Kraft, von (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Kraft, von (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 17. august 2005 kl. 16.00

Er det noen som kjenner til navnet Friedrich von Kraft( fra Sigtun på Løken søndre, Ski), gift med (Mar)grethe Sophia Schamug. Hennes stamforeldre hadde navn som Landby, Trane og Paludan?
Er det noen som har mer opplysninger om Friedrich von Kraft og hans stamforeldre og etterkommere til hans stamforeldre?

Det ville være fint å komme i kontakt med noen som har aner fra disse ovennevnte personene. Synes Kraft er spennende navn som det hadde vært interessant å vite mer om.

Imøteser svar.

mvh. Kristin S. Aasen

[tittelen endret 17.08.2005 og 7.11 2008, THV]

Brukeravatar
dn18211
Innlegg: 117
Registrert: 17. mai 2005 kl. 19.42
Sted: NORDRE FROGN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn18211 » 22. mai 2006 kl. 14.31

Hei Kristin. Bedre sent enn aldri. :o

Det er sansynelig at personen du søker er den samme som Fredrik Andersen Kraft.
Fredrik var gift med Margrete Sophia Johannesdatter Schmaug Trane.

Faren til Fredrik var Anders Kjeldsen Sigtun som var en av etterkommerne
til Fane -slekten i Follo. Navnet Kraft Kommer sannsyneligvis fra morsiden.
Denne siden av slekten kjenner jeg ikke så godt.
Hustruen har mange etternavn i de forskjellige kilder. Her er alle tatt med.

Fane-slekten er en mye omtalt slekt blant slektsforskere i Follo.
Det er denne slekten jeg selv har forsket en del på som så mange andre
slektsforskere i Follo- Ski området.

Min tilknytning til Fredrik Andersen Kraft er at vi har felles (Stamfar fra Fane-slekten.)

De som jeg har i min database som heter Kraft har derfor ikke så mange detjalerte opplysninger om seg i min database.

Ski Slektshistorielag har gjort en fantastisk jobb med registrering av kirkebøker
og andre kilder for Follo -Ski,Kråkstad-områdene. Disse kildene er lagt ut på
Ski slektshistorielags internettside og det vil være stor mulighet for å finne masse
data om Kraftfamilien på disse sider.

Det er mulig du kjenner til linken fra før men jeg setter den inn her.

http://www.skislekt.no/

Du kan også klikke deg inn på min hjemmeside og finne noe om Kraftfamilien der.

En av mine aner har stor utbredelse i Follo Ski/området og jeg har som deg interesse av å vite mere om familien Kraft i Ski/Kråkstad.
Foreløpig har jeg ikke hatt tid til å forske så mye på denne familien.

Mvh Ronny Hansen.

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 7. juni 2006 kl. 21.27

Hei Ronny H.!

Takk for ditt innlegg! Veldig hyggelig at du svarte meg.
Beklager at det tok sin tid før jeg svarte. Har hatt dataproblemer to gr. Heldisvis er det ikke noe med virus og harddisk. Bedre sent enn aldri!
Ja, Anders Kjeldsen Sigtun er min forfader.
Hadde ikke hørt om Fane-slekten tidligere. Var inne på Skislekts sider for å se om det var info som du viste til. Kan du ha ment det som står i kirkebøker?(Dåp,viede,begravde..)
Og jeg gikk inn på din hjemmeside. Der kom det opp melding: "Run error".Så vips tilbake til startsiden-windows.
Så jeg får ikke sett hva som står der.
Er Fane-slekten det samme som Fanden? Moren til Anders Kjeldsen het Agaar Andersdtr. "Fanden" og var gift med Kjeld Olsen Hauger (Ås). Slik har jeg forstått det. Det jeg har starter/stopper med Agaar og Kjeld. Blir interessant å se om du har mer.

Og jeg tror det er riktig (slik som jeg husker nå i forbifarten) at Kraft-navnet kommer fra familien til Friedrich/Fredrik A. von Krafts mor.

Sender deg mail en viss tid senere i juni.

Mvh. Kristin

Brukeravatar
dn18211
Innlegg: 117
Registrert: 17. mai 2005 kl. 19.42
Sted: NORDRE FROGN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn18211 » 3. juli 2006 kl. 18.10

Hei Kristin.

