Strøm

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn24051
Innlegg: 12
Registrert: 21. juni 2010 kl. 8.05
Sted: OSLO

Strøm

Legg inn av dn24051 » 25. juni 2010 kl. 15.45

Jeg er på jakt etter flere opplysninger om mine 2. tippoldeforeldre Strøm og Amundsens slekter.

Her følger det jeg vet om dem og deres etterkommere:

Min 2. tippoldefar, Carl C. Strøm, ble født i 1838 på Skedsmo i Akershus. Han var buntmaker og drev en pels- og skinnforretning i Kristiania. Han giftet seg med min 2. tippoldemor Anne Marie Amundsen (f.1840).

Ved folketellingen i 1865 bodde de i Øvre Vognmandsgade 7 i Oslo med sine to døtre Inga og Hilda Karoline. Ved neste folketelling, i 1875, var Anne Marie blitt enke og bodde i Gunerusgade 7 i Kristiania. Hun ble oppført som enkemadam og buntmaker. Hun hadde overtatt og drev sin avdøde manns pels- og skinnforretning i Kristiania. Ved tellingen hadde hun fem barn mellom seks og tolv år.


Carl C. Strøm og Anne Marie Amundsen fikk fem barn (I-V):


I. Inga Dorthea Strøm ble født i Kristiania i 1863.


II. Hilda Karoline Strøm, min tippoldemor, ble født den 6. mars 1865 i Kristiania og døde i 1936. Hun giftet seg med fabrikkbestyrer Carsten Alexander Dysthe, min tippoldefar, som ble født den 2. juli 1859 på Østre Toten i Oppland og døde den 16. november 1933 på Hofsfoss, Ringerike, Buskerud. Hilda og Carsten er gravlagt på Norderhov kirkegård, ved siden av datteren Aagot Strøm Dysthe Nielsen og hennes mann Finn Nielsen (mine oldeforeldre).


III. Carl Marius Strøm ble født i Kristiania i 1866.


IV. Albert Sigvald Strøm ble født i Kristiania i 1866.


V. Ragna Christine Strøm ble født i Kristiania i 1869.


Håper på noen nye spennende spor...

På forhånd takk.

Mvh

Thomas Kaiser

dn24051
Innlegg: 12
Registrert: 21. juni 2010 kl. 8.05
Sted: OSLO

Re: Strøm

Legg inn av dn24051 » 6. juli 2011 kl. 9.07

Siden dette innlegget ble skrevet har jeg funnet ut dette om min slekt med navnet Strøm:


DEN DIREKTE SLEKTSLINJEN

1. Ole Knudsen (f.ca.1774) gm. Bodil Amundsdatter (f.ca.1777) – mine mulige 4. tippoldeforeldre.
2. Christian Olsen (f.1805) gm. Karen Dorthea Christophersdatter (f.ca.1814) - 3. tipp.
3. Carl Christiansen Strøm (1837-1869) gm. Anne Marie Amundsen (f.1840) - 2. tipp.
4. Hilda Karoline Strøm (1865-1936) gm. Carsten Alexander Dysthe (1859-1933) - 1. tipp.
5. Aagot Kristine Strøm Dysthe (1900-1983) gm. Finn Nielsen (1892-1978) - oldeforeldre.
6. Hilda Karoline Strøm Dysthe Nielsen (1924-1999) gm. Karl Heinz Kaiser (1920-1944).
7. Peter Kaiser (f.1942) gm. Aud Kaiser (f.1946) – mine foreldre.
8. Thomas Kaiser (f.1970).



OLE KNUDSEN (f.ca.1774)


Ole Knudsen, min mulige 4. tippoldefar, er nok den samme Ole (Ola) Knudsen som var husmann på en plass under gården Hønsi i Sørum og senere på Sibillstua under gården Bæregg i Sørum i Akershus.

