Skredder Anders Pehrson Viking fra Jemtland, n. 1861 & 6

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
dn34726
Sted: BRATLAND

Skredder Anders Pehrson Viking fra Jemtland, n. 1861 & 6

Legg inn av dn34726 » 4. februar 2016 kl. 12.41

Leter etter opplysninger om min manns tippoldefar,

Skredder Anders Pehrson Viking fra Jemtland,Sverige.
Kom til Hemnes i Nordland, og fikk gutt Peder Andersen Leirvik f 1861 med Rakel Elisabeth Eliasdatter Solhaug, Hemnes f 1834.

Gutt nr 2 Ole Andersen Sørgård f 1862 Målselv,med Barbro Haagensdatter f 1838, Målselv i Troms.

Etter dette finner eg ikke mer opplysninger her i Norge.
Kan noen hjelpe meg?
Hvor ble han av? Fikk han flere barn i Norge, og hvor ligger han begravd?
:roll: Håper noen kan hjelpe meg å finne opplysninger, og etterslekt.

dn34726

Re: Skredder Anders pehrson/Pedersen viking fra Jemtland sve

Legg inn av dn34726 » 4. februar 2016 kl. 13.48

Kan dere i Dis ,legge dette evt der det hører hjemme?
Ny her inne,å vet ikke om dette ble rett plass?

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 4. februar 2016 kl. 23.39

Hei

Jeg flyttet innlegget dit hit, ettersom dine opplyninger er fra to forskjellige fylker, og fordi han du leter etter kan ha dødd hvorsomhelst i landet.

Jeg anbefaler deg sterkt å lese disse gode tipsene.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. februar 2016 kl. 22.04

Jeg kan alltids nevne en kandidat til å være din Anders Johnsen - folketellingen 1865 for Bindal, Nordland, gammel versjon: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1629#ovre
"Anders Johnsen, Klampviken, 44 år, gift, f. i Sverige"

Vielsen kan tyde på at han er fra Jemtland: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Dessverre kan jeg ikke tyde alt, men det står vel ungk. og inderst Anders Johnson ? Står det at han er født i Offendahl, Jømteland ??? Far John Andersson. Håper noen kan tyde dette !
Dersom det dreier seg om Jemtland, så er spørsmålet om denne mannen i Bindal kan utelukkes.
For eks.:
- Han var ikke i Hemnes i 1860/61
- Han var ikke i Bardu, Målselv, i 1861/62
- Han har aldri vært skredder

Kanskje kan noen vite noe om dette.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. februar 2016 kl. 23.13

Knut skrev:Jeg kan alltids nevne en kandidat til å være din Anders Johnsen - folketellingen 1865 for Bindal, Nordland, gammel versjon: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1629#ovre
"Anders Johnsen, Klampviken, 44 år, gift, f. i Sverige"

Vielsen kan tyde på at han er fra Jemtland: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Dessverre kan jeg ikke tyde alt, men det står vel ungk. og inderst Anders Johnson ? Står det at han er født i Offendahl, Jømteland ??? Far John Andersson. Håper noen kan tyde dette !
Dersom det dreier seg om Jemtland, så er spørsmålet om denne mannen i Bindal kan utelukkes.
For eks.:
- Han var ikke i Hemnes i 1860/61
- Han var ikke i Bardu, Målselv, i 1861/62
- Han har aldri vært skredder

Kanskje kan noen vite noe om dette.

Han skulle vel hete Anders Pe(h)rson :?

Mvh Paul

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. februar 2016 kl. 1.15

Bra å bli korigert, da faller denne antagelig bort - han har nok ikke endret etternavnet sitt, han har jo vist fram en vaksinasjonsattest av 2 Sept 1836, tror jeg det står ved vielsen.

Ut fra 1865-tellingen er det ikke lett å finne noen andre som kunne passe. Kanskje søk i Jemtland kan gi resultater ? Viking-navnet kan muligens bidra.

