Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av han?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av han?

Legg inn av May Britt Odden » 5. februar 2020 kl. 16.35

Jeg har søkt "høyt og lavt etter Erik Frithiof Eriksson. Han ble født den 27. mai i 1827 i Trollhättan i Sverige og flyttet ganske umiddelbart til Foss, Munkedal i Sverige sammen med sine foreldre og søsken. Han var nummer 5 i en søskenflokk på 7.

Foreldrene var Erik Magnus Olson (Lund) f. 8. nov 1834 i Tisselskog, Elfsborgs Län, Sverige, død 16 Jun 1917 i Otter Tail, Minnesota, USA og Oleana Olofsdotter f. 23 April 1839 i Hjertums sogn, Bohuslän, Sverige, døde 2 November 1875 i Foss, Munkedal, Svergie (barselseng).

Søskenflokken bestod av
Wendela Elvira (Eva) Eriksdtr. (gift Swanson) f. 4. Januar 1861 i Sverige, død 28 Februar 1956, USA
Lydia Eriksdtr. (gift Kolstad) f. 31 Mars 1864 i Sverige, død 21 Novmbr 1961 i USA
Carl Oscar Eriksson (Lund) f. 16. Desember 1865 i Sverige, død i Canada (ukjent år)
Emeli Eriksdtr. født 12 April 1686 i Sverige, død 23. Januar 1873 i Foss, Munkedal Sverige
Erik Frithiof Eriksson født 27 Mai 1872 i Sverige, antatt død før 1883 i Norge
Emilia (Milie) Eriksdtr. Lund (gift Leitch) f. 9. Mai 1874 i Foss, Munkedal, Sverige, død 17 Mars 1955 i USA
Johan Alfred (John) Eriksson (Lund) f. 29 Oktober 1875 i Foss, Munkedal, Sverige, død 31 Oktober 1944 i Montana, USA

Etter at mor i familien døde flyttet familien (med unntak av Wendela) til Geithus i Modum (Buskerud) i Norge.
Sammen med dem flyttet også min tipp-tipp-oldemor Enke Christina Svensdotter Holm født 4. mai 1834 i Sverige, død 7 Mars 1897 i Sverdrup Township, Otter Tail, Minnesota, USA.
Familie nr. 62 og nr. 63 nede på høyre side: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/ ... 226%2C2755

Erik Magnus og Christina gifter seg i Heggen kirke i Modum deb 29 Mars 1878
Vielse nr. 2 i 1878
https://www.digitalarkivet.no/kb20061101370778

Søsteren Lydia og broren Carl Oscar blir begge konfirmert i Heggen kirke, henholdsvis i 1878 og i 1881. Carl Oscar finnes som meldt utflyttet fra Modum med kommentaren "vites ikke naar) til Gran Prestegjeld.

Faren, Erik utvandrer til USA i april 1882 og Christina, sammen med hennes stebarn Lydia, Emilia og Johan Alfred (han var 6 år gammel og er innført som jente Johanna i emigrantprotokollen til Oslo politidistrikt) - i mai 1883.

Jeg finner igjen familien i folketellinger i USA, men det er ingen spor etter Erik Frithiof. Og fra en av søsterens etterkommere i USA har jeg fått vite at både søsteren Wendela Elvira og broren Carl Oscar også reiste over til USA, men de har heller ingen opplysninger om Erik Frithiof.

Jeg har "trålet" kirkebøkene for Heggen sogn (Modum) uten å finne dødsfallet hans og jeg har sjekket kirkebøkene for Foss, Munkedal i Svergie, for å se om han kunne være død før familien reiste derfra (selv om han står som utflyttet), men han er ikke å finne noe sted. Har også søkt i lensmannens dødsfallprotokoller for Modum (ligger søkbare på nettet).

Jeg tror derfor at den lille gutten døde, enten på tur fra Munkedal i Sverige til Geithus på Modum i Buskerud, Norge, eller eventuelt når Christina reiste med sine stebarn fra Geithus på Modum til Oslo for å emigrere til USA.


Men, hvor er det da naturlig å lete? Jeg har søkt etter navnet hans (med ulike skrivemåter) i søkbare kilder, uten hell.

Når Christina utvandrer med ungeflokken til USA står de alle med etternavnet Olsen
Løpenr. 2764, registrert 2. mai, med avreise 3. mai 1883 til Fergus Falls med dampskipet "Island" https://www.digitalarkivet.no/em20110222660006

Jeg vet at dette blir som å lete etter den berømte nåla i høystakken, men jeg klarer ikke helt å sippe tanken på hvor det ble av lille Erik Frithiof.

Er det noen som har noen gode forslag til meg?

Mvh
May B.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av May Britt Odden » 11. februar 2020 kl. 22.33

DELVIS LØST

Jeg har i dag fått en e-mail fra etterkommer av Lydia, eldre søster av Erik Frithiof, i USA, som forteller at historien i familien går på at Erik Frithiof druknet i elven på våren 1883 når han lekte på tømmerstokkene.