I kirkeboken ved min 3. tippoldefar Christian Olsens vielse står det at han var sønn av en Ole Knudsen.

Ved folketellingen i 1801 finner jeg en dragon og husmann med jord under gården Hønsen (Hønsi) i Sørum ved navn Ole Knudsen (f.ca.1774). Denne Ole Knudsen var da i sitt første ekteskap, med min mulige 4. tippoldemor, Bodil Amundsdatter (f.ca.1777) og hadde da datteren Marte Olsdatter (f.ca.1799) med henne.

Det har ikke vært mulig å finne ut på hvilken plass under Hønsi de oppholdt seg.
Min 3. tippoldefar, Christian Olsen, ble oppført som 28 år gammel ved sin vielse i 1835, og skulle i så fall ha blitt født omkring 1807.

Da Ole og Bodil i juli 1805 døpte sin sønn Christian var Ole husmann på Sibillstua under gården Bæregg.

Litt vest for den gamle veien fra Bæregg til Hammeren, og ikke langt fra delet mellom de to eiendommene, lå plassen Sibillstua. Dette er nok samme plassen som først ble kalt bare Stua eller Bæreggstua. Navnet Sibillstua har nok stua fått etter en kvinne med navnet Sibilla, som døde der i 1716.



Ole Knudsen og Bodil Amundsdatter fikk minst fire barn (I-IV):



I. MARTE OLSDATTER

Marte Olsdatter ble født den 13. juli 1799, døpt den 18. juli. Kirkeboken er vannskadet på disse sidene, men av fadderne til Marte navnene Christopher Olsen og Margrethe Guldbrands-datter leselige.



II. LARS OLSEN

Lars Olsen ble født på Sibillstua den 15. september 1802, døpt den 26. september. Faddere ved dåpen: Marthe Svendsdatter Beræg, Kari Ingebretsdatter Dammen, Knud Guldbrandsen Beræg, Haagen Svendsen Beræg og Iver Olsen Quernstuen.



III. CHRISTIAN OLSEN

Christian Olsen, min 3. tippoldefar, ble født på Sibillstua den 9. juli 1805 og døpt den 14. juli.

Se neste ledd.



IV. INGER OLSDATTER

Inger Olsdatter ble født på Sibillstua den 22. oktober 1808, døpt den 30. oktober. Faddere ved dåpen: Dorthe Olsdatter Thorstuen, Hans Thomasen Berægg, Ola Guldbrandsen Berægg, Thor Thorsen Thorstuen og Ellen Eiriksdatter (utydelig -rud).
Inger Olsdatter døde i 1809.




CHRISTIAN OLSEN (f.1805)


Christian Olsen, min 3. tippoldefar, ble ført som 28 år gammel ved sin vielse i 1835, og skulle i så fall ha blitt født omkring 1807. Det står ved vielsen at hans far het Ole Knudsen.
I kirkeboken for Sørum finner jeg i 1805 et guttebarn som ble døpt Christian og som var sønn av en Ole Knudsen. Denne Christian Olsen ble født på Sibillstua den 9. juli og døpt den 14. juli 1805. Faddere ved dåpen: Mari Iversdatter Berægg, Knud Guldbrandsen Berægg, Haagen Svendsen Berægg, Ellen Erichsdatter (utydelig -rud) og Iver Olsen (utydelig -stua).

Jeg har ikke funnet noen annen dåp for guttebarn ved navn Christian med far Ole Knudsen i kirkebøkene for verken Skedsmo eller Sørum fra 1804 frem til 1809.

Christian giftet seg den 22. oktober 1835 med min 3. tippoldemor, Karen Dorthea Christophersdatter (f.ca.1814). De ble trolovet den 11. oktober. Forlovere var Ole Larsen fra Sørumseie og Hans Olsen fra Ruud på Sørum (ser ut som Ruudseie i Klokkerboken).
Karen Dorthea var datter av Christopher Larsen fra Myhrer (Myrer) - min 4. tippoldefar.
Jeg finner ikke Karen Dorthea i kirkebøkene for Skedsmo eller Sørum for perioden 1810-1817. Jeg finnerdåpen til en Karen Dorthea Christophersdatter i kirkebøkene for Skedsmo den 20. august 1815, men faren hennes heter Christopher Thorfinsen.