På ditt spørsmål om Faneslekten har den blitt skrevet Fahne Fanden og Fane.
I dette tilfellet er det åpenbart samme familienavn.
Så lenge du ikke får åpnet hjemmesiden min :shock: (som også inneholder linker til andre som har forsket på samme familie),kan jeg sende deg ganske mye om denne familien til din deg pr. E-post.

På ditt spørsmål om Ski slektshistorielags kirkebøker så er det riktig at det er mulig å finne mere i dem. Vær oppmerksom på at prestene kan ha ført navnene på familienavn eller patronykum og eller gårdsnavn og noen ganger med familienavn (Kraft).

Har jobbet litt med de militære i familien og i den forbindelse fant jeg 11 personer med
etternavn Kraft også Friedrich. :D

Dette står i Ovenstads militærbiografier. Disse kildene er vanskelig å få lånt :?
men kan leses på Riksarkivet og noen flere steder. :D
Har mulighet til å sende over dette også hvis du er interesert.

Jeg ser at Dis nå har fjernet privat E-post-adresser så jeg kan prøve den direkte svartjenesten via Slektsforum.

Mvh. Ronny Hansen.

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 19. juli 2006 kl. 17.27

Hei Ronny!

Takk for svar igjen!

Beklager sen svar igjen! Er på ferie.
Men jeg er interessert i å få det du tilbød å sende meg på mail.
Jeg sier fra til deg på mail når jeg kan motta det. Lurer på hvor mye innhold (bytes) det er?
Må rydde litt på harddisken først når jeg kommer tilbake fra ferie.
Har funnet din mailadresse et annet sted på internett.

Akkurarat nå har jeg oppdaget på ager.no at det var litt info om Fanden-slekten ved siden av Brochmann.

Mvh. Kristin

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 2. august 2006 kl. 20.15

Hei Ronny!

Mange takk for opplysningene du sendte meg via PM.
Visste ikke at jeg stammet fra en slekt med kunstneriske evner. Flotte bilder av noen kunstverk. Og fine slektsbaser/slektssider. Så der hvordan du stammer fra Fanden/Fahne. Visste ikke om Ovenstads militærbiografier heller.

Sender PM til deg hvor jeg takker der også.

mvh. Kristin.

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Harald Søren Storaker » 26. desember 2006 kl. 1.47

Margrethe Evensdatter Kraft er med i Per Nermos database.
Noe informasjon også i Kråkstad bygdebok på nett

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 3. januar 2007 kl. 17.25

Hei Harald S. S.!

Takk for ditt innlegg med tips om Per Nermos database og Kråkstad bygdebok på nett!

Jeg visste allerede om de to tipsene fra før via flere kilder i tiden som har gått siden august 2005. Men takk igjen for at du tross dette kom med tips.

Kan nevne at Berit Wiger en gang i løpet av (2006?) (skal sende mail til henne snart) skulle utgi bok hvor Margrethe Evensdatter Kraft er med (eller så var det hennes nære slektninger som skulle være med).

mvh. Kristin :)

dn20139
Innlegg: 3
Registrert: 29. oktober 2006 kl. 17.27
Sted: MOSS

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn20139 » 10. april 2007 kl. 11.20

Hei Kristin,

Du er kanskje oppmerksom på at Anna Hansdatter Kraft f 1602 i Helsingør eller København, kom til Norge, og giftet seg med Jens Andersen, sogneprest i Enebakk. De fikk mange etterkommere i flere generasjoner. Anna var vel antagelig stammoderen til Kraftslekten i Norge, hvis hun da ikke hadde søsken som også emigrerte til Norge.

Datteren Kirsten Jensdatter Kraft giftet seg med Peder Evensen Leuthen f 1643 , sogneprest i Enebakk.
Jeg har bilde av Peder Evensen Leuthen og av Margrethe Evensdatter Kraft, og deres foreldre.

En av Kirsten og Peders barn var oberst Even Pedersen kraft f 1674. Han deltok i de harde kampene mot Karl den 12. om Halden by og Fredriksten festning i året 1716. Da ble svenskene påført store tap, nederlag, og drevet ut av Halden og Norge. To år senere kom Karl den 12. tilbake, og ble skutt.

Even har skrevet sin personlige beretning om hva han opplevde som ung løytnant under disse kampene, visstnok den eneste omfattende øyenvitneskildring. Forefinnes idag som bok i lite opplag , Even Kraft : "..og nu gikk alle ting til fiendens forlis...".

