Århus / Aarhus

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj02391
Innlegg: 1529
Registrert: 15. januar 2006 kl. 17.58
Sted: OSLO

Århus / Aarhus

Legg inn av gj02391 » 7. april 2009 kl. 21.31

Jeg har familie på slutten av 1600-tallet og begynnelsen av 1700-tallet som omtales som Aarhus (Christen Hansen og Hans Christensen). Den siste Christen Hansen Aarhus blir ifølge Fam.search født på Fornebu (den gamle flyplassen) i 1710 og dør/blir begravet fra Asker i 1781. Så langt er alt vel. Det er forfedrene hans jeg ikke greier å plassere, for de veksler mellom å bo på Hurum og i Lier. Anene bak han som dør i Asker, omtales også som prester; farfaren Christen Hansen Aarhus, som oppgis å dø i Hurum/Lier i 1702, oppgis å ha vært sogneprest i Hurum.
Kan noen hjelpe meg å løse gåten?
Anne Benum
Oslo

(tittelen justert 8/3 2010, THV)

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Aarhus

Legg inn av dn03022 » 7. april 2009 kl. 21.38

Norsk slektshistorisk forening (NSF) har et stort innsamlet materiale til en norsk prestehistorie. Dette stoffet får du selvsagt adgang til å se på. Da burde du finne prestene igjen i materialet, og der skulle egentlig også den nærmeste etterslekten være dokumentert. Bastiansens prestehistorie (Statsarkivet i Oslo) er også en fin kilde til å sjekke hvis man jakter på prester på den tiden du nevner.

Har du gjennomgått aktuell trykt litteratur, f eks ved hjelp av personnavneregisteret til NSF ? (bl a registeret til Norsk slektshistorisk tidsskrift, se http://www.genealogi.no ).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj02391
Innlegg: 1529
Registrert: 15. januar 2006 kl. 17.58
Sted: OSLO

Århus / Aarhus

Legg inn av gj02391 » 8. april 2009 kl. 9.23

Takk for svar. Jeg har ikke gjennomgått trykt litteratur, for jeg har ikke visst hvor jeg skulle lete. Men da har jeg fått hjelp til det - tusen takk.
Vennlig hilsen
Anne Benum

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»