Jeg finner en Christopher Larsen (11 år) på gården Ryen på Skedsmo (Skytsmoe) i 1801, med foreldre Lars Gullichsen (60 år – sagmester og husmann med jord) og Dorthe Larsdatter (42 år) – men det er uvisst om dette er den rette Christopher Larsen.
Da Christian giftet seg bodde han på Stalsbergeie på Skytsmoe (Skedsmo), hvor han nok var arbeidskar. Da deres første barn ble født bodde de på husmannsplassen Sørumseie (senere Vestre Sørumseie).

Mange familier oppga Sørumseie som bosted. De fleste må ha bodd på de to gamle Sørums-plassene Solberg og Tangen, og etter hvert på Sørumsbråten. Også folk som bodde på plasser under gården Solberg ble oppgitt med Sørumseie som bosted. Dette fordi Solberg tilhørte Sørum til 1806.

Bind fem av ”Sørum bygdebok” hadde ennå ikke kommet i 2011, men vil inneholde opplysninger om gårdene Rud og Myrer og da mest sannsynligvis om min 4. tippoldefar, Christopher Larsen (Myrer) og hans familie.



Christian Olsen og Karen Dorthea Christophersdtr. fikk syv barn (I-VII):



I. CARL CHRISTIANSEN STRØM

Carl Christiansen, min 2. tippoldefar, ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo ved Lillestrømmen i Akershus den 4. juni 1837.

Både Carl og broren Bendik tok navnet Strøm da de flyttet til Kristiania.

Se neste ledd.




II. OTTO CHRISTIANSEN

Otto Christiansen ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 20. november 1839 og ble døpt den 25. november. Faddere ved dåpen: Ingeborg Jensdatter (Sørumseie), Oline Christophersdatter (Brøtereie), Jens Olsen (Sørumseie), Peter Christiansen (Brøtereie) og Ole Hansen (Sørum).



III. BENDIK CRISTIANSEN STRØM

Bendik Christiansen ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 13. november 1841 og ble døpt den 25. desember. Faddere ved dåpen: Sørine Christophersdatter (Sørum), Jens Olsen (Sørumseie), Johannes Jahnsen (Sørumseie) og Andreas Jensen (Sørum).

Bendik tok navnet Strøm, lik broren Carl, da han flyttet til Kristiania, hvor han ble glassmester.

Bendik giftet seg med Marthe (f.1844) fra Numedal.

Ved folketellingen i 1875 bodde glassmester Strøm i Skolegade 1 i Kristiania med kone og tre barn.

Ved folketellingen i 1885 bodde Bendik i Værkstedsgaden 33 i Kristiania med sine barn Carl Alfred (18 år - naglegutt), Albert Gunerius (8 år) og Borghild Lovise (3 år). Marthe ble ikke ført ved bostaden og var da antageligvis død.

Bendik døde den 5. januar 1900 og etterlot seg sin hustru. Han etterlot seg ingen arv. Sønnen Carl Alfred sørget for begravelsen.