Family Search gir treff på Anders Wiking, Kall i Jamtland, han får sønnene Nickolaus 3.1.1854 og Christen 14.1.1856. Mor: Anna Nilsdatter (begges).
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn34726

Legg inn av dn34726 » 6. februar 2016 kl. 18.02

Knut skrev:Bra å bli korigert, da faller denne antagelig bort - han har nok ikke endret etternavnet sitt, han har jo vist fram en vaksinasjonsattest av 2 Sept 1836, tror jeg det står ved vielsen.

Ut fra 1865-tellingen er det ikke lett å finne noen andre som kunne passe. Kanskje søk i Jemtland kan gi resultater ? Viking-navnet kan muligens bidra.

Family Search gir treff på Anders Wiking, Kall i Jamtland, han får sønnene Nickolaus 3.1.1854 og Christen 14.1.1856. Mor: Anna Nilsdatter (begges).

Er nok den rette Anders Wiking du har funnet.Har hatt kontakt med to slektsforskere i jemtland,sverige,som har gitt oss opplysninger om fam i sverige.
Han reiste fra kone og 5 barn,til Norge.....fikk barn samme år i sverige og norge(1861)
Å siste spor her i norge vi har funnet,er en ny sønn i 1862 i Målselv i Troms.
Hva som skjedde etter den tid,å hvor min manns tipp oldefar tok veien,
håper vi at noen kan hjelpe oss med.Han står visstnok oppført på forskjellige navn,som Wiking/viking,Anders pedersen viking/Andersen Pehrsson...så dette er ikke lett å finne ut av for ein nybegynner innen slektsforskning........men :lol: Håper en trenet sjel vet kor vi kan leit og mulig finne spor...hadde vært fint å vite hvor han ble av;)

Brukeravatar
Kari Sandberg
Sted: HAMAR

Legg inn av Kari Sandberg » 6. februar 2016 kl. 18.12

Da vet du kanskje en fødselsdato eller -år ? Det ville kanskje gjøre det enklere å søke.

dn34726

Legg inn av dn34726 » 6. februar 2016 kl. 18.18

Kari skrev:Da vet du kanskje en fødselsdato eller -år ? Det ville kanskje gjøre det enklere å søke.

Anders Pehrsson Viking f 04.05.1828 i Kall sulviken jamtland
Måtte ha kommet til Norge i 1860,ettersom han fikk barn i 1861,både i sverige og Norge

dn24354
Sted: ÅSVANG

Legg inn av dn24354 » 7. februar 2016 kl. 11.36

Hei

Legger ved en kilde til Anders i Sverige. Det står at han hadde fått straff for "stöld" i 1856. Kanskje han kan være å finne i strafferegistre - Norge og Sverige var jo i union den gangen. Det kan også hende at han reiste tilbake til Sverige -ett eller annet sted og døde der.

mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn24354
Sted: ÅSVANG

Legg inn av dn24354 » 7. februar 2016 kl. 11.47

Eldstesønnen Pehr flyttet 26. april 1869 fra Sulviken til Norge. Kanskje til faren?

mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn34726

Legg inn av dn34726 » 7. februar 2016 kl. 23.24

Kjersti skrev:Hei

Legger ved en kilde til Anders i Sverige. Det står at han hadde fått straff for "stöld" i 1856. Kanskje han kan være å finne i strafferegistre - Norge og Sverige var jo i union den gangen. Det kan også hende at han reiste tilbake til Sverige -ett eller annet sted og døde der.

mvh Kjersti

Hei igjen.Takk for hjelp.Har fått vite disse opplysninger av to slektsforskere i sverige,di kunne ikke finne ut mer om hvor han ble av,så di mente det kunne bety han ble i Norge.Har prøvd å finne spor gjennom hans barn,ettersom hans sønner Pehr og christen flytter til Norge i 1869 og 1870.Men jeg finner ikke ut noe :cry:

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»