Schjelderup

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. mai 2013 kl. 13.36

Bjørn skrev:Etter som jeg ikke har umiddelbar adgang til NST, spør jeg derfor her:
Hanna Margrethe Evensdatter Schjelderup, f. 1773 i Straumsfjord Skjervøy, hvilken Even er hennes far? Og hvis Marie Heyde ikke er hennes mor, hvem er da moren?
mvh
Bjørn F


Hanna Margrethe Evensdatter Schjelderup er født i Straumsfjord, Skjervøy i mai 1772 av foreldrene Even Andreas Johansen Schjelderup og Marie Chatrine Hansdatter Heyde. Hun er døpt i Skjervøy 24. mai 1772. Teksten ved dåpshendelsen i kirkeboken er: 5te Søndag efter Paaske godt Vehr men ingen kom til Kirke uden følgende par vidner til Even Schjelderups Datters Hjemme Daab som og den dag blev i Daabens Værde Confirmeret, Nom: Hanna Margrethe. Test: Jeg Selv, Hr. Rasmus Schjelderup og Kjæreste, Mad.me Sal. Hr. Dunhil??, Johan P. Schjelderup og Jomfr. Grove. Læst i Kirken af Klokkeren for Huusfolket. Mod. introd. Kilden er Kirkeboken for Skjervøy, nr. 1, 1748 - 1780, side 54a.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. mai 2013 kl. 13.42

Jørgen skrev:Det jeg lurer på her er, hvem var Jens Bonde og hvem var han sønn av? Biskop Jens hadde såvidt jeg skjønner flere søstre.


Jens Jensen Bonde var sønn av Jens Pedersen Schielderup sin søster Bodil Pedersdatter og hennes 2. ektemann Jens Jensen, en bonde i Hardanger.

Biskop Jens hadde 7 søsken, 4 søstre og 3 brødre.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Schjelderup

Legg inn av gj18592 » 16. mai 2013 kl. 16.07

Takk igjen @ Remi

En kilde som ser ut til å bli en gjenganger, som jeg kun har sett henvist til, men aldri offentliggjort noen steder er det som "alle" kaller for
Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem: Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»

Jeg har nærmest gitt opp å finne denne påståtte kilden, men gjør et siste forsøk her i Schjelderup-tråden: Er det god fantasi at det finnes en slik kilde eller er det et ekte dokument?

Viser til etterlysning på Arkivverket sine sider:
http://forum.arkivverket.no/topic/18360 ... steen-mfl/

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. mai 2013 kl. 23.24

Hei Jørgen.

Jeg har ved eget oppmøte på Dora (Statsarkivet i Trondheim) spurt om å få se denne kilden. F. K. som svarer deg i tråden du linker til brukte en time på å leite etter den uten å finne den. Han fant derimot mye annets snacks til meg ang. Schjelderup'ene.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj08303 » 12. august 2013 kl. 16.45

Hei!

KVALITETSSIKRING?

Jeg nedstammer fra Tolgapresten Anders Michelsen Schielderup (1670-1740) og hans kone Kirsten Jensdatter Bernhoft (1674-1758). Jeg har via diverse kilder prøvd å sette opp anetre for disse to, jfr. vedlegg. Men jeg har kommet i tvil om disse holder vann!

Har tatt diverse DNA-tester, bl.a. YDNA og Family Finder hos FTDNA, har faktisk et par treff på Schjederupetterkommere på FF. Har også blitt med i diverse Facebookgrupper som i tillegg til DNA også diskuterer troverdigheten ved funn av aner før ca. 1600, spesielt p.g.a. manglende primærkilder i Norge.

Det er mulig at de personene jeg har satt opp i disse 2 treene er bekreftet eller avkreftet i dette forumet tidligere, men ville satt pris på kommentarer fra mer erfarne slektsforskere!

HVEM SKAL BEHOLDES OG HVEM SKAL STRYKES? NOEN I TILLEGG?

Hilsen Odd
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Schjelderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 2. oktober 2013 kl. 22.53

Hei Odd, litt seint svar til deg, men skal prøve så godt jeg kan.