Søsteren Lydia overtok hans billett til Amerikabåten og emigrerte sammen med stemor og to yngre søsken den 3. Mai 1883.

Jeg har sendt spørsmål tilbake om de kjenner til hvilken elv dette var, eller i hvilket område av Norge. Familien bodde på Geithus i Modum før de emigrerte, men jeg har ikke funnet dødsfallet til gutten i kirkebøkene der (Hegge kirke i Modum er hovedkirken og også den kirken hvor far og stemor giftet seg, samt to eldre søsken ble konfirmert.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av May Britt Odden » 15. februar 2020 kl. 0.10

Er det noen av dere som kjenner til / har hørt om unger som druknet i elven under lek på tømmerstokkene? Og finnes det en liten mulighet for at en gutt som druknet på denne måten ikke har blitt funnet igjen i vannmassene og derfor ikke er skrevet inn i kirkeboken?

Jeg vet det låter søkt, men er det en liten mulighet for at det kunne ha skjedd? (Prøver finne en forklaring på hvorfor jeg ikke finner dødsfallet innskrevet i noen kirkebok. Og jeg klarer ikke helt å slippe taket i gåten.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. februar 2020 kl. 6.42

På første halvdel 1800-tallet og tidligere var det vanlig at fiskere som omkom på havet og ikke ble gjenfunnet, ikke ble innført i kirkeboka. Praksisen varierte fra sted til sted. Mot slutten av 1800-tallet, som det her er snakk om, ble de nok vanligvis innført, men ikke alle sted, så den muligheten er absolutt tilstede.

Mvh Paul

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av May Britt Odden » 15. februar 2020 kl. 15.24

Tusen takk for svar. Jeg har en følelse av at det er nettopp dette som har skjedd her. Drukningen skulle ha skjedd på våren 1883 og familien hadde billetter til Amerika-båten den 3. mai 1883, og søsteren Lydia overtok billetten til Erik Frithiof ifølge historien som ble fortalt i familien. Så om lille Erik Frithiof ikke ble funnet før familien reiste, så ville det vel neppe ha skjedd i etterkant, om så skulle være at liket dukket opp.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av gj12185 » 15. februar 2020 kl. 22.38

May, jeg foreslår at du tar den tunge jobben med å bla deg noen år videre i kirkeboka, for hvis gutten ikke ble funnet, kunne han heller ikke erklæres død før det var gått en viss tid. Og hvis han ikke beviselig var død, kunne han ikke føres inn som avdød i kirkeboka! :? Jeg har selv funnet omkomne på sjøen i kirkeboka, lenge etter at de ble savnet. Hvor lang tid det dreier seg om før man blir erklært død, vet jeg dessverre ikke, det har kanskje endret seg opp gjennom tidene. Si fra hvis du finner ham.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av May Britt Odden » 16. februar 2020 kl. 16.38

Takk for tipset. Jeg har bladd meg noe fremover, men ikke så voldsomt lenge, så jeg skal gi det ett forsøk. Men jeg tviler på at jeg finne noe. Dødsfallprotokollene til lensmann i Modum ligger søkbare på Buskerudslekt.no og jeg har vært der inne å søkt også, uten hell. Men, ingenting skal være uprøvd.

May Britt Odden
Innlegg: 606
Registrert: 17. april 2012 kl. 19.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Erik Frithiof Eriksson f. 27. mai 1872, hvor ble det av

Legg inn av May Britt Odden » 19. februar 2020 kl. 0.08

Jeg har nå gjennomgått kirkeboken for Heggen - fra den datoen familien flyttet til Geithus i Modum (oktober 1877) og frem til og med 1890, og lille Erik Frithiof er ikke nevnt.

Jeg har sendt forespørsel til arkivverket om det finnes politi-/lensmannsprotokoller - loggbøker etc. for denne perioden, men et raskt søk inne på Ika Kongsberg så står det at Modum kommune ikke har sendt noe til det interkommunale arkivet. Jeg håper allikevel at det er en liten mulighet for at noe kan finnes på statsarkivet, evt. på riksarkivet.

Jeg har lest i gamle aviser som ligger tilgjengelig på nb.no og jeg har bestilt fjernlån av mikrofilm for en avis som hadde artikler fra dette området, for å sjekke om det kan stå en liten notis om en drukningsulykke.

Ifølge "ekspertise" så SKAL alle dødsfall, også antatt døde, føres inn i kirkeboken på denne tiden, men jeg må innrømme at jeg tror det kan være så at denne gutten forsvant i vannmassene og muligens aldri ble funnet igjen, og siden han ikke hadde igjen familie på Geithus, Modum, så ble det ikke gjort noe mer.

Jeg har "gått tom" for ideer til hvor jeg skal lete, og det er så frustrerende :(

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»