Bendik Strøm og Marthe fikk minst tre barn (1-5):

1. Carl Alfred Strøm ble født i Kristiania den 19. september 1867.
Ved folketellingen i 1885 bodde han med sin far og to yngre søsken i Værkstedsgaden 33 i Kristiania. Han ble da titulert Naglegutt.
Han giftet seg med Gunhild (født i Laurdal i Telemark den 29. juli 1863).
I 1900 var Carl Alfred smedmester boende i Gøtheborgsgaden 9 i Kristiania med sin hustru og fem barn. De tilhørte Methodistkirken. I 1910 bodde de i Tinn på Rjukan Saltpeterverks fabrikkanleggs eiendom i Dal sogn med syv barn, hvor datteren Edel Marie (som da skulle være ca.13 år) ikke står oppført. Carl Alfred var da formann ved verkstedet.
Carl Alfred Strøm og Gunhild fikk minst åtte barn (a-h):
a. Hilmar Marenius Strøm ble født i Kristiania den 15. oktober 1889. Han er ført hos sine foreldre i 1910.
b. Martha Elfrida Strøm ble født i Kristiania den 26. juli 1892. Hun er ført hos sine foreldre i 1910, ført med yrke husgjerning.
c. Daniel Emanuel Strøm ble født i Kristiania den 2. november 1894.
d. Edel Marie Strøm ble født i Kristiania 1897. Hun ble ikke ført hos sine foreldre ved tellingen i 1910, da hun skulle vært 13 år gammel.
e. Fillip Esaias Strøm ble født i Kristiania den 5. oktober 1899.
f. Esther Gunhild Strøm ble født i Kristiania den 23. desember 1901.
g. Rakel Camilla Strøm ble født i Kristiania den 27. juni 1904.
h. Hagar Bendikke Strøm ble født på Notodden den 10. juni 1907.

2. Inger Strøm ble født i Kristiania i 1873. Hun ble nevnt ved folketellingen i 1875, men ikke i 1885 (da hun skulle vært 12 år).

3. Anna Strøm ble født i Kristiania i 1875. Hun ble nevnt ved folketellingen i 1875, men ikke i 1885 (da hun skulle vært 10 år).

4. Albert Gunerius Strøm ble født i 1877. Han ble nevnt ved folketellingen i 1885.

5. Borghild Lovise Strøm ble født i 1882. Han ble nevnt ved folketellingen i 1885.



IV. ELEN KARINE CHRISTIANSDATTER

Elen Karine Christiansdatter ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 22. juni 1844 og ble døpt den 14. juli. Faddere ved dåpen: moren Karen Christophersdatter (Sørums-eie), Johannes Jahnsen (Kjus), Andreas Jensen (Sørumseie), Maren Christophersdatter (Sørumseie) og Ole Eriksen (Berg).



V. BIRGITHE CHRISTIANSDATTER

Birgitte Christiansdatter ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 19. november 1845 og ble døpt den 25. desember. Faddere ved dåpen: Oline Christophersdatter (Christi), Maren Christophersdtr. (Nordvolden), Johannes Jahnsen (Kjus), Johannes Christiansen (Sørum) og Christopher Christophersen (Sørum).
Birgitte døde den 9. november 1849 – bare fire år gammel.



VI. ANTON CHRISTIANSEN

Anton Christiansen ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 10. mars 1849 og ble døpt den 8. april. Faddere ved dåpen: Elen Christophersdatter (Brøtereie), Jens Olsen (Bastiansberg), Jens Olsen (Brøtereie), Christopher Hansen (Brøter) og Karen Olsdatter (Sørum).



VII. ANNE BERGITTE CHRISTIANSDATTER

Anne Bergitte Christiansdatter ble født på husmannsplassen Sørumseie i Skedsmo den 31. november 1850 og ble døpt den 29. desember. Faddere ved dåpen: Mari Olsdatter (Sørums-eie), Maren Olsdatter (Sørumseie), Christopher Olsen (Sørumseie), Johannes Larsen (Sørumseie) og Christian Olsen (Sørumseie).



CARL C. STRØM (1837-1869)

Carl Christiansen, min 2. tippoldefar, ble født i Skedsmo ved Lillestrømmen i Akershus den 4. juni 1837, døpt den 11. juni. Faddere ved dåpen: Anders Larsen (Bastiansberg), Søren Pedersen, Peder Christophersen (Hauhen) og Hans Johansen.

