Rosendal (Bergen og Altona ca 1700-20)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Rosendal (Bergen og Altona ca 1700-20)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 17. august 2005 kl. 14.41

En mestervæver ved navn Christen Rosendal er født i Bergen, ca. 1700-1720 på bakgrunn av borgerskapsbrev og hans barn fødselsår.

Når han viet seg i Bergen er det oppgitt at hans far het Jochum (Rosendal) og kom fra Altona (antagelig i Tyskland som noen har foreslått iflg. Store Norske leksikon).

Men mitt spørsmål er hvor Rosendal-etternavnet kommer fra? Tyskland? Eller kun et navn som er blitt funnet på?

Imøteser svar.

Mvh. Kristin S. Aasen

[tittelen endret 18.08 2005, THV]

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rosendal (Bergen og Altona ca 1700-20)

Legg inn av dn03022 » 18. august 2005 kl. 19.37

Det er ingen tvil om at Altona ligger i Tyskland. Antona lå omkring 1700 i hertugdømmet Holstein (i den dansk-norske fellesstat), ble med det øvrige Schleswig-Holstein en del av Preussen 1864/66, og 1937 overdratt fra Preussen til Hamburg.

Det nordiske navnet Rosendal har sin parallell i det tyske Rosenthal. Jeg antar at personer av tysk herkomst, i Norge kunne fornorske (eller fordanske) etternavnet sitt fra Rosenthal til Rosendal. Det finnes ganske mange stedsnavn Rosnethal i de forskjellige nåværende tyske land/landskap og tidligere tyske landskap. Det gjelder også i Schleswig-Holstein. For S.-H. og andre landskap (land) finnes det gode håndbøker over stedsnavn. Det er igrunnen bare å ta til med å lese seg gjennom disse. Tyske slektsforskerforeninger kan muligens også hjelpe, blant annet via deres debattsider (for en oevrsikt, se NSFs webside http://www.genealogi.no under Tyske ressurser). Navnet Jochum var vanlig i Tyskland, også i området rundt Altona.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: Rosendal (Bergen og Altona ca 1700-20)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 24. august 2005 kl. 11.03

Hei Tore!

Tusen takk for fin forklaring! Nå fikk jeg svar på det jeg lurte. Det var interessant og lærerikt.

Mvh. Kristin.

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Rosendal (Bergen og Altona ca 1700-20)

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 27. januar 2008 kl. 23.02

Prøver meg på noe nytt nå, så får dere bare rette opp hvis dette blir feil :)

Har selv en Eberhardt Ludvigsen Rosendal i basen min, som skal ha blitt født rundt 1711, ukjent hvor, og døde i Buksnes, Vestvågøy, Nordland i 1786, 85 år gammel. Han oppholdt seg ikke i Buksnes hele tiden, og er f. eks ikke nevnt i ekstraskattmanntallene 1764 og 1768, men i 1765 med dette som beskrivelse: "End er at anfóre en Person som intet vist opholds Sted haver".

Kan han stamme fra de Rosendal som er nevnt i Bergen-området? Vet ellers lite om Eberhardt.

Hilsen Per-Olav

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»