Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 8. mars 2008 kl. 20.56

jeg søker opplysninger om Gustav Adolf Olsen Neråsen.

Dette er hva jeg vet om han :

Født: 04.07.1895 - bosted, Neråseneie Biri
døpt: 28.07.1895
konfirmert: 25.09.1910 - Bosted, Kulsveen, Biri

Foreldre: Ole Olsen Sukkestad, født i 1841 og død før 1910.
Trine Birgitte Olsen født 1874, intet mer kjent enn at hennes bosted ved sønnes
konfirmasjon var Bergen.

Ellers:

*Faren var utrådt av statskirken og foreldrene ble viet borgerlig. GUstav ble antakelig satt bort som legdslem på Kulsveen gård.

*Etter sigende skal han ha giftet seg med en dame fra Tretten eller et annet sted i Gausdal. Ukjent tidsrom og person.

*Gustav Adolf Olsen Neråsens navn skal stå på en bauta i Tretten over falne under 2.verdenskrig.

*Han fikk et uekete barn med Karla Larsen den 1.april 1924 på Gjøvik. Hun fikk navnet Gunvor Bergljot Neråsen Larsen.Hun ble ikke døpt før et år senere i ÅS kirke på Toten. Gustav var allerede da en gift mann med barn, og det skal finnes et barn til som er hans ved navn Gunvor. Han losjerte i noen måneder på Gjøvik i 1923 hos Karla Larsen pga arbeid (? ikke dokumentert opplysning)

Jeg legger ved et bilde av han hvis det skulle være til noe hjelp!

Håper noen vet noe mer om han og hans familie.

Hilsen Liv Christin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 8. mars 2008 kl. 22.47

Hei Liv Christin

God kveld :D
Prøver på denne også jeg. Ikke mye jeg har av opplysninger foreløpig.
I DIS sitt register over Våre falne under krigen finner jeg Gustav Adolf Neråsen
http://www.disnorge.no/vaare_falne/index.php
Registrert død 1/3-1943, henrettet Trandum 48 år gammel. I bok nr 3 side 357 finnes bilde av ham og muligens litt flere opplysninger.
Bøkene Våre falne finnes sikkert på ditt nærmeste bibliotek.

Hans datter med Karla Larsen født i 1924 kan fortsatt leve :?

Hilsen Marit

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 8. mars 2008 kl. 23.24

god kveld i stuggu :D

Takk igjen for innspill og hjelp, jeg står fast på mye rart serru:-)

Gunvor Bergljot døde den 9 januar 1971, hun er min bestemor.
Gustav Adolf Olsen Neråsen er altså min oldefar. Han og familien hans prøvde flere ganger å ta kontakt med min oldemor, hans andre datter Gunvor skrev brev til min mormor Gunvor men det ble aldri til at det ble opprettet noe kontakt. Grunnen var i hovedsak at min oldemor Karla ikke ville ha noe med Gustav å gjøre da hun følte seg lurt av han. Hun var en meget kristen kvinne og barn med en gift mann var helt utenkelig for henne. disse brevene er desverre gått tapt.

Da Gunvor Bergljot døde plutselig i 1971 forsvant tanken på kontakt med Neråsenfamilien. Annen familie har fortalt at Gustav var så lei seg for dette som hadde skjedd at han satt i mange timer på trappa der hvor Karla bodde og gråt og ba for seg( da gunvor ble født ), men Karla ville ikke vite av han. Karla døde i 1985. Etter det har ikke min mor eller onkel prøvd på å finne denne familien. Det er først nå, når slektsforsker ånden har våknet i meg at nyskjerrigheten på denne familien har blitt vekket til live.

Jeg leter forresten også etter flere opplysninger om hans foreldre, etterlysning ligger under oppland-ukjent kommune :-)


Hilsen Liv Christin :)

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 9. mars 2008 kl. 8.09

noen nye opplysninger fra meg :

Jeg har ingen kilder på dette annet enn at det har blitt meg fortalt i dag tidlig av familien.
Ikke vet jeg om det er til noen hjelp heller, men utelater jeg å fortelle det får jeg jo aldri vite det:-)

* Det var slik at Gustav gjemte noen våpen i en hytte for motstansbevegelsen da noen tystet på han. Av en eller annen grunn som ingen vet var Gunvor Bergljot og mann Osvald tilstede da Gustav ble arrestert. De ble tvunget med og tvunget til å se på at Gustav ble skutt.
Ingen i familien vet hvorfor dette skjedde, men her er det mye historie som aldri har blitt fortalt.


Dette er noen falmende spor som ble meg fortalt i dag tidlig.

Håper noen andre har noen spor etter hans antatte kone og barn.

Hilsen Liv Christin
Sist redigert av gj06455 den 9. mars 2008 kl. 13.26, redigert 1 gang totalt.

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 9. mars 2008 kl. 10.56

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... postnr=936

dette må være "min" Gustav satt bort som legdslem på Kulsveen.