Carl Christiansen Strøm var buntmakermester og drev en pels- og skinnforretning i Kristiania.

Han giftet seg i Østre Aker den 19. oktober 1865 med min 2. tippoldemor, Anne Marie Amundsen (født i Portstuen på Tøien gård i Aker den 9. februar 1840). Hun ble bare kalt Marie. Forlovere var Rolf Martin Pettersen (Marieborg) og brudens far.

Hun var datter av husmann Hans Christian Amundsen (f.1813) fra Nittedal og Ingeborg Nielsdatter (f.ca.1812) fra Stange, Hedemark.

Da de to første barna, Inga Dorthea og Hilda Karoline, ble født bodde de i Øvre Vognmands-gade 3 i Kristiania.

Ved folketellingen i 1865 hadde de flyttet lengre opp i samme gate - til nummer 7. De hadde da en tjenestepike på 17 år ved navn Johanne Amundsen, som nok var Anne Maries yngre søster.

Husmannssønnen Carl Christiansen var buntmaker blant andre med samme virke i Vognmandsgate. Det var svært vanlig at håndverkere av samme profesjon bodde i samme strøk eller til og med i samme gate i Kristiania. Buntmakerne holdt for eksempel til i Øvre Vognmandsgate, gullsmedene i Kongens gate og garverne i Storgaten. Dette kom av en god gammel regel om at håndverkere i samme bransje skulle holde sammen som brødre, men da ikke alle håndverk var organisert i laug og det dessuten var vanskelig å trekke ordentlige grenser mellom de ulike fagene, oppstod det ikke sjelden stridigheter mellom laugshåndverkerne og håndverkerne utenfor laugene.

Ved folketellingen i 1875, var Anne Marie blitt enke og bodde fremdeles på samme adresse (Vognmandsgade hadde byttet navn til Gunnerusgade). Hun ble oppført som enkemadam og buntmaker. Hun hadde overtatt og drev sin avdøde manns pels- og skinnforretning i Kristiania. Ved tellingen hadde hun fem barn mellom seks og tolv år.

Med utgangspunkt i at Carl hadde falt bort mellom folketellingene i 1865 og 1875 pløyde jeg kirkeboken for ”Domkirkens sogn, vor frelsers menighed” for disse årene og fant da at:
Carl Strøm døde bare 31 år gammel da han døde den 19. november 1869. Dødsårsaken var peritonitis (bukhinnebetennelse). Han ble gravlagt den 25. november. Yngstebarnet Ragna var da bare 3 måneder gammel.

Anne Marie Amundsen giftet seg på nytt

Den 7. juli 1884 giftet enke Anne Marie (Amundsen) Strøm seg på nytt i Trysil med landhandler og enkemann Erik Olsen Lutnæs. Hun var da 44 og han 66 år gammel.
Anne Marie og Erik fikk konglig bevilling (datert den 25. juni 1884) på at de kunne gifte seg, hvilket nok vil si at de var i slekt (eller at en av dem var i slekt med ektefellens tidligere mann eller kone). Forloverne het Torgeir Vik og Povel A. Galaasen.

Erik Olsen Lutnæs var en allsidig forretningsmann som også drev store skogaffærer og hadde mye skog både i Norge og Sverige.

Erik Olsen hadde tre voksne barn i live da han giftet seg med Anne Marie: døtrene Elise (f.1863) og Ida Marie (f.1874) og sønnen Olaf (f.1861). Erik hadde mistet sønnen Jakob på 5 år i 1874, sønnen Karl på tolv år i 1883 og gravlagt sønnen Erik Julianus på 17 år bare to måneder før han giftet seg med Anne Marie i 1884.

