Paludan, to ulike slektsgreiner?

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 28. november 2005 kl. 14.27

Hei!

I mitt slektsarbeide har jeg jobbet noe med min Paludan-slekt.
Og i arbeidet har jeg foretatt diverse søk på internett og vært på Riksarkivet. Fikk tatt kopier av "Familien Paludan" av Schjelderup 1915 på RA. Omtale av præst paa Nesodden 1668-1697 Rasmus Nielsen Paludan. Sønnesønn Rasmus Paludan 1702-1759 var biskop i Kr.sand. I artikkelen står det at de muligens stammer fra Johannes/Hans Paludan, f. 1497 i Holland.
Det står også at etterkommere havnet bl.a. i Viborg i Danmark.
I Simon Ellefsens hjemmeside: http://www.nose.dk/Norge- Paludan har jeg fått inntrykk av at det mangler navn/etterkommere i forhold til artikkelen om Rasmus Nielsen Paludan av Schjelderup.

I Norsk Slekthistorisk Forenings hjemmeside: http://www.genealogi.no står det en overskrift: Sorenskriver Rasmus Paludan og hans norsk-danske slekt. Artikkel 37/2000 (har ikke den).
Fint om noen kan gjengi den her hvis mulig og der det er relevant.

Er etterkommer av sorenskriver på Romerike Rasmus Michelsen Paludan. R.M. Paludan bodde på Borgen i Fet kommune i Akershus. Gift med Kirsten Simonsdatter.
Se tema om sorenskriver Paludan under Fet laget av T. Kvalvvag hvis interesse for det.

Er det snakk om to ulike greiner/slekter av Paludan? Eller samme grein/slekt?
Er det noen som har oversikt over forfedre + formødre og etterkommere til Sorenskriver Rasmus Michelsen Paludan? Kommer min forfar Rasmus Michelsen Paludan fra Danmark?
Er det flere Paludan slekter/greiner vi ikke vet om?

Imøteser svar/kommentarer.

Mvh. Kristin S. Aasen

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av dn03022 » 28. november 2005 kl. 15.20

Kristin, det eksemplaret av Norsk slektshistorisk tidsskrift som du har funnet referansen til, eksisterer i over 100 eksemplarer rundt omkring i norske folkebibliotek, blant annet på ditt bosted.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 4. desember 2005 kl. 12.53

Tore V., takk for ditt innlegg!

Dessverre fant jeg ikke Norsk Slektshistorisk Tidsskrift på mitt lokale bibliotek. Spurte betjeningen der.
Når det er 100 eksemplarer, så kan det ikke finnes på alle biblioteker. For jeg tror det er mange flere enn 100 biblioteker.
En dag jeg reiser til Riksarkivet eller til Deichmanske, så skal jeg spørre der.

Men hva vet du evt. om Paludan-slektene/slekten?

Mvh. Kristin S. Aasen

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av dn03022 » 4. desember 2005 kl. 15.43

Beklager så meget, jeg følte meg sikker på at kommunebiblioteket ditt hadde tidsskriftet. Men Fylkesbiblioteket i Akershus (Fetveien 1, 2007 Kjeller) har holdt NSF i mange år, og det skulle ikke være problem å få lånt inn derfra uten tap av tid.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 19. juli 2006 kl. 17.30

Hei Tore H.V.!

Takk for svar! Bedre sent enn aldri!
Var på Riksarkivet og fikk tatt kopier av info ang. Paludan-slekten.
På brukerforumet har jeg opplyst at slik jeg husker det fra feriestedet så var det 4 grener av Paludan-slekten.

Mvh. Kristin.

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 2. august 2006 kl. 20.10

Hei!

Jeg har kommet med opplysninger om de ulike Paludan-slektsgreinene i innlegg i tema om Rasmus Michelsen Paludan oprettet av Thor Atle Olsen i brukerforumet i Digitalarkivet.
Der er det opplyst om 4 (3) slektsgreiner og navn på artikler skrevet om Paludan-slekten/Rasmus Michelsen Paludan. Artiklene kan leses på Riksarkivet der jeg har fått ta kopier etter flere besøk over lang tid. Da det kan kopieres 10 sider av gangen gratis.

mvh. Kristin

Brukeravatar
3567
Innlegg: 268
Registrert: 20. februar 2006 kl. 0.57
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av 3567 » 20. desember 2012 kl. 1.33

Paludan er et navn som er en latinsk oversettelse av et eller annet ord som har betydd "myr" eller lignende. Det var vanlig at universitetsstudenter latiniserte navnet sitt. Derfor er Paludan sannsynligvis et navn som har blitt tatt i bruk av forskjellige personer som ikke har hatt noen direkte slektsforbindelse, og det finnes altså flere Paludan-slekter.

En av Paludan-slektene stammer fra dr. Johannes Paludan (Gent? 1497 - Lübeck 1561). Via to døtre ble han stamfar til slektene Munthe og Knoph. Han hadde også mannlige etterkommere som førte Paludan-navnet videre i Norden.
mvh
Kåre

dn24354
Innlegg: 2453
Registrert: 3. november 2009 kl. 19.50
Sted: ÅSVANG

Re: Paludan, to ulike slektsgreiner?

Legg inn av dn24354 » 20. desember 2012 kl. 21.02

Hei

I min registrering av kirkebøker har jeg en Ursula Paludan viet til Hans Jansen i 1740, Oslo hospital.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), Ekteviede 1740, side 108.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010341.jpg

og en Anne Margarete Palundan død 1759, Oslo hospital
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), Døde og begravede 1759, side 214.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-214
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010442.jpg

og noen flere Paludan-ere begravd der litt senere på 1700-tallet.

Jeg vet jo ikke om du har denne informasjonen, men her er den likevel.

mvh Kjersti

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»