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 17. mars 2008 kl. 18.20

Heisann, alle som har interesse av slekta til Gustav Adolf Olsen Neråsen!

Jeg har etterlyst hjelp til å finne hans foreldre Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen under Oppland, ukjent sted. Og hjelp har jeg fått i bøtter og spann, så den som har interesse av det bør titte under det punktet. Da får en masse informasjon !

Bare en liten apropos fra meg !

Hilsen Liv Christin

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 18. mars 2008 kl. 20.53

Jeg har tidligere etterlyst en Gunvor, som skulle være datter av Gustav Adolf. Foreløpig har jeg ikke klart å finne data på at hun eksisterer.

Men etter at det har blitt gransket på Gustav Adolfs familie, så hard et dukket opp en søster, Ovidia Terese, som giftet seg med Karl Gustav Gustavsen Sæther. de bosatte seg på Brøttum tilslutt og fikk to døtre som fikk navnene

Olga Bergljot og Gunvor Terese... født i 1920 årene...(se under etterlyste, oppland, ukjent sted, Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen for mer info)

Kan det være at slekta husker feil og at det er denne Gunvor som tok kontakt med den andre Gunvor ?

Vel, dette var kun en tankerekke fra meg....:-)

gj06455
Innlegg: 182
Registrert: 2. mars 2008 kl. 16.54
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av gj06455 » 19. mars 2008 kl. 22.57

Jeg tror jeg har funnet bevis for at kontakten som ble opprettet fra Gustavs side og til min mormor Gunvor var via niesen hans, Gunvor.
Bakgrunnen for dette er påskrift jeg har funnet på baksiden av det ene bildet av gustav som jeg har i et album. Der står det:
"her er onkel Gustav nokså ung"

Siden den eneste kontakten som har blitt fortalt om var via denne Gunvor, tror jeg det er slik det egentlig var.

Liv Christin

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 26. mars 2008 kl. 12.35

Jeg har fått opplysninger som Gustav som tilsier at han har seks barn. Jeg vet bare om to evt tre av disse, avhengig om jeg tar med den uekte Gunvor eller ikke.

Jeg har fått bekretftet at han var gift med Elisif Karoline Opheim, født 1898 i Ringebu, og at de giftet seg 1918 i Fåvang. Jeg har foreløpig ikke gått i kirkebøkene for å konfirmere disse opplysningene.

Har noen opplysninger om de resterende barna?


Hilsen Liv Christin :-)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 26. mars 2008 kl. 13.13

Hæpp :D

Her har du meg igjen.
Vielse til Gustav Adolf Neråsen og Elisif Karoline Opheim på Ringebu/Fåvang 3/3-1918
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

Elisif Karoline er født på Hamar 29/12-1898, nr 29
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126

Her med foreldrene på Hamar i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5445#ovre

En datter
Gerda Elfrida, nr 10
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24

Finner ikke flere barn registrert i Fåvang etter denne jenta, kan de ha flyttet?

Marit

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 26. mars 2008 kl. 13.22

Finnes det andre som heter Gustav Neraasen? I register for årbøkene for Gjøvik historielag finnes det en Gustav Neraasen som i bok nr 8 side 86 har opptegnelse over sin reise til Amerika. http://www.gjovikhistorielag.no/regaarbok.pdf (side 8 ).

Marit

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 26. mars 2008 kl. 13.36

Hei !!!

Jepp, den andre Gustav Adolf Olsen Neråsen er en annen person, han er født noen år tidligere og han eide i sin tid en gård som het Neråsen (se vedlegget mitt). Tror dette er samme gård som Ovidia terese vokste opp og som Trine Birgitte og Ole bodde når Gustav (min) ble født.


Du er en reddende engel nok en gang !!! Takker og bukker for at du er så kjapp på labben og at du er til !! :-D

jeg har ikke hatt tid og har ikke tid til å sitte ved pcen i dag selv om det klør i fingrene, jeg har en datter som holder på et skoleprosjekt og da kommer det foran ;-)

Jeg har noe jeg skal sende til deg på pm en, men får ikke scannet det før senere,
Men i kveld er jeg sterkere tilbake !

Hilsen Liv Christin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 27. mars 2008 kl. 14.59

Hei Liv Christin

Jeg har fått svar fra kirkevergen i Ringebu i dag, de kan ikke finne Elisif Karoline død der.
Da bodde de nok ikke der.

Jeg prøver å sende en forespørsel til Øyer/Tretten.

Marit

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 27. mars 2008 kl. 15.25

Kjære vakre vene søte snille deg !! (fritt etter pannekake-eventyret :-) )

Er så glad for at du hjelper til !
Selv har jeg baking til barnebursdag og besøk av svigers samt tre timers trening med korpset for ungene så i dag blir det ikke meg fra meg :shock:
har ikke hørt noe fra noen kontorer enn så lenge, men jeg har kanskje ikke så lette oppgaver for dem heller :oops:

Jeg kommer sterkere tilbake, om ikke annet så må jeg innom å titte i kveld :-D


Hilsen Liv Christin ( glad jeg ikke har mer enn tre barnebursdager i året :wink: )

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 27. mars 2008 kl. 17.51

Hei igjen.