”Trysil-boka; garder og slekter” skriver så malerisk om Anne Maries nye trakter: ”Et par km ovafor riksgrensa går Lutua i Trysilelva, og på de store avleiringer som åa gjennom årtusen har lagt opp ved oset, ligger Lutnesgrenda, den søndre i Trysildalføret. Dalen er romslig her, bunnen bred og åpen og åsene låge. Litt ovafor grenda gjør elva det mektige Lutufallet, men forbi bøyer den inn mot øst i en bred, stille floe. Her som så ofte ellers fikk garda navn etter vassdraget og landskapet ved det. Lutnes er neset ved Lutua.”

Hovedbygningen på gården Lutnæs hadde Erik selv fått oppført. Den var stor og stands-messig, med enkelte trekk som virker prangende og utenfor stilen, som for eksempel noen svære smijerns kroner i rent kunstsmedarbeid på murpipene. Taktekke var av massive sink-plater. I norddelen av bygningen hadde han butikken, og under taket ute i den store gangen hang to rader store vannbøtter i tre, tilfelle det skulle begynne å brenne i det store varelageret. På vestsiden av tunet, rett overfor hovedbygningen, lå lagerhuset, som var delt i flere store boder: sildebod, kaffebod, jernbod, melbod og til sist matbod. Erik drev også et bakeri. I en av bodene var det en bakerovn, diger som en liten steinfestning. Han hadde også egne båter for varetransport på Trysilelva.

I april 1885 ble den yngste datteren Ragna Strøm (senere Kalleberg) konfirmert i Domkirken i Kristiania, hvor barna hadde sognet til i hele oppveksten. Dette kan tyde på at hun, som nå begynte å bli stor, bodde hos noen slektninger i hovedstaden etter at moren giftet seg i Trysil.

Allerede ett år etter at hun hadde giftet seg med Erik døde han (25. august 1885).

Ved sin død eide Erik foruten Vestigarn, halvparten i Rundfloskogen og Halvorstøyteigen, hele Mandfloteigen, tre teiger i Skjærberget, Varånesteigen av Sætre, skog fra nordre Grøn-dalen samt Nesvoldbergteigen og Tandenesteigen ved Østby, i alt 36.100 mål skog. I tillegg eide han gården Lånviken ved Grycken sjø i Sverige med 3000 mål skog og hadde forpaktet til ”avbrukning” 24.700 mål svenske skoger. Erik hadde altså herredømme over 63.800 mål skog.

Eriks eldste sønn, Olaf Eriksen Lutnæs, fikk skiftehjemmelsbrev den 1. mars 1889. Boets samlede takst var 26.210 kroner. Olaf fortsatte sin fars landhandleri da han overtok eiendommen, men solgte gården den 17. mars 1893.



Carl Christiansen Strøm og Anne Marie Amundsen fikk fem barn (I-V):



I. INGA DORTHEA STRØM

Inga Dorthea Strøm ble født i Kristiania den 10. oktober 1863, døpt i Domkirkens sogn den 8. november. Faddere ved dåpen: murmestersvenn Bendik Christiansen (farbror), pike Josefine Amundsen (moster) og foreldrene.

Hun var bare seks år da faren døde. Hun ble bare kalt Inga.

Inga giftet seg med Magnus Pedersen (født på Furnes i Hedmark den 28. januar 1851).
Ved datteren Ragnhilds dåp i 1888 var de bosatt på Flesberg i Smaalenene (Østfold), mens ved datteren Sigrids dåp i 1891 var de bosatt på Aadalsbrug ved Løten, Hedemark.
Ved folketellingen i 1900 bodde Inga og Magnus hadde de igjen flyttet på seg og bodde da på adresse Ny Storgade 2 i Kongsvinger. Magnus var handelsreisende i tobakk og hadde midlertidig adresse ”mellom Flisa og Elverum”.

I 1910 bodde de på adresse Herman Foss Gate 1 i Kristiania. Magnus ble også da titulert handelsreisende.

Inga Dorthea Strøm døde lenge før Magnus. Etter at han ble enkemann flyttet Magnus til Trysil.