Bernhoft-slekten har jeg lite greie på. Men jeg de samme opplysningene som deg opp til Anders Hansen Bernhoft og Kirsten Mogensdatter Herdal.

Når det gjelder Karen Andersdatter Opdal, så har jeg litt mer, spesielt på morssiden hennes. Ang. hennes far, så har jeg skrevet navnet hans som Anders Roaldsen Blich, med opplysning om at det var barna hans som tok navnet Opdal. Fødselsdato og dødsdato er de samme som jeg har.

På morssiden har vi samme Lucie og hennes foreldre, Bull-siden har jeg ikke annet enn navnene på Marens foreldre, som er de samme som dine. På Blix-siden derimot, så har vi noen forskjeller. Jeg har en annen Laurits Mogensøn Blix enn det du har, derimot med samme hustru. Det er Laurits Mogensøn Blix, prest i Oppdal, og som dør en gang mellom 1612-1623 som er gift med Kirksten Eriksdatter og far til Erik. Ergo er det også Mogens Karlsson Blix og hustru Ingrid Hansdatter som er foreldre til den Laurits Mogenson Blix jeg har i basen min, og ikke Mogens Olofsson Blix.

Når det gjelder Anders Michelsen Schielderup, så har jeg kun fulgt Schjelderup-linjen med foreldrene til de inngifte. Vi har samme foreldre til Michel Augustinussen. Samme foreldre til Anna Hansdatter Busch. Samme foreldre til Anne Nielsdatter Holck.

Du kan fjerne Schielderup-navnet på Peder Jensen født i 1480. Han bodde i Schjelderup, men brukte aldri navnet. Det er kun sekundære kilder til at Maren Nielsdatter brukte navnet Borke (jeg har aldri sett Børke blitt brukt), og de sekundære kildene er Slekten Schultz fra 1883 og slekten Due fra 1881. I tillegg har bøkene om slekten Quale og Slekten Wensell også brukt navnet Borke, men de har trolig tatt opplysningen fra en av de to førstnevnte bøkene.

Det er heller ikke funnet primære kilder som navngir Susanna Leonardsdatter sin far med navnet Mitens, men vet du gode kilder til dette, så må du gjerne opplyse om det.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Schjelderup

Legg inn av gj08303 » 4. oktober 2013 kl. 18.44

Takk for tilbakemeldingen Remi, jeg skal gå over dette på nytt.

Jeg har ingen primærkilde på Mitens, jeg har dette fra nettet:

"Stedatter av professor Peter Capeteyn i København. Hennes far sies å være en Leonhard Mitens, bror av Christopher Mitens (d. 1566) fra Flanders og prest til St. Morten kirke i Bergen. Christopher Mitens (d. 1566) skal være far til en Gabriel Mitens (1560-1620) som bosatte seg på Færøyene.

Hennes død angis oftest til 1582. I Norske Rigs-Registranter Annet Bind side 571 får hun kongens tillatelse å bosette seg "Udi en av Kjøbestæderne udi Norge, hvor hende lyster" (21. september 1584). Hun levde altså i det minste til 1584.

Det er også et brev om henne året før der den danske riksråd Hans Lindenov fikk beskjed om at hun skulle få bolig etc. så at hun ikke "skulle have sig at beklage.""



Hvis jeg har andre spørsmål eller kommentarer til det du skriver, så melder jeg meg her (naturligvis) :)

gj19482
Innlegg: 2
Registrert: 1. mai 2013 kl. 21.05
Sted: oslo,norway

Re: Schjelderup

Legg inn av gj19482 » 23. oktober 2013 kl. 11.14

Hei, om ikke dette er gammelt nytt for dere så er det iallefall et gammelt brev, -fra Even Meldal Schjelderup

http://www.ntnu.no/ub/spesialsamlingene ... 00106.html

og denne teksten: Schjelderup, Ove;
Een Kort Beschrivelse over Mosche Strømmens Beskaffenheder, med een forsøg hvorledis mand kand finde de rette Aarsagertil de samme.
http://www.ntnu.no/ub/spesialsamlingene ... 22076.html

mye annet fint på den samme siden også, om ikke direkte relatert
http://www.ntnu.no/ub/spessam/manuskript

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»