Joen f. ca 1620, sønn Knud Joensen f. ca 1650

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Joen f. ca 1620, sønn Knud Joensen f. ca 1650

Legg inn av Astrid Mollan » 15. september 2011 kl. 11.08

I Årbok for Nord Trøndelag Historielag 1951 står følgende: Knud Joensen kom fra Romsdalen eller Gudbrandsdalen rundt 1680 som sagmester til Tangstad i Verran. Han var gift med Mali Olsdatter.

I noen familitrær funnet på internett står det Joen Jachobsen. Ved FT 1701 står en Joen Jachobsen 70 år som bor hos sin sønn på Molden, Verran.
Det bli fødsel ca 1630.

Dette er begynnelsen til Mollanslekta i Trøndelag og Kristiansund.

Har noen tips om hvor Joen kom fra?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Joen f. ca 1620, sønn Knud Joensen f. ca 1650

Legg inn av Astrid Mollan » 3. november 2011 kl. 14.56

Jeg har arbeidet videre med å lete etter Joen og kan tilføye følgende: Gir barnas navn noen ideer?

Hvor kom Joen Jachobsen og Ragnild Knudzdotter i begynnelsen av 1600 tallet fra? Jeg ser av internett at flere leter etter dette. Kom Joen fra Gudbrandsdalen via Romsdal ? Jeg har lest gjennom Bygdebøkene fra Lesja uten å kommet noe nærmere. Finner dem ikke i Verran i FT ca 1665.

Opplysninger fra Nord-Trøndelag Historielags årbok 1951 om Vennes i Verran.

“Joen f. ca 1620 og sønnen Knud Joensen f. ca 1650. Knud kom til Verran ca 1680 som sagmester på Tangstad. Han kjøpte gården Vennes og 3 sagbruk. Død 1697. Han eller faren skal ha kommet fra Romsdalen eller Gudbrandsdalen.”
Knud var gift med Mali Olsdatter. Mali (Malen, Malj) død 1708 etter skiftet. Jeg har ikke funnet hvor hun er født. Det ser ut til at de har bodd på Gangstad.
Jeg fant Joen i 1701-mantallet. Da er han 70 år og husmann/inderst på Molden. Sønnen Jacob, 48 år, har overtatt og har sønnene Lars, 9 år, Peder 5 år og Knut, 3 år. Hustrue til Joen Ragnild Knudtzdaatter skifte 1691.

Utskrift av skifteprotokoll for Inderøy 1700-09 fol.405a-b og 406b:

Tangstad i Werren – beskrevet;

Anno 1708 den 1 Juny, blef holdet arveskifte paa Tangstad i Werrens Annex udj Inderøens Prestegield; tilhørende Lexvig Kircke, Eftter Joen Olsens afgangne Hustrue, Malj Olsddaatter, som er død nest afvigte Helgemess tider, Imellem hannem paa den eene, og hans Stifbørn, nemlig Joen Knudtzen = 23 aar gammel, Olle Knudtzen Soldat i 16tende aar var icke tilstede, mens Rejst til General Munstring, Ingbricht Knudtzen 12 aar, Dorthe Knuds-daatter 22 aar, Giøri Knudsdaatter 20 aar, Item deris fellis børn, Knud Joenss: 6 ½ aar, og Marit Joensdaatter i fierde aar, paa den anden side, ofuerverende bonde lensmand Niels Godskesen, med tuende Wurderingsmænd, Morten Wennes og Peder Westuig, Paa Stifbørnenes Wegne waar tilstede Jachob Joenssen Molden, Boens forefundne og anwiste midler, blef først Registerit og wurderet som eftter følger:


(Deretter følger registreringen og takseringen av boets eiendom, samt oversikt og fradrag av gjeldspostene, før utlodningen skjer, først til kreditorene, og deretter til arvingene.)


Slutningen:
De tuende brødre Joen Knudtzen og Oluf Knudtzen annammer selv deris Ringe arveloder, for de trende børn, nemlig Ingebrigt Knudtzen, Dorthe og Giørj Knudsdøtter, blifr Jackob Joens-sen Molden fremdeelis formyndere for, Joen Olssen Tangstad blifr sine Egne tuende børns werge og formyndere, huor med dette skiftte fick Ende. – NB Gang Kleder; blef deelt døttrene imellem.
Her er barna jeg har funnet: Det ser ut til at familien har bodd på Gangstad
Joen Knudsen
Dorthea Knudsen
Guri Knudsdatter
Ole Knudsen
Ingebrigt Knudsen Vennes

Her er "oversatt" skifte 1691 Ragnild Knudtzdotter:

Utskrift av skifteprotokoll for Inderøy 1689-1693 fol.268a og b.
1) fol.268a (innledning):
Anno 1691 den 26 Aug: blef holdet Registering og Arfue schiftte paa Molden i Werren i Inderøens Prestegield Eftter Joen Jachobssens hendøde Hustrue Ragnild Knudtzdaatter, imellom hans paa den eene side; samt deris fellis børn Knud Joenssen Thangstad, Jachob Joenssen og Olle Joenssen, samt Giørj Joensdaatter er død och eftterlat en Søn Anders Erichssen 9 aar gammel. Ofuer werende Wurderingsmend bonde Lensmand Niels Larsen, Aren Hofde och Haagen Bolmsset, Boens formue bestod i eftterfølgende

2) fol.268b (slutning):
Huilchet forschrefne ofuer blefne Joen Molden niuder imod sin Sl: Husttrues begrafuelsis omkostning, Huor med dette schiftte fich Ende.

I tillegg kan jeg jo nevne noen kreditorer:
Marit Knudtsdaatter (avdødes søster?) løn 4 Rdr 3 ort.
Knud Tangstad (vel sønnen) 1 Rdr
Olle Joenssen i hiemme giftt imod sine andre Sødschende 8 Rdr

Barn funnet på Anestry.com
• GIØRI JOENSDATTER
• OLLE JOENSEN
• KNUD JOENSEN1650 – 1697
• JACOB JOENSEN1651 – 1747
• ANDERS JOENSEN

En liten kuriositet: Joen Jacobsen Molden var laugrettemann i 1691, men 20. oktober 1692 ble han selv tiltalt: «Joen Molden i Werren war indstefnt for lejermaal med en quindfolch Rannj, Ingen af dennem møtte, Kand iche bevisis at Joen war loulig stefnt, ej heller quinfolchet, tj beroer dette til lovlig warsel.»
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Gudbrandsdalen - ukjent kommune»