II. HILDA KAROLINE STRØM

Hilda Karoline Strøm, min tippoldemor, ble født den 6. mars 1865 i Kristiania og døpt i Domkirkens sogn den 2. april. Faddere ved dåpen: Elen Christiansen (faster), foreldrene og handelsfullmektig Thoresen. Hun var bare 4 ½ år da faren døde.

Hilda Karoline giftet seg i Våler i Smaalenene (Østfold) den 26. oktober 1889 med Carsten Alexander Dysthe (1859-1935). Forlovere var Magnus Pedersen (gift med Hilda Karolines søster Inga Dorthea) og Carl Lieungh (gift med Carsten Alexanders søster Signe Dyste).
Hilda Karoline døde på Hofsfoss på Ringerike den 20. oktober 1936.



III. CARL MARIUS STRØM

Carl Marius Strøm ble født i Kristiania den 24. oktober 1866, døpt i Domkirkens sogn den 25. november. Faddere ved dåpen: Faren, moren, Josefine Amundsen (moster) og Johan Amundsen (morbror).

Tvillingbror av Albert Sigvald. De var bare tre år da faren døde.

Han ble konfirmert den 1. oktober 1882 i Oslo Domkirke, sammen med sin tvillingbror. Den 8. juli 1888 var han fadder for sin søster Inga Dorthea datter, Ragnhild Gudrun Pedersen.
Jeg kan ikke fine ham ved folketellingen i 1910.



IV. ALBERT SIGVARDT STRØM

Albert Sigvardt Strøm ble født i Kristiania den 24. oktober 1866, døpt i Domkirkens sogn den 25. november. Tvillingbror av Carl Marius, med samme faddere ved dåpen.
Han ble konfirmert den 1. oktober 1882 i Oslo Domkirke, sammen med sin tvillingbror.
Jeg kan ikke fine ham ved folketellingen i 1910.



V. RAGNA KRISTINE STRØM

Ragna Kristine Strøm ble født i Kristiania den 13. august 1869, døpt i Domkirkens sogn den 12. september. Faddere ved dåpen: hennes far, gartner Hans Amundsen (morfaren), kone Ingeborg Amundsen (mormoren) og jomfru Johanne Amundsen (moster).

Ragna var bare 3 måneder gammel da faren døde. Ragna lærte seg flytende tysk da hun som liten lekte med den tyske vaktmesteren barn.

Hun ble konfirmert i Oslo Domkirke i Kristiania den 12. april 1885. Den 8. juli 1888 var hun fadder for sin søster Inga Dorthea datter, Ragnhild Gudrun Pedersen.

Ragna Kristine giftet seg i Vaaler i Smaalenene (Østfold) den 23. november 1889 med Georg Kristen Kalleberg. Forlovere var Magnus Pedersen, som var gift med Ragnas søster Inga Dorthea og M. C. Kalleberg (Georgs far).

Georg Kalleberg ble født i Spind i Sogn den 24. desember 1865, sønn av kaptein Martinius Conrad Kalleberg og hans kone Gurine Berthine. Han vokste opp på gården Bjørnestad i Farsund.

Georg Kalleberg døde på Ragnaro den 21. april 1928. I en nekrolog etter hans død står det: ”Kontorchef Georg Kalleberg er lørdag avgått ved døden efter kort tids sykdom. […] I næste måned kunde han ha feiret sitt 35-årsjubeleum i firmaet (Østl. Petr. Kompani). Kalleberg var en usedvanlig dyktig forretningsmann og en drivende kraft i sin forretning. Han var kjent viden om og almindelig skattet for sitt greie, likefremme vesen og sin store elskverdighet.”

Huset på Ragnaro ble solgt etter Georgs bortgang, men sønnen Bjørn fikk bli boende av de nye eierne. Bjørns datter Liv ble født i dette huset.

Ragna Kristine Strøm døde den 26. juni 1953.

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»