Opplysninger om Karen og Even Evensen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oppland

Svar
62876
Innlegg: 5
Registrert: 9. februar 2013 kl. 23.01
Sted: Kolvereid

Opplysninger om Karen og Even Evensen

Legg inn av 62876 » 4. september 2013 kl. 21.26

Hei!

Undertegnede bor i Namdalen i Nord-Trøndelag.
For ett års tid siden ble jeg lykkelig eier av en rekke brev som mine tipp-tipp oldeforeldre fikk fra slekt og venner i Ringebu og Gausdal. Dette ble mat for en som i lengre tid hadde forsøkt å finne svar på en rekke spørsmål vedr. mine forfedres bakgrunn.

Den 11. sept. planlegger jeg en reise til Gudbrandsdalen for å oppsøke boplasser som mine forfedre kom fra.
Jeg skal besøke Ringebu, Gausdal og Gjøvik kommuner.
I det "etterforskningsarbeidet" som jeg nå jobber med, forsøker jeg å finne svar på hvor de ulike stedene som jeg skal besøke befinner seg. Navn på gårder har nok endret seg siden 1845 da reisen til mine forfedre startet.

Min tipp-tipp oldemor Karen Knudsdatter Kjoshaugen ble født i april 1827 i Gausdal, sannsynligvis på plassen Kjoshaugen. Hvor ligger den?
Som barn ble Karen satt bort til slektninger i Ringebu, mens moren, Ingeborg Hansdatter Kjoshaugen (født i 1802) fikk et nytt "uægte" barn. Han fikk navnet Hans Guttormsen Kjoshaugen. Moren og sønnen flyttet senere til plassen Hesthagen under gården Frøyse i Gausdal. i en husmannskontrakt fra 1855 er dette stedet underlagt gårdeier Ole Gundersen
Frøsen.
Hvor ligger gården Frøyse?
I noen av brevene nevnes det dessuten at mor og sønn bor på plassen Bækken. Hvor ligger den?

Som nevnt ble tipp-tipp oldemor Karen satt bort til slektninger i Ringebu. Dette var i første rekke søkenene Jakob (enkemann) født i 1782, Guttorm (ungkar) født i 1789 og Karen født i
1778. Disse bodde på plassen Brækken i Ringebu. Sammen med en av Jakobs sønner, Torger
født i 1818 (alle med etternavnet Torgersen Brækken) tok de med seg min tipp-tipp oldemor Karen til Foldereid i Namdalen, der Torger hadde kjøpt seg gård.
Hvor ligger gården Brækken?

Min tipp-tipp oldefar Even Evensen ble født på Toftelien i Snertingdal i dagens Gjøvik kommune.
Foreldrene het Even Nicolaysen (gårdmann på Toftelien) og Marthe Jonsdatter.
Er toftelien det samme som gården Lien, enten nedre eller øvre?
Even og alle hans 7 søsken er døpt eller konfirmert i Seegård eller Ringsaker kirker.
Even flyttet ut av Biri prestegjeld den 15.2.1845.

Dette ble mange opplysninger.
Jeg håper og tror at noen kan gi meg en eller flere opplysninger om stedene som jeg har beskrevet. Det vil være av stor interesse å finne bostedene. Kanskje finnes det fortsatt et hus eller to.
Ønsker noen å ringe meg i forkant av besøker mitt, er jeg å treffe på telefon 41433840.
Hvis noen har tid til å vise meg steder som jeg her etterlyser, vil jeg bli svært takknemmelig.

Uansett; jeg takker på forhånd for alt av informasjon - også små opplysninger.

Hilsen Lars Finnestrand

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Innlegg: 236
Registrert: 15. desember 2004 kl. 8.28
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Re: Opplysninger om Karen og Even Evensen

Legg inn av Jan Olav Skaug » 5. september 2013 kl. 8.34

Hei!

Legger ved et kartutsnitt over Svingvoll i Gausdal der jeg har merket av Frøyse og Kjoshaugen. Bækken var husmannsplass under Frøyse og ligger like ovenfor gården. Forfedre til Karen Knudsdtr Kjoshaugen finner du her http://my.rootsmagic.com/janskaug/

Mvh
Jan Olav
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Opplysninger om Karen og Even Evensen

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. september 2013 kl. 10.26


Svar

Gå tilbake til «Oppland - ukjent sted»