Even var tremenning til den berømte prestefruen Anna Colbjørnsdatter på Hadeland, som lurte en svensk avdeling i bakhold i 1716.

Se forøvrig :
Hefte Løyten kirke.
Hefte Enebakk kirke.
Grjotheim : Slekten Knoff/ Knoph. Trondheim bibliotek.

Vennlig hilsen Bjarne Logstein.

Kristin Scheie Aasen
Innlegg: 201
Registrert: 26. juni 2005 kl. 15.13
Sted: STRØMMEN

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 17. april 2007 kl. 17.16

Hei Bjarne L.!

Takk så mye for ditt innlegg!
Jeg har vært mye fraværende fra pc`en, så jeg så ditt innlegg nylig.

Jeg så nærmere på de navnene du nevner på hjemmesiden til Nermo. Og fikk ny overraskelse. Det viser seg at jeg også er etterkommer etter en annen Paludan-gren gjennom Johannes Paludan (fra Belgia/Holland) og hans kone Barbara. De var oldeforeldre til Anna Hansdatter Kraft, f. 1603 etter det jeg husker.Fra før visste jeg at jeg var etterkommer etter to døtre av sorenskriver i Fet Rasmus Michelsen Paludan gjennom kona til Friedrich/Fredrik Andersen Kraft (Mar)Grethe Schmaug/Schmoug/Mow på farssiden (Rasmus Michelsen Landby).

Tema om Paludan av meg i "Slekter" og av T.Kvalvaag i "Slektsforum"-Akershus,Nedre Romerike,Fet.

I mitt forrige innlegg nevnte jeg om å skrive til Berit Wiger ang. bok. Men mailen ble returnert. Og en annen på hjemmesiden har ikke besvart.
Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ennå. Kanskje noen som vet hva som har skjedd og hvordan det er med den nye boka?

:) mvh. Kristin S. Aasen

dn24092
Innlegg: 75
Registrert: 24. august 2009 kl. 13.11
Sted: MOSS

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn24092 » 30. september 2010 kl. 10.01

til Bjarne Logstein

I diskusjonen omkring Anna Hansdatter Kraft nevner du i et innlegg 10 april 2007 at har du har bilde av Peder Evensen Leuthen og av Margrethe Evensdatter
Kraft, og deres foreldre.

Er dette tilgjengelig på internett, eventuelt hvor
og, hvis ikke, kunne jeg få kopi av disse bildene av deg direkte?

Med vennlig hilsen
Fredrik Vogt-Lorentzen
e post fvlorentzen@gmail.com

gj14346
Innlegg: 31
Registrert: 13. juli 2011 kl. 17.32
Sted: Oslo

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av gj14346 » 29. november 2011 kl. 19.12

Dette bildet er jeg også svært intressert i. Jeg er også en av etterkommerene!

dn25527
Innlegg: 149
Registrert: 3. mars 2012 kl. 11.12
Sted: MOSS

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn25527 » 4. januar 2013 kl. 16.23

Hei ! Ser at tema er noe "gammelt", men jeg er fortsatt på "snoking" etter info og historier om samme slekt. Jeg er direkte etterkommer fra Fredrik Andersen Sigtun Kraft :-)

Jeg har et par ledd oppover på Margrethe Evensdatter Kraft (f.1703) hvis noen er interessert.

Og jeg er også veldig interessert i bilde av Peder Evensen Leuthen og av Margrethe Evensdatter Kraft, og deres foreldre !
Blir veldig takknemlig hvis det er mulig å få en digital kopi av det.

Brukeravatar
dn29246
Innlegg: 126
Registrert: 15. januar 2013 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: von Kraft, (Friedrich, død 1782 i Ski, Follo)

Legg inn av dn29246 » 20. januar 2013 kl. 20.10

jeg har en Margarethe Evensdatter Kraft F. 1703 død 1775 Sigtun, Ski, Follo, Akershus

gift med Anders Kjeldsen Sigtun F. 1709 død ca. 1789

Sønnen Jens Andersen Sigtun F. 1734 er i mitt slektstre på mamma sin side

Jeg lurer på om de som har informasjon om slekten ,kunne ta kontakt med meg på PM eller email til turbokathATTgmail.com

Ute etter f.attester/vigelses attester bilder - alt mulig !

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»