Takk for ros :D igjen.
Kom til å tenke på at jeg tidligere har sendt deg PM på to barn til av Gustav og Elisif jeg fant på Tretten og det stemte det, den 9/3 fikk du PM på det.
Disse to lever fortsatt derfor ingen navn her. Da er det da 4 barn inkl. din bestemor.
Mangler da to, de kan være født etter 1929, eller det kan være en mellom 1919 og 1922/23.

Marit

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 27. mars 2008 kl. 19.23

Hei igjen :-)

Liten pust i bakken mellom slaga her :-)

Kan du sende meg de opplysningene på pm en igjen, jeg husker ikke lenger gjestepassordet eller brukernavnet mitt og glemte å ta kopi før jeg begynte å bruke det vanlige brukernavnet og passordet.. :oops:

Vel...tilbake til bursdag og baking..og en død mus på loftet :shock:

jeg kommer sterkere tilbake i morgen håper jeg :-)

Hilsen Liv

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 28. mars 2008 kl. 14.24

Så har jeg fått svar fra SA Hamar.......

Jeg har mottatt mange dokumenter :

1)skiftet etter Gustav (opplysninger om hans barn, kone mm)
(viser at min mormor ikke er opplyst som et av barna, ergo hadde han hvertfall 7 barn..) Legger ikke det ved her siden muligheten for levende barn er tilstede. (En pm til deg, Marit)

2) Kopi av SS-papirene på hans arrestasjon. dødsdom, avrettingsopplysninger, mm...
(bekrefter at han ble arrestert pga ulovlig våpenbesittelsemm)


Jeg har ingenting i mot å legge ut dette som vedlegg her dersom det er lov og ikke strider i mot gjeldende regler...??

Dersom noen skulle ha interesse av noe av dette jeg nå har fått,, send meg en pm.

Spennende -og for meg- gripende lesning.


Hilsen Liv Christin

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 28. mars 2008 kl. 21.03

Jeg legger ut noen av arkene her,, mest som en kuriositet og for å avslutte søket mitt etter Gustav Adolf Olsen Neråsen. Resten av søkene mine og letingen foregår under hans "berømte " far Ole Olsen Sukkestad ;-)
Gustavs liv er nøstet opp nesten fullstendig, jeg mangler noen dåp/konfirmasjoner på barn som jeg ikke går inn på her. Jeg har også fått mye hjelp sendt til meg personlig både på pm og mail, og jeg vet at ennå flere data er underveis.

Min ferd videre med denne oldefaren her er å nøste i levende tråder samt skrive historien hans ferdig på mine sider og i mitt slektstre, og ikke minst ta vare på alldokumentasjonen jeg har fått.Er det noen av hans slekt som leser dette eller som kjenner noen i hans slekt, så ta gjerne kontakt med meg.

Jeg er utrolig takknemlig og også overrasket over hvor mye velvilje og vennlighet jeg har blitt møtt med i min uvitende jakt etter aner. Ikke bare ang Gustav her, men i alle mine spørsmål.

Tusen tusen takk alle sammen, jeg kan ikke annet enn å ta av meg hatten for deres innsats ! Jeg vil prøve å bidra selv også med hjelp til andre etter å ha erfart hvordan dere har jobbet og jobber med mine spørsmål.

Hilsen Liv Christin.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 31. mars 2008 kl. 20.00

Hei

Har fått svar fra Øyer menighet i dag. I sitt kirkegårdsprogram finner de dato og gravplass for Gustav men ikke Elisif.
Kan hun ha flyttet etter Gustavs død og være begravet et annet sted?

Marit

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 31. mars 2008 kl. 20.15

Hei Marit :-)

ja, tanken har slått meg også, jeg har søkt lit rundt etter elisif men har ikke funnet noen flyttemeldinger eller giftermål...

Jeg får fortsette å lete, jeg driver egentlig og stabler en kontakt med levende slekt på bena, gir deg beskjed om og når jeg evt får respons på dette. Da håper jeg at resten av hullene i denne soga blir tettet :-)

Tusen takk Marit, du er en engel :-)


Hilsen Liv Christin

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Innlegg: 1327
Registrert: 22. mars 2008 kl. 18.28
Sted: HORTEN

Re: Gustav Adolf Olsen Neråsen(1895)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 25. juni 2008 kl. 11.01

Jeg har fått kontakt med levende slekt etter Gustav Adolf og har fått alle opplysninger jeg trenger om han og hans etterkommere. Takk til alle som hjalp til :-) :-)
Hilsen Liv Christin :-)

Svar

Gå tilbake til «Gudbrandsdalen - ukjent kommune»