrammet skal huske denne informasjonen. Hvis man ignorerer dette eller svarer nei, kommer påloggingsboksen opp tom, eller bare med brukernavn neste gang. Svarer man Ja, kommer boksen neste gang opp ferdig utfylt. Jeg er også Gjestebruker, men tror ikke det gjør noen forskjell.

Mvh Paul

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2019 kl. 22.51

Her virker det noe vilkårlig.

Jeg er som oftest innlogget når jeg åpner nettleseren og klikker meg inn på Slektsforum.
Selv om jeg lukker alt og slår av maskina så er jeg innlogget når jeg igjen går inn.
Da blir det veldig mange poster når jeg klikker på "Vis innlegg siden sist pålogget".

Men så, litt vilkårlig må jeg logge meg inn, men da kommer det opp en ferdig utfyllt boks og jeg slipper skrive inn brukernavn og passord.

Jeg bruker Chrome

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av gj12185 » 21. september 2019 kl. 23.52

Dere har visst god råd, og bryr dere heller ikke om sikkerhet. :D Så lenge man er logget på, er man aktiv på nett, og det betaler man for. Jeg ser at det er mange av dere som er logget inn hele tiden, og det kan også være et sikkerhetsproblem. :(
Jeg er nok litt gammeldags, jeg logger meg inn hver gang jeg bruker siden, det tar jo bare noen sekunder. Jeg har satt nettleseren til å slette alle cookies og annan lagret informasjon når jeg lukker den, og jeg lukker den alltid mellom hver type bruk; d.v.s. hvis jeg har tenkt å gå på finn.no etterpå, lukkes nettleseren i mellomtiden. Tenk sikkerhet!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2372
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 22. september 2019 kl. 11.47

Uansett om jeg logger meg ut av PC'n og skrur den helt av, så slipper jeg å logge meg inn med brukernavn og passord. :)

Har Windows 10 på PC'n og bruker Google og Edge om hverandre.

Ulf S

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Slippe og logge meg inn hver gang jeg er her - hvordan

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. september 2019 kl. 19.03

Jeg må logge meg inn hver gang jeg åpner nettleseren (Firefox). Også jeg har Windows 10 på PC'en.

Fordelen ved dette er at brukernavn og passord "sitter i fingrene" hele tiden, og som Olaf nevner, det kan være ett sikkerhetsproblem dersom man er pålogget hele tiden.

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»