Johannes Johannesen/John Johnson f. Norge 1867-70? d. USA?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Bjørn Torgeir Tvedt
Innlegg: 3
Registrert: 9. mai 2015 kl. 14.33
Sted: OSLO

Johannes Johannesen/John Johnson f. Norge 1867-70? d. USA?

Legg inn av Bjørn Torgeir Tvedt » 10. oktober 2019 kl. 16.33

Jeg prøver å finne ut hvem min oldefar (min farfars far) Johannes Johannesen var, hvor han kom fra, hvem som var hans foreldre og andre forfedre, og hvordan det gikk med ham i Amerika. Der brukte han antakelig navnet John Johnson, muligens John Johnsen.

Johannes giftet seg med Caroline Strøm i Chicago, Cook, Illinois 15.11.1890. I vielsesattesten står han med navnet John Johnson (typisk amerikanisering av navnet), Caroline står med navnet Lena Strom. Det står at begge er født i 1867. Caroline ble ifølge kirkeboka født 24.06.1867 i Strømsø, Drammen. Hun emigrerte i 1884 til Wisconsin, der broren bodde. Familien hennes er godt kartlagt.

Det første barnet deres, døpt Edwin Henry Johnsen, ble født i Chicago, Cook, Illinois 28.03.1891. Farens navn er i fødselsregistreringen skrevet John Johnsen, 23 år, født i Nor. Morens navn er skrevet Lena Stram Johnsen, født i Nor. I en annen utskrift er navnet hennes skrevet Lena Strom.

De fikk ett barn til i Amerika. Det var min farfar Walter Roy Johnson (Johnsen? ) født 13.0892.  Jeg har ikke klart å finne fødselsregistreringen hans på Intenett, så jeg kan ikke helt utelukke en annen far enn Johannes. Familien reiste tilbake til Kristiania, antakelig i 1894, så tilbake til Drammen. Der ble det tredje barnet deres født kort etter, 13.08.1895, og døpt Arnold Ragnvald Johannesen. Faren står her oppført som Johannes Johannesen, mekaniker, født i 1870.

Det er litt usikkert om Johannes kom tilbake sammen med familien i 1894. Men en John Johnsen, mekaniker, som emigrerte 24.09.1896 med reisemål Chicago, kan ha vært ham.
I folketellingen for Drammen i 1900 står det om Lina Johannesens yrke: "Hustru (mand i Amerika)". I folketellingen for Drammen i 1910 står hun med navnet Karoline Jahnsen: "Manden mekaniker?" Hva som skjedde med Johannes i Amerika har jeg heller ingen opplysninger om. Antakelig døde han der. Han sendte antakelig lite penger hjem, da Caroline var avhengig av økonomisk hjelp fra sin bror i Amerika, og av fattigunderstøttelse.

Johannes Johannesen hadde tydeligvis samme fornavn som sin far. Ut fra navnereglene på 1800-tallet kan det være et indisium på at han var født utenfor ekteskap.

Det er mulig at Johannes var svensk, eller at familien hans kom fra Sverige.
 
 
 
Sist redigert av Bjørn Torgeir Tvedt den 12. november 2022 kl. 15.29, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johannes Johannesen f. 1867-1870. Født i Norge? Død i US

Legg inn av Astrid Mollan » 17. oktober 2019 kl. 17.19

Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»