Krog (Nettelhorst) - J. Lengnicks slægtsbog om familien Krog

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj10576
Innlegg: 100
Registrert: 7. desember 2009 kl. 17.32

Krog (Nettelhorst) - J. Lengnicks slægtsbog om familien Krog

Legg inn av gj10576 » 2. februar 2010 kl. 19.15

Jeg har, grundet formodning om evt. misbrug, fjernet vedlegget. Man kan sende mig en personlig besked, hvis der er interesse for at få det.

Karsten
--------------

Oprindeligt innleg:
Til glæde for familien (og mig selv) har jeg afskrevet originalen af en gammel slægtsbog. Bogen, som er i familiens eje, omhandler "Familien Krog, der nedstammer fra Provst i Værdalen, Peder Offesen Krog". Altså primært norske slægter, men også med danske aner og efterkommere.
Efterkommerne kan bl.a. findes blandt borgerskabet i Norge (og Danmark) som købmænd, skibsofficerer, præster og officerer.

Af familienavne som indgår, kan nævnes:
Ahlmann, Arnet, Bagge, Beck, Bentzen, Bernhoft, Colding, Dessen, Dons, Doran, Ehlers, Ehlers, Fagelund, Faanes, Frantzen, Grüner, Gørtz, Halck, Hammer, Hegrem, Hersleb, Hjort, Holtermann, Horn, Hügild, Ingebrigthsen, Juell, Kirkham, Klüwer, Krog, Krog-Meyer, Kruse, Lehmann, Leth, Lie, Liebach, Lindved, Lund, Mathiesen, Meyer, Middelthon, Munch, Nordenberg, Pless, Richter, Roll, Ronæs, Rosenvinge, Schladermund, Skien, Smith, Sparre, Struve, Svenningsen, v. Westen Sylow, Testmann, Thode, Toft, Trabaud, Tøyberg, Westergaard, Wexels.

Jeg vil gerne tilbyde afskriften til andre på DIS Norge, men jeg har været noget i tvivl om, hvor på DIS forum jeg skulle placere disse oplysninger. Der er jo slægter fra hele Norge involveret.

Bemærkninger, som familiemedlemmer har indført med håndskrift i den originale bog, er medtaget. Dog er personer født efter ca. 1900 ikke medtaget.
Jeg har indsat enkelte noter, som enten skal tjene til den øjeblikkelige forståelse af teksten eller giver baggrundsinformation.
Originalen er behæftet med enkelte fejl i data. Disse er ikke forsøgt rettet i denne afskrift. Dog er enkelte åbenlyse fejl markeret og /eller rettet.

Min afskrift kan nemt downloades (fylder kun ca. 200KB i pdf format).

hilsen
Karsten Damén
Danmark
som nedstammer fra Provst i Værdalen, Peder Offesen Krog
Sist redigert av gj10576 den 12. januar 2011 kl. 21.44, redigert 4 ganger totalt.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Krog - J.C.L.Lengnicks slægtsbog om familien Krog (1856)

Legg inn av dn23027 » 3. februar 2010 kl. 7.46

Den tok jeg ned,- man vet aldri hva man kan få bruk for med denne hobbyen :) Tusen takk.

Mvh
Linda W

Karin Helene Engh
Innlegg: 1
Registrert: 31. mars 2014 kl. 19.20
Sted: Grimstad

Re: Krog (Nettelhorst) - J. Lengnicks slægtsbog om familien

Legg inn av Karin Helene Engh » 18. desember 2016 kl. 12.34

Hei.
Jeg er en etterkommer av familien Krog. Albertine Ovida Krog giftet seg med marinelege Gottlieb Christian Roll, de fikk datteren Ursula Marie, som giftet seg med lensmann Marcus Gjøe Rosenkrantz Dessen. Deres datter Ida Wilhelmine er min oldemor, hennes datter Karoline er min mormor.
Jeg har nettopp startet med å lete etter slekten. Hadde noen opplysninger fra min mor, men mye har jeg funnet på nettet og i folketellinger. Det er jo en utrolig morsom og spennende hobby
Jeg er medlem av DIS Norge, og fant deg på DIS forum. Det ville være veldig interessant om jeg kunne fått et eksemplar av slektsboken om familien Krog. Ser det er noen år siden du la inn dette tilbudet, men kanskje det er mulig å få en kopi like vel???

Min mailadresse er:
karin.engh@gmail.com

Håper å høre fra deg.
Med vennlig hilsen
Karin Engh

Brukeravatar
Knut Bryn
Innlegg: 368
Registrert: 16. desember 2004 kl. 12.31
Sted: OSLO

Re: Krog (Nettelhorst) - J. Lengnicks slægtsbog om familien

Legg inn av Knut Bryn » 18. desember 2016 kl. 12.46

Denne boka om familien Krog er nå tilgjengelig blant Nasjonalbibliotekets scannede bøker: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010030903081.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»